• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Olipheus

Rolex
2-Faktor
Satte tänderna i min gamla Tissot kvartskronograf jag fick i konfirmationspresent för en uppsättning år sedan. Efter ett par timmar är jag beredd att ge upp. Ett nytt urverk klickas hem för några hundralappar på Ebay, och visarna ska avlägsnas.

Så fort jag försöker lyfta sekundvisaren så börjar den ticka glatt! Hela vägen runt, utan problem. Skoj att se den visa tid igen, men kronografens minutvisare är lika fast. Det är nog lika bra med ett nytt verk ändå :rolleyes:

IMG_20190606_095610.jpg
 
  • Like
Reactions: Beo

Fadershan

Patek
Någon som kan konfirmwra detta ang TG. När haltningen går över någon viss summa så ser grafen ut som att den inte har haltning? Förstår ni vad jag menar, det är inget större mellanrum mellan sträcken med haltningen är hööög.
IMG_20190606_193034.jpg
 

rogart-63

Patek
Någon som kan konfirmwra detta ang TG. När haltningen går över någon viss summa så ser grafen ut som att den inte har haltning? Förstår ni vad jag menar, det är inget större mellanrum mellan sträcken med haltningen är hööög.
IMG_20190606_193034.jpg
Kan vara så att den är för hög. Hade nåt liknande i nån tråd jag skrev i för några år sen. Ser oxå lite ut som det är lite pluttrigt. Så kanske slår impulstenen i gånghaken?
 

rogart-63

Patek
Fråga, vilken typ av fil är bra för att fila till ändlänkar? De är raka men 20mm och luggarna är typ 19,5mm. Har kikat på cousins uk och clas ohlsson men finns så många olika varianter

Funkar dessa tex.? Eller en rymfil?
https://www.clasohlson.com/se/Filar-Cocraft,-6-delar/40-7692
https://www.clasohlson.com/se/Rymfil-Bahco/20-2738
https://www.clasohlson.com/se/Filar,-3-delar/40-7687
@JohanSA hade kvalitets filar till salu att fila ändlänkar med . Vet inte om han har några kvar . Brukar själv använda en dremel och en sliptrissa. på en mandrel.
 

Fadershan

Patek
Japp!precis så beter sig min med när haltningen är HÖG!:)

Kan vara så att den är för hög. Hade nåt liknande i nån tråd jag skrev i för några år sen. Ser oxå lite ut som det är lite pluttrigt. Så kanske slår impulstenen i gånghaken?
Tack! Ja alltså den är för hög det vet jag men undrade mest om fenomenet med att grafen visar så och ifall någon visste vid ungefär vilken haltning den övergår från brett till smalt igen :)
 

DrKlocka

Audemars
Fråga, vilken typ av fil är bra för att fila till ändlänkar? De är raka men 20mm och luggarna är typ 19,5mm. Har kikat på cousins uk och clas ohlsson men finns så många olika varianter

Funkar dessa tex.? Eller en rymfil?
https://www.clasohlson.com/se/Filar-Cocraft,-6-delar/40-7692
https://www.clasohlson.com/se/Rymfil-Bahco/20-2738
https://www.clasohlson.com/se/Filar,-3-delar/40-7687
Har schweiziska nya filar som är ljusår bättre. Skicka pm.
 

Fadershan

Patek
Ibland har man tur! Fick bara ta bort balansen 1 gång för att justera från 5.7ms till 0.0ms! (Flaxdeluxe.. brukar hamn på strax över 1.0ms å vara nöjd med den första justeringen för sen blir det rejält små justeringar)
@rogart-63 På denna balansen som jag bytte till funkade nålstickan i hålet och vrida som en dröm och när det gör det så är ju faktiskt det bättre än att slinta med mejsel i mjuk mässing!
IMG_20190606_230426.jpg
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Zacke-Krona 0-1
Hittade en krona med dålig hals och tänkte försöka använda kronan. Men kronan verkar vara ditskruvad av jävulen självt en dålig dag i helvetet.
Får inte av den. Tar tacksamt emot tips på hur man kan göra för att inte skada kronan.
fullsizeoutput_3352.jpeg
 

Fadershan

Patek
fean.. jag e en sån klant. Efter att jag tagit av tavlan på en Omega cal 267 så glömde jag skruv åt tavelskruvarna igen och efter bara att ha flyttat verket en gång saknas den ena och går ej att hitta... zzz zzz. Någon som vet vilket part-nummer dem har? Eller ännu bättre har en att sälja till ett klantarsle? :)
 

rogart-63

Patek
fean.. jag e en sån klant. Efter att jag tagit av tavlan på en Omega cal 267 så glömde jag skruv åt tavelskruvarna igen och efter bara att ha flyttat verket en gång saknas den ena och går ej att hitta... zzz zzz. Någon som vet vilket part-nummer dem har? Eller ännu bättre har en att sälja till ett klantarsle? :)
Har saknat skruvar 2 eller 3 klockor. Ett par tissot och en omega. Har skruvar som passar. Så kan nog hitta ett par stycken. Kan du mäta skallen och gängan ?
 

Fadershan

Patek
Har saknat skruvar 2 eller 3 klockor. Ett par tissot och en omega. Har skruvar som passar. Så kan nog hitta ett par stycken. Kan du mäta skallen och gängan.
Wooho jag hittade den! Så sjukt.. legat på golvet i 20min, minst..innan jag skrev här. Tappade precis en annan grej på marken och satte handen på skruvjäveln som är mikroskåpiskt liten. Tack ändå!!
 

rogart-63

Patek
Värst vad alla har Omega problem idag. :)
Jag oxå. Men det löste sig. Skulle kolla en Omega jag servat för nån vecka sen. Drog upp den och den gick som sk.. . Plocka av balansen och tvätta den och nu verkar den gå bra igen. Justera spiralen lite i höjdled också . Brequet spiral så inte det lättaste att få bra . Gillar inte att dom glider ur pinnarna så lätt.
 

Fadershan

Patek
Jag oxå. Men det löste sig. Skulle kolla en Omega jag servat för nån vecka sen. Drog upp den och den gick som sk.. . Plocka av balansen och tvätta den och nu verkar den gå bra igen. Justera spiralen lite i höjdled också . Brequet spiral så inte det lättaste att få bra . Gillar inte att dom glider ur pinnarna så lätt.
Nää de där jävla spiralaerna har jag haft mina duster med! Dessutom löste jag ett problem häromdan som berodde på precis det där med höjden på spiralen eller fästet dårå.
 
Topp