• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens fix och trix!

alexndr

Rolex
2-Faktor
Någon som gjort ett bumper Omega 330 (30.10 RA) eller närliggande?

Drivfjädern är tvådelad. En lite mindre del ligger i ytterkant av trumman för att ”slira” automat- fjädern.

Jag beställde en ny Omega- fjäder för kalibern (3310-1208) men den ser inte ut exakt som den gamla jag plockade ut.
Jag läste någonstans att för nyare fjädrar behöver man inte den lilla extra stumpen (330-1209)? Är det så?
 

rogart-63

Patek
Någon som gjort ett bumper Omega 330 (30.10 RA) eller närliggande?

Drivfjädern är tvådelad. En lite mindre del ligger i ytterkant av trumman för att ”slira” automat- fjädern.

Jag beställde en ny Omega- fjäder för kalibern (3310-1208) men den ser inte ut exakt som den gamla jag plockade ut.
Jag läste någonstans att för nyare fjädrar behöver man inte den lilla extra stumpen (330-1209)? Är det så?
Kommer inte ihåg vad den heter . Men den extra biten kan du ta bort. Kolla bara så längden blir rätt. Varit med om ett par Tissot bumper där jag fått fel längd. Ska vara lite längre än den gamla utan extra bit.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Snabb fråga.

Måste byta detta batteri. Står 371/370 men hittar bara antingen eller och verkar som att 370 och 371 är typ samma..

Innebär det att jag kan köp ett Renata 371 som ersättning?
20210419_122056.jpg

Renata 371 och Energizer 371 är nämligen samma.
 

rogart-63

Patek
Snabb fråga.

Måste byta detta batteri. Står 371/370 men hittar bara antingen eller och verkar som att 370 och 371 är typ samma..

Innebär det att jag kan köp ett Renata 371 som ersättning?
20210419_122056.jpg

Renata 371 och Energizer 371 är nämligen samma.
370 är samma som SR920W och 371 är SR920SW . För mig det är nåt som skiljer mellan W och SW .
 

WatchM

Panerai
2-Faktor
Ganska nöjd med resultatet! Tänkte att de var bäst att testa och övnings borsta på ett eftermarknads spänne.
15E86ED6-1FC1-442F-A6D4-6C19CC488451.jpeg
 
Senast ändrad:

rogart-63

Patek
Nån som har en 30,6 mm dykarglas? Lite tjockare än ACT. Eller i närheten 30,5 . Skick mindre betydelse. Ska bara testa på en klocka om det funkar. Sternkreuz heter det ATCT
 

WatchM

Panerai
2-Faktor
Försökte hitta ditt inlägg innan detta utan framgång. Har du borstat spännet själv? Hur gjorde du? Posta gärna en före-bild och en guide om du orkar :)
A5B30147-7773-4DC5-B548-EF87B7B2A4B4.jpeg
Har tyvärr inga bilder på spännet innan. De jag kan säga dock är att de inte fanns några djupare repor utan enbart hairline repor. Använde följande ”pads” very fine (röd)-silken (orange). Experimenterade lite med capecod för att tona ner borstningen lite. För mycket polering gjorde ytan blank och för lite gjorde ingen märkbar skillnad.
 

Martin Lovasz

Audemars
Så vitt jag vet har det med effektuttaget på batteriet, SW är s k highdrain till chronographer där det behövs lite extra power när chronographen startas, och W till vanliga klockor.
Du har rätt men tvärtom, så SW är vanliga silveroxid batterier och W high drain. Vad jag läst så skiljer inget mellan dessa längre men om man skall tro på all som skrivs på nätet är en öppen fråga dock.
 

Exxet

Rolex
Du har rätt men tvärtom, så SW är vanliga silveroxid batterier och W high drain. Vad jag läst så skiljer inget mellan dessa längre men om man skall tro på all som skrivs på nätet är en öppen fråga dock.
Hoppsan, det var ju underligt, har läst att det är som jag skrev, men med lite snabb-googling ser jag att bägge svaren finns:wideyed:
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Bytte batteri på min polaris. Den tickar nu men jag kan inte ställa tiden. Låter som att kuggarna "rullar" typ...
Kanske ett jobb för @rogart-63 ?
 

Bilagor

  • 20210422_074834.jpg
    20210422_074834.jpg
    523.1 KB · Visningar: 20

embassyone

Omega
2-Faktor
Hej,

Har fått problem med min Casio AMW-320. Den analoga delen har slutat funka.
Den digitala delen funkar felfritt.
Bytte batteri för någon vecka sedan, och klockan har funkat felfritt tills igår, när
visarna plötsligt lade av.

Vad kan detta bero på? Något självfix eller besök hos farbror urmakaren?

Image1.jpg
 

Watcheyes

Cartier
Hej, håller på fixa att en Certina cal 321 som jag kanske nämnt tidigare. När jag skulle veva ihop huvudfjädern igen så gick ena änden av på fjädern. Längst ut på fjädern där nitade "stoppet" sitter, yttre radien om man säger så. Jag behöver därmed en ny fjädern antar jag. Jag försökte googla vad för spec det är på fjädern men jag har inte lyckats hitta någon information.

Är det något ni kan få fram vad huvudfjädern har för spec? Samt kan man ta en fjädern med säg annorlunda spec på någon punkt? Tackar.
20210425_140131.jpg
 

ittam

Audemars
Hej, håller på fixa att en Certina cal 321 som jag kanske nämnt tidigare. När jag skulle veva ihop huvudfjädern igen så gick ena änden av på fjädern. Längst ut på fjädern där nitade "stoppet" sitter, yttre radien om man säger så. Jag behöver därmed en ny fjädern antar jag. Jag försökte googla vad för spec det är på fjädern men jag har inte lyckats hitta någon information.

Är det något ni kan få fram vad huvudfjädern har för spec? Samt kan man ta en fjädern med säg annorlunda spec på någon punkt? Tackar.
20210425_140131.jpg
Här hittar du vilken fjäder du behöver..
 

Watcheyes

Cartier
Här hittar du vilken fjäder du behöver..
Tack så mycket! Såklart stod det där, jag måste ha varit lite ivrig när jag läste där.

Har funderat vidare och kan jag använda följande fjäder som substitut (bild)? Jag ser att det är likadan början och stopp (slutet) på fjädern. Det är olika tjocklek och längd. Tjocklek skiljer 0,01+ mm och längd ca 30- mm mot originalet. Även Fj hus diameter skiljer 0,4+mm.
20210425_140131~2.jpg
 
  • Like
Reactions: Beo

ittam

Audemars
Tack så mycket! Såklart stod det där, jag måste ha varit lite ivrig när jag läste där.

Har funderat vidare och kan jag använda följande fjäder som substitut (bild)? Jag ser att det är likadan början och stopp (slutet) på fjädern. Det är olika tjocklek och längd. Tjocklek skiljer 0,01+ mm och längd ca 30- mm mot originalet. Även Fj hus diameter skiljer 0,4+mm.
20210425_140131~2.jpg
Är bara bredden den samma fungerar det, men kommer visa sig något i gången. Och om jag har läst min läxa påverkar längden tidshållningen. Men finns bättre kunskap i tråden så de får rätta mig om jag är fel ute..
Edit! Och att din är nägot tjockare och något kortare ska inte påverka platsen/diametern för fjädertrumman.
 

Watcheyes

Cartier
Är bara bredden den samma fungerar det, men kommer visa sig något i gången. Och om jag har läst min läxa påverkar längden tidshållningen. Men finns bättre kunskap i tråden så de får rätta mig om jag är fel ute..
Edit! Och att din är nägot tjockare och något kortare ska inte påverka platsen/diametern för fjädertrumman.
Toppen. Får nog ge det ett försök. Tack för hjälpen!
 

Watcheyes

Cartier
Detta gick inte så smidigt, men men. Jag försöker förstå nu efter att ha monterat en ny huvudfjäder varför den inte vill "hålla om" axeln man ska montera i mitten. Axelns tapp får inget grepp om fjädern. Fjädern är lite för "öppen" i mitten och håller inte om barrel arbor tappen riktigt. När fjäderns låg i sitt paket såg det bra ut, axeln passade bra men när jag monterar den i kolven blir den mer "öppen".
20210425_184458.jpg
 

ittam

Audemars
Detta gick inte så smidigt, men men. Jag försöker förstå nu efter att ha monterat en ny huvudfjäder varför den inte vill "hålla om" axeln man ska montera i mitten. Axelns tapp får inget grepp om fjädern. Fjädern är lite för "öppen" i mitten och håller inte om barrel arbor tappen riktigt. När fjäderns låg i sitt paket såg det bra ut, axeln passade bra men när jag monterar den i kolven blir den mer "öppen".
20210425_184458.jpg
Det där ser heltokigt ut. Fjädern skall vara i en cirkel längst in som bommen ska passa i. Hur såg den ut innan du lindade ner den i trumman?
 

ittam

Audemars
Detta gick inte så smidigt, men men. Jag försöker förstå nu efter att ha monterat en ny huvudfjäder varför den inte vill "hålla om" axeln man ska montera i mitten. Axelns tapp får inget grepp om fjädern. Fjädern är lite för "öppen" i mitten och håller inte om barrel arbor tappen riktigt. När fjäderns låg i sitt paket såg det bra ut, axeln passade bra men när jag monterar den i kolven blir den mer "öppen".
20210425_184458.jpg
Så här ska änden se ut.
4B9DE2A1-7532-4A1B-899E-812BE384E476.jpeg
 
Topp