Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Jag tror att cal 89 togs fram som ett robust och "vanligt" verk av IWC och användes i Mk 11 liksom i ett otal andra klockor i decennier framöver. Finishen fanns nog där från början så att säga.Intressant läsning, tack!
Det förvånar mig att klockan är så fint finisherad eftersom den kommer att leva ett relativt hårt liv. Men det kanske är så dom flesta klockor ser ut från dom "stora" namnen?
Vad tillverkades?Nyårslöfte, mer träning, idag blev det ett handvevat armpass (ursäkta dålig skämt)
![]()
Oj glömde säga, en skruv till Lemania 2220 verket. Ska vara en speciell skruv med en "stegad" kant, vet inte vad det heter exakt. Det är till en arm i chronograph-funktionen.Vad tillverkades?![]()
Tror det heter Shouldered Screw på engelska men på svenska vet jag inteOj glömde säga, en skruv till Lemania 2220 verket. Ska vara en speciell skruv med en "stegad" kant, vet inte vad det heter exakt. Det är till en arm i chronograph-funktionen.
”Skuv med ansats” brukar jag säga. Har hört skruv med skuldra också vilket typ är direktöversättningen från engelska. Men på tyska heter de något så sexigt som ”Ansatzschraube” och franskans ”vis à épaule” är inte fy skam hellerTror det heter Shouldered Screw på engelska men på svenska vet jag inte![]()
Frågan är om du får igen den om du inte tar bort detÖppnade vintage zenith. Ej använd säkert på 20 år men tickade på. Ska jag rensa bort det gröna böset försiktigt? Går den att stänga om man gör det?
Jag skulle försiktigt gnugga bort det där gröna med t.ex. en tandpetare och va noga med att inget av det ramlar in i urverket. Att ta den klibbiga sidan av någon tejp och dutta för att fånga upp det kan vara bra också (om du inte har Rodico).Öppnade vintage zenith. Ej använd säkert på 20 år men tickade på. Ska jag rensa bort det gröna böset försiktigt? Går den att stänga om man gör det?
Jag skulle försiktigt gnugga bort det där gröna med t.ex. en tandpetare och va noga med att inget av det ramlar in i urverket. Att ta den klibbiga sidan av någon tejp och dutta för att fånga upp det kan vara bra också (om du inte har Rodico).
Tror inte det är några problem alls att stänga efter rengöring då den ser fin ut annars. Även urverket ser ut att va i bra skick, inga direkta märken på skruvar som indikerar att någon okunnig varit i den och skruvat.
Fin klocka, vintage Zenith är i många fall underskattade tycker jag då det är riktigt bra kvalité på dem.
Snyggt, det är ju fler saker än gångavvinelse som avgör servicebehov. Kanske urmakaren inspekterade juvelerna och såg att oljan var torkad eller såg andra risker till förslitningsskador. Men med tanke på verk o klocka, amplitud osv så tror jag säkert du klarar dig ett tag tillRuckade ett ETA 2824-2 idag. Hade lämnat in det hos urmakaren för ruckning då det gick +168s/d, men han vägrade och dömde ut verket. Testade själv hemma, klart nöjd med resultatet. Skjuter på service tills nästa år![]()
![]()
![]()
Ja visst är det så och han nämnde även precis som du säger att den borde få en genomgång med nya oljor osv. Men då jag nyss köp klockan och ska flytta om en månad så kände jag inte för att göra en helserviceSnyggt, det är ju fler saker än gångavvinelse som avgör servicebehov. Kanske urmakaren inspekterade juvelerna och såg att oljan var torkad eller såg andra risker till förslitningsskador. Men med tanke på verk o klocka, amplitud osv så tror jag säkert du klarar dig ett tag till. Dock behöver du inte montera av automat och rotor för att rycka den?
Ja när den går med såpass mycket avvikelse som din gjorde räcker det inte med finjusteringen utan man behöver ta av rotor och automatbrygga för regulatorn precis som du säger.Ja visst är det så och han nämnde även precis som du säger att den borde få en genomgång med nya oljor osv. Men då jag nyss köp klockan och ska flytta om en månad så kände jag inte för att göra en helserviceTänker att jag tar det nästa vinter. Får ett eget kontor i nya boendet också så jag funderar på att köpa på mig lite saker och kanske ge mig på att serva verket själv. Blir ju lagom inspirerad av dina inlägg
Behöves inte det för att komma åt regulatorn? Den är ju gömd under automaten annars. Iomed att den gick såpass mycket för fort så räckte det inte skruven till. Men det kanske finns ett annat sätt?
Sant såg nu att den döljer sig under automatbryggan.Ja när den går med såpass mycket avvikelse som din gjorde räcker det inte med finjusteringen utan man behöver ta av rotor och automatbrygga för regulatorn precis som du säger.
ETA 2824-2 är ett lätt verk och alla manualer m.m. finns på nätet som PDF vilket rekommenderas att man skriver ut och har bredvid sig det första innan man är helt bekant med verket.![]()
Det blev en skruvskalle med handsågat spårJag har försökt tillverka en skruv som kan ses några poster bak. Att tillverka gängan är nog det svåraste. Skruven ska vara m1.2. Gängsnittet ville ha en skruv kring 1,14-1,15 mm dia, strax ovanför detta gick inte. T.o.m 1,13 mm och mindre blev en gänga som nog är helt okej.
Iaf jag körde på kring 1,14 - 1,15 och det blev en gänga som fungerade bra som test i verket, fungerade som en m1.2. Nu ska man bara lära sig göra en skruvskalle med fin "slot"![]()
Glaset byttServar just nu en Seiko 6105-8110 (Captain Willard). Trevlig klocka! Och efter att ha korrigerat slitage i lagringarna till fjäderhusbomen så går den riktigt bra.
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Kvar att göra är rengöring av boettdelar, byta glas o packningar och montera automaten.![]()