• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Intressant lÀsning, tack!
Det förvÄnar mig att klockan Àr sÄ fint finisherad eftersom den kommer att leva ett relativt hÄrt liv. Men det kanske Àr sÄ dom flesta klockor ser ut frÄn dom "stora" namnen?

Intressant lÀsning, tack!
Det förvÄnar mig att klockan Àr sÄ fint finisherad eftersom den kommer att leva ett relativt hÄrt liv. Men det kanske Àr sÄ dom flesta klockor ser ut frÄn dom "stora" namnen?
Jag tror att cal 89 togs fram som ett robust och "vanligt" verk av IWC och anvÀndes i Mk 11 liksom i ett otal andra klockor i decennier framöver. Finishen fanns nog dÀr frÄn början sÄ att sÀga.
JLC, som konkurrerade med IWC om ordern till Ministry of defence, tog dÀremot fram ett verk (cal 488) enbart för Mk 11, vilket gör att det kan vara knepigt att hitta delar om man nu skulle rÄka ramla över en sÄdan goding....

go kvĂ€ll. Mjukstartar lite igen efter att ha haft ett litet uppehĂ„ll. En certina bristol 190 sĂ„ inget fancy. VĂ€ntar pĂ„ lite delar och under tiden tĂ€nkte jag ge boetten en puts. Hur gör ni med kronröret. Den sidan Ă€r alltid svĂ„r att komma Ă„t tycker jag. Pressar ni ur röret och byter alt pressar tillbaka samma. Jag har hittills bara försökt anpassa mig men om man nu vill följa praxis vad ”skall” man göra i det lĂ€get? Inser att om man behöver göra nĂ„t sĂ„ krĂ€ver det ju lite nya verktyg o det kan ju vara kul. Vad sĂ€ger proffsen?

Jag har en klocka med Mioyta 9015 som inte gĂ„r som den ska sĂ„ jag tĂ€nkte försöka stĂ€lla diagnos. I timegrapherna Ă€r amplituden lĂ„g och den varierar stort i gĂ„ngavvikelse mellan olika positioner. Vad tror ni Ă€r fel med verket. Balansen verkar pĂ„verkas mycket av position. Är det nĂ„t som tar i?

Tavla ner:
IMG_8586.jpeg

Tavla upp:

IMG_8587.jpeg

Krona upp:

IMG_8588.jpeg

Krona ner
IMG_8589.jpeg

Tror det heter Shouldered Screw pĂ„ engelska men pĂ„ svenska vet jag inte 😂
”Skuv med ansats” brukar jag sĂ€ga. Har hört skruv med skuldra ocksĂ„ vilket typ Ă€r direktöversĂ€ttningen frĂ„n engelska. Men pĂ„ tyska heter de nĂ„got sĂ„ sexigt som ”Ansatzschraube” och franskans ”vis Ă  Ă©paule” Ă€r inte fy skam heller đŸ€“

Senast Àndrad:
Öppnade vintage zenith. Ej anvĂ€nd sĂ€kert pĂ„ 20 Ă„r men tickade pĂ„. Ska jag rensa bort det gröna böset försiktigt? GĂ„r den att stĂ€nga om man gör det?

Bilagor

• IMG_0736.jpeg
    IMG_0736.jpeg
    519.1 KB · Visningar: 9
Öppnade vintage zenith. Ej anvĂ€nd sĂ€kert pĂ„ 20 Ă„r men tickade pĂ„. Ska jag rensa bort det gröna böset försiktigt? GĂ„r den att stĂ€nga om man gör det?
Jag skulle försiktigt gnugga bort det dÀr gröna med t.ex. en tandpetare och va noga med att inget av det ramlar in i urverket. Att ta den klibbiga sidan av nÄgon tejp och dutta för att fÄnga upp det kan vara bra ocksÄ (om du inte har Rodico).

Tror inte det Ă€r nĂ„gra problem alls att stĂ€nga efter rengöring dĂ„ den ser fin ut annars. Även urverket ser ut att va i bra skick, inga direkta mĂ€rken pĂ„ skruvar som indikerar att nĂ„gon okunnig varit i den och skruvat.

Fin klocka, vintage Zenith Àr i mÄnga fall underskattade tycker jag dÄ det Àr riktigt bra kvalité pÄ dem.

Jag skulle försiktigt gnugga bort det dÀr gröna med t.ex. en tandpetare och va noga med att inget av det ramlar in i urverket. Att ta den klibbiga sidan av nÄgon tejp och dutta för att fÄnga upp det kan vara bra ocksÄ (om du inte har Rodico).

Tror inte det Ă€r nĂ„gra problem alls att stĂ€nga efter rengöring dĂ„ den ser fin ut annars. Även urverket ser ut att va i bra skick, inga direkta mĂ€rken pĂ„ skruvar som indikerar att nĂ„gon okunnig varit i den och skruvat.

Fin klocka, vintage Zenith Àr i mÄnga fall underskattade tycker jag dÄ det Àr riktigt bra kvalité pÄ dem.

Tack för info, va inne pÄ gastons och kollade pris pÄ service och det skulle kosta 4000kr, kanske man kan förstÄ eftersom han plockar isÀr den, men tror klockans vÀrde Àr nÄt liknande sÄ jag avvaktade, han ville Àven byta plexi(?) glaset men tycker det kanske förstör lite om man gör det? Visserligen en del repor men störs inte av det sÄ mkt.

Men man sÄg att urmakaren gillade verket och talade gott om det, han hade jobbat för zenith ocksÄ. Jag tyckte ocksÄ det sÄg ut att va rent o fint dÀr inne precis som du. Klockan har bara legat i en lÄda i 20 Är och anvÀndes av min farfar med största sannolikhet som va ostgrossist back in the days. Den ser sliten ut pÄ utsidan, men jag blev förvÄnad hur fin den va pÄ insidan med tanke pÄ utvÀndiga slitaget, guldfÀrgen pÄ verket va en stor kontrast :)

En frÄga till, det gröna Àr en gammal plast/gummipackning? Ska frÄga urmakarn imorgon om han har nÄn sÄn, men om han inte har, vart köper ni sÄnt?

Ruckade ett ETA 2824-2 idag. Hade lĂ€mnat in det hos urmakaren för ruckning dĂ„ det gick +168s/d, men han vĂ€grade och dömde ut verket. Testade sjĂ€lv hemma, klart nöjd med resultatet. Skjuter pĂ„ service tills nĂ€sta Ă„r 😅
IMG_4383.jpeg

IMG_4390.jpeg
Snyggt, det Ă€r ju fler saker Ă€n gĂ„ngavvinelse som avgör servicebehov. Kanske urmakaren inspekterade juvelerna och sĂ„g att oljan var torkad eller sĂ„g andra risker till förslitningsskador. Men med tanke pĂ„ verk o klocka, amplitud osv sĂ„ tror jag sĂ€kert du klarar dig ett tag till â˜ș. Dock behöver du inte montera av automat och rotor för att rycka den?

• Like
Reactions: Beo
Snyggt, det Ă€r ju fler saker Ă€n gĂ„ngavvinelse som avgör servicebehov. Kanske urmakaren inspekterade juvelerna och sĂ„g att oljan var torkad eller sĂ„g andra risker till förslitningsskador. Men med tanke pĂ„ verk o klocka, amplitud osv sĂ„ tror jag sĂ€kert du klarar dig ett tag till â˜ș. Dock behöver du inte montera av automat och rotor för att rycka den?
Ja visst Ă€r det sĂ„ och han nĂ€mnde Ă€ven precis som du sĂ€ger att den borde fĂ„ en genomgĂ„ng med nya oljor osv. Men dĂ„ jag nyss köp klockan och ska flytta om en mĂ„nad sĂ„ kĂ€nde jag inte för att göra en helservice 😅 TĂ€nker att jag tar det nĂ€sta vinter. FĂ„r ett eget kontor i nya boendet ocksĂ„ sĂ„ jag funderar pĂ„ att köpa pĂ„ mig lite saker och kanske ge mig pĂ„ att serva verket sjĂ€lv. Blir ju lagom inspirerad av dina inlĂ€gg 😊

Behöves inte det för att komma Ät regulatorn? Den Àr ju gömd under automaten annars. Iomed att den gick sÄpass mycket för fort sÄ rÀckte det inte skruven till. Men det kanske finns ett annat sÀtt?

• Like
Reactions: Beo
Ja visst Ă€r det sĂ„ och han nĂ€mnde Ă€ven precis som du sĂ€ger att den borde fĂ„ en genomgĂ„ng med nya oljor osv. Men dĂ„ jag nyss köp klockan och ska flytta om en mĂ„nad sĂ„ kĂ€nde jag inte för att göra en helservice 😅 TĂ€nker att jag tar det nĂ€sta vinter. FĂ„r ett eget kontor i nya boendet ocksĂ„ sĂ„ jag funderar pĂ„ att köpa pĂ„ mig lite saker och kanske ge mig pĂ„ att serva verket sjĂ€lv. Blir ju lagom inspirerad av dina inlĂ€gg 😊

Behöves inte det för att komma Ät regulatorn? Den Àr ju gömd under automaten annars. Iomed att den gick sÄpass mycket för fort sÄ rÀckte det inte skruven till. Men det kanske finns ett annat sÀtt?
Ja nÀr den gÄr med sÄpass mycket avvikelse som din gjorde rÀcker det inte med finjusteringen utan man behöver ta av rotor och automatbrygga för regulatorn precis som du sÀger.

ETA 2824-2 Ă€r ett lĂ€tt verk och alla manualer m.m. finns pĂ„ nĂ€tet som PDF vilket rekommenderas att man skriver ut och har bredvid sig det första innan man Ă€r helt bekant med verket. 😊

Ja nÀr den gÄr med sÄpass mycket avvikelse som din gjorde rÀcker det inte med finjusteringen utan man behöver ta av rotor och automatbrygga för regulatorn precis som du sÀger.

ETA 2824-2 Ă€r ett lĂ€tt verk och alla manualer m.m. finns pĂ„ nĂ€tet som PDF vilket rekommenderas att man skriver ut och har bredvid sig det första innan man Ă€r helt bekant med verket. 😊
Sant sÄg nu att den döljer sig under automatbryggan. :)

KvÀllens pyssel, försöka komma pÄ hur jag ska fÄ in detta fina fickursverket (41,2 mm) i en boett som Àr 44mm.

Lutar Ät att jag fÄr tillverka en custom
bezel som Àr tunnare sÄ större glas gÄr i. Samma för bakboetten. Höjden ska gÄ att fÄ till 12mm inkl glasets vÀlvning om jag rÀknat rÀtt.

Sedan ska jag komma pÄ design för gravering av en egen tavla ocksÄ.

IMG_5629.jpeg

Hej!
Oförsiktighet gjorde att klockan gick i golvet; plastglas, öppen metallring och minutindex-ring Àr lösa. Urverket hÄller tiden sedan igÄr!
Det finns en lite fÄra i glasets insida, gissar dÀrför att det Àr ett glas med tension-ring!? NÀr jag försöker lÀgga i metallringen överlappar den ca 1 mm... Bild 2. TÀnker jag fel?

Önskar hjĂ€lp med tips för att klara dagens fix och trix! Har en enkel press. BonusfrĂ„ga; ska jag försöka rengöra minutindex-ring? IsĂ„fall hur?

Certina blue ribbon.

Mvh T

Bilagor

• 1000002265.jpg
    1000002265.jpg
    614.5 KB · Visningar: 3
  • 1000002278.jpg
    1000002278.jpg
    313.2 KB · Visningar: 1
  • 1000002249.jpg
    1000002249.jpg
    398.1 KB · Visningar: 2
Ok, efter lÀtt övertalning Àr nu ringen pÄ plats i glaset! (se ovan)
NÄgon som kan hjÀlpa till att fundera pÄ ev. rengöring av minut-ringen?
Mvh T

Jag har försökt tillverka en skruv som kan ses nÄgra poster bak. Att tillverka gÀngan Àr nog det svÄraste. Skruven ska vara m1.2. GÀngsnittet ville ha en skruv kring 1,14-1,15 mm dia, strax ovanför detta gick inte. T.o.m 1,13 mm och mindre blev en gÀnga som nog Àr helt okej.

Iaf jag körde pĂ„ kring 1,14 - 1,15 och det blev en gĂ€nga som fungerade bra som test i verket, fungerade som en m1.2. Nu ska man bara lĂ€ra sig göra en skruvskalle med fin "slot" 😑

Bilagor

• 20250112_213245.jpg
    20250112_213245.jpg
    534.8 KB · Visningar: 1
  • 20250112_213307_resized.jpg
    20250112_213307_resized.jpg
    209.9 KB · Visningar: 5
Jag har försökt tillverka en skruv som kan ses nÄgra poster bak. Att tillverka gÀngan Àr nog det svÄraste. Skruven ska vara m1.2. GÀngsnittet ville ha en skruv kring 1,14-1,15 mm dia, strax ovanför detta gick inte. T.o.m 1,13 mm och mindre blev en gÀnga som nog Àr helt okej.

Iaf jag körde pĂ„ kring 1,14 - 1,15 och det blev en gĂ€nga som fungerade bra som test i verket, fungerade som en m1.2. Nu ska man bara lĂ€ra sig göra en skruvskalle med fin "slot" 😑
Det blev en skruvskalle med handsĂ„gat spĂ„r 😀 2 mm dia skallen. SpĂ„ret ca 0,2 mm gissar jag.

Bilagor

• 20250113_223626_resized (1).jpg
    20250113_223626_resized (1).jpg
    208.8 KB · Visningar: 5
Följer i @JoakimS Seiko fotspÄr och fixar med en Seiko 5 som Àr kÀrt arvegods till en nÀra vÀn.

IMG_4054.jpeg

Han ville ha en lÀttare touch up av boetten och polering av glaset samt service.
IMG_5774.jpeg

Boetten Àr tvÄdelad sÄ lite speciell att ta isÀr.
IMG_5775.jpeg

Fantastiskt fin tavla!
IMG_5777.jpeg

IMG_5780.jpeg

IMG_5860.jpeg

Blev ett missöde med en skruv som gick av men hade en i mitt Bergeon sortiment.
IMG_5861.jpeg

NĂ€stan klar efter montering och oljning.
IMG_5862.jpeg

IMG_5864.jpeg

FÀrdig, riktigt lÀckert hur den Àndrar fÀrg beroende pÄ ljus och vinkel.

Satt igÄr kvÀll och kÀmpade med en sliten revue sport (för mig okÀnt urverk). TvÀttade den för en tid sen och monterade ihop men den ville inte gÄ (var död nÀr jag fick hem den), blÄser pÄ balansen men den stannar efter nÄgon sekund. Alla lagringar Àr slitna sÄ mycket bÄde side och endshake. BestÀllde en ny fjÀder ( den gamla var en trött helrund utan spÀnst kvar) medans jag vÀntade pÄ min horia klon. Monterade ihop men fjÀdern rÀckte inte. Har nu höjdjusterat escapehjulet och gett blansen lite endshake (min första justering med horia verktyget) sÄ nu gÄr den iallafall. Justerade ner beaterror till 0.5ms efter mÄnga vÀndor in under balansen. Dock sÄ Àr den oerhört sliten i lagringar och skruvarna till balansens endstone Àr helt slut sÄ jag gav mig igÄr med en amplitud pÄ 175. LÄtit den gÄ över natten och skall kika ikvÀll igen.

Vet att man som gröngöling inte skall jobba med för slitna verk och denna kommer troligen att besegra mig dÄ den övergÄr min nuvarande kompetens. Den Àr gammal men fin sÄ vill ju iallfall ge den en chans. Vad kan man förvÀnta sig för amplitud frÄn en gammal sliten klocka och nÀr Àr det lÀge att kasta in handuken?

revue sport.jpg

Tillbaka
Topp