Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.
Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!
/Hook & Leben
Jag tror att cal 89 togs fram som ett robust och "vanligt" verk av IWC och anvÀndes i Mk 11 liksom i ett otal andra klockor i decennier framöver. Finishen fanns nog dÀr frÄn början sÄ att sÀga.Intressant lÀsning, tack!
Det förvÄnar mig att klockan Àr sÄ fint finisherad eftersom den kommer att leva ett relativt hÄrt liv. Men det kanske Àr sÄ dom flesta klockor ser ut frÄn dom "stora" namnen?
Vad tillverkades?NyÄrslöfte, mer trÀning, idag blev det ett handvevat armpass (ursÀkta dÄlig skÀmt)
![]()
Oj glömde sÀga, en skruv till Lemania 2220 verket. Ska vara en speciell skruv med en "stegad" kant, vet inte vad det heter exakt. Det Àr till en arm i chronograph-funktionen.Vad tillverkades?![]()
Tror det heter Shouldered Screw pÄ engelska men pÄ svenska vet jag inteOj glömde sÀga, en skruv till Lemania 2220 verket. Ska vara en speciell skruv med en "stegad" kant, vet inte vad det heter exakt. Det Àr till en arm i chronograph-funktionen.
âSkuv med ansatsâ brukar jag sĂ€ga. Har hört skruv med skuldra ocksĂ„ vilket typ Ă€r direktöversĂ€ttningen frĂ„n engelska. Men pĂ„ tyska heter de nĂ„got sĂ„ sexigt som âAnsatzschraubeâ och franskans âvis Ă Ă©pauleâ Ă€r inte fy skam hellerTror det heter Shouldered Screw pĂ„ engelska men pĂ„ svenska vet jag inte![]()
FrĂ„gan Ă€r om du fĂ„r igen den om du inte tar bort detĂppnade vintage zenith. Ej anvĂ€nd sĂ€kert pĂ„ 20 Ă„r men tickade pĂ„. Ska jag rensa bort det gröna böset försiktigt? GĂ„r den att stĂ€nga om man gör det?
Jag skulle försiktigt gnugga bort det dĂ€r gröna med t.ex. en tandpetare och va noga med att inget av det ramlar in i urverket. Att ta den klibbiga sidan av nĂ„gon tejp och dutta för att fĂ„nga upp det kan vara bra ocksĂ„ (om du inte har Rodico).Ăppnade vintage zenith. Ej anvĂ€nd sĂ€kert pĂ„ 20 Ă„r men tickade pĂ„. Ska jag rensa bort det gröna böset försiktigt? GĂ„r den att stĂ€nga om man gör det?
Jag skulle försiktigt gnugga bort det dÀr gröna med t.ex. en tandpetare och va noga med att inget av det ramlar in i urverket. Att ta den klibbiga sidan av nÄgon tejp och dutta för att fÄnga upp det kan vara bra ocksÄ (om du inte har Rodico).
Tror inte det Ă€r nĂ„gra problem alls att stĂ€nga efter rengöring dĂ„ den ser fin ut annars. Ăven urverket ser ut att va i bra skick, inga direkta mĂ€rken pĂ„ skruvar som indikerar att nĂ„gon okunnig varit i den och skruvat.
Fin klocka, vintage Zenith Àr i mÄnga fall underskattade tycker jag dÄ det Àr riktigt bra kvalité pÄ dem.
Snyggt, det Àr ju fler saker Àn gÄngavvinelse som avgör servicebehov. Kanske urmakaren inspekterade juvelerna och sÄg att oljan var torkad eller sÄg andra risker till förslitningsskador. Men med tanke pÄ verk o klocka, amplitud osv sÄ tror jag sÀkert du klarar dig ett tag tillRuckade ett ETA 2824-2 idag. Hade lÀmnat in det hos urmakaren för ruckning dÄ det gick +168s/d, men han vÀgrade och dömde ut verket. Testade sjÀlv hemma, klart nöjd med resultatet. Skjuter pÄ service tills nÀsta Är![]()
![]()
![]()
Ja visst Àr det sÄ och han nÀmnde Àven precis som du sÀger att den borde fÄ en genomgÄng med nya oljor osv. Men dÄ jag nyss köp klockan och ska flytta om en mÄnad sÄ kÀnde jag inte för att göra en helserviceSnyggt, det Àr ju fler saker Àn gÄngavvinelse som avgör servicebehov. Kanske urmakaren inspekterade juvelerna och sÄg att oljan var torkad eller sÄg andra risker till förslitningsskador. Men med tanke pÄ verk o klocka, amplitud osv sÄ tror jag sÀkert du klarar dig ett tag till. Dock behöver du inte montera av automat och rotor för att rycka den?
Ja nÀr den gÄr med sÄpass mycket avvikelse som din gjorde rÀcker det inte med finjusteringen utan man behöver ta av rotor och automatbrygga för regulatorn precis som du sÀger.Ja visst Àr det sÄ och han nÀmnde Àven precis som du sÀger att den borde fÄ en genomgÄng med nya oljor osv. Men dÄ jag nyss köp klockan och ska flytta om en mÄnad sÄ kÀnde jag inte för att göra en helserviceTÀnker att jag tar det nÀsta vinter. FÄr ett eget kontor i nya boendet ocksÄ sÄ jag funderar pÄ att köpa pÄ mig lite saker och kanske ge mig pÄ att serva verket sjÀlv. Blir ju lagom inspirerad av dina inlÀgg
Behöves inte det för att komma Ät regulatorn? Den Àr ju gömd under automaten annars. Iomed att den gick sÄpass mycket för fort sÄ rÀckte det inte skruven till. Men det kanske finns ett annat sÀtt?
Sant sÄg nu att den döljer sig under automatbryggan.Ja nÀr den gÄr med sÄpass mycket avvikelse som din gjorde rÀcker det inte med finjusteringen utan man behöver ta av rotor och automatbrygga för regulatorn precis som du sÀger.
ETA 2824-2 Àr ett lÀtt verk och alla manualer m.m. finns pÄ nÀtet som PDF vilket rekommenderas att man skriver ut och har bredvid sig det första innan man Àr helt bekant med verket.![]()
Det blev en skruvskalle med handsÄgat spÄrJag har försökt tillverka en skruv som kan ses nÄgra poster bak. Att tillverka gÀngan Àr nog det svÄraste. Skruven ska vara m1.2. GÀngsnittet ville ha en skruv kring 1,14-1,15 mm dia, strax ovanför detta gick inte. T.o.m 1,13 mm och mindre blev en gÀnga som nog Àr helt okej.
Iaf jag körde pÄ kring 1,14 - 1,15 och det blev en gÀnga som fungerade bra som test i verket, fungerade som en m1.2. Nu ska man bara lÀra sig göra en skruvskalle med fin "slot"![]()
Glaset byttServar just nu en Seiko 6105-8110 (Captain Willard). Trevlig klocka! Och efter att ha korrigerat slitage i lagringarna till fjÀderhusbomen sÄ gÄr den riktigt bra.
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Kvar att göra Àr rengöring av boettdelar, byta glas o packningar och montera automaten.![]()