• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Kvällens nöje har varit att jaga amplitud i en hamilton av okänd modell. Innanmätet är en eta 2824-2 utan datum men med vad jag tror är en mod för att ta ut drivning av en subsekund via en axel genom mainplate. Rengjord monterad och smord, ny huvudfjäder men en amplitud på ca 170 så det svider lite. Den gick inte alls innan så en liten förbättring hur som. Hade polerat axlar och baljan till huvudfjädern men jag misstänker jag även hade för mycket sideshake. När jag undersökte balansen ser jag att hårfjädern inte är rak så det borde kunna ge lite.

River bort etachron fästet för fjädern och försöker rikta den lite och efter 2 försök är den betydligt rakare.
Undersöker mainspring baljan och ser att sideshake sitter i bryggan och inte under i juvelen. River bort bryggan och masserar den lite i stansstället för att sen polera upp lagringen med dremeln.

Dessa 2 åtgärder gav mig en amplitud på 200-210 beroende på position så långt ifrån tillräckligt.

Ett par frågor till er kunniga
1. Hur mycket amplitud kan man förlora på hårfjädern? Är det värt att jaga här?
2. Kan man tjäna amplitud genom att byta escapement och pallet fork? Är det värt att jaga rätt på nya. Inbillar mig att det kan ge lite för den är lite trögstartad och att det ev skulle kunna sitta i escapement.

Tyckte drivlinan såg ok ut utan deformerade pivoter och jag såg inga skadade juveler heller . Men skall se över den igen.
Baljan får åka ur igen och se om det finns mer och ge på lagringarna, stansa, brotcha samt polera mer noggrant. En gissning att det är här största förlusterna sitter så det är värt att gå över.

Ge gärna synpunkter och när jag återkommer lovar jag lite bilder på vad jag pysslar med också.

Tack för ikväll………
 
Är det nån som har ett skrot Miyota 9015 som semlan tänka sig att skiljas ifrån? Jag lyckades tappa en skruv som håller balansen och ett clips 🤨
Skruven hittad efter en halvtimme på golvet.

Återstår clipset. Såhär ser det ut:
IMG_8626.jpeg
 
Vad är det för dag idag….. jo idag är det verktygsdag…..gjorde ett brytjärn för subsekunddrevet i min hamilton 2824-2 och ett petverktyg i mässing med 2 olika spetsar för att ersätt pithwood stickorna. Det är ju inte träslöjd vi pysslar med. 😂

Så nu har jag äntligen lugn i sinnet och kan fira med lilla ostronet med lite bubbel. Sen har jag ju sex burk i kylen till helgen med, slå det om ni kan, men det finns i öltråden. Lovar att det inte är vilka sex burkar som helst……

Men först lite verktygsporr……

IMG_0725.jpeg
IMG_0724.jpeg
 
Jag håller på med mitt Lemania tg 195 projekt och visarnas lume har börjat krackelerar så behöver måla på ny lume men utan själva lysmassan då för de ska Inte lysa när de är såhär gamla.

Problemet är att sekundvisaren var rostig så behövde polera den men jag insåg precis att alla visare är chrome plätterade eller kanske nickel? Så det blir ju olika färg nu mot den polerade sekundvisaren mot för tim och minutvisaren. Men det kanske blir bra endå, jag är inte så sugen nu att lära mig plättera visare...

20250215_221309.jpg
 
Senast ändrad:
Lite lekstuga idag. Byggde om min seikomod med gmtverk, blå datumring så verkbyte från nh35 till nh34. Fick brotcha upp tavlan för att få genom gmt röret och improvisera lite när gmt visaren skulle på då jag inte hade nån pressdyna på 2,2mm. Nåja nu sitter den där iallfall. Blev en liten färgklick och nu kan jag ha kollegornas tid i indien tillgänglig samtidigt när det skall bokas möten mm. Bezelen får på indiskt vis sitta lite snett….. de har ju 4,5h tidsförskjutning och vad jag märkte går det bara att ställa gmt i hela timmar. Säkert jag som är off, första gången med gmt 😂

Om designen är stulen…… njaaaa jag vet inte det……..

IMG_0741.jpeg
 

Bilagor

  • IMG_0739.jpeg
    IMG_0739.jpeg
    420 KB · Visningar: 2
Helgkaos men "färdigt" projekt.

Lemania Tg195 blev klar, men...sekundvisaren hamnade tydligen inte exakt på kl 12, segt. Jag var väldigt noga med att placera den exakt vid kl 12 men jag anar att sekundhjulet började slira lite mot den armen som resettar hjulet så att jag hamnade lite off utan att veta om det.

Lite bilder från projektet nedan

Rengjort och monterat
20250215_131643.jpg


Kontroll av ingrepp mellan hjulen, detta behövde justeras. Tack @R-Svarvofix för manual till detta! 😀
20250215_171648.jpg


Min egentillverkade skruv monterad. Chronos armar var inte helt korrekta här, jag höll på med justering.
20250212_221933.jpg


Svarven, lorch 6 mm
20250113_214013.jpg


Före:
Lemania 20240705_163532_resized.jpg


Före:
IMG-20241126-WA0000.jpg


Efter
20250222_221022_resized.jpg


Slutligt kaos
20250222_221606.jpg
 
Senast ändrad:
Här kommer en lektion i svängelska eller mitt hamilton (modell mystery???) projekt som kom in i en fas av att jaga amplitud. Hade stannat helt innan genomgång.

För att förbereda lite för jobbet tillverkades verktyg för att justera och demontera etachron studs. Sen var det bara att samla mod, verket är i grunden ett 2824-2 verk men med komplikationen subsekund. Subsekunden drivs genom att 3 drevet har en förlängd axel som går igenom huvudplattan och et drev pressan på som går in i en extra drivmodul för sudsekunden. När drevet skulle tas bort kom jag inte in under ordentligt med visarbrytjärnen vilket resulterade i att drevet istället lossnade från navet och att navet blev kvar på axel. Lyckades dessutom kröka axeln något när navet skulle bort. Men kan inte behålla drevet på för att då kommer jag inte åt att ta bort minut och timhjul. Stansade fast navet och rätade ut axeln så var redo för tvätt och montage.

Efter rengörning och första montage med ny fjäder låg jag på 170-180 i amplitud vilket var surt. Hade väldigt mycket sideshake och ev även endshake på mainspring barrel. Försökte stansa till det och polera vilket gav mig 200 i amplitud. Osäker här om man verkligen skall stansa iom att det är en ”lagerring ipressad i mainspring bridge eller om den skall bytas. Bestämde mig för att byta de delar jag misstänkte påverkade funktionen. Började med barrel och brygga. Tyckte inte jag hade snärten i gånghaken vid skiftet som skall ge extra fart åt balansen så bestämde att byta gånghake och escapehjul. Såg att balansfjädern inte var plan och centrerad, tyckte mig se att axeltapparna inte heller var tiptop så bestämde ett balans byte. Här fick jag hjälp med lite delar av vår vän @R-Svarvofix som la det på lådan. Var så fint förpackade att det kändes som att mest kärlek las på att packa detta än vad jag själv klarar att utföra service. Känner att man får steppa upp här.
IMG_0742.jpeg


Delarna provmonterades och det gav mig en amplitud på ca 240. La delarna i tvätten igen och plockade ur mainspring och rengjorde barrel och smörjde in. Gånghake och balans rengjordes i nafta och resten i maskinen. Upptäckte också att endshake var lite tight på 3e hjulet så det fick ett par hundradelar av kärlek. Justerade även riktiningen av axeltappen något tills jag blev nöjd. Monterade ihop verket igen slutgiltigt den här gången och när jag vred upp mainspring så hade jag en amplitud på mellan 270-300 från start. Grovjusterade hairspring riktningen genom regulator pins med etachron vertygen och gjorde en grov justering av rate och beaterror så nu får klockan gå ett par dagar innan slutgiltig justering. Utseendet fick sig en uppgradering då ytfinishingen på nya balansbryggan var lite vackrare en resten av verket. 😁


IMG_0746.jpeg


Fick ett hemslöjdat läder med


IMG_0749.jpeg


Så nu är det slutgiltig justering och montage av autobryggan kvar sen får det bli lite armtid. Om den är 100% nu….nja men jag har behövt tänjt lite på mina kunskaper den här gången och har flera ggr varit utanför min komfortzon. Lärorikt och roligt och bara grovjusterad ligger den bra till i alla 5 positioner, kul att ha fått prova att justera gången i vertikallägen med hjälp av etachron systemets regulatorpins vilket också var nytt för mig. Finns nog mer att ge på gången men då tror jag att man får ge sig på att polera och jobba med pivots bland annat då jag misstänker att någon är lite krokig då jag har en lite sväng i kurvan nedan med det tar vi när man steppat upp lite mer. Men det är väl därför man rör sig i en sektion för hemfix…….


IMG_0744.jpeg


Hamilton resan är dock inte riktigt slut än. Kronröret är gjord för gängad krona så det blir nästa sak att ta tag i. Hitta krona av rätt modell, gänga mm men det kommer.

Stort tack för all hjälp, kunskapsdelande och support här på forumet.

.
 
Helgkaos men "färdigt" projekt.

Lemania Tg195 blev klar, men...sekundvisaren hamnade tydligen inte exakt på kl 12, segt. Jag var väldigt noga med att placera den exakt vid kl 12 men jag anar att sekundhjulet började slira lite mot den armen som resettar hjulet så att jag hamnade lite off utan att veta om det.

Lite bilder från projektet nedan

Rengjort och monterat
20250215_131643.jpg


Kontroll av ingrepp mellan hjulen, detta behövde justeras. Tack @R-Svarvofix för manual till detta! 😀
20250215_171648.jpg


Min egentillverkade skruv monterad. Chronos armar var inte helt korrekta här, jag höll på med justering.
20250212_221933.jpg


Svarven, lorch 6 mm
20250113_214013.jpg


Före:
Lemania 20240705_163532_resized.jpg


Före:
IMG-20241126-WA0000.jpg


Efter
20250222_221022_resized.jpg


Slutligt kaos
20250222_221606.jpg
Snyggt jobbat! Inte det enklaste projektet hittills men du tog dig igenom det också 👍
Imponerande att du tillverkade en egen skruv också. Det får jag också prova snart tror jag! 😃
 
Här kommer en lektion i svängelska eller mitt hamilton (modell mystery???) projekt som kom in i en fas av att jaga amplitud. Hade stannat helt innan genomgång.

För att förbereda lite för jobbet tillverkades verktyg för att justera och demontera etachron studs. Sen var det bara att samla mod, verket är i grunden ett 2824-2 verk men med komplikationen subsekund. Subsekunden drivs genom att 3 drevet har en förlängd axel som går igenom huvudplattan och et drev pressan på som går in i en extra drivmodul för sudsekunden. När drevet skulle tas bort kom jag inte in under ordentligt med visarbrytjärnen vilket resulterade i att drevet istället lossnade från navet och att navet blev kvar på axel. Lyckades dessutom kröka axeln något när navet skulle bort. Men kan inte behålla drevet på för att då kommer jag inte åt att ta bort minut och timhjul. Stansade fast navet och rätade ut axeln så var redo för tvätt och montage.

Efter rengörning och första montage med ny fjäder låg jag på 170-180 i amplitud vilket var surt. Hade väldigt mycket sideshake och ev även endshake på mainspring barrel. Försökte stansa till det och polera vilket gav mig 200 i amplitud. Osäker här om man verkligen skall stansa iom att det är en ”lagerring ipressad i mainspring bridge eller om den skall bytas. Bestämde mig för att byta de delar jag misstänkte påverkade funktionen. Började med barrel och brygga. Tyckte inte jag hade snärten i gånghaken vid skiftet som skall ge extra fart åt balansen så bestämde att byta gånghake och escapehjul. Såg att balansfjädern inte var plan och centrerad, tyckte mig se att axeltapparna inte heller var tiptop så bestämde ett balans byte. Här fick jag hjälp med lite delar av vår vän @R-Svarvofix som la det på lådan. Var så fint förpackade att det kändes som att mest kärlek las på att packa detta än vad jag själv klarar att utföra service. Känner att man får steppa upp här.
IMG_0742.jpeg


Delarna provmonterades och det gav mig en amplitud på ca 240. La delarna i tvätten igen och plockade ur mainspring och rengjorde barrel och smörjde in. Gånghake och balans rengjordes i nafta och resten i maskinen. Upptäckte också att endshake var lite tight på 3e hjulet så det fick ett par hundradelar av kärlek. Justerade även riktiningen av axeltappen något tills jag blev nöjd. Monterade ihop verket igen slutgiltigt den här gången och när jag vred upp mainspring så hade jag en amplitud på mellan 270-300 från start. Grovjusterade hairspring riktningen genom regulator pins med etachron vertygen och gjorde en grov justering av rate och beaterror så nu får klockan gå ett par dagar innan slutgiltig justering. Utseendet fick sig en uppgradering då ytfinishingen på nya balansbryggan var lite vackrare en resten av verket. 😁


IMG_0746.jpeg


Fick ett hemslöjdat läder med


IMG_0749.jpeg


Så nu är det slutgiltig justering och montage av autobryggan kvar sen får det bli lite armtid. Om den är 100% nu….nja men jag har behövt tänjt lite på mina kunskaper den här gången och har flera ggr varit utanför min komfortzon. Lärorikt och roligt och bara grovjusterad ligger den bra till i alla 5 positioner, kul att ha fått prova att justera gången i vertikallägen med hjälp av etachron systemets regulatorpins vilket också var nytt för mig. Finns nog mer att ge på gången men då tror jag att man får ge sig på att polera och jobba med pivots bland annat då jag misstänker att någon är lite krokig då jag har en lite sväng i kurvan nedan med det tar vi när man steppat upp lite mer. Men det är väl därför man rör sig i en sektion för hemfix…….


IMG_0744.jpeg


Hamilton resan är dock inte riktigt slut än. Kronröret är gjord för gängad krona så det blir nästa sak att ta tag i. Hitta krona av rätt modell, gänga mm men det kommer.

Stort tack för all hjälp, kunskapsdelande och support här på forumet.

.
Väl krigat med den här! Och kul att det blev bra med lite nya delar. Har inte skruvat exakt detta med sub sekund men förstår jag det rätt att det är ett drivhjul på tavelsidan för en subsekund, drivhjulet är pressat på en förlängd tapp ur löpverket på fjärdehjulet?
När dessa drivhjul skall monteras av är det rekommenderat att ha ett speciellt presto verktyg för att förhindra att tappen blir skev och att minska repor på verkbotten.
Här är bilder från tidigare service av Lemania regattan jag gjorde i grann-tråden här på hemslöjd.
IMG_3094.jpeg
IMG_3093.jpeg
IMG_3095.jpeg
 
Tillbaka
Topp