Skruven hittad efter en halvtimme på golvet.Är det nån som har ett skrot Miyota 9015 som semlan tänka sig att skiljas ifrån? Jag lyckades tappa en skruv som håller balansen och ett clips![]()
Återstår clipset. Såhär ser det ut:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Skruven hittad efter en halvtimme på golvet.Är det nån som har ett skrot Miyota 9015 som semlan tänka sig att skiljas ifrån? Jag lyckades tappa en skruv som håller balansen och ett clips![]()
Den borde vara magnetisk, testa att svepa över golvet med en starkare magnet om du har så kanske den dyker upp.Skruven hittad efter en halvtimme på golvet.
Återstår clipset. Såhär ser det ut:
![]()
Snyggt jobbat! Inte det enklaste projektet hittills men du tog dig igenom det ocksåHelgkaos men "färdigt" projekt.
Lemania Tg195 blev klar, men...sekundvisaren hamnade tydligen inte exakt på kl 12, segt. Jag var väldigt noga med att placera den exakt vid kl 12 men jag anar att sekundhjulet började slira lite mot den armen som resettar hjulet så att jag hamnade lite off utan att veta om det.
Lite bilder från projektet nedan
Rengjort och monterat
![]()
Kontroll av ingrepp mellan hjulen, detta behövde justeras. Tack @R-Svarvofix för manual till detta!
![]()
Min egentillverkade skruv monterad. Chronos armar var inte helt korrekta här, jag höll på med justering.
![]()
Svarven, lorch 6 mm
![]()
Före:
![]()
Före:
![]()
Efter
![]()
Slutligt kaos
![]()
Väl krigat med den här! Och kul att det blev bra med lite nya delar. Har inte skruvat exakt detta med sub sekund men förstår jag det rätt att det är ett drivhjul på tavelsidan för en subsekund, drivhjulet är pressat på en förlängd tapp ur löpverket på fjärdehjulet?Här kommer en lektion i svängelska eller mitt hamilton (modell mystery???) projekt som kom in i en fas av att jaga amplitud. Hade stannat helt innan genomgång.
För att förbereda lite för jobbet tillverkades verktyg för att justera och demontera etachron studs. Sen var det bara att samla mod, verket är i grunden ett 2824-2 verk men med komplikationen subsekund. Subsekunden drivs genom att 3 drevet har en förlängd axel som går igenom huvudplattan och et drev pressan på som går in i en extra drivmodul för sudsekunden. När drevet skulle tas bort kom jag inte in under ordentligt med visarbrytjärnen vilket resulterade i att drevet istället lossnade från navet och att navet blev kvar på axel. Lyckades dessutom kröka axeln något när navet skulle bort. Men kan inte behålla drevet på för att då kommer jag inte åt att ta bort minut och timhjul. Stansade fast navet och rätade ut axeln så var redo för tvätt och montage.
Efter rengörning och första montage med ny fjäder låg jag på 170-180 i amplitud vilket var surt. Hade väldigt mycket sideshake och ev även endshake på mainspring barrel. Försökte stansa till det och polera vilket gav mig 200 i amplitud. Osäker här om man verkligen skall stansa iom att det är en ”lagerring ipressad i mainspring bridge eller om den skall bytas. Bestämde mig för att byta de delar jag misstänkte påverkade funktionen. Började med barrel och brygga. Tyckte inte jag hade snärten i gånghaken vid skiftet som skall ge extra fart åt balansen så bestämde att byta gånghake och escapehjul. Såg att balansfjädern inte var plan och centrerad, tyckte mig se att axeltapparna inte heller var tiptop så bestämde ett balans byte. Här fick jag hjälp med lite delar av vår vän @R-Svarvofix som la det på lådan. Var så fint förpackade att det kändes som att mest kärlek las på att packa detta än vad jag själv klarar att utföra service. Känner att man får steppa upp här.
![]()
Delarna provmonterades och det gav mig en amplitud på ca 240. La delarna i tvätten igen och plockade ur mainspring och rengjorde barrel och smörjde in. Gånghake och balans rengjordes i nafta och resten i maskinen. Upptäckte också att endshake var lite tight på 3e hjulet så det fick ett par hundradelar av kärlek. Justerade även riktiningen av axeltappen något tills jag blev nöjd. Monterade ihop verket igen slutgiltigt den här gången och när jag vred upp mainspring så hade jag en amplitud på mellan 270-300 från start. Grovjusterade hairspring riktningen genom regulator pins med etachron vertygen och gjorde en grov justering av rate och beaterror så nu får klockan gå ett par dagar innan slutgiltig justering. Utseendet fick sig en uppgradering då ytfinishingen på nya balansbryggan var lite vackrare en resten av verket.
![]()
Fick ett hemslöjdat läder med
![]()
Så nu är det slutgiltig justering och montage av autobryggan kvar sen får det bli lite armtid. Om den är 100% nu….nja men jag har behövt tänjt lite på mina kunskaper den här gången och har flera ggr varit utanför min komfortzon. Lärorikt och roligt och bara grovjusterad ligger den bra till i alla 5 positioner, kul att ha fått prova att justera gången i vertikallägen med hjälp av etachron systemets regulatorpins vilket också var nytt för mig. Finns nog mer att ge på gången men då tror jag att man får ge sig på att polera och jobba med pivots bland annat då jag misstänker att någon är lite krokig då jag har en lite sväng i kurvan nedan med det tar vi när man steppat upp lite mer. Men det är väl därför man rör sig i en sektion för hemfix…….
![]()
Hamilton resan är dock inte riktigt slut än. Kronröret är gjord för gängad krona så det blir nästa sak att ta tag i. Hitta krona av rätt modell, gänga mm men det kommer.
Stort tack för all hjälp, kunskapsdelande och support här på forumet.
.
Jo jag kollade på en sån presto. Problemet är att drevet i fråga inte når in till hjulnavet och då tryckte man loss drevet från navet istället.Väl krigat med den här! Och kul att det blev bra med lite nya delar. Har inte skruvat exakt detta med sub sekund men förstår jag det rätt att det är ett drivhjul på tavelsidan för en subsekund, drivhjulet är pressat på en förlängd tapp ur löpverket på fjärdehjulet?
När dessa drivhjul skall monteras av är det rekommenderat att ha ett speciellt presto verktyg för att förhindra att tappen blir skev och att minska repor på verkbotten.
Här är bilder från tidigare service av Lemania regattan jag gjorde i grann-tråden här på hemslöjd.
![]()
![]()
![]()
Rengöra med tandborste tvål och vatten? Synål? Rodicko? Worst case är väl att borra ut detSom på bild så har det fastnat en tipp av en spring bar i lug hålet. Någon som vet något bra sätt att försöka få bort det? Den sticker inte direkt ut något så pincett har inte funkat.
![]()
Rengöra med tandborste tvål och vatten? Synål? Rodicko? Worst case är väl att borra ut det![]()
eBay?Har en rotorvikt som gått sönder på en seiko monster med 4r36,någon som vet vart man hittar reservdelar till dom urverken?
Va!? Jag gillar detPremiärkörning. L&R luktar lite som lösningsmedlet i flytande latex. Fast mycket skarpare, så inte gott alls.
![]()
Har min i svalt garage. Kanske bara är känslig för just det här lösningsmedlet. Var inte min påse godis. Men tusan vad rent o fint det blev så bara att gilla läget.Va!? Jag gillar det
Fast jag har min maskin ståendes i källaren, där är det typ 16-17 grader så osar nog inte i närheten av vad det hade gjort i rumstemperatur.
Ja det är gött! För bensin är lite jobbigt o andas in ocksåHar min i svalt garage. Kanske bara är känslig för just det här lösningsmedlet. Var inte min påse godis. Men tusan vad rent o fint det blev så bara att gilla läget.. O bonusen… inge mer med balans pensel och bensin. Me like.