• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Datejust och Date tråden

Capeland

Cartier
Pledge Member
Jag har frågat mig samma fråga, vad skulle jag känna vara rimligt att dom bjuder på servicen, ersätter med en ny klocka eller sätter mig 1a på lista på en annan klocka.
Man ser ju tydligt lite repor på din klocka, min har jag haft i12år den borde vara mera sliten.
Förstår att du är besviken, men tycker den blev fin. Jag är en av de få som vill ha min Rolex så nära nyskick som möjligt och ser inte charmen i repor och battlescars på klockan. När jag skall serva min DJ i framtiden så kommer jag tacka ja till polering. Dock så håller jag med om att de gjort fel 😑.
 

Oktogon

Panerai
Förstår att du är besviken, men tycker den blev fin. Jag är en av de få som vill ha min Rolex så nära nyskick som möjligt och ser inte charmen i repor och battlescars på klockan. När jag skall serva min DJ i framtiden så kommer jag tacka ja till polering. Dock så håller jag med om att de gjort fel 😑.
Polerar man fel så är det ju motsatsen till nyskick? Ursprungsformerna försvinner ju
 

wallmark

Breitling
Jag har frågat mig samma fråga, vad skulle jag känna vara rimligt att dom bjuder på servicen, ersätter med en ny klocka eller sätter mig 1a på lista på en annan klocka.
Man ser ju tydligt lite repor på din klocka, min har jag haft i12år den borde vara mera sliten.
Borde gå under konsumenttjänstlagen, kontakta Konsumentverket och kolla vad som kan vara skäligt att begära
EFA31DBB-F656-4B12-981F-1BE9DA10040C.jpeg
 

-SC-

Omega
Pledge Member
Jag gillar den nya blåa 36mm fluted dial, fast hade allra helst haft den i grönt istället för blått... hör ni det, Rolex?


Varför kunde inte den gröna "djungelmodellen" fått vara fluted istället 😞
 

das_heuer

Cartier
2-Faktor
Jag har inte bet dom polera klockan den skulle bara in på service. All mina patina är borta :(
Minst att de bjuder på hela servicekostnaden tycker jag. Men det räcker egentligen inte, något plåster på såren t ex att de bjuder på något tillbehör eller dylikt som kan vara intressant. Men åtminstone att dina 7100kr återbetalas.
 

ny.medlem

Breitling
När vi redan är inne på polering. En lite äldre datejust, säg cirkus 30 år, kan man ju anta blivit polerad om man inte har fullständig historik.

Finns det någon bildguide eller liknande så att man kan jämföra och bedöma själv hur illa den farit över åren?

Hittar bara sönderpolerat när jag letar på utrikiska forum och dylikt.
 

Daniel83

Breitling
Minst att de bjuder på hela servicekostnaden tycker jag. Men det räcker egentligen inte, något plåster på såren t ex att de bjuder på något tillbehör eller dylikt som kan vara intressant. Men åtminstone att dina 7100kr återbetalas.
Jag har länge tittat på en ny blå urtavla till den. Det skulle vara ett litet plåster.. samt service kostaden.
 

carlmartin

Rolex
2-Faktor
Hej på er!
Det har äntligen blivit dags att lägga en större peng på en klocka som varit en pojkdröm sedan länge. Just nu kan jag inte tänka mig något annat än en DJ med fluted bezel och rhodium urtavla. Jag är helt grön på detta och hade uppskattat lite tips inför köp. För mig spelar andrahandsvärdet och priset stor roll och jag undrar hur jag ska tänka för att göra ett bra köp. Chrono24 har lite dyrare priser som jag förstod det på en kommentar, men jag ser att en exempelvis 2020 DJ rhodium kan köpas för runt 78k från USA?

- Vad ligger priset på idag på en 2019-2020 DJ fluted bezel med rhodium eller blå urtavla? Med den vetskapen så kan jag överväga att eventuellt vänta på något billigare pris på blocket eller köpa från AD alterntivt chrono24.

Tack!

Edit: budget är kring ca 100 - 130k. Står det mellan 2-3 olika modeller/utföranden så tar jag den som tros hålla värdet bäst.

EDIT: Alla har vi olika smaker men shit vad jag tycker det är snyggt med rubber band. Mestadels andra modeller som brukar köra dessa band men hittade några DJ för inspiration. Vad tycker ni?
Dj.png
Jag kan inte se att det finns någon uppsjö av DJ41 med vitguldsring (fluted) under 100k på c24? Inte någonstans i världen.

Någon kan säkert rätta mig om jag har fel men mig veterligen är DJ41 (126334) en av de modeller som faktiskt går att få tag på via AD i Sverige även om man får vänta lite. Så skulle jag vara i din sits hade jag absolut försökt få tag på en ny (106K listpris) eftersom begagnatpriserna inte verkar ligga så långt ifrån det. Då får du med garantier osv och startar en relation med din AD inför den dag du verkligen fastnar i träsket och absolut vill köpa GMTII pepsi ;)
 

JJsthlm

Omega
Någon som vet om en AD kan fixa fram en ”ny” länk till en 16200 och vad det kan tänkas kosta? Eller är det bara börja leta runt på t ex C24? Tack!
 

Bilagor

  • 05192272-A7D8-4EFB-A682-824E9F33642B.jpeg
    05192272-A7D8-4EFB-A682-824E9F33642B.jpeg
    279.3 KB · Visningar: 59

ny.medlem

Breitling
Någon som vet om en AD kan fixa fram en ”ny” länk till en 16200 och vad det kan tänkas kosta? Eller är det bara börja leta runt på t ex C24? Tack!
Komplett länk (hela armbandet med clasp och allt) eller en / flera länkbit / länkbitar?

Och "ny"?
Är det NOS du tänker på?

Edit: utan några siffror i huvudet så, komplett från AD känns inte som att det blir ekonomiskt försvarbart, mer än säkerheten att det faktiskt är original till rätt ref. osv.

Är länken glapp så finns det väll företag som stiftar om dem? Kanske kan vara värt att titta på om hela är glapp men länkbitarna är schyssta.
 
Senast ändrad:

ny.medlem

Breitling
Precis, komplett länk.
NOS hade inte varit fel men en beggad i bra skick funkar också.
Du han svara medans jag redigerade mitt inlägg, men googla lite på Rolex stretched Link repair. Så finns det möjligheter att stifta om länken. Beskrivs som billigare option istället för att byta hela.

Här är lite info på ämnet:
https://millenarywatches.com/rolex-bracelet-stretch/

Här är en firma i Norge, som har lite priser och beskriver processen:

Någon som har koll på nån i Sverige som fixar detta?
 
Senast ändrad:

JJsthlm

Omega

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Jag har inte bet dom polera klockan den skulle bara in på service. All mina patina är borta :(
Hände mig också på en GMT Master. Som utryckligen inte skulle poleras. Var hos en Stockholms AD.
Fick väl 1000 kr rabatt och ett nytt insert.

Förstår att det är trist att din patina försvinner, men eftersom de 6 siffriga referenserna är polerade och ganska mjuka i formerna så tycker jag inte att resultatet är så tokigt ändå.
 

Daniel83

Breitling
Det skulle det.. värt att prova i alla fall. Minst servicekostnad tycker jag som sagt eftersom de uppenbart gjort fel i hanteringen i samband med den.
AD ringde idag, dom har polerat den utan mitt samtycke. Dom skulle bjuda på servicen. Kan vara det minsta tycker jag.. Känner mig dock fort sårad.
Vad kan värde minskningen, andrahands markanden vara på?
 

Stein

Cartier
AD ringde idag, dom har polerat den utan mitt samtycke. Dom skulle bjuda på servicen. Kan vara det minsta tycker jag.. Känner mig dock fort sårad.
Vad kan värde minskningen, andrahands markanden vara på?

Värdeminskningen är nog lite beroende på person till person. Vissa föredrar att få den polerad och beredda att betala mer för detta, annars hade ju inte tjänsten funnits. I och med att klockan inte är så gammal eller helt fulpolerad så tror jag inte det gör så mycket på värdet just nu i alla fall. I det långa loppet är det ju såklart att föredra med opelerad. Men du nämnde att den blivit polerad en gång tidigare? Det är ju tråkigt det som hänt men ändå en ganska rimlig kompensation att bjuda på servicen tycker jag.
 

Daniel83

Breitling
Värdeminskningen är nog lite beroende på person till person. Vissa föredrar att få den polerad och beredda att betala mer för detta, annars hade ju inte tjänsten funnits. I och med att klockan inte är så gammal eller helt fulpolerad så tror jag inte det gör så mycket på värdet just nu i alla fall. I det långa loppet är det ju såklart att föredra med opelerad. Men du nämnde att den blivit polerad en gång tidigare? Det är ju tråkigt det som hänt men ändå en ganska rimlig kompensation att bjuda på servicen tycker jag.
Ja precis andra gången polerad. Efter bara ett år jag hade haft klockan blev jag ner slagen och repade länken ganska bra. Då ville jag ta bort dom men det ångrar jag idag.
 

Stein

Cartier
Ja precis andra gången polerad. Efter bara ett år jag hade haft klockan blev jag ner slagen och repade länken ganska bra. Då ville jag ta bort dom men det ångrar jag idag.
Då tror jag inte att poleringen spelar så stor roll för värdet. Jag vidhåller att det är en rimlig kompensation. Men det är ju upp till dig vad du känner dig bekväm med. Lycka till iallafall med uppgörelsen. Grym urtavla förresten, kan inte minnas att jag har sett den med silvrig mitt tidigare.
 

das_heuer

Cartier
2-Faktor
AD ringde idag, dom har polerat den utan mitt samtycke. Dom skulle bjuda på servicen. Kan vara det minsta tycker jag.. Känner mig dock fort sårad.
Vad kan värde minskningen, andrahands markanden vara på?
Det var schysst tycker jag. Håller med övriga kommentatorer om att just denna modell tar mindre skada eftersom hela boetten är polerad och inte bara boettsidorna. Om servicen gick på +7k hade jag varit nöjd, den kommer få tillbaka bruksskicket/patina över tid. Eftersom den blivit polerad tidigare är det inte alls lika farligt som om den hade varit opolerad. Skulle som sagt känna mig nöjd med den kompensationen och kanske unna dig den blå tavlan du kikat på 👍
 

dempha

Rolex
2-Faktor
AD ringde idag, dom har polerat den utan mitt samtycke. Dom skulle bjuda på servicen. Kan vara det minsta tycker jag.. Känner mig dock fort sårad.
Vad kan värde minskningen, andrahands markanden vara på?
Att dom bjuder på servicen känns ändå som en ganska rimlig kompensation. Just polering är ju ett ganska känsligt ämne överlag. Det hade dock varit väldigt intressant hur det hade låtit ifrån ADs håll om du inte haft skriftligt på att du uttryckligen inte ville ha polering, undrar om dom hade varit lika "givmilda" då...
 

Henken

Omega
2-Faktor
6ACA243C-627F-4AF7-B4FF-DB86FCCD76AB.jpeg
Samma klocka men ändå helt olika. Hämtade ut den blåa i veckan och den är sjukt snygg i denna kombinationen tycker jag! OPn hämtade jag också ut i veckan och den får vara med på bild här också för det är fredag och kul med lite färg!🔵🟡⚪️
 
Topp