• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Någon som vet spec för 9010? Tidsavvikelse?

Googlade men hittade inte

antar att den inte är Chronometer Certificate (C.O.S.C.).....?

assåliksomtypbaeller
DE28056D-8578-4BAF-AD81-D6E14A5BBFBF.jpeg

Hej, på grund av ett inlägg i en annan tråd på forat behöver jag fråga en sak. Hur tänker ni kring Panerai’s fascistiska historia och ursprung som märke? Är ursprunget av vikt när man väljer klocka eller är själva prylen med design och funktion det primära?
Jag har själv flera gånger funderat på att slå in på Panerai-vägen men har allvarligt svårt att köpa ursprunget. Eller är marknadsföringsavdelningen så grym att detta har suddats ut?

Panerai togs fram i samarbete med, och på beställning från, decima mas under ledning av Junio Valerio "The Black Prince" Borghese. Han överlevde kriget och var aktiv fascist hela livet. Fun fact, han försökte störta den italienska regeringen och införa en fascistdiktatur i Italien igen så sent som 1970 :D
borghese.jpg
171003-photo-borghese-delapenne-panerai.jpg

Hoppas detta är en berättigad fråga som säkert behandlats tidigare, historia brukar oftast nämnas i märkes-sammanhang. Obs, inget troll utan jag är ärligt intresserad.

Jag antar att det på sätt och vis är analogt med att köpa tyska fliegers från WW2 som uppenbarligen har nazistiskt ursprung.

Hej, på grund av ett inlägg i en annan tråd på forat behöver jag fråga en sak. Hur tänker ni kring Panerai’s fascistiska historia och ursprung som märke? Är ursprunget av vikt när man väljer klocka eller är själva prylen med design och funktion det primära?
Jag har själv flera gånger funderat på att slå in på Panerai-vägen men har allvarligt svårt att köpa ursprunget. Eller är marknadsföringsavdelningen så grym att detta har suddats ut?

Hoppas detta är en berättigad fråga som säkert behandlats tidigare, historia brukar oftast nämnas i märkes-sammanhang. Obs, inget troll utan jag är ärligt intresserad.

Jag antar att det på sätt och vis är analogt med att köpa tyska fliegers från WW2 som uppenbarligen har nazistiskt ursprung.

Världen förändras och så även märken. Finns idioter överallt men dagens Panerai har väll inget samröre med fascister (som än idag finns en drös av i Italien)?
Corvus är ett av få märken jag bojkottat pga ägaren där är dömd för sexualbrott mot barn... (märket gick iof i graven då tror jag)

Har en halsduk från Hugo Boss. Inte nazist för det...

Att kalla det ursprung tycker jag är lite magstarkt. I övrigt säger jag som andra, att det var då, och det är inte ens samma ägare längre. Så egentligen är det bara själva märket.

Och det hela är något vi tar med ro samt ibland skojar om, exempelvis om @metamorfos , hans 721 och hans frisyr.

Att kalla det ursprung tycker jag är lite magstarkt. I övrigt säger jag som andra, att det var då, och det är inte ens samma ägare längre. Så egentligen är det bara själva märket.

Ja det är nog ett vettigt tänk att se till produkten. Själv vet jag inte vad jag tycker, har svårt för historiken på en klocka där märket verkar ha så stort symbolvärde. Att det var fascisternas dykare som använde dem i kriget är ok men vi ska inte tänka mer på det. Det var shysst av Rolex att hjälpa till i alla fall.

Panerai har inte fascistiskt ursprung. Giovanni Panerai öppnade sin första klockbutik i Florens 1860, långt innan Junio Valerio Borghese och "fascismen" ens var födda

Panerai_1860 (1).jpg

Panerai har inte fascistiskt ursprung. Giovanni Panerai öppnade sin första klockbutik i Florens 1860, långt innan Junio Valerio Borghese och "fascismen" ens var födda

Panerai_1860 (1).jpg

Sant, jag får dyka djupare i ämnet för min egen skull. Troligen bara dykarna som togs fram som man kan säga har detta ”arv”. Känns som de flesta ser dem som coola dykare med egna features och lite lagom krigsmemorabilia-känsla.

Började skriva men såg att redan fått ett svar :)

Är du intresserad av hur Panerais klockor utvecklats sedan början på 1900-talet är denna timeline av perezcope rätt bra.

170613-panerai-timeline.jpg
Om nu karln lyckats få rätt på alla årtal, men det får vi nog aldrig veta. Finns väl dock mer (snarare än mindre) som talar för att han sammanfattar det hela rätt bra.

Började skriva men såg att redan fått ett svar :)

Är du intresserad av hur Panerais klockor utvecklats sedan början på 1900-talet är denna timeline av perezcope rätt bra.

170613-panerai-timeline.jpg
Which proves my point angående Rolex då. :)

Det vore kul att ställa samma fråga om fascism i någon Rolex-fokuserad tråd. Och se hur helvetet brakar loss. :D

Finns en hel drös med företag som man skulle kunna skippa produkter från, om man vill, pga vad de som drev företagen då tog för beslut.
Den dagen jag får en fråga kring min 721'a ser jag det som ett utmärkt tillfälle att prata design och historia.

Hej som halv italienare och från den södra regionen så kan jag ge dig följande historia: Min farfar slogs mot Nazisterna som partisan och efter de satt honom i fångläger i Italien så flydde han till Grekland där han åter igen slogs mot fascister. Där blev han åter igen efterlyst och flydde med min farmor som han träffade i Grekland till Palestina (Engelskt område då) till andra världskriget var slut och kunde återvända... Min farfars kusin var i marinen i Italien som Amiral i den italienska marinen ( som tyvärr lydde under facisterna) och jobbade ifrån Taranto där de sänkte 3 brittiska skepp och där italienska marinen skickade ut torpeder med dykare på som bar Panerai klockor. Min farfars kusin var ALDRIG facist men tvingades fortsätta vara soldat efter som de avrättade desertörer på gatorna om de hittade dem. Efter kriget så levde min farfars kusin länge och när jag hade min 372 som är närmaste originalet så sa han ALDRIG till mig varför har du en facist klocka utan han var stolt över att jag hade en italiensk klocka. För Partisanerna som slogs mot nazisterna tog saker från dem och använde dessa VERKTYG mot facisterna för att vinna kriget. En klocka eller liknade kan aldrig vara fascistisk så vidare det inte är en symbol som olika kors eller dödskallar osv... så njut av den italienska klockan och skulle du träffa en facist så visa de att kärlek vinner över allt speciellt om du har en Panerai på din arm..:)

Senast ändrad:
Hej som halv italienare och från den södra regionen så kan jag ge dig följande historia: Min farfar slogs mot Nazisterna som partisan och efter de satt honom i fångläger i Italien så flydde han till Grekland där han åter igen slogs mot fascister. Där blev han åter igen efterlyst och flydde med min farmor som han träffade i Grekland till Palestina (Engelskt område då) till andra världskriget var slut och kunde återvända... Min farfars kusin var i marinen i Italien som Amiral i den italienska marinen ( som tyvärr lydde under facisterna) och jobbade ifrån Taranto där de sänkte 3 brittiska skepp och där italienska marinen skickade ut torpeder med dykare på som bar Panerai klockor. Min farfars kusin var ALDRIG facist men tvingades fortsätta vara soldat efter som de andras avrättade desertörer på gatorna om de hittade dem. Efter kriget så levde min farfars kusin länge och när jag hade min 372 som är närmaste originalet så sa han ALDRIG till mig varför har du en facist klocka utan han var stolt över att jag hade en italiensk klocka. För Partisanerna som slogs mot nazisterna tog saker från dem och använde dessa VERKTYG mot facisterna för att vinna kriget. En klocka eller liknade kan aldrig vara fascistisk så vidare det inte är en symbol som olika kors eller dödskallar osv... så njut av den italienska klockan och skulle du träffa en facist så visa de att kärlek vinner över allt speciellt om du har en Panerai på din arm..:)
Bravo!

Hej som halv italienare och från den södra regionen så kan jag ge dig följande historia: Min farfar slogs mot Nazisterna som partisan och efter de satt honom i fångläger i Italien så flydde han till Grekland där han åter igen slogs mot fascister. Där blev han åter igen efterlyst och flydde med min farmor som han träffade i Grekland till Palestina (Engelskt område då) till andra världskriget var slut och kunde återvända... Min farfars kusin var i marinen i Italien som Amiral i den italienska marinen ( som tyvärr lydde under facisterna) och jobbade ifrån Taranto där de sänkte 3 brittiska skepp och där italienska marinen skickade ut torpeder med dykare på som bar Panerai klockor. Min farfars kusin var ALDRIG facist men tvingades fortsätta vara soldat efter som de avrättade desertörer på gatorna om de hittade dem. Efter kriget så levde min farfars kusin länge och när jag hade min 372 som är närmaste originalet så sa han ALDRIG till mig varför har du en facist klocka utan han var stolt över att jag hade en italiensk klocka. För Partisanerna som slogs mot nazisterna tog saker från dem och använde dessa VERKTYG mot facisterna för att vinna kriget. En klocka eller liknade kan aldrig vara fascistisk så vidare det inte är en symbol som olika kors eller dödskallar osv... så njut av den italienska klockan och skulle du träffa en facist så visa de att kärlek vinner över allt speciellt om du har en Panerai på din arm..:)

Ja härligt inlägg. Jag har kommit fram till samma sak. Prylarna är fina och de har säkert burits av alla möjliga sidor i krig så jag ska inte lasta Panerai eller dessa modeller för något.

Snyggt!

https://perezcope.com/2016/04/05/panerai-and-the-nazis/
Här kan man läsa lite mer om Panerai under andra världskriget. Tycker det ger en rätt bra bild av en troligtvis väldigt komplex tid och situation.
De som fortsatte i Decima Mas (Med dödskalle och ros efter att Italien fallit) får vi nog utgå var övertygade nazister/fascister. Den loggan är inget Paneristicommunityn bör befatta sig med.

Tillbaka
Topp