Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Nix , inte coscNågon som vet spec för 9010? Tidsavvikelse?
Googlade men hittade inte
antar att den inte är Chronometer Certificate (C.O.S.C.).....?
Har du tidsspec/tidsavvikelse?Nix , inte cosc
Man kan inte annat än beundra tålamodet att ordna sin egen patina, det där kommer bli grymt fint känner jag på migassåliksomtypbaeller
Vi håller tummarna. Men jag kan tycka att det är halva tjusningen. Man kommer ihåg vattendroppen, skrapet mot stenen etc.Man kan inte annat än beundra tålamodet att ordna sin egen patina, det där kommer bli grymt fint känner jag på mig
Baserat på det så tror jag du skulle gilla Cars 2. Lite samma tema.Vi håller tummarna. Men jag kan tycka att det är halva tjusningen. Man kommer ihåg vattendroppen, skrapet mot stenen etc.
Panerai togs fram i samarbete med, och på beställning från, decima mas under ledning av Junio Valerio "The Black Prince" Borghese. Han överlevde kriget och var aktiv fascist hela livet. Fun fact, han försökte störta den italienska regeringen och införa en fascistdiktatur i Italien igen så sent som 1970
Hej, på grund av ett inlägg i en annan tråd på forat behöver jag fråga en sak. Hur tänker ni kring Panerai’s fascistiska historia och ursprung som märke? Är ursprunget av vikt när man väljer klocka eller är själva prylen med design och funktion det primära?
Jag har själv flera gånger funderat på att slå in på Panerai-vägen men har allvarligt svårt att köpa ursprunget. Eller är marknadsföringsavdelningen så grym att detta har suddats ut?
Hoppas detta är en berättigad fråga som säkert behandlats tidigare, historia brukar oftast nämnas i märkes-sammanhang. Obs, inget troll utan jag är ärligt intresserad.
Jag antar att det på sätt och vis är analogt med att köpa tyska fliegers från WW2 som uppenbarligen har nazistiskt ursprung.
Har en halsduk från Hugo Boss. Inte nazist för det...Hej, på grund av ett inlägg i en annan tråd på forat behöver jag fråga en sak. Hur tänker ni kring Panerai’s fascistiska historia och ursprung som märke? Är ursprunget av vikt när man väljer klocka eller är själva prylen med design och funktion det primära?
Jag har själv flera gånger funderat på att slå in på Panerai-vägen men har allvarligt svårt att köpa ursprunget. Eller är marknadsföringsavdelningen så grym att detta har suddats ut?
Hoppas detta är en berättigad fråga som säkert behandlats tidigare, historia brukar oftast nämnas i märkes-sammanhang. Obs, inget troll utan jag är ärligt intresserad.
Jag antar att det på sätt och vis är analogt med att köpa tyska fliegers från WW2 som uppenbarligen har nazistiskt ursprung.
Att kalla det ursprung tycker jag är lite magstarkt. I övrigt säger jag som andra, att det var då, och det är inte ens samma ägare längre. Så egentligen är det bara själva märket.Hej, på grund av ett inlägg i en annan tråd på forat behöver jag fråga en sak. Hur tänker ni kring Panerai’s fascistiska historia och ursprung som märke? Är ursprunget av vikt när man väljer klocka eller är själva prylen med design och funktion det primära?
Att kalla det ursprung tycker jag är lite magstarkt. I övrigt säger jag som andra, att det var då, och det är inte ens samma ägare längre. Så egentligen är det bara själva märket.
Panerai har inte fascistiskt ursprung. Giovanni Panerai öppnade sin första klockbutik i Florens 1860, långt innan Junio Valerio Borghese och "fascismen" ens var föddaHej, på grund av ett inlägg i en annan tråd på forat behöver jag fråga en sak. Hur tänker ni kring Panerai’s fascistiska historia och ursprung som märke? Är ursprunget av vikt när man väljer klocka eller är själva prylen med design och funktion det primära?
Att kalla det ursprung tycker jag är lite magstarkt. I övrigt säger jag som andra, att det var då, och det är inte ens samma ägare längre. Så egentligen är det bara själva märket.
Och det hela är något vi tar med ro samt ibland skojar om, exempelvis om @metamorfos , hans 721 och hans frisyr.
Panerai har inte fascistiskt ursprung. Giovanni Panerai öppnade sin första klockbutik i Florens 1860, långt innan Junio Valerio Borghese och "fascismen" ens var födda
Hur såg Panerai ut rent designmässigt innan Borghese?Panerai har inte fascistiskt ursprung. Giovanni Panerai öppnade sin första klockbutik i Florens 1860, långt innan Junio Valerio Borghese och "fascismen" ens var födda
Hur såg Panerai ut rent designmässigt innan Borghese?
Panerai gjorde inte klockor före de de gjorde åt den italienska armén. De gjorde andra mekaniska instrument, kompasser, kikare och maskindelar samt sålde andra klockor.Hur såg Panerai ut rent designmässigt innan Borghese?
Många hävdar att Panerai inte gjorde klockor före 1965 typ. Att det var Rolex som stod för typ allt fram tills dess. Så det är Rolex som jobbade med fascister och nazister, tänker jag mig.Hur såg Panerai ut rent designmässigt innan Borghese?
Började skriva men såg att redan fått ett svarHur såg Panerai ut rent designmässigt innan Borghese?
Om nu karln lyckats få rätt på alla årtal, men det får vi nog aldrig veta. Finns väl dock mer (snarare än mindre) som talar för att han sammanfattar det hela rätt bra.Började skriva men såg att redan fått ett svar
Är du intresserad av hur Panerais klockor utvecklats sedan början på 1900-talet är denna timeline av perezcope rätt bra.
Which proves my point angående Rolex då.Började skriva men såg att redan fått ett svar
Är du intresserad av hur Panerais klockor utvecklats sedan början på 1900-talet är denna timeline av perezcope rätt bra.
Hej, på grund av ett inlägg i en annan tråd på forat behöver jag fråga en sak. Hur tänker ni kring Panerai’s fascistiska historia och ursprung som märke? Är ursprunget av vikt när man väljer klocka eller är själva prylen med design och funktion det primära?
Bravo!Hej som halv italienare och från den södra regionen så kan jag ge dig följande historia: Min farfar slogs mot Nazisterna som partisan och efter de satt honom i fångläger i Italien så flydde han till Grekland där han åter igen slogs mot fascister. Där blev han åter igen efterlyst och flydde med min farmor som han träffade i Grekland till Palestina (Engelskt område då) till andra världskriget var slut och kunde återvända... Min farfars kusin var i marinen i Italien som Amiral i den italienska marinen ( som tyvärr lydde under facisterna) och jobbade ifrån Taranto där de sänkte 3 brittiska skepp och där italienska marinen skickade ut torpeder med dykare på som bar Panerai klockor. Min farfars kusin var ALDRIG facist men tvingades fortsätta vara soldat efter som de andras avrättade desertörer på gatorna om de hittade dem. Efter kriget så levde min farfars kusin länge och när jag hade min 372 som är närmaste originalet så sa han ALDRIG till mig varför har du en facist klocka utan han var stolt över att jag hade en italiensk klocka. För Partisanerna som slogs mot nazisterna tog saker från dem och använde dessa VERKTYG mot facisterna för att vinna kriget. En klocka eller liknade kan aldrig vara fascistisk så vidare det inte är en symbol som olika kors eller dödskallar osv... så njut av den italienska klockan och skulle du träffa en facist så visa de att kärlek vinner över allt speciellt om du har en Panerai på din arm..
Hej som halv italienare och från den södra regionen så kan jag ge dig följande historia: Min farfar slogs mot Nazisterna som partisan och efter de satt honom i fångläger i Italien så flydde han till Grekland där han åter igen slogs mot fascister. Där blev han åter igen efterlyst och flydde med min farmor som han träffade i Grekland till Palestina (Engelskt område då) till andra världskriget var slut och kunde återvända... Min farfars kusin var i marinen i Italien som Amiral i den italienska marinen ( som tyvärr lydde under facisterna) och jobbade ifrån Taranto där de sänkte 3 brittiska skepp och där italienska marinen skickade ut torpeder med dykare på som bar Panerai klockor. Min farfars kusin var ALDRIG facist men tvingades fortsätta vara soldat efter som de avrättade desertörer på gatorna om de hittade dem. Efter kriget så levde min farfars kusin länge och när jag hade min 372 som är närmaste originalet så sa han ALDRIG till mig varför har du en facist klocka utan han var stolt över att jag hade en italiensk klocka. För Partisanerna som slogs mot nazisterna tog saker från dem och använde dessa VERKTYG mot facisterna för att vinna kriget. En klocka eller liknade kan aldrig vara fascistisk så vidare det inte är en symbol som olika kors eller dödskallar osv... så njut av den italienska klockan och skulle du träffa en facist så visa de att kärlek vinner över allt speciellt om du har en Panerai på din arm..
Snyggt!Hej som halv italienare och från den södra regionen så kan jag ge dig följande historia: Min farfar slogs mot Nazisterna som partisan och efter de satt honom i fångläger i Italien så flydde han till Grekland där han åter igen slogs mot fascister. Där blev han åter igen efterlyst och flydde med min farmor som han träffade i Grekland till Palestina (Engelskt område då) till andra världskriget var slut och kunde återvända... Min farfars kusin var i marinen i Italien som Amiral i den italienska marinen ( som tyvärr lydde under facisterna) och jobbade ifrån Taranto där de sänkte 3 brittiska skepp och där italienska marinen skickade ut torpeder med dykare på som bar Panerai klockor. Min farfars kusin var ALDRIG facist men tvingades fortsätta vara soldat efter som de avrättade desertörer på gatorna om de hittade dem. Efter kriget så levde min farfars kusin länge och när jag hade min 372 som är närmaste originalet så sa han ALDRIG till mig varför har du en facist klocka utan han var stolt över att jag hade en italiensk klocka. För Partisanerna som slogs mot nazisterna tog saker från dem och använde dessa VERKTYG mot facisterna för att vinna kriget. En klocka eller liknade kan aldrig vara fascistisk så vidare det inte är en symbol som olika kors eller dödskallar osv... så njut av den italienska klockan och skulle du träffa en facist så visa de att kärlek vinner över allt speciellt om du har en Panerai på din arm..