• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

833E9B2F-C25A-4225-83D6-BE8DF55DD133.jpeg

Vet ni om det nya caset heter något speciellt? Lättare att söka då.
Referensnumren börjar på en 1:a i folkmun, ex. tidigare 005 heter idag 1005 :) Panerais referensnummer är en djungel som med undantag för just detta, inte följer någon som helst systematik.

Några enkla giveaways om du kikar på en och funderar på vilken boett det är att kika på WR-ratingen och om det är skruvat boettlock eller inte. Gamla: 300m WR och skruvat boettlock. Nya: 100m och snap-on case back.

Hej Tråden, 685 sidor Panerai men en sak jag inte blir klok på.

Hur angriper jag frågan om vilken som är "min"? Börjar man välja Case, sedan konfiguration? Eller tvärt om? Eller finns det någon annan väg.

Hur skiljer jag ett Case från ett annat? Inhouse vs Eta. ?
För mig känns subsekund och datum viktigt. Kanske till och med GMT. Det måste inte bli så. Men det begränsar urvalet lite.

Är det några ADs som har Pannakvällar och reder ut begreppen? Kan man sneaka med på nått GtG och pröva andras?

Hur hade ni gjort om ni skulle börja gräva i det (förvånandsvärt djupa) Pam-ref-träsket?

Nu behöver ni INTE kasta refernser kors och tvärs. Tänker mig mer en filosofisk fråga kring hur jag ska resonera för att hitta rätt.

Mvh
PamCurios

Hur angriper jag frågan om vilken som är "min"? Börjar man välja Case, sedan konfiguration? Eller tvärt om? Eller finns det någon annan väg.

För mig känns subsekund och datum viktigt. Kansle till och med GMT men det måste kansle inte bli så. Men det begränsar urvalet lite.

Är det några ADs som har Pannakvällar och reder ut begreppen? Kan man sneaka med på nått GtG och pröva andras?

Hur hade ni gjort om ni skulle börja gräva i det (förvånandsvärt djupa) Pam-ref-träsket?

Nu behöver ni INTE kasta refernser kors och tvärs. Tänker mig mer en filosofisk fråga kring hur jag ska resonera för att hitta rätt.

Mvh
PamCurios

Börja läsa den här: https://klocksnack.se/threads/att-välja-panerai.198/
och varför inte http://www.watchpaper.com/2017/07/16/who-should-buy-a-panerai/

Själv skulle jag se om jag ser någon Panerai som ser himla bra ut i mina ögon, och fråga den här tråden om den ref:en för att få eventuella vidare tips.

För mig känns subsekund och datum viktigt. Kansle till och med GMT men det måste kansle inte bli så. Men det begränsar urvalet lite.

Mvh
PamCurios
Man börjar precis i den ändan du gör - frågar här :) Sedan kan man göra som @mårt skriver, kika dem trådarna.

Du kan med fördel surfa in på Panerai's hemsida och utforska de fem olika serierna med sina respektive boetter. De skiljer sig en hel del, när man kikar närmre. Sedan spelar såklart budget, storlek och komplikationer stor roll, men att hitta en stil man uppskattar är alltid en lätt start. Kör hårt :)

Se min uppdatering ovan också.

Man börjar precis i den ändan du gör - frågar här :) Sedan kan man göra som @mårt skriver, kika dem trådarna.

Du kan med fördel surfa in på Panerai's hemsida och utforska de fem olika serierna med sina respektive boetter. De skiljer sig en hel del, när man kikar närmre. Sedan spelar såklart budget, storlek och komplikationer stor roll, men att hitta en stil man uppskattar är alltid en lätt start. Kör hårt :)

Gjort, och tack för bra tips!
Kampen fortästter!

• Like
Reactions: PJW
@jenspersson Inga problem med 44 mm! Jag har kört 47 också, en Radiomir 425. Jag bär allt ifrån 34-45 mm. Har 16 cm handled. Allt beror på tillfälle! I min livssituation hade jag inte kunnat vara OWG med en stor Panerai :)
Sant. Tillfälle, tycke och smak är avgörande. Tänkte inte köra den som enda klocka, utan som ett komplement till andra (sub, dj, speedy). Har en bekant som äger en panna, får kontakta honom så att jag kan testa. Finns ju tyvärr ingen AD i malmö.

Tillbaka
Topp