• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

MaziK

Rolex
2-Faktor
Länge sedan man postade nånting här men eftersom de är en så trevligt ämne på tråden tänkte jag ladda upp min guldklimp :)
Pam 422

IMG_3912-Redigera.jpg

Nice bild! Har du hängt upp bilder på IG? Har för mig jag "likeat" något liknande där
 
  • Like
Reactions: psj

psj

Omega
Nice bild! Har du hängt upp bilder på IG? Har för mig jag "likeat" något liknande där
Jopp, den har figurerat på en del sidor där, tror det va daylywatch, där den fick uppåt 29k likes, rekord för min del. Sedan va det sägert fem andra sidor som drog med den också och några ville göra reklam med den utan att ge mig flis, ajabaja..
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Var hälsade Panerai proffs! Tror det börjar bli dags för mig att ansluta mig till sällskapet. Har intresserat mig för PAM510. Hittat en säljare som har vad jag söker. Vad är ett acceptabelt pris för en nästintill ny 510?

Lite bilder på klockan i frågan!
7ZHY0wI.jpg

fRTfPz5.jpg
Beror nog lite på hur du tänker.
Antar att du tittar på ett komplett paket?
Köpa i Sverige eller utomlands i Europa. Billigare men lite större risk om du köper utomlands. Räknar bara in EU här eftersom moms tillkommer om du handlar utifrån, vilket i stort sett gör klockan dyrare än de som finns till salu inom EU.
En snabb koll på C24 visar att det finns en ny 510 i Tyskland för runt 48 000 sek.
Skulle tro att det blir ett antal tusingar dyrare om du köper i Sverige.
 
  • Like
Reactions: CLT

CLT

Rolex
Beror nog lite på hur du tänker.
Antar att du tittar på ett komplett paket?
Köpa i Sverige eller utomlands i Europa. Billigare men lite större risk om du köper utomlands. Räknar bara in EU här eftersom moms tillkommer om du handlar utifrån, vilket i stort sett glr klockan dyrare än de som finns till salu inom EU.
En snabb koll på C24 visar att det finns en ny 510 i Tyskland för runt 48 000 sek.
Skulle tro att det blir ett antal tusingar dyrare om du köper i Sverige.
Fulsett är det som gäller. Så runt 40k är okej för en nästan ny! Finns 510 med olika band orginal? Den här har inte det slitna utan det som visas på bilden.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Fulsett är det som gäller. Så runt 40k är okej för en nästan ny! Finns 510 med olika band orginal? Den här har inte det slitna utan det som visas på bilden.
Ok, så bandet är inte Panerai OEM alltså?
Jag har bara sett 510 med det slitna svarta bandet, men det kan nog någon som äger en 510 svara på mer säkert.
Omkring 40 verkar onekligen vara ett helt ok pris för en nästan ny 510 full set.
Kolla bara noggrant att alla tillbehör är med, samt helst också med Nymans så att klockan du skall köpa är ok innan köpet går igenom.
 

CLT

Rolex
Ok, så bandet är inte Panerai OEM alltså?
Jag har bara sett 510 med det slitna svarta bandet, men det kan nog någon som äger en 510 svara på mer säkert.
Omkring 40 verkar onekligen vara ett helt ok pris för en nästan ny 510 full set.
Kolla bara noggrant att alla tillbehör är med, samt helst också med Nymans så att klockan du skall köpa är ok innan köpet går igenom.
OEM band men inte det slitna tyvärr. Någon som vet om och vad det slitna kostar att köpa på tex Nymans?
 

psj

Omega
Vet inte så mycket om det bandet men har provat det på just 510n. Bandet är väldigt bekvämt och snyggt hur som!
 

psj

Omega
Snygg, en riktig guldklimp! Lite tips hur man fotar lume-shots på panerai....hur gör du?
Kul att du gillar den.
Det finns många hemligheter bakom bilden men främst tre saker.
1. Kraftigt ljus på urtavlan direkt innan bilden tas, vi pratar sekunder.
2. Svag belysning som annars skulle vara en blixt. I bilden ovan har jag en 15/25w glödlampa riktad mot taket. Man vill alltså jämna ut och få låg kontrast i RAW-filen. Exponeringen blir ganska lång, några sekunder.
3. Photoshop. Den här bilden har säkert 1-2 timmar i photoshop innan den lämnade datorn och det är en hel kurs i sig..

Bilden som finns på IG är en lite tidigare version av denna och man kan se en hel del olikheter om man är skarpsynt.
Det är en massa saker jag skulle gjort annorlunda om jag skulle göra om den men det är saker som man får upptäcka själv haha :)
 
  • Like
Reactions: Kim
Min första Panerai var den här vita 114. En riktigt schysst sommarklocka som drog blickarna till sig, saknar den ibland.

pam_siderubber.png

pam_prev04.png

pam_prev01.png

pam_rubber.JPG

pam_german04.jpg


När 114 såldes fick jag för mig att jag skulle hitta PAM 025, något som tyvärr visade sig vara lättare sagt än gjort. Istället importerades en 106 från USA.

pam_subm_dial02.jpeg

pam_subm_gbg.jpg

pam_subm_bracelet.jpeg

pam_subm_nature.jpeg


Idag har jag enbart en 000 Logo, en klocka jag är supernöjd med. Gillar enkelheten, gillar loggan, gillar att jag slipper sandwich-urtavlan. Denna släpper jag inte!

rubber_bank.jpg
pam_car03.jpg
DSC_0033.jpeg


Någon som inte hanterat några Paneraier undrar i trådan om känslan och finishen. Jag har själv aldrig ägt några av de med Luminor 1950-boetten men har burit en kompis 312 mycket. Jag tycker att känslan mellan Luminor och Luminor 1950 kan liknas vid skillnaden mellan fem- och sexsiffriga Rolex. En finish på en annan nivå, helt enkelt. Med det sagt föredrar jag faktiskt den mer simpla Luminor-boetten och gillar att det sitter ett enkelt manuellt urverk i klockan, är ett sant nöje att få hantera kronan med kronskyddet när man drar upp den. Radomir har jag tyvärr ingen erfarenhet av.
 

Bilagor

  • DSC05032.png
    DSC05032.png
    3.2 MB · Visningar: 85
  • DSC05034.png
    DSC05034.png
    908 KB · Visningar: 81
  • pamstreet.png
    pamstreet.png
    111.1 KB · Visningar: 79
  • pam_prev02.png
    pam_prev02.png
    315 KB · Visningar: 69
  • DSC05029.JPG
    DSC05029.JPG
    225.4 KB · Visningar: 67
  • f68036864a9065340feefa5b4f5951b2ce1b71ad.jpeg
    f68036864a9065340feefa5b4f5951b2ce1b71ad.jpeg
    20.9 KB · Visningar: 80

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Min första Panerai var den här vita 114. En riktigt schysst sommarklocka som drog blickarna till sig, saknar den ibland.

pam_siderubber.png

pam_prev04.png

pam_prev01.png

pam_rubber.JPG

pam_german04.jpg


När 114 såldes fick jag för mig att jag skulle hitta PAM 025, något som tyvärr visade sig vara lättare sagt än gjort. Istället importerades en 106 från USA.

pam_subm_dial02.jpeg

pam_subm_gbg.jpg

pam_subm_bracelet.jpeg

pam_subm_nature.jpeg


Idag har jag enbart en 000 Logo, en klocka jag är supernöjd med. Gillar enkelheten, gillar loggan, gillar att jag slipper sandwich-urtavlan. Denna släpper jag inte!

rubber_bank.jpg
pam_car03.jpg
DSC_0033.jpeg


Någon som inte hanterat några Paneraier undrar i trådan om känslan och finishen. Jag har själv aldrig ägt några av de med Luminor 1950-boetten men har burit en kompis 312 mycket. Jag tycker att känslan mellan Luminor och Luminor 1950 kan liknas vid skillnaden mellan fem- och sexsiffriga Rolex. En finish på en annan nivå, helt enkelt. Med det sagt föredrar jag faktiskt den mer simpla Luminor-boetten och gillar att det sitter ett enkelt manuellt urverk i klockan, är ett sant nöje att få hantera kronan med kronskyddet när man drar upp den. Radomir har jag tyvärr ingen erfarenhet av.

Bra post!

Den där vita var bara föööööör sexig!

Jag lockas oxå av "enkelheten" i de manuella verken & vid jämförelen mellan 5 & 6-siffriga Rolex, så kommer nog jag att föredra den "vanliga" oxå.

Men vad ser du som nackdelen med sandwich-tavla? För mig ör det det som "gör" en Panerai!?!
 

Yoshiikee

Rolex
2-Faktor
Gillar referenserna med rejält domade glas som 233, 270, 311 och 372. Vilka andra reffar finns med denna typs glas?


Det är lite olika typer av domade glas (inte sett alla live). 448, 449 har nog samma som 372 misstänker jag (plexi). 127, 233 och andra flyback modeller är lite annorlunda domade med safirglas på dessa modeller. Detta är bara ett urval, det finns gott om domade pannor därute :)
 

Yoshiikee

Rolex
2-Faktor
OEM band men inte det slitna tyvärr. Någon som vet om och vad det slitna kostar att köpa på tex Nymans?


Ingen aning om priset men checka varför inte det slitna originalbandet ingår. Lite märkligt på en så pass ny klocka att originalbandet inte ingår.. det väcker en liten varningsflagg.

Här är originalet:
50F4C438-2A87-4D68-B1F7-E8375910125A_zpstqjeoje2.jpg


57E5924F-F613-4DB5-8942-996C26CDF8D1_zpsvtrrpdbw.jpg
 

CLT

Rolex
Ingen aning om priset men checka varför inte det slitna originalbandet ingår. Lite märkligt på en så pass ny klocka att originalbandet inte ingår.. det väcker en liten varningsflagg.
(FYI - det bandet som ingår ser inte ut att vara någon högkvalitativ aftermarket strap)

Här är originalet:
50F4C438-2A87-4D68-B1F7-E8375910125A_zpstqjeoje2.jpg


57E5924F-F613-4DB5-8942-996C26CDF8D1_zpsvtrrpdbw.jpg
Bandet är återfunnet! Säljaren är en ganska allmänt snurrig italiensk vintage försäljare. Får se om det leder till affär. Är riktigt sugen på en 510!
mDBzRgO.jpg
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Här hittade jag någonting som jag verkligen gillade. PAM241. Vad är det för urverk som tickar på i en sådan?
2607935gross.jpg


Är det någon här på forumet som rockar en 40 mm panna? Ni får säga vad ni vill men gränsen för min del går vid 40 mm (18,5 cm handleder). ;)
 

Kim

Panerai
241 har Calibre OP IX under huven. OP IX kom redan 2001.
http://www.paneristi.com/reference/vendome/mvmt/index.html
De Automatiska Urverket är Valjoux 7750-P1
Du har en gångreserv på 42 timmar.

http://www.uret.se/panerai-contemporary-luminor-power-reserve-svart-lader-o40-mm-p-4323.html
241 verkar inte tillverkas längre, 2013 var sista batchen.

Jag har knappa 18 runt handleden. Min Panerai är på 42 mm, inga problem. Du måste prova en 40,42 och en 44 mm i verkligheten så kommer du känna efter.
 

Kim

Panerai
Lite pam512 bilder :cool:
3458010b632bd01699f6f66fdf04b0c6.jpg

e9a6fd3ebc5f2ef8b5eefcfcd348ff56.jpg
7f34e6cec2e782d47a5e2bd2a611d9a5.jpg

40f6848ffd012bb3e6952e7d0fd9c5dd.jpg


Klockan har en gångreserv på 60 timmar, men tickar på i 65 timmar. Helt okej. :)

Hur brukar ni göra med uppdragningen på manuella Panerai? Låter ni klockan dö ut innan ni vrider upp den igen....eller skruvar ni varje morgon?
Finns det någon för/nackdel för klockan hur man gör?
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Fler frågor gällande uppdrag...

Hur många varv skall en panna dras upp, beror ju säkert på vilket urverk som sitter i men kan man vrida upp för mkt så att något skadas?


På tex Rolex så kuggar ju det över och man kan väl inte dra av fjädern i klockan. Är det liknande på panerai?

(Jo jag vet det är detta jag tänker på kl 05;))
 
Topp