Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Ett tips är att köpa 2-3 manuella speedlight blixtar och utlösa dem via den inbyggda blixten.Dags att väcka lite liv i denna tråd Har nyligen köpt en fuji x-t20 med 35mm f2 För att förbättra mitt foto. Väldigt nöjd än så länge men så sjukt mycket att lära sig! Nu är jag inne på belysning. Har ni pros några tips på belysning som är enkel att använda och inte tar upp halva rummet? Helst något så litet som möjligt pga platsbrist. Tänker främst på klockfoto.
Ett tips är att köpa 2-3 manuella speedlight blixtar och utlösa dem via den inbyggda blixten.
Vill du ha fast ljus så kan man köpa bordslampor från IKEA med starkast möjliga lampa, ex Finnstarr arbetslampa och Ryet LED 1521 lumen
Och på tal om Botvidson så har vi ju honom faktiskt här också, med egna trådar i hemslöjd-forumetDet där håller jag med om. En klassisk källa till belysningsutbildning är bloggen Strobist 101 som hittas här: https://strobist.blogspot.com/2006/03/lighting-101.html
Många av teknikerna i den utbildningen funkar även om du väljer att jobba med fast ljus istället för blixtar.
Ett annat tips är att kolla in Youtube-kanalen från en snubbe som heter Botvidsson. Han visar pedagogiskt och enkelt hur han jobbar för att bygga upp professionell ljussättning av både klockor och annat blankt och svårfotat här: https://www.youtube.com/user/botvidsson (sök på "watch" eller "bottle" i hans kanal för exempel på det jag pratar om).
Tänk också på vad som reflekterar ljus. Jag har genom åren köpt t.ex. stora vita kartongskivor och diverse skivmaterial på IKEA som t.ex. "stänkskydd" eller "väggplattor" avsedda att sitta bakom diskbänken i ett kök som kan bli bra reflektorer eller bakgrunder. Här är ett gammalt exempel när jag bara ställde en stol med en sådan "väggplatta" i nån sorts borstad stålfinish framför ett fönster en mulen dag, och för att få ljuset lite jämnare stod en vit kartongskiva vid stolens rygg:
Resultatet, efter lite redigering:
Annat vanligt knep är ett ljustält som också är till för att jämna ut ljuset.
Ett tips är att köpa 2-3 manuella speedlight blixtar och utlösa dem via den inbyggda blixten.
Vill du ha fast ljus så kan man köpa bordslampor från IKEA med starkast möjliga lampa, ex Finnstarr arbetslampa och Ryet LED 1521 lumen
Det där håller jag med om. En klassisk källa till belysningsutbildning är bloggen Strobist 101 som hittas här: https://strobist.blogspot.com/2006/03/lighting-101.html
Många av teknikerna i den utbildningen funkar även om du väljer att jobba med fast ljus istället för blixtar.
Ett annat tips är att kolla in Youtube-kanalen från en snubbe som heter Botvidsson. Han visar pedagogiskt och enkelt hur han jobbar för att bygga upp professionell ljussättning av både klockor och annat blankt och svårfotat här: https://www.youtube.com/user/botvidsson (sök på "watch" eller "bottle" i hans kanal för exempel på det jag pratar om).
Tänk också på vad som reflekterar ljus. Jag har genom åren köpt t.ex. stora vita kartongskivor och diverse skivmaterial på IKEA som t.ex. "stänkskydd" eller "väggplattor" avsedda att sitta bakom diskbänken i ett kök som kan bli bra reflektorer eller bakgrunder. Här är ett gammalt exempel när jag bara ställde en stol med en sådan "väggplatta" i nån sorts borstad stålfinish framför ett fönster en mulen dag, och för att få ljuset lite jämnare stod en vit kartongskiva vid stolens rygg:
Annat vanligt knep är ett ljustält som också är till för att jämna ut ljuset.
Tackar och bockar för alla tips! Jag har en del att gå genom nu vad gäller Ikeas lampor - blir det inte för starkt ljus om man riktar de mot klockorna?Och på tal om Botvidson så har vi ju honom faktiskt här också, med egna trådar i hemslöjd-forumet
@botvidsson
Tackar och bockar för alla tips! Jag har en del att gå genom nu vad gäller Ikeas lampor - blir det inte för starkt ljus om man riktar de mot klockorna?
För starkt är svårt att få med kontinuerligt ljus. De är väldigt mycket svagare än en blixt.Tackar och bockar för alla tips! Jag har en del att gå genom nu vad gäller Ikeas lampor - blir det inte för starkt ljus om man riktar de mot klockorna?
Men att fota klockor är mer än bara ljussättning. Komposition och rekvisita är viktiga om man vill ha intressanta bilder.
Om man vill ha riktigt avancerade produktbilder är säker blixt och ljustält nödvändiga men då ska man nog också använda fokus stackning så att hela uret är skarpt. Är det någon här som använder den tekniken för sina makrobilder?
Ifall du har tillgång till Photoshop är ett Youtube-tips kanalen "Phlearn" som har bra Tutorials inom Lightroom/Photoshop/Fotografi. Här ett klipp där han visar hur Focus Stacking funkar i Photoshop.
För att bidra till tråden med lite material kommer här en bild där jag just focus stackade en urtavla.
Vänligen,
Martin
Men att fota klockor är mer än bara ljussättning. Komposition och rekvisita är viktiga om man vill ha intressanta bilder.
Om man vill ha riktigt avancerade produktbilder är säker blixt och ljustält nödvändiga men då ska man nog också använda fokus stackning så att hela uret är skarpt. Är det någon här som använder den tekniken för sina makrobilder?
Exakt. Jag bor i en halvtrång lägenhet med fru och två barn. Äger inte ens en softbox och skulle sannolikt bli utkastad om jag kom hem med en En speedlight, en diffuser och lite pappskivor i svart och vitt utgör hela min setup. Med det sagt skulle jag mörda för en blixt med modelleringssljus ibland asså. Avfyrar den där speedlighten helt i blindo just nu. Tar alltid ungefär 42 testbilder innan jag hittar rätt..En fördel till med de där kartongskivorna mm är att de tar nästan ingen plats alls att förvara. Om ett tag kommer du dock kanske märka att det känns som om stativen börjar föröka sig..
Ja, modelleringsljus är riktigt trevligt faktiskt.Exakt. Jag bor i en halvtrång lägenhet med fru och två barn. Äger inte ens en softbox och skulle sannolikt bli utkastad om jag kom hem med en En speedlight, en diffuser och lite pappskivor i svart och vitt utgör hela min setup. Med det sagt skulle jag mörda för en blixt med modelleringssljus ibland asså. Avfyrar den där speedlighten helt i blindo just nu. Tar alltid ungefär 42 testbilder innan jag hittar rätt..
Instämmer med några nedan att börja fota vid ditt fönster, skapar otroligt ljus på det sättet helt gratis.Dags att väcka lite liv i denna tråd Har nyligen köpt en fuji x-t20 med 35mm f2 För att förbättra mitt foto. Väldigt nöjd än så länge men så sjukt mycket att lära sig! Nu är jag inne på belysning. Har ni pros några tips på belysning som är enkel att använda och inte tar upp halva rummet? Helst något så litet som möjligt pga platsbrist. Tänker främst på klockfoto.
De där bilderna var väldigt fina, använder du dem bara privat eller professionellt, de borde väl gå att sälja tänker jag, shutterstock eller vad det heter och Malmö stad!Sköt bron på tre olika sätt med tre olika objektiv. Samma kväll.
Leica M10 + Leica 50mm Summilux ASPH
Leica M10 + Leica 280mm Telyt
Leica M10 + Leica 35mm Summicron
Privat.De där bilderna var väldigt fina, använder du dem bara privat eller professionellt, de borde väl gå att sälja tänker jag, shutterstock eller vad det heter och Malmö stad!
Röstat, lycka till!Behöver er hjälp! In och rösta på min bild! Ligger en Cartier Tank i vinstpotten.
www.thewatchshot.com
Klicka på @TheSpeedyShutter i listan och sen på "vote". Inga uppgifter behövs. Man kan rösta en gång per dygn i några dagar till. Virtuella kramar till alla som röstar
Behöver er hjälp! In och rösta på min bild! Ligger en Cartier Tank i vinstpotten.
www.thewatchshot.com
Klicka på @TheSpeedyShutter i listan och sen på "vote". Inga uppgifter behövs. Man kan rösta en gång per dygn i några dagar till. Virtuella kramar till alla som röstar
Till gatufoto: testa 35mm, testa svart vitt, testa lite andra vinklar ibland. Till klockor objektiv med macro funktion. Som sagt testa dig fram, finns inga andra genvägar.Tips på nybörjar kompaktkamera med en budget på helst runt 3-4K? Eller är det rent av någon som har något liknande till salu? Kikat på lite olika modeller från Cannon, Sony, Panasonic Lumix osv. Finns rätt mycket och är inget proffs på vad man ska kika efter.
Klockbilder är primärt fokus men gärna lite gatu/naturfoto också. Hjääälp ☀
Jag har inte hängt med så mycket på kamerafronten på senare år, speciellt inte på kompaktkameror, så jag har inga bra tips på specifika modeller, men några allmänna tankar:Tips på nybörjar kompaktkamera med en budget på helst runt 3-4K? Eller är det rent av någon som har något liknande till salu? Kikat på lite olika modeller från Cannon, Sony, Panasonic Lumix osv. Finns rätt mycket och är inget proffs på vad man ska kika efter.
Klockbilder är primärt fokus men gärna lite gatu/naturfoto också. Hjääälp ☀