Tack för alla svar! Jag ska fundera lite på det som är sagt så får vi se var man landar!
Bjuder på lite klockbilder a la mobiltelefon här!
Gillar dina mobilbilder!
Jag lovade några tankar. Oftast kan jag inte låta bli att skriva för mycket.
Och frågan uppfattade jag som att du sökte en kompakt kamera, något som är relativt enkelt att ha med sig “överallt” som som funkar för lite blandat, inte minst fotografier av klockor. Detta i sin tur ställer lite krav på framförallt att kunna ta kort hyggligt nära, så att klockan är i fokus.
Innan vi börjar
Oavsett vad vill jag gärna tipsa lite till Art of Photography och tipsa om dess filmer om komposition, färglära och annat som är viktigt oavsett utrustning.
https://www.youtube.com/channel/UC7T8roVtC_3afWKTOGtLlBA
Den här lilla artikeln handlar om att ta kort av mat men mycket kan vara nyttigt även vid klockfoto:
https://medium.com/cucumbertown-mag...sform-your-food-photos-from-good-39613ab78bf2
Sen vill jag peka på att man inte behöver nya prylar för att ta bra foton, i alla fall inte när man skaffar sig rätt förutsättningar. De flesta egentagna foton i detta inlägg är tagna med en Nikon D50, en kamera som slutade tillverkas för 15 år sedan och med sina 6 Megapixlar (3000x2000 pixlar) har fler pixlar än vad Instagram vill visa. Även denna bild är tagen med denna gamla kamera:
De flesta har en telefon idag som har en hygglig kamera. Alla är inte jättebra på närbilder / makro, men de flesta kan ta dugliga bilder. Om man dessutom sätter en försättslins på kan man både få bättre makro, tele och vidvinkel. Bild snodd från en butik här:
Köplänk:
https://www.kamda.se/ulanzi-makroobjektiv-75mm-for-smartphone
Det finns massor av varianter och lär vara lättare att hitta rätt om man har en vanlig telefon som många andra har, typiskt iPhone och Samsung är vanliga att stödja.
En annan sak att fundera över är polarisationsfilter. De kan förbättra djupet i färger (t.ex. Göra himlen blåare) men framförallt ta bort reflexer i vatten och glas (men ej metall). Ett snabbt demo med och utan detta filter här. Missade skärpan lite men det syns förhoppningsvis bra hur reflektionen av fönstret minskar:
Kompaktkameror då?
Här börjar träsket. Först, när man grottar ned sig i detta kan man inte låta bli att fastna i teknik. Ett par kommentarer:
- Megapixlar spelar liten roll idag, för de flesta applikationer. Allt är helt enkelt bra nog idag.
- Sensorstorlek kommer du höra om. Ja, stora sensorer har vissa fördelar. Men som visas här kan även kameror med liten sensor funka bra nog för stora utskrifter av museumkvalitet:
https://friedmanarchives.blogspot.com/2017/03/full-frame-vs-small-sensor-dont-laugh.html
- Fundera över vad som är kompakt nog! Räcker jackfickan eller måste ned kunna gå ned i en byxficka?
- Fundera också över om du vill publicera bilder “från fältet” och kolla upp hur det är med Wifi, Blutooth och appar. De appar jag provat är ofta helt enkelt frustrerande att använda.
Många av de enklare kompaktkamerorna har helt enkelt försvunnit från marknaden pga de bra kamerorna i våra telefoner. Kvar hittar jag två klasser av kameror nu:
Först “nördig entusiast”, oftast med en fast (icke zoombart) objektiv med hygglig vidvinkel. Tre sticker ut: Fujifilm 100-serien, Ricoh GR-serien och Fujifilm XF10 med kusiner. Den första tycker jag helt enkelt är för stor för att kallas kompakt, men det är en ruskigt trevlig kameraserie som nu är uppe i fyra modeller där de äldsta kan köpas inom din budget på begagnatmarknaden. Då den är stor och nypriset är långt över din budget går jag inte djupare. Ricoh-kameran och Fujifilm XF10 är ganska lika, och den senare ryms nästan i din budget med sitt nypris på kring fem tusen spänn.
Fujifilm XF10 Fuji släpper en av de minsta APS-C-kamerorna på marknaden. Det handlar om en kompaktkamera med fast brännvidd på 18,5 mm, vilket ger en bildvinkel mots
www.cyberphoto.se
Att ha en vidvinkel som enda objektiv är det dock många som tycker är begränsande. Närgränsen är OK, titta här för lite demobilder av hur nära man kommer en klocka:
https://www.dpreview.com/forums/post/61509433
Så andra kategorin, “bättre zoom-kameror”. Även här är budgeten lite svår då många ligger över fem tusen i nypris.
Om jag skippar de billigaste tycker jag detta är det mest intressanta på marknaden:
Alt 1: Canon G-modeller. Finns t.ex. G5, G7 och G9 med diverse tillägg i modellnamnen. Den minsta och enklaste, G9 Mk II, ryms nästan i budget (4200 kr) och är faktiskt fickvänlig. Recension här:
Expert review of the Canon PowerShot G9 X Mark II camera with sample photos, test shots, videos and more...
www.photographyblog.com
Lägre G-nummer kan bli ännu bättre men mindre fickvänliga och dyrare.
Alt 2: Sonys RX-modeller. Även här är många av dem utanför din angivna budget, men att kolla begagnatmarknaden går ju alltid. Modellen DSC-RX100 III kostar 5490 kr ny, verkar lite tjockare än Canonen ovan men är också den en ofta uppskattad kamera.
Alt 3: Panasonic. De har några kameror i motsvarande klass som Sony och Canon ovan. Har ej kollat närmare på dem.
Och om det inte ska vara kompakt då?
Ja, då är vi framme vid systemkameror. System såsom i att man kombinera flera olika delar till den kombination som passar för dagen. I första hand lösa kamerahus och objektiv, men även t.ex. Blixtar och sökare kan ingå i det hela.
För klockor och landskap och mycket annat funkar äldre kameror hur bra som helst. Nyare kameror är främst bättre ur tre egenskaper: Filmning, bilder i dåligt ljus och autofokus. Gamla kameror har bra generell autofokus, nyare är snabbare och bättre och kan hitta ansikten i bilden och fokusera på dem. Den senaste generationen kan hitta fram till ögonen i bilden och lägga fokus där - att ha skarp näsa och suddiga ögon på folk ser konstigt ut.
Så… för mig funkar gamla bra, men den som vill fota snabb action t.ex. sport kan ha mer nytta av ett nyare kamerahus.
Tre varianter här med.
Alt 1: Fuji XF. Billigaste husen på blocket kostar kring 1000-lappen och med den fina lilla 27mm-optiken som kan fås för 2-3000 begagnat ser det ut så här:
Nyare hus kan bli hur bra som helst och det finns massor med optik.
Dock inte byxfickvänligt. 65 mm tjockt ungefär.
(skamlös plugg: huset på bilden (men inte objektivet), ett X-M1 är nog till salu, den som är intresserad kan väl dra ett PM helt enkelt).
Alt 2: Sony A-system med crop-sensor, dvs fyrsiffriga modeller. Jag har en A5100 som jag köpte av
@RicVin här på forumet för 2000 kr inklusive kitobjektiv. Lika tjock som Fujin men lite nättare i övriga dimensioner. Jag har dock också investerat i ett löst fast (icke zoom) 24mm-objektiv som har fantastisk bildkvalitet. Bilden av Weissklockan nedan är tagen med 24mm-gluggen. Objektivet kostar kring tio tusen nytt, men kan hittas begagnat för 4-5 tusen.
Även här kan nyare hus kan bli hur bra som helst och det finns massor med optik. Topmodellen A6600 kostar idag 15000 för enbart huset utan objektiv.
(skamlös plugg: Detta är ett bra system, men .. precis som vi klocknördar har för många klockor ibland har jag för många kameror, är villig att sälja kamera + optik för samma som jag gav för dem. Den som är intresserad kan väl dra ett PM helt enkelt).
Alt 3: Micro Four Thirds är ett system som sjösatts av Panasonic och Olympus, men även t.ex. Black Magic som gör profesionella videokameror använder den objektivfattningen. Ofta små och lätta system. Jag gör ingen större genomgång här eftersom jag inte har något sådant system längre. Du kan dock läsa vad några klockfotografer tycker här i en mycket noggrann genomgång:
Why we think Micro Four Thirds (MFT) is one of the best systems to photograph watches. With samples and experiences from Peter Chong & Peter Nievaart.
deployant.com
Även för detta system kan du alltså hitta saker på blocket och tradera som ryms i din budget, men köper du nya top of the line-prylar så spräcker du budgeten med lätthet.
Jag hoppas detta kan vara till någon nytta.