• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den fotogeniska tråden om kameror och fotografering

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Kör mestadels iPad Pro 12.9 M1 med penna och synkar allt till Lightroom. Oumbärlig när det ska retuscheras lite mer (appen TouchRetouch är fantastisk, den gör cirklar kring Lightrooms lagnings/kloningsfunktioner).

Men. Lightroom för iPad saknar en del funktioner jämfört med desktop. T.ex. nya maskeringsfunktionen som kan urskilja människor, dela upp maskeringar i olika delar så som t.ex. ansikte, hals, ögon, hår osv. Enormt smidigt om man ska lägga en lätt retouch på hud. Så, jag kör det på en MacBook Pro 14” M1 Pro.
Den är dock jobbig att köra mer detaljerat pysslande på. Då är iPad+penna helt outstanding.

Sälj en klocka, @RicVin - köp både och. 😊
Sälja en klocka?!? Vem är du?!? Vad har du gjort med ”vår” @daviden
 

Nissestr

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Jag är på fotomässan idag från klockan 13, om någon också är där så hojta till ifall ni vill ses på en wristshot eller två!
 

Thunell

Panerai
2-Faktor
Hur skarpa bilder kan man förvänta sig?
Har Sony a7iii med Tamron 28-75 glugg och avänder eye-tracking.

Tycker att när jag zoomar in i bilder i Lightroom eller i kameran för den delen är ögat och bilden inte knivskarp trots bra förutsättning med ljus och slutartid.

Ska inte bilden bli knivskarp? Antingen så gör jag någonting fel eller så har jag börjat noja över att det är fel på utrustningen..
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Hur skarpa bilder kan man förvänta sig?
Har Sony a7iii med Tamron 28-75 glugg och avänder eye-tracking.

Tycker att när jag zoomar in i bilder i Lightroom eller i kameran för den delen är ögat och bilden inte knivskarp trots bra förutsättning med ljus och slutartid.

Ska inte bilden bli knivskarp? Antingen så gör jag någonting fel eller så har jag börjat noja över att det är fel på utrustningen..

Både jag och min fru har haft ett par olika generationer av Tamrons 28-75/2,8. Utan tvekan en av dom skarpaste normalzoomar som finns på marknaden. Har däremot ingen erfarenhet av varken Sony a7iii eller eye-tracking. Prova att stänga av eye-tracking och lås skärpan på det du vill ha skarpt med avtrycket innan du tar bilden.
 

hedbrg

Panerai
Hur skarpa bilder kan man förvänta sig?
Har Sony a7iii med Tamron 28-75 glugg och avänder eye-tracking.

Tycker att när jag zoomar in i bilder i Lightroom eller i kameran för den delen är ögat och bilden inte knivskarp trots bra förutsättning med ljus och slutartid.

Ska inte bilden bli knivskarp? Antingen så gör jag någonting fel eller så har jag börjat noja över att det är fel på utrustningen..
Full öppning på gluggen eller när du bländar ner ett par steg med?
 

Thunell

Panerai
2-Faktor
Både jag och min fru har haft ett par olika generationer av Tamrons 28-75/2,8. Utan tvekan en av dom skarpaste normalzoomar som finns på marknaden. Har däremot ingen erfarenhet av varken Sony a7iii eller eye-tracking. Prova att stänga av eye-tracking och lås skärpan på det du vill ha skarpt med avtrycket innan du tar bilden.

Ska prova och se ifall det blir någon skillnad 👍
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Här är en izoomad bild i ansiktet.

1/60 sek, f2.8, iso 200 på ca 55mm.

Vi båda står stilla och bildabilisatorn är på. Tycker det borde vara en skarpare bild.

Även om objektivet är skarpt vid 2,8, i alla fall i mitten, så är ju skärpedjupet minimalt. Kan vara mer tur än skicklighet att får bilden skarp då ... ;)

Prova ISO 400 och bländare 4,0 nästa gång.
 

Thunell

Panerai
2-Faktor
Fast 1/60 är relativt rätt lång slutartid om det är ett objekt som inte är helt stilla. Bildstabilisering hjälper inte om det du försöker fotografera rör sig.

Ja. När du säger det så slår det mig att du har helt rätt.. ska prova med kortare slutartid och hoppas på handhavande fel istället för materialfel. Tack!
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Håller med till 100%. Man vill ha flexibilitet och då är en X100 typ det sämsta du kan välja.

Har man bra ljussättning så duger säkert mobiltelefon som flera nämnt ovan. Men om du är inställd på att skaffa kamera skulle jag nog kolla på m43 eftersom den mindre sensorn är stor nog för att ge riktigt bra resultat men kommer även att ge dig mer effektivt skärpedjup vilket ofta är positivt vid produktfoto. Eftersom produkterna sannolikt inte rör på sig heller behöver du ingen värstingmodell (typ E-M1 III) utan kan ta någon enklare och budgetvänligare.
En novisfråga, vad är det i en kamera som avgör skärpedjupet? Jag trodde det var objektivet och bländaröppningen men det kanske är annat som avgör?
 

Tvkd5

Cartier
2-Faktor
Jag hade väl en farhåga om att det var mer komplicerat :) . Kan man säga att en fullformatssensor ger ett längre skärpedjup än en mindre sensor?
Kortare med större sensor.
 

leicaphile

Panerai
Jag hade väl en farhåga om att det var mer komplicerat :) . Kan man säga att en fullformatssensor ger ett längre skärpedjup än en mindre sensor?

Man kan generellt säga att det ger ett kortare skärpedjup. Men det är som sagt inte enkelt.

Ett exempel är att man brukar säga att längre brännvidd med samma bländare == kortare skärpedjup. Men det är bara om man håller samma eller liknande avstånd. Förflyttar du dig så att du får samma inramning så får du exakt samma skärpedjup. T.ex. har du ett 50mm f/1,4 och ett 105mm f/1,4 och tar några steg tillbaks med 105mm så att du får samma foto som med 50mm så har du samma skärpedjup.

B&H har en ganska lärorik artikel om just detta:
 

Martin.

Omega
2-Faktor
Hur skarpa bilder kan man förvänta sig?
Har Sony a7iii med Tamron 28-75 glugg och avänder eye-tracking.

Tycker att när jag zoomar in i bilder i Lightroom eller i kameran för den delen är ögat och bilden inte knivskarp trots bra förutsättning med ljus och slutartid.

Ska inte bilden bli knivskarp? Antingen så gör jag någonting fel eller så har jag börjat noja över att det är fel på utrustningen..
Jag har nämnda kamera och använder alltid eye-tracking när jag fotograferar människor och skärpan sitter i stort sätt alltid perfekt. Jag tror @MaBr har rätt med att 1/60 är för långsamt. För att utesluta ev. tekniska problem låna en familjemedlem/kompis och be de stå helt stilla i ett rum/utomhus med bra ljus och använd eye-tracking med 1/160+ slutare och se om skärpan sitter. Ta samma bild med "Flexible Spot: M" och flytta fyrkanten/fokuspunkten till ögat som jämförelsebild.

Roligare med bildexempel i tråden. Jag tog denna bild för ett tag sedan med nämnda kamerahus och Sonys 24-105 F4 glugg.
3 "konfettikanoner" sköts samtidigt och jag fotade i burstmode, på samtliga bilder satt fokus på ögat trots 1000+ konfetti lappar som flög runt.

DSC03986.jpg

1/500, F4.0

Jag hade väl en farhåga om att det var mer komplicerat :) . Kan man säga att en fullformatssensor ger ett längre skärpedjup än en mindre sensor?
B&H Photo hade en artikelserie om depth of field. I del 3 går de igenom fullfram vs. crop med exempelbilder och lagom nördiga matematiska uträkningar om vad som påverkar.
https://www.bhphotovideo.com/explora/photography/tips-and-solutions/depth-field-part-iii-myths

Edit: Great minds think alike. @leicaphile postade samma artikel någon sekund före mig :)

Vänligen,
Martin
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Efter ett antal analoga och nån digital Canon är det sen ca 14 år all-in på Nikon. I dagsläget sitter jag på följande:
  • Speedlight SB-900
  • Min nu sällan använda 14 år gamla D300 med ett 70-200/4,0 på.
  • En 40/2,8 Macro
  • Min dagliga D7500 med ett 16-80/2,8-4,0 på.
Bild givetvis tagen med en mobil ... :banghead:
Fotoutrustning 2022-12-17.jpg
 

Martin.

Omega
2-Faktor
För att hjälpa till att hålla tråden igång kan jag bidra med mitt halv misslyckade projekt idag. Hängde ut fågelmat i veckan och idag upptäckte vårt “fågelgäng” det och hade ett litet party. Det satt stundtals 5+ fåglar och åt.
Tänkte att det kan bli en bra bild så jag trotsade kylan och gick ut - är/var riktigt krispig kyla här idag. När allting var uppställt insåg jag att batteriet i fjärrkontrollen var slut…suck.
Tanken jag hade i huvudet var att jag satt inomhus i värmen och tog ett gäng bilder, nu fick jag förlita mig till kamerans WiFi och mottagningen räckte inte till inomhus så jag fick stå utomhus. Det gjorde att matpartyt avbröts av fåglarna, de anade “oro” och enbart en vågade sig fram under de 10 minuter jag stod och frös. Inser att jag inte är en naturfotograf som ger upp så snabbt :)

Bilden i sig blev helt OK men 3-4 fåglar till skulle inte skada...
DSC04137.jpg


"Behind the scenes"
IMG_5352.jpg

Vänligen,
Martin
 

Fredriks89

Cartier
2-Faktor
För att hjälpa till att hålla tråden igång kan jag bidra med mitt halv misslyckade projekt idag. Hängde ut fågelmat i veckan och idag upptäckte vårt “fågelgäng” det och hade ett litet party. Det satt stundtals 5+ fåglar och åt.
Tänkte att det kan bli en bra bild så jag trotsade kylan och gick ut - är/var riktigt krispig kyla här idag. När allting var uppställt insåg jag att batteriet i fjärrkontrollen var slut…suck.
Tanken jag hade i huvudet var att jag satt inomhus i värmen och tog ett gäng bilder, nu fick jag förlita mig till kamerans WiFi och mottagningen räckte inte till inomhus så jag fick stå utomhus. Det gjorde att matpartyt avbröts av fåglarna, de anade “oro” och enbart en vågade sig fram under de 10 minuter jag stod och frös. Inser att jag inte är en naturfotograf som ger upp så snabbt :)

Bilden i sig blev helt OK men 3-4 fåglar till skulle inte skada...
DSC04137.jpg


"Behind the scenes"
IMG_5352.jpg

Vänligen,
Martin
Jättefin bild tycker jag! Jag gillar hur du fått till skärpedjupet så att fågeln är i fokus men att mathållaren är lite ut fokus - jättefint! Fina färger också. Vad använde du för objektiv?
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
För att hjälpa till att hålla tråden igång kan jag bidra med mitt halv misslyckade projekt idag. Hängde ut fågelmat i veckan och idag upptäckte vårt “fågelgäng” det och hade ett litet party. Det satt stundtals 5+ fåglar och åt.
Tänkte att det kan bli en bra bild så jag trotsade kylan och gick ut - är/var riktigt krispig kyla här idag. När allting var uppställt insåg jag att batteriet i fjärrkontrollen var slut…suck.
Tanken jag hade i huvudet var att jag satt inomhus i värmen och tog ett gäng bilder, nu fick jag förlita mig till kamerans WiFi och mottagningen räckte inte till inomhus så jag fick stå utomhus. Det gjorde att matpartyt avbröts av fåglarna, de anade “oro” och enbart en vågade sig fram under de 10 minuter jag stod och frös. Inser att jag inte är en naturfotograf som ger upp så snabbt :)

Bilden i sig blev helt OK men 3-4 fåglar till skulle inte skada...
DSC04137.jpg


"Behind the scenes"
IMG_5352.jpg

Vänligen,
Martin

Snyggt som tusan!! Har bara lyckats få bilder genom skitiga köksfönster… Så fort man rör dörrhandtaget så drar alla fåglar som en avlöning…
D2EF82D4-F460-4573-89D3-BB0684BC79D8.jpeg
B18C0F8C-0B7C-43E4-B913-035FB0D58A44.jpeg


Skyller den halvtaskiga skärpan på fönstren. Kan iofs också vara kraftig zoom och darrhänt fotograf…
 

Martin.

Omega
2-Faktor
@RicVin Snyggt fångat! Då jag onekligen är en “bekväm” naturfotograf som inte gillar att frysa gillar jag ditt koncept med att fota genom fönstret :) Tyvärr har jag inte tillräckligt lång zoom.

Skulle jag göra detta igen skulle jag se till att ha en fjärrutlösare som funkar på längre avstånd och som kan har “burst mode”, fick det inte att funka med Sonys Wifi app utan istället var det fördröjningar mellan varje bildtagning. Får se om jag ger det ett till försök eller väntar in sommaren :)
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
@RicVin Snyggt fångat! Då jag onekligen är en “bekväm” naturfotograf som inte gillar att frysa gillar jag ditt koncept med att fota genom fönstret :) Tyvärr har jag inte tillräckligt lång zoom.

Skulle jag göra detta igen skulle jag se till att ha en fjärrutlösare som funkar på längre avstånd och som kan har “burst mode”, fick det inte att funka med Sonys Wifi app utan istället var det fördröjningar mellan varje bildtagning. Får se om jag ger det ett till försök eller väntar in sommaren :)
Tack så mycket. Förstår vad du menar. Kylan är inte kul och jag blir så jävla rastlös…:) Har en svåger som är en galet duktig macrofotograf. Han ligger ju i sina diken timme efter timme… Jag pallar inte!! Har varit med honom ut ibland men…Kommer inte fjärilen till mig så får det vara :)
 
Topp