Laddar...
Erikson Urhandel

Den lilla "är denna äkta?" tråden

Diskussion i 'Diskussion' startad av Luckyluciano, 17 maj 2015.

1. Nygren

Nygren Brons

Det ser inte ok ut. Har svårt att tänka mig att Rolex inte graverar rakt. Har du fler bilder?

2. Jerico

Jerico Frank Andersson Premium

Från:
    Hufvudstaden
    Du hade ju med en bild till på en 114060 i den andra tråden du startade?

3. Michael i

Michael i Plast

Jag la in en felaktig bild i den andra tråden, den bilden var från en annan annons.
    Jag ska be om fler detaljbilder.
    Jag har en där han visar serienumret men den är också dålig kvalitee

Bifogade filer:

4. Jerico

Jerico Frank Andersson Premium

Från:
    Hufvudstaden
    Be om fler bilder i dagsljus. Jättesvårt att säga. Bara att man inte får tydliga bilder kan vara ett varningstecken

5. Weberg

Weberg Brons

Från:
    Inte från Stockholm.
    Det där ser inte okej ut. Rolex graveringar är ju knivskarpa. Bild-googla "Orig. Rolex design 116610" och se skillnaden. Be gärna säljaren skicka en närbild på urverket också. Tänk som när du ska köpa en bil eller något annat för +50 tkr. Visst skulle du ställa massa frågor och vilja se flera bilder innan du klickar på "köp"?

6. Pete11

Pete11 Silver

Från:
    Stockholm
    Instämmer, undvik. Det finns hur mycket subbar som helst att välja på, från tillförlitliga säljare som tar bra bilder.

7. Sideshow Bob

Sideshow Bob Tantal

Hej gott folk,

Då jag inte själva är superkunnig på området tänkte jag nyttja er experthjälp, klockan ifråga har en lite udda bakgrundsinformation, köpts fram tillbaka över världen, Teneriffa - USA - Luxuary Watches - slutkund. Behöver inte vara något märkligt alls, men skadar aldrig att ställa frågan om ni tycker er se något konstigt:
    3684FBC2-9249-4FD5-81BB-28616A2F45EE.
    55E445A2-146B-4DB3-A673-761DB20AF694.
    Det finns t.o.m ett äkthetsintyg från Rob Engström, men varför fixar man det om man är enda ägaren? Saken är att säljaren är supertrevlig och skickar långa svar och utförlig information, så det känns helt sjukt att man av den anledningen blir misstänksam...han är liksom för tillmötesgående (låter märkligt, jag hör det själv :) )

Tacksam för er input om denna klocka

8. vaniljglass

vaniljglass Nisse på lagret

Från:
    Göteborg
    Varför köpa en klocka av någon du uppenbarligen inte litar på till 100%?

9. Sideshow Bob

Sideshow Bob Tantal

Svårt att lita 100% på en okänd person, men han är förtroendeingivande, ville mest höra om något såg märkligt ut med klockan :)

10. vaniljglass

Från:
    Göteborg
    Varför funderar du på att köpa klocka av en helt okänd person då?

11. Sideshow Bob

Sideshow Bob Tantal

Men så är det väl i väldigt många fall, tvivlar på att alla köpare/säljare har relation sedan innan. Tack för din input ;)

12. vaniljglass

Från:
    Göteborg
    Men återigen.

Varför köpa klocka av någon du inte litar på?

Finns ju BLNR överallt hos dealers och forummedlemmar med massor av referenser?

zippan gillar detta.
  13. dream_theater_

dream_theater_ Tantal Premium

Jag förstår vaniljglass poäng här. Det handlar inte om att du inte litar på säljaren till 100 %, för det går bara inte göra om du inte känner personen i fråga. Här verkar du snarare misstänka att något är off. Det är ju en jävla skillnad.

14. vaniljglass

Från:
    Göteborg
    Min poäng är; Varför i hela helvete skulle man skicka över så mycket pengar om man inte är 100% på att allt är reko? Det är ju inte nån ovanlig modell som man bara rotat fram på ebay typ.

Gabriel90 gillar detta.
  15. Sideshow Bob

Sideshow Bob Tantal

För att köpa hos en dealer så får man betala 15-20k extra för den säkerheten, kanske värt det i det stora hela, men det är anledningen att jag funderar kring att köpa från en privatperson.

Däremot det du skriver om forummedlemmar, så har jag inte sett så många annonser här för 116710BLNR, finns en bytes annons som jag anmält intresse på, samt killen där plasten fortfarande var kvar på klockan (och den var också reserverad av en annan)

16. Bally

Bally Titan

Vad tror panelen om denna? En bekant som lagt upp på snapchat.
    20190307_103740.

17. Tigerrrr

Tigerrrr Silver Premium

Från:
    Göteborg
    Hej,
    Jag tycker att den ser helt ok ut MEN det figurerar riktigt bra kopior där ute nu. Det bästa är om du kan ordna fram någon som har en likadan klocka och jämföra dem bredvid varandra med lupp. Har klockan varit hos Luxury Watches och de kan bekräfta det så hade jag känt mig säkrare. Be om serienumret och kontakta dem så kanske de kan hjälpa dig.
    Lycka till!

Stroboman, Sideshow Bob och FreddeM gillar detta.
  18. Sideshow Bob

Sideshow Bob Tantal

Tack för återkoppling, det objektet såldes tyvärr mitt under vår förhandling, men har köpt mig en annan, så all good ;)

19. vaniljglass

Från:
    Göteborg
    Det bäst är givetvis att kolla den hos auktoriserad handlare/urmakare.

20. Tigerrrr

Tigerrrr Silver Premium

Från:
    Göteborg
    Vilka Rolex-AD utför den servicen?

21. Mic1

Mic1 Tantal

Lämna in den för offert på service. Är den inte äkta kommer de påpeka det

22. Tigerrrr

Tigerrrr Silver Premium

Från:
    Göteborg
    Hur lång tid tar det? 1 vecka eller 2? Är det praktiskt genomförbart vid en affär? Vem ska lämna in den, köpare eller säljare?

Jag tycker att denna tråd har ett syfte och kan man inte svara så håller man väl tyst? Inte kommer med raljerande, spydiga svar eller insinuationer.
    Kunskapsnivån är självklart olika här på KS och man ska inte behöva känna sig dum för att fråga. Det är iaf det KS som jag eftersträvar att vara i.

Omen, Fixxxer, Roz och 2 andra gillar detta.
  23. Mic1

Mic1 Tantal

Trodde äkthetskontrollen syftade till efter man redan förvärvat klockan. Då kan man ju gå i lugn och ro till AD och vänta nån vecka. Vill man köpa äkthetsintyg går det nog snabbare men kostar pengar. Var absolut inte min mening att låta spydig, bara saklig. Får börja slänga in smileys för stämningens skull :)

24. Tigerrrr

Tigerrrr Silver Premium

Från:
    Göteborg
    Din ton är helt ok:) Jag syftade på andras inlägg i tråden. Ursäkta att jag inte tydliggjorde det!

Mic1 gillar detta.
  25. vaniljglass

Från:
    Göteborg
    Vilken service syftar du på specifikt?
    Vem är det som irriterat dig nu?

26. Tigerrrr

Tigerrrr Silver Premium

Från:
    Göteborg
    Den tjänsten du syftar på. Att en AD ska bekräfta äktheten. För det var väl det @Sideshow Bob efterfrågade i sitt inlägg?
    Jag har inte koll på det och det vore mkt intressant att få veta det.

Sideshow Bob gillar detta.
  27. vaniljglass

Från:
    Göteborg
    Man får betala för ett värderingsintyg eller liknande, precis som man gör när man skall styrka för framtida försäkring.

28. Tigerrrr

Tigerrrr Silver Premium

Från:
    Göteborg
    Det förstår jag men vilka AD gör det?

29. vaniljglass

Från:
    Göteborg
    Jag har tyvärr inte kollat med alla, men om man ska köpa en klocka begagnad och är osäker på äktheten så gör man det själv om man inte vill riska över 100k.

Sedan finns det ju ställen som Kaplans m.fl som gör likadant men som inte är auktoriserad handlare.

Tigerrrr gillar detta.
  30. hejsam

hejsam Silver

Problemet kvarstår ju ändå att man får vänta på svaret i typ 1 vecka minst och gör det praktiskt svårt att genomföra en affär.
    Har man redan köpt klockan och lämnat in den för kontroll och får fel svar är det svårt att få tag på skojaren 1 vecka senare?

Jag tycker inte man ska köpa något man är minsta osäker på, det bästa är ju såklart om säljaren kan presentera ett intyg vid försäljningen samt kunna visa på goda referenser från tidigare affärer för att skapa trovärdighet.
    Annars ska man nog hålla sig till att köpa från seriösa handlare :)

Tigerrrr gillar detta.
Mollstedt