Skoj att du tog den till urmakaren och tack för du delar med dig kring projektet!
En hel del fukt har kommit in, det kan man se pÄ urtavlan och pÄ stÀllaxeln. Rost pÄ axeln har jag sett pÄ flera andra klockor, Àven att nÄgon har fÄtt sne/böjd axel. Det blir rÀtt hög pÄfrestning pÄ axeln nÀr man snurrar pÄ kronan. Vad som förklarar den kassa displayen tror jag fortfarande pÄ att det Àr ett lÄngvarigt tryck(nÄgon annan fÄr motbevisa att det Àr fukt!?). Som din urmakare sÀger kan ett batteri med fel höjd monterats i tidigare men jag hade med ett digitalt skjutmÄtt mÀtt det gamla batteriet bara för att se om det hÄller sin tjocklek. MÀrkningen pÄ urverket sÀger dimensionerna 9,5mm x 2,6mm men i verkligheten Àr de nÄgot tjockare pÄ ca 2,7mm.
Exakta dimensionen pÄ batterierna förr och om de skiljer sig en aning frÄn nu vet jag ej. Helt klart Àr det inte stor marginal till batterifacket och batteriet, om vi tar t.ex.
ETA 988.332 till ref. 80360 och nÄgra ref. framÄt som Àr Ànnu Àldre Àn ditt urverk anger dimensionerna 9,5mm x 2,1mm. Att dÄ montera i ett med tjockleken 2,6mm d.v.s. 0,5mm tjockare Àr nog inte "struntsamma" utan mÀrkningen finns dÀr av en anledning.
Ref. E56061 (80360 boetten):
Ref. 80360:
Ditt nuvarande batteri som suttit i klockan Àr ett Maxell SR927W och jag finner det intressant med dimensionerna för enligt databladet Àr tjockleken 2,73mm:
Ett swiss made Renata hÄller 2,70mm med 0,02mm tolerans!?:
Energizer hÄller 2,70mm MEN notera vad de har skrivit: "0.25 (0.010) Maximum Ref. Permissible defelection from a flat"
Betyder detta tillÄten avvikelse frÄn platt tillstÄnd 0,25mm? eller vÀldigt lite 0,010?
Jag tolkar detta dokumentet som att det finns en tolerans som varierar med olika faktorer, t.ex. temperaturvariationer som fÄr batteriet att expandera eller krympa.
FrÄgan Àr vad ditt Maxell-batteri hÄller för dimension idag och om de nya batterierna skiljer sig en gnutta frÄn förr?. Skulle 2,7-2,73mm pÄverka i jÀmförelse med ett pÄ 2,6mm?. Vi snackar 0,1-0,13mm plus tolerans?-det Àr vÀldigt lite, knappast troligt?.
Batterierna lÀr inte vara exakt likadant konstruerade, de har vÀl olika kemiska sammansÀttningar etc men nÄgot sÀger mig att de kan variera i höjd med tiden.
Att knappcellsbatterier svÀller har jag sett förr.
StÀllaxeln Àr sned, skulle den kunna fÄ det riktigt ohÀlsosamt för uverket sÄ att det vibrerar(trycks upp och ned vid snurrande?).....................