• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

Den "MUSTIGA" đŸ‘ŒđŸŒ - AEROSPACE - TrĂ„den!

NÀr jag var inne pÄ Franks UR i typ september fick jag info frÄn Roger med screenshot frÄn Andreas pÄ breitling Nordic som skrev att det var i november, men jag har inte hört nÄgot mer om detta.

100k tror jag Àr ett bra pris, bara lÀnken gick för ~100k separat för nÄtt Är sedan (om det Àr samma ref pÄ lÀnken dvs som den jag tÀnker pÄ)

Orka vĂ€nta till nĂ€sta Ă„r.....sade Kern en gĂ„ng i tiden😕

LĂ€nken Ă€r sinnessjukt dyr men ack sĂ„ kul om man har den!. 100k för hela kitet Ă€r vĂ€l Ă€ndĂ„ ett rĂ€ttmĂ€tigt prisđŸ€Ș
 
SjĂ€lva klockan Ă€r vĂ€rd ca 35k sen lĂ€gger man pĂ„ 65k för lĂ€nken 😅 :facepalm:
VÀrdelöst in my opinion med svinhöga priset pÄ lÀnkar, ta bara titanlÀnkarna frÄn vÄra kÀra Aerospaces, du fÄr ju nÀstan punga ut lika mycket för en lÀnk som klockhuvudet (ca 11k) :D (Visst, klockhuvet Àr inte nytt, but still)
 
VÀrdelöst in my opinion med svinhöga priset pÄ lÀnkar, ta bara titanlÀnkarna frÄn vÄra kÀra Aerospaces, du fÄr ju nÀstan punga ut lika mycket för en lÀnk som klockhuvudet (ca 11k) :D (Visst, klockhuvet Àr inte nytt, but still)

hehe visst Àr det sÄ!.

TÀnk om man har en mindre förstÄende fru till ens klockintresse. Först förklarar man att det Àr en klocka i helguld dÀr guldpriset ökar med tiden etc.
NÀr övertalan nr1 Àr gjord kommer den verkligt svÄra biten:


Ehhh jo......jag vill gÀrna ha originallÀnken.....den kan man köpa ny.

Frun: "Jaha vad kostar den dÄ!?"

Svar: 100k:sorry:

Frun: "Soffan för din del en lÀngre tid":mad:

Sagan slut.
 
Breitling Àr rÀtt generösa!?, ta t.ex. deras goodwill garanti som jag sjÀlv utnyttjat en gÄng. Tror de vill gottgöra folk som Àlskar sin gamla navitimer/pluton men blir besvikna pÄ att ingen reparation sker utav urverket. Ett fenomen eller rentav ett problem som uppstÄr Àr att mÄnga utbytes-Aerospace hamnar pÄ andrahandsmarknaden till överpriser, jag har sett dessa med enbart gummi som nya eller i fint skick för över 20k hos handlare.
Folk kan ocksÄ tro att tavlan Àr original och du betalar för "the real deal". För de som vet om att utbytesklockan finns kan man köpa hem nÄgra navitimer/pluton och införskaffa sig utbytesversioner och tjÀna sig en hacka. Kanske inte sÄ lönt idag nÀr en navitimer/pluton kan betinga ca 4k-5k som defekt+utbytesklockan (ca 16k med lÀnk)=20k totalt, sedan listar man denna som t.ex. 27k hos handlaren. Navi/pluton var billigare förr sÄ man kunde ha mer marginal att tjÀna.
Utan tvekan generöst att erbjuda ersĂ€ttning. Bara lite ovanlig lösning att ha en helt egen ”modell” till just det. Som du sĂ€ger sĂ„ skapar de ju lite förvirring/ovetskap om vad det Ă€r. Tror det Ă€r vĂ€ldigt fĂ„ som kĂ€nner till omstĂ€ndigheterna. Har inte hört nĂ„gon annan tillverkare göra nĂ„got liknande!?
Var ocksÄ nÀra pÄ att köpa en för nÄgra Är sedan, och av ren slump fick det klart för mig hur det lÄg till. Idag Ängrar jag att jag inte köpte den. Skulle defensivt kunna tÀnka mig köpa en till fair price...
 
Utan tvekan generöst att erbjuda ersĂ€ttning. Bara lite ovanlig lösning att ha en helt egen ”modell” till just det. Som du sĂ€ger sĂ„ skapar de ju lite förvirring/ovetskap om vad det Ă€r. Tror det Ă€r vĂ€ldigt fĂ„ som kĂ€nner till omstĂ€ndigheterna. Har inte hört nĂ„gon annan tillverkare göra nĂ„got liknande!?
Var ocksÄ nÀra pÄ att köpa en för nÄgra Är sedan, och av ren slump fick det klart för mig hur det lÄg till. Idag Ängrar jag att jag inte köpte den. Skulle defensivt kunna tÀnka mig köpa en till fair price...

Precis det Àr generöst men skapar förvirring och frÄgetecken. Jag har inte heller hört nÄgon annan tillverkare tillÀmpa liknande erbjudande. För ca 16k sprillans ny Àr det kalas, bara lÀnken ny kostar 11k som Nissestr nyligen nÀmnt i trÄden. Allt som skiljer Àr enbart tavlan, allt annat Àr exakt som originalet, bÄde vad gÀller klockan och tillbehören+tvÄ Ärs garanti.
 
Senast Àndrad:
Projekt Harry Ford

Var förbi urmakaren idag som fick hjÀlpa mig att öppna och plocka ur innehÄllet i klockan, gick snabbt och lÀtt och hon ville inte ens ha betalt.
Hon kunde konstatera att det mÄste varit fukt i klockan, fans lite spÄr av rost pÄ bommen som ocksÄ var lite sned, batteriet var helt och fint men det behöver inte betyda att det inte Àr ett batteri som tryckt sönder displayen, antagligen det förra batteriet trodde hon alt fukt.
SÄ pÄ inköpslistan nu Àr:
  • Urverk ETA E10.391 alt ETA 988.333
  • Bom & krona
Bara att börja leta, sitter ngn pÄ nÄgonting el vet var det finns sÄ skrik till.
NĂ„gra bilder...
20201104_203536.jpg
20201104_203343.jpg
20201104_203729.jpg
20201104_203827.jpg
20201104_204550.jpg
20201104_204403.jpg
20201104_204616.jpg

20201104_204838.jpg
 
Projekt Harry Ford

Var förbi urmakaren idag som fick hjÀlpa mig att öppna och plocka ur innehÄllet i klockan, gick snabbt och lÀtt och hon ville inte ens ha betalt.
Hon kunde konstatera att det mÄste varit fukt i klockan, fans lite spÄr av rost pÄ bommen som ocksÄ var lite sned, batteriet var helt och fint men det behöver inte betyda att det inte Àr ett batteri som tryckt sönder displayen, antagligen det förra batteriet trodde hon alt fukt.
SÄ pÄ inköpslistan nu Àr:
  • Urverk ETA E10.391 alt ETA 988.333
  • Bom & krona
Bara att börja leta, sitter ngn pÄ nÄgonting el vet var det finns sÄ skrik till.
NĂ„gra bilder...
20201104_203536.jpg
20201104_203343.jpg
20201104_203729.jpg
20201104_203827.jpg
20201104_204550.jpg
20201104_204403.jpg
20201104_204616.jpg

20201104_204838.jpg


Skoj att du tog den till urmakaren och tack för du delar med dig kring projektet!:)

En hel del fukt har kommit in, det kan man se pÄ urtavlan och pÄ stÀllaxeln. Rost pÄ axeln har jag sett pÄ flera andra klockor, Àven att nÄgon har fÄtt sne/böjd axel. Det blir rÀtt hög pÄfrestning pÄ axeln nÀr man snurrar pÄ kronan. Vad som förklarar den kassa displayen tror jag fortfarande pÄ att det Àr ett lÄngvarigt tryck(nÄgon annan fÄr motbevisa att det Àr fukt!?). Som din urmakare sÀger kan ett batteri med fel höjd monterats i tidigare men jag hade med ett digitalt skjutmÄtt mÀtt det gamla batteriet bara för att se om det hÄller sin tjocklek. MÀrkningen pÄ urverket sÀger dimensionerna 9,5mm x 2,6mm men i verkligheten Àr de nÄgot tjockare pÄ ca 2,7mm.

Exakta dimensionen pÄ batterierna förr och om de skiljer sig en aning frÄn nu vet jag ej. Helt klart Àr det inte stor marginal till batterifacket och batteriet, om vi tar t.ex.

ETA 988.332 till ref. 80360 och nÄgra ref. framÄt som Àr Ànnu Àldre Àn ditt urverk anger dimensionerna 9,5mm x 2,1mm. Att dÄ montera i ett med tjockleken 2,6mm d.v.s. 0,5mm tjockare Àr nog inte "struntsamma" utan mÀrkningen finns dÀr av en anledning.

s-l1600252525.jpg




s-l160016156.jpg



Ref. E56061 (80360 boetten):
4.jpg


Ref. 80360:
Aerospace 80360 UTC.jpg



Ditt nuvarande batteri som suttit i klockan Àr ett Maxell SR927W och jag finner det intressant med dimensionerna för enligt databladet Àr tjockleken 2,73mm:

Maxell 395-399 9,5mm 2,73mm.jpg


Maxell 395-399 9,5mm 2,73mm Datasheet.jpg




Ett swiss made Renata hÄller 2,70mm med 0,02mm tolerans!?:

Renata 395-399 9,5mm 2,7mm.jpg





Energizer hÄller 2,70mm MEN notera vad de har skrivit: "0.25 (0.010) Maximum Ref. Permissible defelection from a flat"

Betyder detta tillÄten avvikelse frÄn platt tillstÄnd 0,25mm? eller vÀldigt lite 0,010?

Jag tolkar detta dokumentet som att det finns en tolerans som varierar med olika faktorer, t.ex. temperaturvariationer som fÄr batteriet att expandera eller krympa.



Energizer 395-399 9,5mm 2,7mm.jpg







FrÄgan Àr vad ditt Maxell-batteri hÄller för dimension idag och om de nya batterierna skiljer sig en gnutta frÄn förr?. Skulle 2,7-2,73mm pÄverka i jÀmförelse med ett pÄ 2,6mm?. Vi snackar 0,1-0,13mm plus tolerans?-det Àr vÀldigt lite, knappast troligt?.

Batterierna lÀr inte vara exakt likadant konstruerade, de har vÀl olika kemiska sammansÀttningar etc men nÄgot sÀger mig att de kan variera i höjd med tiden.
Att knappcellsbatterier svÀller har jag sett förr.


StÀllaxeln Àr sned, skulle den kunna fÄ det riktigt ohÀlsosamt för uverket sÄ att det vibrerar(trycks upp och ned vid snurrande?).....................
 
Senast Àndrad:
Det hÀr med batterier........

Plockade fram min gamla Casio som Àr specad till 10-Ärs batteritid. Jag tycker batteriet verkar ha svÀllt, det Àr koniskt pÄ bÄde ovan-och undersidan med tjockleken 2,75mm.
Enligt data Àr dimensionen 2,5mm men sÄ tillkommer +0 och -0,3?. Tolkar det som att toleransen Àr 0,3mm men plusar inget utan kan minska frÄn 2,5mm till 2,2mm.
Slutsatsen Àr mitt batteri Àr svullet, det vore farligt med 0,25mm extra tillvÀxt i en Aerospace.

Panasonic cr2025.jpg


IMG_6312.JPG


IMG_6313.JPG


IMG_6314.JPG


IMG_6315.JPG
 
Senast Àndrad:
Skoj att du tog den till urmakaren och tack för du delar med dig kring projektet!:)

En hel del fukt har kommit in, det kan man se pÄ urtavlan och pÄ stÀllaxeln. Rost pÄ axeln har jag sett pÄ flera andra klockor, Àven att nÄgon har fÄtt sne/böjd axel. Det blir rÀtt hög pÄfrestning pÄ axeln nÀr man snurrar pÄ kronan. Vad som förklarar den kassa displayen tror jag fortfarande pÄ att det Àr ett lÄngvarigt tryck(nÄgon annan fÄr motbevisa att det Àr fukt!?). Som din urmakare sÀger kan ett batteri med fel höjd monterats i tidigare men jag hade med ett digitalt skjutmÄtt mÀtt det gamla batteriet bara för att se om det hÄller sin tjocklek. MÀrkningen pÄ urverket sÀger dimensionerna 9,5mm x 2,6mm men i verkligheten Àr de nÄgot tjockare pÄ ca 2,7mm.

Exakta dimensionen pÄ batterierna förr och om de skiljer sig en aning frÄn nu vet jag ej. Helt klart Àr det inte stor marginal till batterifacket och batteriet, om vi tar t.ex.

ETA 988.332 till ref. 80360 och nÄgra ref. framÄt som Àr Ànnu Àldre Àn ditt urverk anger dimensionerna 9,5mm x 2,1mm. Att dÄ montera i ett med tjockleken 2,6mm d.v.s. 0,5mm tjockare Àr nog inte "struntsamma" utan mÀrkningen finns dÀr av en anledning.

s-l1600252525.jpg




s-l160016156.jpg



Ref. E56061 (80360 boetten):
4.jpg


Ref. 80360:
Aerospace 80360 UTC.jpg



Ditt nuvarande batteri som suttit i klockan Àr ett Maxell SR927W och jag finner det intressant med dimensionerna för enligt databladet Àr tjockleken 2,73mm:

Maxell 395-399 9,5mm 2,73mm.jpg


Maxell 395-399 9,5mm 2,73mm Datasheet.jpg




Ett swiss made Renata hÄller 2,70mm med 0,02mm tolerans!?:

Renata 395-399 9,5mm 2,7mm.jpg





Energizer hÄller 2,70mm MEN notera vad de har skrivit: "0.25 (0.010) Maximum Ref. Permissible defelection from a flat"

Betyder detta tillÄten avvikelse frÄn platt tillstÄnd 0,25mm? eller vÀldigt lite 0,010?

Jag tolkar detta dokumentet som att det finns en tolerans som varierar med olika faktorer, t.ex. temperaturvariationer som fÄr batteriet att expandera eller krympa.



Energizer 395-399 9,5mm 2,7mm.jpg







FrÄgan Àr vad ditt Maxell-batteri hÄller för dimension idag och om de nya batterierna skiljer sig en gnutta frÄn förr?. Skulle 2,7-2,73mm pÄverka i jÀmförelse med ett pÄ 2,6mm?. Vi snackar 0,1-0,13mm plus tolerans?-det Àr vÀldigt lite, knappast troligt?.

Batterierna lÀr inte vara exakt likadant konstruerade, de har vÀl olika kemiska sammansÀttningar etc men nÄgot sÀger mig att de kan variera i höjd med tiden.
Att knappcellsbatterier svÀller har jag sett förr.


StÀllaxeln Àr sned, skulle den kunna fÄ det riktigt ohÀlsosamt för uverket sÄ att det vibrerar(trycks upp och ned vid snurrande?).....................
Blir spÀnnande att köra vidare...
StÀllaxel=bom? Den mÄste letas upp separat liksom kronan om jag förstod rÀtt... förstod dock inte vad det var för fel pÄ kronan.
MÀtte batteriet ock mitt mÄtt visar 2,59 sÄ antagligen ett tidigare batteri som orsakade skadan för nÀr jag tÀnkt efter sÄ gjorde jag ett batteribyte för kanske 5 Är sedan och dÄ var det redan skador pÄ displayen.
20201106_014130.jpg
 
Blir spÀnnande att köra vidare...
StÀllaxel=bom? Den mÄste letas upp separat liksom kronan om jag förstod rÀtt... förstod dock inte vad det var för fel pÄ kronan.
MÀtte batteriet ock mitt mÄtt visar 2,59 sÄ antagligen ett tidigare batteri som orsakade skadan för nÀr jag tÀnkt efter sÄ gjorde jag ett batteribyte för kanske 5 Är sedan och dÄ var det redan skador pÄ displayen.
20201106_014130.jpg

DĂ„ Ă€r en del av mysteriet löst för det Ă€r inte ditt nuvarande batteri som varit orsaken, utan det Ă€r ett tidigare batteri med fel mĂ„tt. Mitt nĂ€sta nĂ€sta projekt ska bli att mĂ€ta mellanrummet till batteriet och bakstycket pĂ„ min Aerospace E75362 hehe 😅

Personligen hade jag bytt stÀllaxeln+kronan samt packningar. Kronan ska ingÄ vid packningsservice/tÀthetsservice som kostar ca 2k, du kan frÄga servicecentrat Timepromotion i TÀby för mer info. Struntar man i den biten Àr det bara att leta pÄ t.ex. ebay eller c24 för delar. Först och frÀmst hade jag provmonterat ett batteri utan att klÀmma pÄ bakstycket bara för att se om allt fungerar som det ska. Displayen kan fortfarande funka OK trots att den inte Àr en skönhet lÀngre.
Rekommenderar att allt Àr monterat i boetten igen eller var vÀldigt försiktig om du provar med urverket löst+visarna monterade. Detta för att se om visarna kan snurra som dom ska nÀr du stÀller tiden samt om urverket hÄller tiden. PÄ sÄ vis kan man se om bÄde urverket i sig Àr OK och displayen.

Om siffrorna finns dÀr, tickar pÄ fint/visarna snurrar och du kan scrolla igenom funktionerna kan det bli sÄ enkelt som att bara montera dit en ny display.
Monterade urmakaren dit allt igen eller allt ligger löst just nu?. Provmonterar du ett nytt batteri sÄ mÄste du trycka in kronan(ett klick) för att nollstÀlla displayen dÄ det blir en röra med alla siffror.


Tog mig en snabb titt pÄ ebay och hittade en display med reservdelsnr: 768.E10.9447 som sÄlts för inte sÄ lÀngesedan:

Breitling Aerospace Display for E10.391 movement.jpg


Breitling Aerospace Display for E10.391 Front.jpg


Breitling Aerospace Display for E10.391 Back.jpg


Breitling Aerospace Display for E10.391 movement details.jpg
 
Senast Àndrad:
DĂ„ Ă€r en del av mysteriet löst för det Ă€r inte ditt nuvarande batteri som varit orsaken, utan det Ă€r ett tidigare batteri med fel mĂ„tt. Mitt nĂ€sta nĂ€sta projekt ska bli att mĂ€ta mellanrummet till batteriet och bakstycket pĂ„ min Aerospace E75362 hehe 😅

Personligen hade jag bytt stÀllaxeln+kronan samt packningar. Kronan ska ingÄ vid packningsservice/tÀthetsservice som kostar ca 2k, du kan frÄga servicecentrat Timepromotion i TÀby för mer info. Struntar man i den biten Àr det bara att leta pÄ t.ex. ebay eller c24 för delar. Först och frÀmst hade jag provmonterat ett batteri utan att klÀmma pÄ bakstycket bara för att se om allt fungerar som det ska. Displayen kan fortfarande funka OK trots att den inte Àr en skönhet lÀngre.
Rekommenderar att allt Àr monterat i boetten igen eller var vÀldigt försiktig om du provar med urverket löst+visarna monterade. Detta för att se om visarna kan snurra som dom ska nÀr du stÀller tiden samt om urverket hÄller tiden. PÄ sÄ vis kan man se om bÄde urverket i sig Àr OK och displayen.

Om siffrorna finns dÀr, tickar pÄ fint/visarna snurrar och du kan scrolla igenom funktionerna kan det bli sÄ enkelt som att bara montera dit en ny display.
Monterade urmakaren dit allt igen eller allt ligger löst just nu?. Provmonterar du ett nytt batteri sÄ mÄste du trycka in kronan(ett klick) för att nollstÀlla displayen dÄ det blir en röra med alla siffror.


Tog mig en snabb titt pÄ ebay och hittade en display med reservdelsnr: 768.E10.9447 som sÄlts för inte sÄ lÀngesedan:

Breitling Aerospace Display for E10.391 movement.jpg


Breitling Aerospace Display for E10.391 Front.jpg


Breitling Aerospace Display for E10.391 Back.jpg


Breitling Aerospace Display for E10.391 movement details.jpg
Bra dĂ€r... VĂ€ldigt klantigt av mig att inte tĂ€nka pĂ„ det direkt faktiskt, borde bett henne testa den med ett nytt batteri sĂ„ hade jag haft svaret direkt 😔 Kanske bara behövs display bom och krona, fĂ„r gĂ„ tillbaka och frĂ„ga om hon vill göra ett till gratisjobb om hon fĂ„r sĂ€lja ett batteri 😊
 
Bra dĂ€r... VĂ€ldigt klantigt av mig att inte tĂ€nka pĂ„ det direkt faktiskt, borde bett henne testa den med ett nytt batteri sĂ„ hade jag haft svaret direkt 😔 Kanske bara behövs display bom och krona, fĂ„r gĂ„ tillbaka och frĂ„ga om hon vill göra ett till gratisjobb om hon fĂ„r sĂ€lja ett batteri 😊

Det Àr svÄrt att komma ihÄg allt;)
Kan du fÄ den testad hos urmakaren och det gÄr Ätminstone att scrolla igenom funktionerna samt hÄller tiden sÄ kan man vÄga sig pÄ en ny display nÀr det vÀl dyker upp.
Skulle siffrorna se konstiga ut, ska det vara displayen som Àr orsaken. Vill du komma igÄng snabbt medans du letar efter en ny display eller funderar pÄ att betala för vad det kostar för en superquartz-uppgradering hos Breitling sÄ kan du istÀllet fixa ett ETA 988.333.


Tryckskadad display som fÄtt ett för stort batteri:
Batteri för stort!.jpg
 
Det Àr svÄrt att komma ihÄg allt;)
Kan du fÄ den testad hos urmakaren och det gÄr Ätminstone att scrolla igenom funktionerna samt hÄller tiden sÄ kan man vÄga sig pÄ en ny display nÀr det vÀl dyker upp.
Skulle siffrorna se konstiga ut, ska det vara displayen som Àr orsaken. Vill du komma igÄng snabbt medans du letar efter en ny display eller funderar pÄ att betala för vad det kostar för en superquartz-uppgradering hos Breitling sÄ kan du istÀllet fixa ett ETA 988.333.


Tryckskadad display som fÄtt ett för stort batteri:
Batteri för stort!.jpg
Vad gÄr en uppgradering loss pÄ?
 
Hade en nyare referens Àn din fast med samma boett som fÄtt sig en fullservice hos Krons UR med bytt display för 7k. Till din modell byter man ej displayen lÀngre.
En SQ-uppgradering kostar sÀkerligen mer, ca 10k dÄ hela urverket byts plus ett tjockare bakstycke med SQ-mÀrkning.

Breitling Aerospace SQ Upgrade Engraving.jpg
Oki, det kÀnns svÄrt att motivera den summan i dagslÀget. Blir nog det andra alternativet.
 
Oki, det kÀnns svÄrt att motivera den summan i dagslÀget. Blir nog det andra alternativet.
Idag testade jag urverket med nytt batteri och det verkar funka, sĂ„ min fundering Ă€r om du tycker det Ă€r bĂ€ttre att byta display Ă€n att sĂ€tta i ett nytt 988.333 dĂ€r display verkar ingĂ„ i priset. Ca 2000kr oavsett vad man vĂ€ljer dom det ser ut, tillkommer krona och bom i bĂ„da alternativen. đŸ€”
 
Idag testade jag urverket med nytt batteri och det verkar funka, sĂ„ min fundering Ă€r om du tycker det Ă€r bĂ€ttre att byta display Ă€n att sĂ€tta i ett nytt 988.333 dĂ€r display verkar ingĂ„ i priset. Ca 2000kr oavsett vad man vĂ€ljer dom det ser ut, tillkommer krona och bom i bĂ„da alternativen. đŸ€”

Skoj!. Det kan ta tid att hitta en ny display sÄ jag hade sett ett ETA 988.333 som en provisorisk lösning om man snabbt vill komma igÄng. Problemet med den lösningen Àr att man kanske aldrig kommer till skott med att leta upp en ny display nÀr det redan fungerar ok. 988.333 kan ha en bom+plastkrona som följer med men bommen/stÀllaxeln kan ha fel lÀngd och behöver kapas. Det Àr bara köra pÄ din gamla bom med originalkronan. Har du ett ETA 988.333 och vill skicka den till Breitling för packningsbyte lÀr dom verkligen inte gilla att fel urverk sitter i, kanske dom inte ens tar i den med tÄng utan skickar direkt tillbaka den.
 
Senast Àndrad:
Skoj!. Det kan ta tid att hitta en ny display sÄ jag hade sett ett ETA 988.333 som en provisorisk lösning om man snabbt vill komma igÄng. Problemet med den lösningen Àr att man kanske aldrig kommer till skott med att leta upp en ny display nÀr det redan fungerar ok. 988.333 kan ha en bom+plastkrona som följer med men bommen/stÀllaxeln kan ha fel lÀngd och behöver kapas. Det Àr bara köra pÄ din gamla bom med originalkronan. Har du ett ETA 988.333 och vill skicka den till Breitling för packningsbyte lÀr dom verkligen inte gilla att fel urverk sitter i, kanske dom inte ens tar i den med tÄng utan skickar direkt tillbaka den.
Jag har hittat en display (ny) som dom vill ha 2500kr inkl frakt, kanske bÀttre att gÄ pÄ den... Sova pÄ saken.
 
Jag har hittat en display (ny) som dom vill ha 2500kr inkl frakt, kanske bÀttre att gÄ pÄ den... Sova pÄ saken.

Bra hittat!👍 Svider en aning men klart roligare Ă€n en ETA-ersĂ€ttare. Om Timepromotion i TĂ€by skulle haft en display liggandes hade du hamnat pĂ„ ca 7k, dĂ€r displayens pris pĂ„ ca 2k lĂ€ggs pĂ„ grundservicen. Fixar du hem displayen kan du komma undan med halva priset? exklusive tĂ€thetsservice som du enbart kan fĂ„ via AD eller TP i TĂ€by.
Du fÄr sova pÄ saken.....
 
Senast Àndrad:
Ja, det lÀr vara billigare =)
Breitling lÀr inte ha stora mÀngder reservdelar till de Àldre varianterna t.ex. Ànda ner till 80360 sÄ dÀrför blir det dyrare. Ett batteribyte rakt upp och ner utan trycktest gick pÄ 500;- hos Bergströms 2017 har jag fÄtt erfara. Bernhard Huke i Malmö sa till mig 150;- i trycktest för ett par Är sedan men 300;- kan kanske stÀmma hos vissa.
Bytte batteri pÄ min B-1 superquartz hos Bergströms Uppsala för nÄgra Är sedan, 250kr tog dom dÄ.. Verkar variera frÄn olika butiker en del eller sÄ fick du dubbla styrkan pÄ batteriet ;) stjÀrnurmakarna tar vÀl normalt sett 400kr för batteribyte och trycktest men i de fallen jag bara velat trycka sÄ har jag fÄtt pröjsa 150kr.

LÀgger upp en bild pÄ min gamla aerospace med bara för att jag saknar den.
IMG_20170224_075020.jpg
 
Bytte batteri pÄ min B-1 superquartz hos Bergströms Uppsala för nÄgra Är sedan, 250kr tog dom dÄ.. Verkar variera frÄn olika butiker en del eller sÄ fick du dubbla styrkan pÄ batteriet ;) stjÀrnurmakarna tar vÀl normalt sett 400kr för batteribyte och trycktest men i de fallen jag bara velat trycka sÄ har jag fÄtt pröjsa 150kr.

LÀgger upp en bild pÄ min gamla aerospace med bara för att jag saknar den.
IMG_20170224_075020.jpg

250;- Àr betydligt mer humant och borde vara sÄ i mitt fall. Nu nÀr jag tÀnker efter Àr det möjligt att min klocka blev trycktestad fast det skulle innebÀra 250;- extra vilket Àr rÀtt trÄkiga pengar. Vad jag minns fick jag inget kvitto pÄ trycktestet, Àven en bild bekrÀftar detta. StjÀrnurmakarna tar alltsÄ 250+150;- för batteribyte+trycktest?-inte sÄ snÀllt pris :confused:. 150;- Àr rimligt för trycktest. Iofs har urmakaren/AD/butiken ansvaret av klockan vid batteribyte+trycktest om nÄgot hÀnder, sedan tar det lÄng tid tills nÀsta batteribyte...............


För att rÀtta mig sjÀlv var det alltsÄ 2015 som batteribytet gjordes, inte 017:

thumbnail_2CE6F3CE-6EC9-4D8F-AB3B-23F2B86671E7BAFD823C-67FB-4758-9142-DA17D51962CEfsfsfd.jpg
 
Senast Àndrad:
250;- Àr betydligt mer humant och borde vara sÄ i mitt fall. Nu nÀr jag tÀnker efter Àr det möjligt att min klocka blev trycktestad fast det skulle innebÀra 250;- extra vilket Àr rÀtt trÄkiga pengar. Vad jag minns fick jag inget kvitto pÄ trycktestet, Àven en bild bekrÀftar detta. StjÀrnurmakarna tar alltsÄ 250+150;- för batteribyte+trycktest?-inte sÄ snÀllt pris :confused:. 150;- Àr rimligt för trycktest. Iofs har urmakaren/AD/butiken ansvaret av klockan vid batteribyte+trycktest om nÄgot hÀnder, sedan tar det lÄng tid tills nÀsta batteribyte...............


För att rÀtta mig sjÀlv var det alltsÄ 2015 som batteribytet gjordes, inte 017:

thumbnail_2CE6F3CE-6EC9-4D8F-AB3B-23F2B86671E7BAFD823C-67FB-4758-9142-DA17D51962CEfsfsfd.jpg
Slarvigt att inte fÄ testresultatet pÄ kvitto i sÄ fall, om provtryckning ingick dvs.. Det vill man ju gÀrna ha oavsett resultat.

Möjligen kanske dom byter packningar med för 400kr pÄ stjÀrurmakarna .. LÄter nÀstan som att det blir billigt dÄ istÀllet?

Oavsett sÄ förstÄr jag att de behöver ta en peng för att kunna betala personal, lokalhyror, mÀtinstrument osv. Kan kÀnnas bra att stötta sin lokala uris om servicen Àr bra :)
 
Slarvigt att inte fÄ testresultatet pÄ kvitto i sÄ fall, om provtryckning ingick dvs.. Det vill man ju gÀrna ha oavsett resultat.

Möjligen kanske dom byter packningar med för 400kr pÄ stjÀrurmakarna .. LÄter nÀstan som att det blir billigt dÄ istÀllet?

Oavsett sÄ förstÄr jag att de behöver ta en peng för att kunna betala personal, lokalhyror, mÀtinstrument osv. Kan kÀnnas bra att stötta sin lokala uris om servicen Àr bra :)

Ja, det Ă€r slarvigtđŸ€”. FĂ„r svĂ€nga förbi en dag och frĂ„ga kring deras priser i nulĂ€get. Packningar byter endast vissa AD eller TP i TĂ€by och dĂ„ kostar det ca 2k inkl. batteribyte.
HÄller med, allt som du radar upp Àr kostsamt, lÀgg dÄ till t.ex. lokalens geografiska lÀge+yta och tidsÄtgÄngen i arbetet. En Aerospace t.ex. Avantage har 6st skruvar pÄ bakstycket och 2st till batterihÄllaren. Bakstycket ska sedan korsdras för jÀmn belastning. Först av allt ska armbandet splittas eller helst tas av helt för att kunna göra ett smidigare jobb.

B-1:an Àr enklare för den öppnas/stÀngs med en specialhylsa? vilket gör hela processen enklare och det Àr nog ingen batterihÄllare med skruvar dÀr inte!?. En Àldre Aerospace innan Avantage krÀver mer verktyg, först öppna med boettkniv sedan behövs en boettpress med rÀtt hylsor för att klÀmma pÄ bakstycket.
 
Senast Àndrad:
Ja, det Ă€r slarvigtđŸ€”. FĂ„r svĂ€nga förbi en dag och frĂ„ga kring deras priser i nulĂ€get. Packningar byter endast vissa AD eller TP i TĂ€by och dĂ„ kostar det ca 2k inkl. batteribyte.
HÄller med, allt som du radar upp Àr kostsamt, lÀgg dÄ till t.ex. lokalens geografiska lÀge+yta och tidsÄtgÄngen i arbetet. En Aerospace t.ex. Avantage har 6st skruvar pÄ bakstycket och 2st till batterihÄllaren. Bakstycket ska sedan korsdras för jÀmn belastning. Först av allt ska armbandet splittas eller helst tas av helt för att kunna göra ett smidigare jobb.

B-1:an Àr enklare för den öppnas/stÀngs med en specialhylsa? vilket gör hela processen enklare och det Àr nog ingen batterihÄllare med skruvar dÀr inte!?. En Àldre Aerospace innan Avantage krÀver mer verktyg, först öppna med boettkniv sedan behövs en boettpress med rÀtt hylsor för att klÀmma pÄ bakstycket.
Nu fick jag lÀra mig massa nytt, korsdra skruvar osv :) fÄr se om man vÄgar sig pÄ det nÀsta gÄng jag Àger en aerospace. Ja precis, B-1 Àr det skruvlock pÄ.
 
Ja, det Ă€r slarvigtđŸ€”. FĂ„r svĂ€nga förbi en dag och frĂ„ga kring deras priser i nulĂ€get. Packningar byter endast vissa AD eller TP i TĂ€by och dĂ„ kostar det ca 2k inkl. batteribyte.
HÄller med, allt som du radar upp Àr kostsamt, lÀgg dÄ till t.ex. lokalens geografiska lÀge+yta och tidsÄtgÄngen i arbetet. En Aerospace t.ex. Avantage har 6st skruvar pÄ bakstycket och 2st till batterihÄllaren. Bakstycket ska sedan korsdras för jÀmn belastning. Först av allt ska armbandet splittas eller helst tas av helt för att kunna göra ett smidigare jobb.

B-1:an Àr enklare för den öppnas/stÀngs med en specialhylsa? vilket gör hela processen enklare och det Àr nog ingen batterihÄllare med skruvar dÀr inte!?. En Àldre Aerospace innan Avantage krÀver mer verktyg, först öppna med boettkniv sedan behövs en boettpress med rÀtt hylsor för att klÀmma pÄ bakstycket.
Det finns andra urmakare förutom AD och TP som byter packningar.

Jag har gjort det hos Urservice i Norr
 
Tillbaka
Topp