- Hos AD byts vÀl kronan ocksÄ och inte bara packningar, det gjordes pÄ min i alla fall?Det finns andra urmakare förutom AD och TP som byter packningar.
Jag har gjort det hos Urservice i Norr
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.
Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!
/Hook & Leben
- Hos AD byts vÀl kronan ocksÄ och inte bara packningar, det gjordes pÄ min i alla fall?Det finns andra urmakare förutom AD och TP som byter packningar.
Finns den kvar? Var sÀljs den isf?NÄgon som vill bli kung i trÄden?
![]()
SĂ€ger bara - Ja tack![]()
Nja. Det Ă€r vĂ€l en bedömning som görs. Ăr kronan inte sliten sĂ„ finns det ju ingen anledning att byta den.- Hos AD byts vĂ€l kronan ocksĂ„ och inte bara packningar, det gjordes pĂ„ min i alla fall?
Tror det Àr samma som de sÀnkt priset pÄ. REAFinns den kvar? Var sÀljs den isf?
- Tydligen nĂ„t man alltid gör vid âtĂ€thetsserviceâ. Kronan Ă€r enligt vad jag fĂ„tt höra en vanlig orsak till lĂ€ckage. NĂ€r jag lĂ€mnade in min pĂ„ Klockmaster Globen fick jag med protokollet frĂ„n trycktestet ocksĂ„.Nja. Det Ă€r vĂ€l en bedömning som görs. Ăr kronan inte sliten sĂ„ finns det ju ingen anledning att byta den.
Men TP/AD har troligtvis vissa protokoll att gÄ efter, vissa saker ska bytas oavsett om de Àr slitna eller ej
Ja precis! Kronan borde vara ganska utsatt dĂ„ den kan anvĂ€ndas flitigt till alla funktionerna- Tydligen nĂ„t man alltid gör vid âtĂ€thetsserviceâ. Kronan Ă€r enligt vad jag fĂ„tt höra en vanlig orsak till lĂ€ckage. NĂ€r jag lĂ€mnade in min pĂ„ Klockmaster Globen fick jag med protokollet frĂ„n trycktestet ocksĂ„.
![]()
Det finns andra urmakare förutom AD och TP som byter packningar.
- Tydligen nĂ„t man alltid gör vid âtĂ€thetsserviceâ. Kronan Ă€r enligt vad jag fĂ„tt höra en vanlig orsak till lĂ€ckage. NĂ€r jag lĂ€mnade in min pĂ„ Klockmaster Globen fick jag med protokollet frĂ„n trycktestet ocksĂ„.
![]()
PÄ pappret ja. Men det finns flera fristÄende urmakare som kan köpa delar direkt frÄn TP. Troligtvis via egen kontakt dÀrBreitling Àr vÀl som Rolex, att delar enbart ska levereras till AD?
Urservice i Norr har vÀl sina kontakter via AD eller pÄ annat hÄll.
PÄ pappret ja. Men det finns flera fristÄende urmakare som kan köpa delar direkt frÄn TP. Troligtvis via egen kontakt dÀr
Endast ett fÄtal ADs som fÄr skruva fortfarande.Som jensbp avhandlade i BrattetrÄden för inte sÄ lÀngesedan Àr det inte alla AD numera? som fÄr utföra service pÄ Breitling utan skickas vidare till TP. Har vÀl med service-certifieringen att göra.
En fristÄende uris lÀr ha vÀldigt god hand i sÄdant fall![]()
GĂ„r för 1100kr nu, allt görs pĂ„ en dag sĂ„ du kan hĂ€mta den redan dagen efter. Batteri, krona, packningar och godkĂ€nt trycktest.Jag bytte batteri för ca 2 Ă„r sedan pĂ„ KM globen och betalade 950:- inkl trycktest. BĂ„de tĂ€tning och krona byttes. Fick sĂ„klart med trycktest âkvittoâ![]()
Endast ett fÄtal ADs som fÄr skruva fortfarande.
Jag hade min Colt och Aerospace hos Urservice I norr nyligen. Inga problem att fÄ diverse delar bytta
Fördelen att man slipper vÀnta ett antal veckor pÄ att fÄ tillbaka klockorna.
Senast jag frÄgade ang ett glasbyte pÄ colten sÄ fick jag rÀkna med minst 7-8 veckor hos TP
Jag bytte batteri för ca 3 Ă„r sedan pĂ„ KM globen och betalade 950:- inkl trycktest. BĂ„de tĂ€tning och krona byttes. Fick sĂ„klart med trycktest âkvittoâ. Bifogar en gammal bild pĂ„ en saknad kamrat...![]()
GÄr för 1100kr nu, allt görs pÄ en dag sÄ du kan hÀmta den redan dagen efter. Batteri, krona, packningar och godkÀnt trycktest.
Fixade min E79362 för ca en mÄnad sedan dÀr![]()
hej igen...Skoj!. Det kan ta tid att hitta en ny display sÄ jag hade sett ett ETA 988.333 som en provisorisk lösning om man snabbt vill komma igÄng. Problemet med den lösningen Àr att man kanske aldrig kommer till skott med att leta upp en ny display nÀr det redan fungerar ok. 988.333 kan ha en bom+plastkrona som följer med men bommen/stÀllaxeln kan ha fel lÀngd och behöver kapas. Det Àr bara köra pÄ din gamla bom med originalkronan. Har du ett ETA 988.333 och vill skicka den till Breitling för packningsbyte lÀr dom verkligen inte gilla att fel urverk sitter i, kanske dom inte ens tar i den med tÄng utan skickar direkt tillbaka den.
Sjukt sugen pÄ att fÄ hem min frÄn service. Borde komma pÄ onsdag om allt klaffarLördagspromenad igÄr eftermiddag, Aerospacen anvÀnds ofta nu.
hej igen...
jag skullle bestÀlla ett 988.333 verk igÄr och fick dÄ tillbaka det hÀr som svar sÄ jag blev lite fundersam...
"hello Frind
This movement is not compatible for Bretling watches bcz of the movements Height. It needs some modifications to fit the Bretling watch.
Is Orignal Eta movement but Canon Pinion height is different for Breitling watches. where as these are with standard heights."
Àr det bara att köra el stÀmmer det dom sÀger tror du?
Jag kör pÄ ett sÄnt, hittade en lös display förvisso men kÀnns rÀtt schysst att fÄ ett helt nytt verk dÄ det gamla ÀndÄ har 20Är pÄ nacken. FÄr försöka överleva utan "Repetition Minutes" funktionenHörs konstigt, det ska vara "plug and play", Àr ju alla Aerospace dÀr man kan installera ETA 988.333. Alla Aerospace-referenser har verk som i grunden Àr baserade pÄ det första ETA 988.332 och Àven pÄ varandra.
Det sÀljaren menar med att "Canon Pinion"(jag tolkar det som axeln/axelpartiet till visarna) inte har samma höjd vilket hörs mÀrkligt........det ska vara om det skett en modifiering till en viss sorts klocka, t.ex. verket Àr plockat frÄn en Rado Diastar(en tunn klocka):
![]()
@yolo gjorde en lyckosam resa med ETA 988.333 swap i sin E65362 som har verket E10.391.5, se trÄden:
Breitling aerospace - hjÀlp med trasig display
Hej, Jag kikar pÄ en Breitling Navitimer Aerospace frÄn cirkus 1991-1992. Klockan Àr i fint skick men har en liten irriterande defekt. Den lilla displayen som visar datum, vecka mm. lyser extremt dÄligt, vilket gör det svÄrt att se. FrÄgan Àr om detta gÄr att laga hos en urmakare och vad skulle...klocksnack.se
Han bestÀllde sin ETA-ersÀttare frÄn allwatchparts.com som fortfarande finns tillgÀnglig men Àr ej i lager för tillfÀlligt:
https://allwatchparts.com/ETA-988333-Watch-Movement-_p_3054.html
ETA 988.332 har samma dimensioner som ETA 988.333 enligt allwatchpart.com som Àven listar en utgÄngen ETA 988.332:
Om vi tar 80360-boetten alltsÄ den allra första Aerospace och referenser fram tills E56061 sÄ Àr originalverket 988.332 och ersÀtts med 988.333.1 av Breitling.
Aerospace 2 har ETA 988.332.1 med samma mÄtt fast större display Àn ETA 988.332 och ETA 988.333.1.
ETA 988.332.1 Àr identisk med ETA E10.391 som sitter i E56062.1 och din ref E65062. Sedan kom E65362 som har ETA E10.391.5 som fick COSC men Àr i övrigt identisk med E10.391.
Summa summarium Àr att ETA 988.333 fungerar som ersÀttare till bl.a. ETA 988.332, ETA 988.332.1 och E10.391, E10.391.5
Vore verkligen konstigt om inte ETA 988.333 passar till din Aerospace![]()
GrattisNyförvÀrvet, min första aerospace. Riktigt trevlig klocka för pengen.
![]()
DÄ fÄr du byta den till/mot en Aerospace. Funkar utmÀrkt pÄ mina i vart fallBer om ursÀkt att jag kapar trÄden men jag tÀnkte höra mig för om ni lyckas anvÀnda kronan nÀr klockan Àr pÄ handleden? Har en Tissot med eta 988.333 och jag lyckas inte![]()
Helt OK beaterHÀr kommer mitt första inlÀgg i trÄden
Beater![]()
Ber om ursÀkt att jag kapar trÄden men jag tÀnkte höra mig för om ni lyckas anvÀnda kronan nÀr klockan Àr pÄ handleden? Har en Tissot med eta 988.333 och jag lyckas inte![]()
DÄ fÄr du byta den till/mot en Aerospace. Funkar utmÀrkt pÄ mina i vart fall![]()
Ett tips Àr att trycka med tummen klockan 3, samtidigt som du snurrar med pekfingern. PÄ sÄ vis kan du snurra lÀttare och fÄ bÀttre grepp om klockan![]()