• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

Den "MUSTIGA" đŸ‘ŒđŸŒ - AEROSPACE - TrĂ„den!

NÄgon som vill bli kung i trÄden?
7A119B3B-F304-4727-85BF-AA61BAECC75E.jpeg

SĂ€ger bara - Ja tack 😍
Finns den kvar? Var sÀljs den isf?
 
- Hos AD byts vÀl kronan ocksÄ och inte bara packningar, det gjordes pÄ min i alla fall?
Nja. Det Ă€r vĂ€l en bedömning som görs. Är kronan inte sliten sĂ„ finns det ju ingen anledning att byta den.

Men TP/AD har troligtvis vissa protokoll att gÄ efter, vissa saker ska bytas oavsett om de Àr slitna eller ej
 
Nja. Det Ă€r vĂ€l en bedömning som görs. Är kronan inte sliten sĂ„ finns det ju ingen anledning att byta den.

Men TP/AD har troligtvis vissa protokoll att gÄ efter, vissa saker ska bytas oavsett om de Àr slitna eller ej
- Tydligen nĂ„t man alltid gör vid ”tĂ€thetsservice”. Kronan Ă€r enligt vad jag fĂ„tt höra en vanlig orsak till lĂ€ckage. NĂ€r jag lĂ€mnade in min pĂ„ Klockmaster Globen fick jag med protokollet frĂ„n trycktestet ocksĂ„.
C66D500D-8640-4D93-B2B5-510540BD84A0.jpeg
 
- Tydligen nĂ„t man alltid gör vid ”tĂ€thetsservice”. Kronan Ă€r enligt vad jag fĂ„tt höra en vanlig orsak till lĂ€ckage. NĂ€r jag lĂ€mnade in min pĂ„ Klockmaster Globen fick jag med protokollet frĂ„n trycktestet ocksĂ„.
C66D500D-8640-4D93-B2B5-510540BD84A0.jpeg
Ja precis! Kronan borde vara ganska utsatt dÄ den kan anvÀndas flitigt till alla funktionerna
 
- Tydligen nĂ„t man alltid gör vid ”tĂ€thetsservice”. Kronan Ă€r enligt vad jag fĂ„tt höra en vanlig orsak till lĂ€ckage. NĂ€r jag lĂ€mnade in min pĂ„ Klockmaster Globen fick jag med protokollet frĂ„n trycktestet ocksĂ„.
C66D500D-8640-4D93-B2B5-510540BD84A0.jpeg

StĂ€mmer att man byter kronan iaf fram tills E79362 ”Avantage” men tydligen kan man byta enbart packningarna i kronan pĂ„ den senare EVO. FĂ„r vĂ€l frĂ„ga TP i TĂ€by för 100% klarhet i det hela. Snurrar man mycket med kronan nöter det rĂ€tt fort pĂ„ packningen sĂ„ det Ă€r helt klart klockans akilleshĂ€l. Kronan pĂ„ ca 800;-(Ă€ldre siffra, ta med en nypa salt) Ă€r en anledning till att priset pĂ„ tĂ€thetsservicen trissas upp. Vad fick du pynta för hela kalaset?
 
Senast Àndrad:
PÄ pappret ja. Men det finns flera fristÄende urmakare som kan köpa delar direkt frÄn TP. Troligtvis via egen kontakt dÀr

Som jensbp avhandlade i BrattetrÄden för inte sÄ lÀngesedan Àr det inte alla AD numera? som fÄr utföra service pÄ Breitling utan skickas vidare till TP. Har vÀl med service-certifieringen att göra.
En fristĂ„ende uris lĂ€r ha vĂ€ldigt god hand i sĂ„dant fallâ˜ș
 
Som jensbp avhandlade i BrattetrÄden för inte sÄ lÀngesedan Àr det inte alla AD numera? som fÄr utföra service pÄ Breitling utan skickas vidare till TP. Har vÀl med service-certifieringen att göra.
En fristĂ„ende uris lĂ€r ha vĂ€ldigt god hand i sĂ„dant fallâ˜ș
Endast ett fÄtal ADs som fÄr skruva fortfarande.

Jag hade min Colt och Aerospace hos Urservice I norr nyligen. Inga problem att fÄ diverse delar bytta :)

Fördelen att man slipper vÀnta ett antal veckor pÄ att fÄ tillbaka klockorna.

Senast jag frÄgade ang ett glasbyte pÄ colten sÄ fick jag rÀkna med minst 7-8 veckor hos TP
 
Jag bytte batteri för ca 2 Ă„r sedan pĂ„ KM globen och betalade 950:- inkl trycktest. BĂ„de tĂ€tning och krona byttes. Fick sĂ„klart med trycktest ”kvitto”
6A60A40D-E888-42F8-B616-8B73C73235DA.jpeg
GÄr för 1100kr nu, allt görs pÄ en dag sÄ du kan hÀmta den redan dagen efter. Batteri, krona, packningar och godkÀnt trycktest.

Fixade min E79362 för ca en mĂ„nad sedan dĂ€r 😇
 
Endast ett fÄtal ADs som fÄr skruva fortfarande.

Jag hade min Colt och Aerospace hos Urservice I norr nyligen. Inga problem att fÄ diverse delar bytta :)

Fördelen att man slipper vÀnta ett antal veckor pÄ att fÄ tillbaka klockorna.

Senast jag frÄgade ang ett glasbyte pÄ colten sÄ fick jag rÀkna med minst 7-8 veckor hos TP

Ja, Krons Àr en för att nÀmna nÄgon. Breitling verkar ha stramat Ät sitt regelverk för vilka som fÄr serva och det Àr ju trÄkigt nÀr inte enklare saker kan utföras som t.ex. tÀthetsservice eller service pÄ basic ETA-verk.
Grymt bra med Urservice i Norr!. Upp till tvÄ mÄnader hos TP suger Àven om dom gör det proffsigt:confused:
 
Senast Àndrad:
Jag bytte batteri för ca 3 Ă„r sedan pĂ„ KM globen och betalade 950:- inkl trycktest. BĂ„de tĂ€tning och krona byttes. Fick sĂ„klart med trycktest ”kvitto”. Bifogar en gammal bild pĂ„ en saknad kamrat...
6A60A40D-E888-42F8-B616-8B73C73235DA.jpeg
GÄr för 1100kr nu, allt görs pÄ en dag sÄ du kan hÀmta den redan dagen efter. Batteri, krona, packningar och godkÀnt trycktest.

Fixade min E79362 för ca en mĂ„nad sedan dĂ€r 😇

Det Àr rÀtt hyggliga priser, sÀrskilt om det gÄr pÄ en dag!. Enbart packningsbyte, batteri+krona blir inte sÄ farligt men om det Àr underhÄllsservice/tÀthetsservice hos Breitling kollar man Àven verket som strömförbrukning, funktioner, svarstider etc. samt rengöring av boett+lÀnk. Garanti pÄ 1 Är. SÄklart dyrare men TP i TÀby borde kunna erbjuda enbart packningsbyte utan rengöring och kontroll av verket för runt 1000-lappen!?. Ska frÄga.
 
Skoj!. Det kan ta tid att hitta en ny display sÄ jag hade sett ett ETA 988.333 som en provisorisk lösning om man snabbt vill komma igÄng. Problemet med den lösningen Àr att man kanske aldrig kommer till skott med att leta upp en ny display nÀr det redan fungerar ok. 988.333 kan ha en bom+plastkrona som följer med men bommen/stÀllaxeln kan ha fel lÀngd och behöver kapas. Det Àr bara köra pÄ din gamla bom med originalkronan. Har du ett ETA 988.333 och vill skicka den till Breitling för packningsbyte lÀr dom verkligen inte gilla att fel urverk sitter i, kanske dom inte ens tar i den med tÄng utan skickar direkt tillbaka den.
hej igen...
jag skullle bestÀlla ett 988.333 verk igÄr och fick dÄ tillbaka det hÀr som svar sÄ jag blev lite fundersam...

"hello Frind
This movement is not compatible for Bretling watches bcz of the movements Height. It needs some modifications to fit the Bretling watch.
Is Orignal Eta movement but Canon Pinion height is different for Breitling watches. where as these are with standard heights."

Àr det bara att köra el stÀmmer det dom sÀger tror du?
 
hej igen...
jag skullle bestÀlla ett 988.333 verk igÄr och fick dÄ tillbaka det hÀr som svar sÄ jag blev lite fundersam...

"hello Frind
This movement is not compatible for Bretling watches bcz of the movements Height. It needs some modifications to fit the Bretling watch.
Is Orignal Eta movement but Canon Pinion height is different for Breitling watches. where as these are with standard heights."

Àr det bara att köra el stÀmmer det dom sÀger tror du?

Hörs konstigt, det ska vara "plug and play", Àr ju alla Aerospace dÀr man kan installera ETA 988.333. Alla Aerospace-referenser har verk som i grunden Àr baserade pÄ det första ETA 988.332 och Àven pÄ varandra.

Det sÀljaren menar med att "Canon Pinion"(jag tolkar det som axeln/axelpartiet till visarna) inte har samma höjd vilket hörs mÀrkligt........det ska vara om det skett en modifiering till en viss sorts klocka, t.ex. verket Àr plockat frÄn en Rado Diastar(en tunn klocka):


1902684_04_full.jpg




@yolo gjorde en lyckosam resa med ETA 988.333 swap i sin E65362 som har verket E10.391.5, se trÄden:




Han bestÀllde sin ETA-ersÀttare frÄn allwatchparts.com som fortfarande finns tillgÀnglig men Àr ej i lager för tillfÀlligt:
https://allwatchparts.com/ETA-988333-Watch-Movement-_p_3054.html


ETA 988.332 har samma dimensioner som ETA 988.333 enligt allwatchpart.com som Àven listar en utgÄngen ETA 988.332:



Om vi tar 80360-boetten alltsÄ den allra första Aerospace och referenser fram tills E56061 sÄ Àr originalverket 988.332 och ersÀtts med 988.333.1 av Breitling. Troligtvis samma kretskorts-layout.

Aerospace 2 har ETA 988.332.1 med samma mÄtt fast större display Àn ETA 988.332 och ETA 988.333.1.

ETA 988.332.1 Àr identisk med ETA E10.391 som sitter i E56062.1 och din ref E65062. Sedan kom E65362 som har ETA E10.391.5 som fick COSC men Àr i övrigt identisk med E10.391.


Summa summarium Àr att ETA 988.333 fungerar som ersÀttare till bl.a. ETA 988.332, ETA 988.332.1 och E10.391, E10.391.5, dock kan den skilja sig en aning i kretskorts-layouten, sÀrskilt ETA 988.332 men för övrigt nÀra identisk med resterande.

Vore verkligen konstigt om inte ETA 988.333 passar till din Aerospace:confused:
 
Senast Àndrad:
@peterc HÀr har du ref E65062 med kursiv text pÄ tavlan(annars samma boett och verk E10.391 som din Aerospace) som fÄtt sig en ETA 988.333 uppgradering:

 
Hörs konstigt, det ska vara "plug and play", Àr ju alla Aerospace dÀr man kan installera ETA 988.333. Alla Aerospace-referenser har verk som i grunden Àr baserade pÄ det första ETA 988.332 och Àven pÄ varandra.

Det sÀljaren menar med att "Canon Pinion"(jag tolkar det som axeln/axelpartiet till visarna) inte har samma höjd vilket hörs mÀrkligt........det ska vara om det skett en modifiering till en viss sorts klocka, t.ex. verket Àr plockat frÄn en Rado Diastar(en tunn klocka):


1902684_04_full.jpg




@yolo gjorde en lyckosam resa med ETA 988.333 swap i sin E65362 som har verket E10.391.5, se trÄden:




Han bestÀllde sin ETA-ersÀttare frÄn allwatchparts.com som fortfarande finns tillgÀnglig men Àr ej i lager för tillfÀlligt:
https://allwatchparts.com/ETA-988333-Watch-Movement-_p_3054.html


ETA 988.332 har samma dimensioner som ETA 988.333 enligt allwatchpart.com som Àven listar en utgÄngen ETA 988.332:



Om vi tar 80360-boetten alltsÄ den allra första Aerospace och referenser fram tills E56061 sÄ Àr originalverket 988.332 och ersÀtts med 988.333.1 av Breitling.

Aerospace 2 har ETA 988.332.1 med samma mÄtt fast större display Àn ETA 988.332 och ETA 988.333.1.

ETA 988.332.1 Àr identisk med ETA E10.391 som sitter i E56062.1 och din ref E65062. Sedan kom E65362 som har ETA E10.391.5 som fick COSC men Àr i övrigt identisk med E10.391.


Summa summarium Àr att ETA 988.333 fungerar som ersÀttare till bl.a. ETA 988.332, ETA 988.332.1 och E10.391, E10.391.5


Vore verkligen konstigt om inte ETA 988.333 passar till din Aerospace:confused:
Jag kör pÄ ett sÄnt, hittade en lös display förvisso men kÀnns rÀtt schysst att fÄ ett helt nytt verk dÄ det gamla ÀndÄ har 20Är pÄ nacken. FÄr försöka överleva utan "Repetition Minutes" funktionen :)

Återigen tack!
 
Ber om ursÀkt att jag kapar trÄden men jag tÀnkte höra mig för om ni lyckas anvÀnda kronan nÀr klockan Àr pÄ handleden? Har en Tissot med eta 988.333 och jag lyckas inte :(
 
Ber om ursÀkt att jag kapar trÄden men jag tÀnkte höra mig för om ni lyckas anvÀnda kronan nÀr klockan Àr pÄ handleden? Har en Tissot med eta 988.333 och jag lyckas inte :(

Ett tips Àr att trycka med tummen klockan 3, samtidigt som du snurrar med pekfingern. PÄ sÄ vis kan du snurra lÀttare och fÄ bÀttre grepp om klockan;)
 
DÄ fÄr du byta den till/mot en Aerospace. Funkar utmÀrkt pÄ mina i vart fall :)

Haha, en dag blir det sÀkert sÄ! Köpte den för att fÄ en Aerospace liknande erfarenhet ;)

Ett tips Àr att trycka med tummen klockan 3, samtidigt som du snurrar med pekfingern. PÄ sÄ vis kan du snurra lÀttare och fÄ bÀttre grepp om klockan;)

Tack för tipset! FÄr ta och prova det :) Kronan Àr riktigt trög att snurra sÄ misstÀnker att det kanske Àr slitage dÄ klockan Àr 20+ Är gammal.
PXL_20201125_091018687.PORTRAIT.jpg
 
Tillbaka
Topp