• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

Den "MUSTIGA" đŸ‘ŒđŸŒ - AEROSPACE - TrĂ„den!

Är ocksĂ„ sugen pĂ„ en Aerospace antigen Evo eller Tuxedo dial men svĂ„rt att bestĂ€mma mig, eftersom aldrig klĂ€mt pĂ„ nĂ„gon.
BÄda Àr riktigt nice men det Àr lite storleksskillnad pÄ dom. Evon Àr 1mm större med kraftigare bandhorn. Personligen gillar jag lÀnken bÀttre pÄ Avantage och tuxedo-tavlan Àr riktigt fin!. Annars har Evo bÀttre finish, stadigare vridring och bÀttre lume. Om du har tÄlamod sÄ lÀr den nya Aerospace dyka upp nu i november ;)

EVO pÄ min handled:
DSC_0118.JPG

Senast Àndrad:
BÄda Àr riktigt nice men det Àr lite storleksskillnad pÄ dem. Evon Àr 1mm större med kraftigare bandhorn. Personligen gillar jag lÀnken bÀttre pÄ Avantage och tuxedo-tavlan Àr riktigt fin!. Annars har Evo bÀttre finish, stadigare vridring och bÀttre lume. Om du har tÄlamod sÄ lÀr den nya Aerospace dyka upp nu i november ;)

EVO pÄ min handled:
DSC_0118.JPG
Tack för input :) Precis det jag ville höra frÄn nÄgon som har bra inblick i modellerna :)
Kollar pÄ en pÄ C24 med lÀnk och Tuxedo tavla, men svÄrt att avgöra pga dÄliga bilder men han skriver den Àr mint.

Tack för input :) Precis det jag ville höra frÄn nÄgon som har bra inblick i modellerna :)
Kollar pÄ en pÄ C24 med lÀnk och Tuxedo tavla, men svÄrt att avgöra pga dÄliga bilder men han skriver den Àr mint.

Mint ska man i sedvanlig ordning ta med en nypa salt, det Àr sÀljarens uppfattning utan ditt öga bestÀmmer ;)
Tuxedo-tavlan gick i graven 2013 för att lÀmna plats till uppföljaren EVO sÄ dessa klockor har nÄgra Är pÄ nacken och skicken blir svÄrare.
Mitt tips Àr att sÀrskilt titta kring kronskydden, de ska vara rÀtt skarpa om den Àr opolerad. HÀr har du bilder pÄ min förra som referens, den Àr helt opolerad dÄ jag köpte den ny.

Bilagor

• IMG_2400.JPG
    IMG_2400.JPG
    443.3 KB · Visningar: 16
  • IMG_2407.JPG
    IMG_2407.JPG
    486.6 KB · Visningar: 22
  • IMG_2465.JPG
    IMG_2465.JPG
    452.9 KB · Visningar: 21
  • IMG_2461.JPG
    IMG_2461.JPG
    444 KB · Visningar: 19
  • IMG_2441.JPG
    IMG_2441.JPG
    650.2 KB · Visningar: 14
  • IMG_2448.JPG
    IMG_2448.JPG
    601.1 KB · Visningar: 16
  • IMG_2452.JPG
    IMG_2452.JPG
    584.2 KB · Visningar: 15
Senast Àndrad:
Mint ska man ta med en nypa salt, det Àr sÀljarens uppfattning utan ditt öga bestÀmmer ;)
Tuxedo-tavlan gick i graven 2013 för att lÀmna plats till uppföljaren EVO sÄ dessa klockor har nÄgra Är pÄ nacken och skicken blir svÄrare.
Mitt tips Àr att sÀrskilt titta kring kronskydden, de ska vara rÀtt skarpa om den Àr opolerad. HÀr har du bilder pÄ min förra som referens, den Àr helt opolerad dÄ jag köpte den ny.
Wow vilken skillnad pĂ„ din och dem man tittat pĂ„ C24, speciellt pĂ„ bandhornen mĂ„nga Ă€r lite avrundade. Men Ă€ven som du nĂ€mnde kronskydden. Är det vanligt att titan klockor poleras?

Wow vilken skillnad pĂ„ din och dem man tittat pĂ„ C24, speciellt pĂ„ bandhornen mĂ„nga Ă€r lite avrundade. Men Ă€ven som du nĂ€mnde kronskydden. Är det vanligt att titan klockor poleras?
Titan Àr en repmagnet som Àr lÀtt hÀnt pÄ lÀnken men pÄ boettsidorna upplever jag som svÄrare att repa nÀr det gÀller min anvÀndning. Vridringen och de polerade ytorna Àr som lÀnken utsatta.

VĂ€ldigt mĂ„nga som sĂ€ljs via handlare Ă€r tyvĂ€rr ”hĂ„rt” polerade.
Problemet Àr att man inte polerar titan pÄ samma sÀtt som stÄl, dÄ titanet Àr mjukare, vilket leder till att man lÀtt polerar bort mer Àn vad som behövs.

VĂ€ldigt mĂ„nga som sĂ€ljs via handlare Ă€r tyvĂ€rr ”hĂ„rt” polerade.
Problemet Àr att man inte polerar titan pÄ samma sÀtt som stÄl, dÄ titanet Àr mjukare, vilket leder till att man lÀtt polerar bort mer Àn vad som behövs.
HÄller helt med!. De polerar Àven grovt ibland vilket man kunnat tyda pÄ bl.a. bandhornen med grövre borstning som följd:(:rolleyes::mad:
De gÄnger jag köpt Avantage ny sÄ Àr finishen himla fin pÄ boettsidorna, liksom glansiga, titan-mörka med perfekt jÀmn och fin borstning medans en polerad har varit nÄgot ljusare och med grövre borstning.

IMG_2475.JPG

IMG_2470.JPG

Senast Àndrad:
HÄller helt med!. De polerar Àven grovt ibland vilket man kunnat tyda pÄ bl.a. bandhornen med grövre borstning som följd:(:rolleyes::mad:
De gÄnger jag köpt Avantage ny sÄ Àr finishen himla fin pÄ boettsidorna, liksom glansiga, titan-mörka med perfekt jÀmn och fin borstning medans en polerad har varit nÄgot ljusare och med grövre borstning.

IMG_2475.JPG
Kanonbra info som du delar med dig Aerospace. Är man helt oerfaren nĂ€r det gĂ€ller titan klockor Ă€r det svĂ„rt att veta hur finish och lyster skall vara. Men dina bilder Ă€r kanon bra exempel pĂ„ vĂ€gledning till ett bra ex förhoppningsvis.

Kanonbra info som du delar med dig Aerospace. Är man helt oerfaren nĂ€r det gĂ€ller titan klockor Ă€r det svĂ„rt att veta hur finish och lyster skall vara. Men dina bilder Ă€r kanon bra exempel pĂ„ vĂ€gledning till ett bra ex förhoppningsvis.
Ingen fara!. Vissa bilder hos handlarna kan ocksÄ mörklÀgga hur de egentligen Àr irl. Men Àr klockan tjock i bandhornen, kronskydd(ser rÀtt skarpa ut), inte grovt fulpolerad etc och priset Àr bra sÄ kan det bli ett bra köp trots att den fÄtt sig en polering tidigare.

Senast Àndrad:
Ingen fara!. Vissa bilder hos handlarna kan ocksÄ mörklÀgga hur de egentligen Àr irl. Men Àr klockan tjock i bandhornen, kronskydd(ser rÀtt skarpa ut) etc och priset Àr bra sÄ kan det bli ett bra köp trots att den fÄtt sig en polering tidigare.
Batteribyte har jag förstÄtt att det görs efter ca 3-4 Är, men service Àr lite luddigt. Finns det nÄgon rekommendation nÀr det skall utföras?

Batteribyte har jag förstÄtt att det görs efter ca 3-4 Är, men service Àr lite luddigt. Finns det nÄgon rekommendation nÀr det skall utföras?
E1E327F7-AA6C-42CD-B4EA-61664CC9F8E2.png

Breitlings egna rekommendationer...

NÀr det gÀller Quartz byter jag batteri nÀr det Àr slut (Aerospacen sÀger ju till nÀr det Àr dags för batteribyte). Och sÄ ett trycktest innan sommaren om man ska bada med den...

Senast Àndrad:
GÄngreserven Àr 3-4 Är men batteri fÄr en ökad sannolikhet för lÀckage ju Àldre de blir sÄ efter ca 2 Är Àr förnuftigare. Packningsservice kan vara bra att göra vart tredje Är, beroende pÄ om du doppar klockan i vatten. Snurrar man mycket med kronan för de olika funktionerna sÄ nöter det snabbare pÄ kronpackningen vilket medför att trycktest Àr bra att göra. Packningsservice och fullservice Àr beroende pÄ hur man utsÀtter sin klocka och hur man vill ta hand om den.

Se den som skyseeker postat!. Kan bli billigare hos vissa AD om de sjÀlva utför servicen, Krons verkar utföra sen har jag inte koll pÄ andra.
Annars skickas de via AD till Breitling i TÀby (Timepromotion). FörvÀnta dig 5k i fullservice och ca 2-2500;- för packningsservice+batteribyte.
Kan tÀnka mig att en icke auktoriserad urmakare med lÀtthet kan ordna packningar och att det dÄ Àr ett helt annat pris. (Om man nu har en Àldre Aerospace sÄ uppgÄr ju servicen hos Breitling till halva vÀrdet pÄ klockan).

Sen har jag ju hört rykten om ”folk” som köper ett batteri för 39 sek (givetvis original) och sedan med stor försiktighet byter det sjĂ€lv och sedan lĂ€mnar in den för ett trycktest a 300 sek... men som sagt det Ă€r bara rykten 😉

Kan tÀnka mig att en icke auktoriserad urmakare med lÀtthet kan ordna packningar och att det dÄ Àr ett helt annat pris. (Om man nu har en Àldre Aerospace sÄ uppgÄr ju servicen hos Breitling till halva vÀrdet pÄ klockan).

Sen har jag ju hört rykten om ”folk” som köper ett batteri för 39 sek (givetvis original) och sedan med stor försiktighet byter det sjĂ€lv och sedan lĂ€mnar in den för ett trycktest a 300 sek... men som sagt det Ă€r bara rykten 😉
Jag sÄg din post tidigare idag men Àven den videon frÄn Youtube. Gick batteribytet bra och smidigt?

Ja, det lÀr vara billigare =)
Breitling lÀr inte ha stora mÀngder reservdelar till de Àldre varianterna t.ex. Ànda ner till 80360 sÄ dÀrför blir det dyrare. Ett batteribyte rakt upp och ner utan trycktest gick pÄ 500;- hos Bergströms 2017 har jag fÄtt erfara. Bernhard Huke i Malmö sa till mig 150;- i trycktest för ett par Är sedan men 300;- kan kanske stÀmma hos vissa.

Tycker ni att man skall vÀnta och se hur nya Aerospacen kommer att vara?
Det hade jag gjort om det inte Àr för att du gillar tuxedo-tavlan över allt annat+lÀnken?.
Nya Aerospacen kan man tÀnka sig blir pÄ minst 43mm. Sen fÄr vi reservera oss för att Kern kan göra nÄgot ovÀntat konstigt med designen, han har ju bevisligen gjort det med nya chronomaten. Kan bli en release nu i november.

Det hade jag gjort om det inte Àr för att du gillar tuxedo-tavlan över allt annat+lÀnken?.
Nya Aerospacen kan man tÀnka sig blir pÄ minst 43mm. Sen fÄr vi reservera oss för att Kern kan göra nÄgot ovÀntat konstigt med designen, han har ju bevisligen gjort det med nya chronomaten. Kan bli en release nu i november.
Ska faktiskt bli riktigt spÀnnande o se hur den blir!
Som du sÀger sÄ lÀr den inte bli mindre Àn 43mm...

Tillbaka
Topp