• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den ostekta tråden om Råbiff.

E9066D63-F39B-4E31-ADFF-2D439EF6FBAD.jpeg

Liten aptitretare. Oxinnanlår, lök- och fisksåsvinägrett, tryffelmajo, pecorino & tryffel. Lite citronzest och krasse. Mycket bra.
 

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
Längesedan jag åt råbiff hemma men ikväll var det dags igen.
En Carlsberg fick det bli som dryck.
Vad brukar ni dricka till råbiff?

20230902_193305.jpg
Vad är det nere till höger? Chips? Jag brukar dricka en Carnegie Porter till råbiff. Min fru föredrar vin, blev rekommenderad en Beaujolais-villages från George Dubœuf som passar riktigt bra med tillbehören.
 

Robbanc76

Cartier
Vad är det nere till höger? Chips? Jag brukar dricka en Carnegie Porter till råbiff. Min fru föredrar vin, blev rekommenderad en Beaujolais-villages från George Dubœuf som passar riktigt bra med tillbehören.
Yes, krossad chips. Lirar rätt bra ihop. Helst vill jag tunnskiva lök och fritera men efter 12 h på jobbet så finns inte energin riktigt.
Såsen är faktiskt en variant på din Tartare Grafton 😋
 

gronvit

Panerai
2-Faktor
Lite ocharmigt upplagda råbiffar på smörstekt vitt bröd. Smaksatta med några droppar förbannad god olivolja, hackat ostron, salt och peppar. Toppade med örtig lök- och sardellmajonnäs samt rostad lök.

En enkel Heidsieck brut reserve till.

Smak 10/10, servering 1,5/10

Men ibland vill man bara käka och spola i sig bubblet.
D8B20F6F-904C-4271-B958-09811FFEB9E1.jpeg
 

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
Lite ocharmigt upplagda råbiffar på smörstekt vitt bröd. Smaksatta med några droppar förbannad god olivolja, hackat ostron, salt och peppar. Toppade med örtig lök- och sardellmajonnäs samt rostad lök.

En enkel Heidsieck brut reserve till.

Smak 10/10, servering 1,5/10

Men ibland vill man bara käka och spola i sig bubblet.
D8B20F6F-904C-4271-B958-09811FFEB9E1.jpeg
Låter jävligt gott! Ostron i råbiff har jag aldrig hört, men det låter smått genialiskt.
 

Bonumm

Panerai
Lite ocharmigt upplagda råbiffar på smörstekt vitt bröd. Smaksatta med några droppar förbannad god olivolja, hackat ostron, salt och peppar. Toppade med örtig lök- och sardellmajonnäs samt rostad lök.

En enkel Heidsieck brut reserve till.

Smak 10/10, servering 1,5/10

Men ibland vill man bara käka och spola i sig bubblet.
D8B20F6F-904C-4271-B958-09811FFEB9E1.jpeg
Men hallå, det där såg ju sjukt gott ut!!
Ostron var något nytt. Själv provade jag sardeller sist jag gjorde råbiff, det blev riktigt bra faktiskt.
 

gronvit

Panerai
2-Faktor
Men hallå, det där såg ju sjukt gott ut!!
Ostron var något nytt. Själv provade jag sardeller sist jag gjorde råbiff, det blev riktigt bra faktiskt.
Surf n' turf! Sardeller är sjukt bra som smaksättare till mycket. Inte konstigt att "alla" älskar Ceasarsallad.
Men testa med ostron i råbiffen, lyfter fram den angenäma järniga smaken i nötköttet samt ger en förnimmelse av hav. Otroligt gott. Originalidén med ostron i råbiff snodde jag från Mattias Dahlgren någon gång på 00-talet.
 

gronvit

Panerai
2-Faktor
Låter jävligt gott! Ostron i råbiff har jag aldrig hört, men det låter smått genialiskt.
Snodde idén efter ett besök hos Mattias Dahlgren någon gång på 00-talet. En enkel råbiff med salt, peppar, olivolja och hackat ostron. Då serverad med en schalottenmajonnäs och fint skuren persilja som jag minns det. Alltså, det är sjukt gott och har serverats som snittar eller förrätt från min sida en mängd ggr sedan dess.
Det roliga är att ostronet är väldigt svårt att placera om man inte vet om det, men det ger en fantastisk smak med järn/mineral, fräschör och lite hav. Lite av ostronspadet brukar få gå i också.
Har inte kört det med klassiska (fransk) tillbehör dock, tror kanske inte att det flyger.
 

Woland

Omega
Det värsta som finns är när krogen slår knut på sig själv och serverar en råbiff med s k "twist".
När jag beställer en råbiff, så ligger det i sakens natur att den ska vara klassisk. Inget hittepå.
Hackad lök, hackad rödbeta, pepparrot och kapris, samt äggula.

Till råbiff dricker man ljus lager.
 

SWC

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Det värsta som finns är när krogen slår knut på sig själv och serverar en råbiff med s k "twist".
När jag beställer en råbiff, så ligger det i sakens natur att den ska vara klassisk. Inget hittepå.
Hackad lök, hackad rödbeta, pepparrot och kapris, samt äggula.

Till råbiff dricker man ljus lager.

Amen!
Och Cognac.
 
Topp