• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den smala tråden om ROLEX Yacht Master!

Swizz beat

Patek
2-Faktor
Bruna tavlan är riktigt fin, men den svarta passar löjligt bra IRL.
Instämmer, min med svart tavla är dessvärre såld nu, den var väldigt snygg
A5EE98EA-1B21-4A51-9248-258963E795B2.jpeg
 

jabla

Sarlacc
Hej.
Jag är ny stolt ägare av en 16622, underbart skick med ytter/innerlåda och cert.
Tyvärr så följde inte tillbehören med så som certhållare, kalender och tag osv.
Är det någon som har koll på vad som följde med när klockan köptes ny?
Klockan kommer ursprungligen ifrån USA, vet inte om det skiljer något på tillbehören mot Europa.
Tänkte försöka se om jag kan hitta och komplettera allt så det blir en äkta full set ;)
Tror jag har en YM-bok från första halvan av 2000-talet över någonstans om du är intresserad.
 

Fripped

Omega
Hej, en fråga angående ett potentiellt arv för en annans räkning.
Var i pris ligger en YM 35mm platina från 2012 ungefär, samt vad kan man räkna med att en service/rengöring kostar?
 

Kleiz

Rolex
2-Faktor
Väldigt nöjd! Köpte den i höstas och har burit den i princip varje dag. Min är inte till salu men kan verkligen rekommendera en! :)

Svart tavla blir väl hårdare medan brun blir mer elegant. Upp till dig vad du vill ha!
Den där är riktigt bra. Hur är det med slitage på bezeln? Jag känner bara till en som ägt YM i guld och den personen sa att det bezelen (den förvisso i gult guld) drog till sig extremt mycket repor.
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Den där är riktigt bra. Hur är det med slitage på bezeln? Jag känner bara till en som ägt YM i guld och den personen sa att det bezelen (den förvisso i gult guld) drog till sig extremt mycket repor.

Tack! Grymt nöjd.

Jag har inte märkt av något på ringen. Snarare blankpolerade länken som drar till sig repor.
 

Kleiz

Rolex
2-Faktor
Tack! Grymt nöjd.

Jag har inte märkt av något på ringen. Snarare blankpolerade länken som drar till sig repor.
Tack för info!
Ja, länken är en repmagnet men den är jag inte orolig för.
Vet du om Rolex poleringsmaskiner fixar alla vinklar/vrår på YM-bezel? Jag är oinsatt men tänker mig att den är svårare att polera än tex en boett eller en länk.
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Tack för info!
Ja, länken är en repmagnet men den är jag inte orolig för.
Vet du om Rolex poleringsmaskiner fixar alla vinklar/vrår på YM-bezel? Jag är oinsatt men tänker mig att den är svårare att polera än tex en boett eller en länk.

Ja, det ska gå att blästra. Sjukt dyrt att byta ut ringen så det är bäst att blästra, rent ekonomiskt. Eller behålla som det är för repor kommer ändå tillbaka. Jag har använt min i princip varje dag sedan i höstas och jag har nog inte en enda repa på ringen... Inget att oroa dig över!
 

Kleiz

Rolex
2-Faktor
Ja, det ska gå att blästra. Sjukt dyrt att byta ut ringen så det är bäst att blästra, rent ekonomiskt. Eller behålla som det är för repor kommer ändå tillbaka. Jag har använt min i princip varje dag sedan i höstas och jag har nog inte en enda repa på ringen... Inget att oroa dig över!
Tack igen. LW har en ute, rimligt prissatt för en gångs skull. Antar att du inte ska sälja din?
 

Swizz beat

Patek
2-Faktor
Tyvärr, jag behåller min.
Ja, det ska gå att blästra. Sjukt dyrt att byta ut ringen så det är bäst att blästra, rent ekonomiskt. Eller behålla som det är för repor kommer ändå tillbaka. Jag har använt min i princip varje dag sedan i höstas och jag har nog inte en enda repa på ringen... Inget att oroa dig över!
Min bezel fick inte det minsta märke heller under det halvår jag ägde den, tycker också finishen på bezel är en av de snyggaste detaljerna på YM som gör att den sticker ute en hel del från de annars rätt livlösa keramiska bezel på t ex Sub
 

Lola

Breitling
riktigt fin! Funderar på att köpa en från chrono24. Men alltid kul att veta hur efterfrågan är om man skulle sälja den senare igen? Har ni någon aning? :)
 

Swizz beat

Patek
2-Faktor
riktigt fin! Funderar på att köpa en från chrono24. Men alltid kul att veta hur efterfrågan är om man skulle sälja den senare igen? Har ni någon aning? :)
Jag får känslan av att YM gått upp en del i populäritet senaste tiden. Min TT YM sålde jag direkt. Kanske har fler fått upp ögonen för YM numera när priserna på Sub ökat en ordentligt på andrahandsmarknaden. Frågar du mig får du mycket roligare klocka för pengarna med YM jämfört med Sub. För att sammanfatta, sannolikt relativt lättsåld i nuvarande marknad
 
E

EltonBelton

Guest
Jag sålde min YM för några månader sedan på KS, såld samma dag som annonsen kom upp
 

Lola

Breitling
Tja! Köpte precis en YM 116621 från chrono24. Har inte tid att åka till urmakare förens nästa vecka så tänkte kolla ifall ni kan se så att den är äkta? Den känns genuin! Men alltid skönt att dubbelkolla :) och en till fråga, kan man inte ”snabb” justera storleken på dessa modeller? Den är alldeles för stor, men antar att man måste ändra det hos urmakaren?
 

Bilagor

  • C37B1850-9DC0-4819-B3F3-48E5B0F5B545.jpeg
    C37B1850-9DC0-4819-B3F3-48E5B0F5B545.jpeg
    83 KB · Visningar: 12
  • 4F95EA68-26A3-4A7D-B848-23199C68218B.jpeg
    4F95EA68-26A3-4A7D-B848-23199C68218B.jpeg
    111.6 KB · Visningar: 11
  • EDBE01A8-1B55-4361-9BF3-D2C6A1138478.jpeg
    EDBE01A8-1B55-4361-9BF3-D2C6A1138478.jpeg
    131 KB · Visningar: 11
  • 16C92F4B-35F0-4987-8201-928B8CBA2952.jpeg
    16C92F4B-35F0-4987-8201-928B8CBA2952.jpeg
    131.2 KB · Visningar: 14
  • 3CE95BA6-9655-4475-BFC6-0F18446B7FFB.jpeg
    3CE95BA6-9655-4475-BFC6-0F18446B7FFB.jpeg
    264.1 KB · Visningar: 16

Swizz beat

Patek
2-Faktor
Tja! Köpte precis en YM 116621 från chrono24. Har inte tid att åka till urmakare förens nästa vecka så tänkte kolla ifall ni kan se så att den är äkta? Den känns genuin! Men alltid skönt att dubbelkolla :) och en till fråga, kan man inte ”snabb” justera storleken på dessa modeller? Den är alldeles för stor, men antar att man måste ändra det hos urmakaren?
Grattis till en riktigt bra YM! Äktheten behöver du nog inte oroa dig om vid köp via Chrono24. Länkkortning rekommenderar jag dig att göra hos Rolex AD, hade nog inte försökt mig på det själv om du inte gjort det tidigare
 

Erik.W

Omega
Tja! Köpte precis en YM 116621 från chrono24. Har inte tid att åka till urmakare förens nästa vecka så tänkte kolla ifall ni kan se så att den är äkta? Den känns genuin! Men alltid skönt att dubbelkolla :) och en till fråga, kan man inte ”snabb” justera storleken på dessa modeller? Den är alldeles för stor, men antar att man måste ändra det hos urmakaren?
Ser fin ut. Korta länken kan verkligen göra själv om du inte är för darrig på handen. Vad fick du ge?
 

AE41500

Panerai
Den Rolex som jag har svårt att blunda för, och därmed tråna efter - trots datumbubbla - är YM. Datumbubblan blir marginaliserad på den Rolex.en i.m.h.o.
En 40 mm med rhodium tavla hade varit mumma! Gott och ha något och sträva mot!
Verkar dock lite ovanligare än den med blå tavla. Mmm...rhodium:
m116622-0003.png
 

OskarK

Vacheron
2-Faktor
Tja! Köpte precis en YM 116621 från chrono24. Har inte tid att åka till urmakare förens nästa vecka så tänkte kolla ifall ni kan se så att den är äkta? Den känns genuin! Men alltid skönt att dubbelkolla :) och en till fråga, kan man inte ”snabb” justera storleken på dessa modeller? Den är alldeles för stor, men antar att man måste ändra det hos urmakaren?

Inga konstigheter att korta länken själv så länge du har rätt skruvmejsel.
 
Topp