• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora inrednings och designtråden.

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Charles eames stolar, varför kostar vissa ~800kr och andra ~4000kr?

Exempel:

http://www.popfurniture.com/pu_sw/e...bYUCdozyJUyyHGfzlTaByoAbyrjWU5M727hoC1CHw_wcB (~800kr varianten)

https://www.svenssons.se/p/stolar/s...chair-dsw-stol-lönnben-basic-dark/70000037515 (~4000kr varianten)

Jag noterade att det står replika på 800kr varianten, men det är väl olagligt att göra en kopia och skylta med det?
Tack för svar

Mönsterskyddet är bara giltigt i max 25 år i Sverige. Därefter kan du göra kopior/replikor. Du kan självklart inte använda loggor/varumärken etc. Men själva utseendet på föremålet är inte längre skyddat.
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Jag har kört lite 50-talstema i mitt vardagsrum :) jag har fastnat lite för 50-60tals dansk design.
IMG_20161015_132543.jpg

Min favoritmöbel just nu är mitt 50-tals barskåp från Poul Volther som hade stått och agerat arbetsbänk ute i en lada i 15 år, och innan dess stått i ett burspråk i en sommarstuga. Skåpet var i riktigt illa skick när jag fick det av mina föräldrar. Jag lämnade in det hos en antikmöbelverkstad som fick återställa det genom slipning, blekning, färgning och en herrans massa andra moment till sitt forna jag. Det blev riktigt bra :) originalspegel och originalbelysningen sitter kvar
IMG_20161015_132244.jpg

IMG_20161015_132318.jpg

Där finns lite andra 50-talsgrejer runtom i lägenheten såsom en string pocket där klockorna får bo
IMG_20161015_132254.jpg
Riktigt fint skåp. Det är något sådant jag är ute efter som ersättare till en riktigt kul pjäs som fick lämna förra veckan. Hade kyl/frys inbyggd i teakskåpet. Den stod tyvärr avstängd för det mesta då den lät lite för mycket men den har varit väldig trevlig när man haft över folk på fest.

IMG_2779.jpg

IMG_2781.jpg
 

Zingo

Rolex
Mönsterskyddet är bara giltigt i max 25 år i Sverige. Därefter kan du göra kopior/replikor. Du kan självklart inte använda loggor/varumärken etc. Men själva utseendet på föremålet är inte längre skyddat.
Detta var på tapeten för några år sedan då kopior såldes från England till Sverige. Det ändrades från 25 år till 70 år. Se vidare (tog bara första bästa artikel): http://touch.metro.se/nyheter/slutshoppat-med-billiga-designermobler/EVHmhu!mH4s4eaFVdIho/
 

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
Riktigt fint skåp. Det är något sådant jag är ute efter som ersättare till en riktigt kul pjäs som fick lämna förra veckan. Hade kyl/frys inbyggd i teakskåpet. Den stod tyvärr avstängd för det mesta då den lät lite för mycket men den har varit väldig trevlig när man haft över folk på fest.

IMG_2779.jpg

IMG_2781.jpg
Häftigt, det har jag aldrig sett förr :O kanske lite problematisk att få o funka, det hade kunnat göra sig i ett barrum i en källare
 

Edin

Panerai
Är det någon här som handlat på auktion hos Lauritz? Hittade ett par assköna stolar men det här med auktion är inte min styrka..
 

zeke_varg

Omega
Är det någon här som handlat på auktion hos Lauritz? Hittade ett par assköna stolar men det här med auktion är inte min styrka..

Klura på vad du kan tänka dig att betala. Börja buda strax innan stängning. Tricket är att ha koll på ev fraktpris innan man budat hem den. Sen är det också viktigt att boka frakt blixtfort så man inte får stå och betala för att ens prylar tar upp deras lager.
 

Edin

Panerai
Klura på vad du kan tänka dig att betala. Börja buda strax innan stängning. Tricket är att ha koll på ev fraktpris innan man budat hem den. Sen är det också viktigt att boka frakt blixtfort så man inte får stå och betala för att ens prylar tar upp deras lager.

Så man måste själv boka in frakt hos dom? Själva fraktkostnaden har jag koll på då de listar den i auktionen. :)

Tack för tipsen!
 

demondave

Rolex
Var på visning av den halvfärdiga lägenheten i helgen, fan så taggad jag är! Har väl redan fått ihop en offert som en halvvettig klocka hos den lokala möbelhandlaren. Lilla Åland, Carl bord, en Gazell med fårskinn (lila om jag vågar) osv.

Men en nöt återstår att knävka, sideboard som bokförvaring. Vill ha böckerna bakom dörrar för att hålla dammet i schack. Tanken är väl Ikea Metod 37 cm djupa köksstommar med Superfrontben och nån trevlig skiva. Men öppen för alternativ, någon som sitter på förslag på något snyggt sideboard, iaf 3 meter brett och typ meterhögt? Relativt minimalistiskt, gärna huvudsakligen vitt. Men visst, färg kan vara kul :)
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Var på visning av den halvfärdiga lägenheten i helgen, fan så taggad jag är! Har väl redan fått ihop en offert som en halvvettig klocka hos den lokala möbelhandlaren. Lilla Åland, Carl bord, en Gazell med fårskinn (lila om jag vågar) osv.

Men en nöt återstår att knävka, sideboard som bokförvaring. Vill ha böckerna bakom dörrar för att hålla dammet i schack. Tanken är väl Ikea Metod 37 cm djupa köksstommar med Superfrontben och nån trevlig skiva. Men öppen för alternativ, någon som sitter på förslag på något snyggt sideboard, iaf 3 meter brett och typ meterhögt? Relativt minimalistiskt, gärna huvudsakligen vitt. Men visst, färg kan vara kul :)
Kul. Köpte 4 lilla åland o carl med två iläggsskivor. Mkt snyggt. Iläggsskivorna var onödigt tunga. Det blir svårt för frugan att lägga i dem själv.
Det blev björk för vår del.
 

demondave

Rolex
Kul. Köpte 4 lilla åland o carl med två iläggsskivor. Mkt snyggt. Iläggsskivorna var onödigt tunga. Det blir svårt för frugan att lägga i dem själv.
Det blev björk för vår del.

Nöjer mig med en inläggsskiva, får vara lite mer selektiv med mängden inbjudna bara :D

Mest nöjd hittills med beställningen av en knallgrön (tänk vårgräs) Birka Continental från Viking Beds. Såg den färgen på ett skyltex för mååånga år sedan. När det väl blev dags för sängköp visade det sig att just Birka funkade bra för min kropp, låg som en gud i den. Givetvis hade färgen utgått, men expediten slog en signal till fabriken. Joodå, en rulle fanns kvar, räcker till min säng.

Svart golv, vita väggar, vit garderobsvägg, grön säng. Kan bli grymt!

Hittade en bild, men färgåtergivningen är lite off.

IMG_0359.PNG
 

Edin

Panerai
Skön. Men tror kuddarna man har som ryggstöd kommer bli jävligt fula och nedsuttna med tiden.

Kan inte säga om det är samma men lilla mamma har en liknande soffa och där får man lov att massera kuddarna tillbaks till sin rätta form vid städning. Inget jättejobb men är nog lite så när de är såpass mycket dun i dom.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Skön. Men tror kuddarna man har som ryggstöd kommer bli jävligt fula och nedsuttna med tiden.

Tror att just plymåerna och materialet i dem är största skillnaden mellan en billig och en dyr soffa (förutom tyget möjligen).

Fick hem en väldigt snarlik soffa, lite stramare Howard-stuk dock, förra veckan från Börderna Andersson (kanske inte Patek-klass, men möjligen Rolex eller iaf. Omega) och där känns just plymåerna (som är någon form av gjutet kallskum i botten) suuuuupersolida och väger typ 30 kg styck. Känns inte som att de kommer att bli pösiga öht.
 

Fryken

Kamrern
2-Faktor
Dags att hiva ut teakborden. Särskilt soffbordet börjar kännas sunkigt. Någon som har tips på ersättare till såväl soffbord som matbord?

IMG_9125.jpg



tables.jpg
Snyggt hyllsystem! Kan man få lite fler bilder? Tjejen är sugen på vita string men jag vill inte ha stringhyllor över hela väggen och det där känns som en läcker kompromiss.
Edit: Inser att det kanske är string över hela väggen ändå... Jaja, jävligt snyggt med skåpen under. Gärna fler bilder som sagt.
 
Senast ändrad:
  • Like
Reactions: ZQT

Ako

Rolex
2-Faktor
IMG_6691.JPG
Snö, finns massor med varianter
Var på visning av den halvfärdiga lägenheten i helgen, fan så taggad jag är! Har väl redan fått ihop en offert som en halvvettig klocka hos den lokala möbelhandlaren. Lilla Åland, Carl bord, en Gazell med fårskinn (lila om jag vågar) osv.

Men en nöt återstår att knävka, sideboard som bokförvaring. Vill ha böckerna bakom dörrar för att hålla dammet i schack. Tanken är väl Ikea Metod 37 cm djupa köksstommar med Superfrontben och nån trevlig skiva. Men öppen för alternativ, någon som sitter på förslag på något snyggt sideboard, iaf 3 meter brett och typ meterhögt? Relativt minimalistiskt, gärna huvudsakligen vitt. Men visst, färg kan vara kul :)
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Snyggt hyllsystem! Kan man få lite fler bilder? Tjejen är sugen på vita string men jag vill inte ha stringhyllor över hela väggen och det där känns som en läcker kompromiss.
Edit: Inser att det kanske är string över hela väggen ändå... Jaja, jävligt snyggt med skåpen under. Gärna fler bilder som sagt.
String har ju både skåp, lådor och skåp med glasdörrar. Riktigt snyggt!
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Någon som har bra tips där större tavlor säljes eller tavlor generellt sätt.
Har ingen direkt preferens, vi gillar det mesta men måste börja fylla väggarna.
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Någon som har bra tips där större tavlor säljes eller tavlor generellt sätt.
Har ingen direkt preferens, vi gillar det mesta men måste börja fylla väggarna.
Bukowskis på nätet har vi köpt en del. Kolla vad samma konstnär har gaft för slutpris så får man ett hum. Man får mkt för 10k.
 

Guden

Cartier
Att inreda första lägenheten är inte lätt visar det sig, ännu svårare att fixa allt på distans haha
Håller med. Även om det är nästan två år tills min lägenhet är redo för inflyttning så har jag extremt svårt att bestämma mig för hur jag ska inreda. Jagar inspiration överallt.
Vill jag ha det extremt ljust med vita möbler, kanske lite grått? Eller mycket svartvitt? Ska man ha en vacker fondvägg med ett berg, eller "cement"?

Blir galen. Det enda jag innerligt längtar efter, är att köpa TV och ljudsystem.
Och att hänga upp ett gäng tavlor på mina husgudar, bla Frank Sinatra.
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Jag letar efter en stilren läslampa att ha bredvid en svart superspider. En mörkgrå AJ-lampa ligger bäst till än så länge, vad har ni för förslag?

Lite annan prisklass än AJ-lampan, men den större PH-golvlampan (45 cm dia) tror jag skulle göra sig bra till superspidern, som ju inte heller är särskilt "nätt" i sin formgivning.
 
Topp