• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora Omega Aqua Terra tråden!

Tidur

Omega
A2B00416-F79F-4332-98DB-427742337D22.jpeg

I vissa sken blir den blå-grön, (urtavlan, inte armen alltså)
 

Jonathan

Omega
Häromdagen hämtade jag ut ett nästan nytt ex av den utgångna AT Automatic 36 från 2005. Lite av en chansning då jag beställde från Japan. Så jäkla glad. Den har inte en repa!
 

Bilagor

  • 4C64B0DE-2A15-49F7-B7BF-AFEEDA1E0A09.jpeg
    4C64B0DE-2A15-49F7-B7BF-AFEEDA1E0A09.jpeg
    243.8 KB · Visningar: 15
  • 8805F354-B9B0-4FB7-96D5-0D7D5C367CF3.jpeg
    8805F354-B9B0-4FB7-96D5-0D7D5C367CF3.jpeg
    158 KB · Visningar: 16

atco

Omega
Om nån är intresserad av en nyservad 39mm Railmaster så hojta till. Annars dyker den upp på K&S inom kort...
 

TPG

Omega
2-Faktor
En av dom snyggaste klockorna på marknaden. Synd att den är borttagen ur produktion..
 

Bilagor

  • E92404C8-A062-4B3C-8DED-287B2CD6C6ED.jpeg
    E92404C8-A062-4B3C-8DED-287B2CD6C6ED.jpeg
    123.9 KB · Visningar: 15

Kajjan

Cartier
2-Faktor
Någon som har den äldre 36mm med 2500 verket som kan dela med sig av lite intryck och åsikter?
 

Ville_W

Rolex
2-Faktor
Dubbelpostar från tidigare i veckan. Första AT’n för min del och med min favorittavla, den gråa. Från 2015. Valde 38,5mm samt quartzvarianten då min son ska få använda den. Tyvärr måste jag korta länken så pass mycket att jag inte kan ”låna” den av honom:(
7D53B491-26D2-4287-8DDF-58A677ADDE89.jpeg
 

callebl

Omega
2-Faktor
Hej!

Jag har en fråga gällande min AT och det här känns som den perfekta platsen att ställa den.

Jag har en AT 38,5, grå tavla ref. 231.10.39.21.06.001. Min uppfattning är att den generationen började tillverkas 08/09. Serienumret börjar på 82, vilket enligt diverse omega-mallar daterar den till 2007. Dock sträcker sig dess mallar endast till 2008 och hänvisar nyare klockor till Omega för vidare info. Jag har inte sett någon annan AT i andra generationens utförande från 2007. Omegas eget arkiv ligger nere så jag kan inte kolla där just nu. Finns det någon som kan hjälpa mig att få klarhet i detta?

Vänligen
Calle
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Hej!

Jag har en fråga gällande min AT och det här känns som den perfekta platsen att ställa den.

Jag har en AT 38,5, grå tavla ref. 231.10.39.21.06.001. Min uppfattning är att den generationen började tillverkas 08/09. Serienumret börjar på 82, vilket enligt diverse omega-mallar daterar den till 2007. Dock sträcker sig dess mallar endast till 2008 och hänvisar nyare klockor till Omega för vidare info. Jag har inte sett någon annan AT i andra generationens utförande från 2007. Omegas eget arkiv ligger nere så jag kan inte kolla där just nu. Finns det någon som kan hjälpa mig att få klarhet i detta?

Vänligen
Calle
Min andra generation med serienummer som börjar på 85... uppskattar kaplans till 2013 iallafall :)
Vet tyvärr inte om serienummertabellerna fungerar på moderna modeller.
48F39706-431E-4D6F-B1C1-7F314A58D778.jpeg
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Det är den snyggaste AT:n, inget snack om saken :) önskar det kom ut lite fler till försäljning då jag letat efter en länge utan framgång...
Helt enig, upplever faktiskt en annan blåfärg än senare genearion dessutom.
Skyfallen känns mer klarblå, lite mörkare och metalliskt på något sätt :)
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Helt enig, upplever faktiskt en annan blåfärg än senare genearion dessutom.
Skyfallen känns mer klarblå, lite mörkare och metalliskt på något sätt :)
Exakt, jag har alltid haft en känsla av att dom blå nyanserna skiljer mellan denna och efterföljaren men aldrig fått det bekräftat.. Inte lyckats se bägge sida vid sida någon gång. Efterföljaren drar åt blågrönt på flera foton vilket Skyfall aldrig gör. Hur själv haft den blå efterföljaren i ett drygt år men det var ett tag sedan, klämde på en Skyfall i helgen och IMO är det olika nyanser.

En annan fråga... Det gjordes väl aldrig någon 41,5mm-version av blå med datumram utan den fanns väl bara i 38,5?
 

Smeden

Panerai
Friends Of KS
Fullständigt logisk:
1. Den enda klockan jag har som passar på jobbet
Alltså
2. Den används hela tiden och stannar aldrig
Men
3. Jag älskar att få dra upp den och timezonehoppa timmen+datumet efter att den stannat

4. Jag skulle vara lyckligare med en till jobbklocka, för då kommer ATn stanna oftare
Mao
5. Jag behöver en till finare klocka som på riktigt kan konkurera med ATn till vardags.

IMG_20190510_092936__01__01.jpg
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Exakt, jag har alltid haft en känsla av att dom blå nyanserna skiljer mellan denna och efterföljaren men aldrig fått det bekräftat.. Inte lyckats se bägge sida vid sida någon gång. Efterföljaren drar åt blågrönt på flera foton vilket Skyfall aldrig gör. Hur själv haft den blå efterföljaren i ett drygt år men det var ett tag sedan, klämde på en Skyfall i helgen och IMO är det olika nyanser.

En annan fråga... Det gjordes väl aldrig någon 41,5mm-version av blå med datumram utan den fanns väl bara i 38,5?
Håller helt med att den nyare drar lite mer åt det grön/gråa hållet, har tyvärr heller inte haft de båda bredvid varandra för att kunna jämföra.
Anar mig ändå se en liten skillnad på bilderna nedan, tagna i samma bil i ungefär samma ljus :D

Jo det finns en blå 41.5mm från generation 2 också, tror dock inte att den kallas "Skyfall" utan det skall bara vara 38.5mm modellen.
@TheTaleTeller första enhörning skall vara en blå 41.5mm med datumram :) https://klocksnack.se/threads/paketöppning-min-första-enhörning.65807/
IMG_5206.jpg
129810CB-A7DB-4D7D-AEF2-5ADAA7B3612E.jpeg
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Fullständigt logisk:
1. Den enda klockan jag har som passar på jobbet
Alltså
2. Den används hela tiden och stannar aldrig
Men
3. Jag älskar att få dra upp den och timezonehoppa timmen+datumet efter att den stannat

4. Jag skulle vara lyckligare med en till jobbklocka, för då kommer ATn stanna oftare
Mao
5. Jag behöver en till finare klocka som på riktigt kan konkurera med ATn till vardags.

IMG_20190510_092936__01__01.jpg
Jag känner alltid lite ångest att jag bara använder min Aqua Terra typ 1 dag i veckan när det egentligen är den klocka jag skulle kunna ha som enda klocka. Men man är ju en sjuk jävel med massa andra klockor som man egentligen inte behöver som också måste användas :banghead:
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Håller helt med att den nyare drar lite mer åt det grön/gråa hållet, har tyvärr heller inte haft de båda bredvid varandra för att kunna jämföra.
Anar mig ändå se en liten skillnad på bilderna nedan, tagna i samma bil i ungefär samma ljus :D

Jo det finns en blå 41.5mm från generation 2 också, tror dock inte att den kallas "Skyfall" utan det skall bara vara 38.5mm modellen.
@TheTaleTeller första enhörning skall vara en blå 41.5mm med datumram :) https://klocksnack.se/threads/paketöppning-min-första-enhörning.65807/
IMG_5206.jpg
129810CB-A7DB-4D7D-AEF2-5ADAA7B3612E.jpeg
Bra, tack! Den där tråden minns jag ju nu men hade tillfälligt förträngt. Rätt! Man skall inte kalla någon annan ref för "Skyfall".
Edit: Dina bilder visar skillnaden t o m bättre, dagsljus i bil.
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Fullständigt logisk:
1. Den enda klockan jag har som passar på jobbet
Alltså
2. Den används hela tiden och stannar aldrig
Men
3. Jag älskar att få dra upp den och timezonehoppa timmen+datumet efter att den stannat

4. Jag skulle vara lyckligare med en till jobbklocka, för då kommer ATn stanna oftare
Mao
5. Jag behöver en till finare klocka som på riktigt kan konkurera med ATn till vardags.
IMG_20190510_092936__01__01.jpg
Förstår dig till fullo! Använder oxå min AT hela tiden, men som ett komplement har jag börjat titta på nya (från 2018) Cartier Santos. Den tror jag oxå skulle kunna bäras nästan hela tiden och den nya klarar oxå 100m vatten + bra magnetiskt skydd, så borde gå att använda på typ alla ställen där man använder sin AT.
 
Topp