Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Galet läcker färg på tavlan, är själv på jakt efter en![]()
I vissa sken blir den blå-grön, (urtavlan, inte armen alltså)
Oj, galet bra - har precis börjat kolla efter den modellen, eller kvartsversionen, för egen del. Säg till om du tröttnarHäromdagen hämtade jag ut ett nästan nytt ex av den utgångna AT Automatic 36 från 2005. Lite av en chansning då jag beställde från Japan. Så jäkla glad. Den har inte en repa!
Oj, galet bra - har precis börjat kolla efter den modellen, eller kvartsversionen, för egen del. Säg till om du tröttnar![]()
Riktigt clean den där. Hur ser låset ut? Från sidan ser det ut att vara någon specialkonstruktion.
Det är standard Omega viklåsRiktigt clean den där. Hur ser låset ut? Från sidan ser det ut att vara någon specialkonstruktion.
Jahapp, femte Aqua Terran i ordningen och jag tror att jag tillslut hittat den bästa. 8500 generation 2 med blå tavla aka Skyfall
![]()
Min andra generation med serienummer som börjar på 85... uppskattar kaplans till 2013 iallafallHej!
Jag har en fråga gällande min AT och det här känns som den perfekta platsen att ställa den.
Jag har en AT 38,5, grå tavla ref. 231.10.39.21.06.001. Min uppfattning är att den generationen började tillverkas 08/09. Serienumret börjar på 82, vilket enligt diverse omega-mallar daterar den till 2007. Dock sträcker sig dess mallar endast till 2008 och hänvisar nyare klockor till Omega för vidare info. Jag har inte sett någon annan AT i andra generationens utförande från 2007. Omegas eget arkiv ligger nere så jag kan inte kolla där just nu. Finns det någon som kan hjälpa mig att få klarhet i detta?
Vänligen
Calle
Säg till när du ska säljaJahapp, femte Aqua Terran i ordningen och jag tror att jag tillslut hittat den bästa. 8500 generation 2 med blå tavla aka Skyfall
![]()
Haha har en förhoppning att denna ska kunna bli en keeper, men det har man ju sagt förut....Säg till när du ska sälja
Ställer mig också i könSäg till när du ska sälja
Vi får väl seHaha har en förhoppning att denna ska kunna bli en keeper, men det har man ju sagt förut....
Det är den snyggaste AT:n, inget snack om sakenJahapp, femte Aqua Terran i ordningen och jag tror att jag tillslut hittat den bästa. 8500 generation 2 med blå tavla aka Skyfall
![]()
Helt enig, upplever faktiskt en annan blåfärg än senare genearion dessutom.Det är den snyggaste AT:n, inget snack om sakenönskar det kom ut lite fler till försäljning då jag letat efter en länge utan framgång...
Exakt, jag har alltid haft en känsla av att dom blå nyanserna skiljer mellan denna och efterföljaren men aldrig fått det bekräftat.. Inte lyckats se bägge sida vid sida någon gång. Efterföljaren drar åt blågrönt på flera foton vilket Skyfall aldrig gör. Hur själv haft den blå efterföljaren i ett drygt år men det var ett tag sedan, klämde på en Skyfall i helgen och IMO är det olika nyanser.Helt enig, upplever faktiskt en annan blåfärg än senare genearion dessutom.
Skyfallen känns mer klarblå, lite mörkare och metalliskt på något sätt![]()
Håller helt med att den nyare drar lite mer åt det grön/gråa hållet, har tyvärr heller inte haft de båda bredvid varandra för att kunna jämföra.Exakt, jag har alltid haft en känsla av att dom blå nyanserna skiljer mellan denna och efterföljaren men aldrig fått det bekräftat.. Inte lyckats se bägge sida vid sida någon gång. Efterföljaren drar åt blågrönt på flera foton vilket Skyfall aldrig gör. Hur själv haft den blå efterföljaren i ett drygt år men det var ett tag sedan, klämde på en Skyfall i helgen och IMO är det olika nyanser.
En annan fråga... Det gjordes väl aldrig någon 41,5mm-version av blå med datumram utan den fanns väl bara i 38,5?
Jag känner alltid lite ångest att jag bara använder min Aqua Terra typ 1 dag i veckan när det egentligen är den klocka jag skulle kunna ha som enda klocka. Men man är ju en sjuk jävel med massa andra klockor som man egentligen inte behöver som också måste användasFullständigt logisk:
1. Den enda klockan jag har som passar på jobbet
Alltså
2. Den används hela tiden och stannar aldrig
Men
3. Jag älskar att få dra upp den och timezonehoppa timmen+datumet efter att den stannat
Så
4. Jag skulle vara lyckligare med en till jobbklocka, för då kommer ATn stanna oftare
Mao
5. Jag behöver en till finare klocka som på riktigt kan konkurera med ATn till vardags.
![]()
Bra, tack! Den där tråden minns jag ju nu men hade tillfälligt förträngt. Rätt! Man skall inte kalla någon annan ref för "Skyfall".Håller helt med att den nyare drar lite mer åt det grön/gråa hållet, har tyvärr heller inte haft de båda bredvid varandra för att kunna jämföra.
Anar mig ändå se en liten skillnad på bilderna nedan, tagna i samma bil i ungefär samma ljus
Jo det finns en blå 41.5mm från generation 2 också, tror dock inte att den kallas "Skyfall" utan det skall bara vara 38.5mm modellen.
@TheTaleTeller första enhörning skall vara en blå 41.5mm med datumramhttps://klocksnack.se/threads/paketöppning-min-första-enhörning.65807/
![]()
![]()
Förstår dig till fullo! Använder oxå min AT hela tiden, men som ett komplement har jag börjat titta på nya (från 2018) Cartier Santos. Den tror jag oxå skulle kunna bäras nästan hela tiden och den nya klarar oxå 100m vatten + bra magnetiskt skydd, så borde gå att använda på typ alla ställen där man använder sin AT.Fullständigt logisk:
1. Den enda klockan jag har som passar på jobbet
Alltså
2. Den används hela tiden och stannar aldrig
Men
3. Jag älskar att få dra upp den och timezonehoppa timmen+datumet efter att den stannat
Så
4. Jag skulle vara lyckligare med en till jobbklocka, för då kommer ATn stanna oftare
Mao
5. Jag behöver en till finare klocka som på riktigt kan konkurera med ATn till vardags.
![]()