• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora Omega Aqua Terra tråden!

Löwet

Breitling
Vart sugen på en Aqua Terra i snart ett år o gläds enormt åt alla fina klockor som delas i denna tråden :D
Sen har jag en fråga ang ett ev. köp, sitter o fundera på 38mm eller 41mm, och har noterat att seamaster texten på 41 skiljer sig från 38an, va tycks om detta? (Blå i stället för vit) Nu VILL jag ha era åsikter inget är fel.
Gött snack Med vänlig hälsning Lowet
 
  • Like
Reactions: DRW

Stefan S

Patek
2-Faktor
Vart sugen på en Aqua Terra i snart ett år o gläds enormt åt alla fina klockor som delas i denna tråden :D
Sen har jag en fråga ang ett ev. köp, sitter o fundera på 38mm eller 41mm, och har noterat att seamaster texten på 41 skiljer sig från 38an, va tycks om detta? (Blå i stället för vit) Nu VILL jag ha era åsikter inget är fel.
Gött snack Med vänlig hälsning Lowet
Dom blåtavlade alltså. Jo, men jag gillar 41-orna som överlag finns i lite roligare utgåvor med lite färgklickar, 38-orna är överlag striktare. En smaksak. Men min blågrå 41 med blå sekundvisare fyller ett år i övermorgon och jag gillar den lika mycket fortfarande :)
 

Löwet

Breitling
Det börjar närma sig ett år med denna nu och jag är fortfarande otroligt nöjd med klockan. Enda nackdelen är väl länken där det polerade partiet blir repigt och ser skitigt ut ganska snabbt.
lZNiAWI8Tcm4CAfi2hndxg_thumb_105f.jpg
Man måste ju älska den tavlan! 38mm?
 

Löwet

Breitling
Dom blåtavlade alltså. Jo, men jag gillar 41-orna som överlag finns i lite roligare utgåvor med lite färgklickar, 38-orna är överlag striktare. En smaksak. Men min blågrå 41 med blå sekundvisare fyller ett år i övermorgon och jag gillar den lika mycket fortfarande :)
Ja precis, dem blå dvs, ursäkta :p Ja jag är av samma åsikt, men valet mellan blgrå 41mm och skyfallblå 41mm är inget lätt för mig. Blir att överkonsumera bilder härifrån och se om man kan komma till något beslut haha.
 

Löwet

Breitling
Den blågrå sitter på handleden just nu med länk. Den är skitbra om man vill ha gummit, härlig sommarklocka :) Gummi på den mörkare blå blir så väldigt blått.
4994010A-9F27-4386-9941-E39643A4B6E3.jpeg

BCBFD718-627F-4E30-8C9D-895B32F384B3.jpeg
Den är bara sååå snygg! har tänkt på det där och tänker att man kanske kan köpa skyfall blå med länk och sen ev.köp till gummit likt det du har om nu de färgerna skulle göra sig ihop. för tycker också det blir lite väl blått :/
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Den är bara sååå snygg! har tänkt på det där och tänker att man kanske kan köpa skyfall blå med länk och sen ev.köp till gummit likt det du har om nu de färgerna skulle göra sig ihop. för tycker också det blir lite väl blått :/
Tror tyvärr inte gummin passar på äldre modellerna av AT som skyfall är!
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Den är bara sååå snygg! har tänkt på det där och tänker att man kanske kan köpa skyfall blå med länk och sen ev.köp till gummit likt det du har om nu de färgerna skulle göra sig ihop. för tycker också det blir lite väl blått :/
Nä, pratar du om den mörkare blå med blå Seamaster-text så kommer mitt gummi nog skära sig färgmåssigt. Det matchar bara min tavla. Men min klocka är skitbra, förstår inte varför inte fler här fallit för den. Men det här att detta blir för blått är ju i min smak, du kanske gillar det?
upload_2018-12-20_10-28-6.png

Tror tyvärr inte gummin passar på äldre modellerna av AT som skyfall är!
Tror han pratar om nuvarande 41-or. Har sett på Omega-forum att gummit faktiskt passar faktiskt äldre 41,5 men det ser inte helt 100 ut. Sen är det inte exakt samma blåa nyans i dom äldre modellerna som i dom nuvarande så kan skära sig. Svart gummi till äldre svart tavla funkar ju.
 

Löwet

Breitling
Nä, pratar du om den mörkare blå med blå Seamaster-text så kommer mitt gummi nog skära sig färgmåssigt. Det matchar bara min tavla. Men min klocka är skitbra, förstår inte varför inte fler här fallit för den. Men det här att detta blir för blått är ju i min smak, du kanske gillar det?
upload_2018-12-20_10-28-6.png


Tror han pratar om nuvarande 41-or. Har sett på Omega-forum att gummit faktiskt passar faktiskt äldre 41,5 men det ser inte helt 100 ut. Sen är det inte exakt samma blåa nyans i dom äldre modellerna som i dom nuvarande så kan skära sig. Svart gummi till äldre svart tavla funkar ju.

Ja precis var den nya "marin/skyfallblå" jag menade, och gillar både den samt din "blågrå". Dock den blå lite mer, men! Det blå gummit är också lite för mycket blått för min smak därav har jag försökt klura ut nån lösning. För vill ha en gummistrap att byta av med
 
Senast ändrad:

hejsam

Patek
2-Faktor
Nä, pratar du om den mörkare blå med blå Seamaster-text så kommer mitt gummi nog skära sig färgmåssigt. Det matchar bara min tavla. Men min klocka är skitbra, förstår inte varför inte fler här fallit för den. Men det här att detta blir för blått är ju i min smak, du kanske gillar det?
upload_2018-12-20_10-28-6.png


Tror han pratar om nuvarande 41-or. Har sett på Omega-forum att gummit faktiskt passar faktiskt äldre 41,5 men det ser inte helt 100 ut. Sen är det inte exakt samma blåa nyans i dom äldre modellerna som i dom nuvarande så kan skära sig. Svart gummi till äldre svart tavla funkar ju.

Ja precis var den nya "marin/skyfallblå" jag menade, och gillar både den samt din "blågrå". Dock den blå lite mer, men! Det blå gummit är också lite för mycket blått för min smak därav har jag försökt klura ut nån lösning. För ville ha en gummistrap att byta av med
Syftade på den äldre modellen s.k skyfall med de nyare gummin :)
Finns det btw svart gummi bland de nya @Stefan S? Hade kunnat bli riktigt snyggt med den mörkblå tavlan och svart gummi isåfall :)
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Syftade på den äldre modellen s.k skyfall med de nyare gummin :)
Finns det btw svart gummi bland de nya @Stefan S? Hade kunnat bli riktigt snyggt med den mörkblå tavlan och svart gummi isåfall :)
Vsst finns det svart gummi, möjligen också i mörkt grått. Men komplett set med ändlänkar och viklås kostar ju en bra slant, skulle inte chansa på att man blir nöjd med det till dom äldre modellerna.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Tänkte på det setet du beskriver till den mörkblåa nya generationen som diskuterades ovan :)
Jo, man vill väl försöka se det men hittar man en välsorterad AD som har den både den blåa och någon variant med svart gummi hemma så kan man ju få en uppfattning. Men blå tavla och svart gummi är det ju andra som säljer ex IWC Aquatimer så visst funkar väl det.
 
Senast ändrad:

smolarek

Breitling
Är i samma dilemma. Men har bestämt mig för den mörkare blåa tavlan på gummi. Men tänkte varva den med svart och mörkbrunt skinn. Så kör man gummit på sommaren.
 

skipjack

Breitling
2-Faktor
Har verkligen fastnat för Omega och Aqua Terra, efter att ha burit olika Rolex-modeller under några år.

Är väldigt novis på både Omega och Aqua Terra och undrar om det går att finna versioner/modellbeteckningar för Aqua Terra-klockor genom åren?
Har fastnat för specifikt denna modell (2503.50.00). Är det någon som vet vilka år den tillverkades/tillverkats?

9871800_s210.jpg


Väldigt tacksam för svar.

/skipjack
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Har verkligen fastnat för Omega och Aqua Terra, efter att ha burit olika Rolex-modeller under några år.

Är väldigt novis på både Omega och Aqua Terra och undrar om det går att finna versioner/modellbeteckningar för Aqua Terra-klockor genom åren?
Har fastnat för specifikt denna modell (2503.50.00). Är det någon som vet vilka år den tillverkades/tillverkats?

9871800_s210.jpg


Väldigt tacksam för svar.

/skipjack
Massor av AT-info finns i detta eminenta inlägg :)
https://klocksnack.se/threads/omega-seamaster-aqua-terra-8500.2776/
Svaret på din fråga är väl 2003-2009 ut.
 
Massor av AT-info finns i detta eminenta inlägg :)
https://klocksnack.se/threads/omega-seamaster-aqua-terra-8500.2776/
Svaret på din fråga är väl 2003-2009 ut.

Jo, så är det. Båda versionerna (AT 2500 och AT 8500) tillverkades parallellt med varandra under nästan hela år 2009 - de sista 2500-klockorna sattes samman i slutet av det året. Orsaken till detta var att Omega via ETA fortfarande hade svårt att få upp volymerna på 8500A-verket (som krävde en rejäl omställning med helt ny produktionsutrustning etc samtidigt som efterfrågan på den äldre AT 2500 var fortsatt hög; därför fortsatte den sistnämnda att tillverkas nästan ett helt år parallellt med AT 8500). AT 2500 gick följaktligen att komma över ny hos AD under år 2010 och en och annan såldes senare också, därför ser man ibland AT 2500 med cert stämplade år 2011 och så sent som år 2012 även om det hör till ovanligheterna.

Kvalitetsskillnaden är påtaglig mellan de båda versionerna. AT 2500 var en verkligt bra klocka, men med kaliber 8500 i AT 8500 satte Omega en ny teknisk standard i industrin med världens bästa urverk i serieproduktion.


Det finns gott om skillnader också om man bortser från urverket; bara det faktum att AT 8500 har skruvade stift i länkarna och index samt visare i solitt guld räcker för att motivera den högst måttliga prisskillnaden gentemot AT 2500.

Längesen man såg Undersköterskan här i krokarna nu.

Kul att man är ihågkommen :) Arbete och familjeliv gör att jag inte hinner med att skriva på forumet så mycket längre, men jag försöker hinna med en stunds läsning härinne då och då.

Vänligen
Forumets undersköterska
 
Senast ändrad:

Bozz

Panerai
2-Faktor
Jo, så är det. Båda versionerna (AT 2500 och AT 8500) tillverkades parallellt med varandra under nästan hela år 2009 - de sista 2500-klockorna sattes samman i slutet av det året. Orsaken till detta var att Omega via ETA fortfarande hade svårt att få upp volymerna på 8500A-verket (som krävde en rejäl omställning med helt ny produktionsutrustning etc samtidigt som efterfrågan på den äldre AT 2500 var fortsatt hög; därför fortsatte den sistnämnda att tillverkas nästan ett helt år parallellt med AT 8500). AT 2500 gick följaktligen att komma över ny hos AD under år 2010 och en och annan såldes senare också, därför ser man ibland AT 2500 med cert stämplade år 2011 och så sent som år 2012 även om det hör till ovanligheterna.

Kvalitetsskillnaden är påtaglig mellan de båda versionerna. AT 2500 var en verkligt bra klocka, men med kaliber 8500 i AT 8500 satte Omega en ny teknisk standard i industrin med världens bästa urverk i serieproduktion.


Det finns gott om skillnader också om man bortser från urverket; bara det faktum att AT 8500 har skruvade stift i länkarna och index samt visare i solitt guld räcker för att motivera den högst måttliga prisskillnaden gentemot AT 2500.



Kul att man är ihågkommen :) Arbete och familjeliv gör att jag inte hinner med att skriva på forumet så mycket längre, men jag försöker hinna med en stunds läsning härinne då och då.

Vänligen
Forumets undersköterska
Kul att Du dyker in i forumet igen. Jag har saknat dina inlägg där du delar med dig av dina gedigna kunskaper.
Gott slut och ett Gott Nytt 2019
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Jo, så är det. Båda versionerna (AT 2500 och AT 8500) tillverkades parallellt med varandra under nästan hela år 2009 - de sista 2500-klockorna sattes samman i slutet av det året. Orsaken till detta var att Omega via ETA fortfarande hade svårt att få upp volymerna på 8500A-verket (som krävde en rejäl omställning med helt ny produktionsutrustning etc samtidigt som efterfrågan på den äldre AT 2500 var fortsatt hög; därför fortsatte den sistnämnda att tillverkas nästan ett helt år parallellt med AT 8500). AT 2500 gick följaktligen att komma över ny hos AD under år 2010 och en och annan såldes senare också, därför ser man ibland AT 2500 med cert stämplade år 2011 och så sent som år 2012 även om det hör till ovanligheterna.

Kvalitetsskillnaden är påtaglig mellan de båda versionerna. AT 2500 var en verkligt bra klocka, men med kaliber 8500 i AT 8500 satte Omega en ny teknisk standard i industrin med världens bästa urverk i serieproduktion.


Det finns gott om skillnader också om man bortser från urverket; bara det faktum att AT 8500 har skruvade stift i länkarna och index samt visare i solitt guld räcker för att motivera den högst måttliga prisskillnaden gentemot AT 2500.



Kul att man är ihågkommen :) Arbete och familjeliv gör att jag inte hinner med att skriva på forumet så mycket längre, men jag försöker hinna med en stunds läsning härinne då och då.

Vänligen
Forumets undersköterska
Jodå, just det där recensionen var nog den främst bidragande orsaken till att jag köpte min första AT (8500) för drygt tre år sedan. Så det är inget man glömmer. Kul att du svarar och hoppas på lite fler inlägg från dig under 2019.
 
Topp