• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora Omega Aqua Terra tråden!

StrandC

Omega
Ska köpa en Aqua terra nu när jag fyller 30. Var helt inne på den blåa men var idag och testade den gröna som var riktigt nice så nu har jag något att fundera på över helgen 😃
 

Bilagor

  • D8E71A41-2B51-4F00-B0EB-0589948D8C8E.png
    D8E71A41-2B51-4F00-B0EB-0589948D8C8E.png
    422.4 KB · Visningar: 86
  • E2F779E9-3958-4FE5-A078-E3B315B8FF52.jpeg
    E2F779E9-3958-4FE5-A078-E3B315B8FF52.jpeg
    268.6 KB · Visningar: 87

johpe

Panerai
2-Faktor
Ska köpa en Aqua terra nu när jag fyller 30. Var helt inne på den blåa men var idag och testade den gröna som var riktigt nice så nu har jag något att fundera på över helgen 😃
Svååårt!!! Jag har själv den blåa sen ngra år tillbaka och den är riktigt nice och funkar till allt (för mig iaf). Den gröna är skitsnygg så förstår att du får svårt o välja. Grönt är ju rätt hypeat nu (de senaste åren), så frågan är om det går över och man tröttnar på det? (för mig är den blå liiite mer klassisk)
 

StrandC

Omega
Svååårt!!! Jag har själv den blåa sen ngra år tillbaka och den är riktigt nice och funkar till allt (för mig iaf). Den gröna är skitsnygg så förstår att du får svårt o välja. Grönt är ju rätt hypeat nu (de senaste åren), så frågan är om det går över och man tröttnar på det? (för mig är den blå liiite mer klassisk)
Det lutar nog åt den blåa då den lockade mig från början. Det häftiga med den gröna var färgskiftningarna tycker jag i olika ljus, ibland såg den svart ut, ibland går och i solen grön :).
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Det lutar nog åt den blåa då den lockade mig från början. Det häftiga med den gröna var färgskiftningarna tycker jag i olika ljus, ibland såg den svart ut, ibland går och i solen grön :).
Skulle säga att den blåa färgskiftar ordentligt oxå, finns många fina bilder på det tidigare i denna tråd. Blir oftast bra om man går på sin initiala känsla... ser fram i mot bilder efter helgen då! :)
 

Watchby10

Omega
2-Faktor
Ska köpa en Aqua terra nu när jag fyller 30. Var helt inne på den blåa men var idag och testade den gröna som var riktigt nice så nu har jag något att fundera på över helgen 😃
Grattis till en mycket bra 30-årspresent. Jag har själv den svarta och är supernöjd!! Blå eller grön, båda jättesnygga och ett svårt val. Det verkar som att du har sett den blå som ditt val länge och sedan har den gröna dykt in från sidan. Jag gjorde själv så en gång, hade valt ut en färg under lång tid men köpte sedan en annan baserat på att den kom in från sidan och kändes då ännu snyggare. Men sedan efter några veckor insåg jag att det var ju inte den klockan jag hade längtat efter så den flippade jag ganska snart iväg.

OM du skall byta färg från din ursprungliga blå till grön, då är mitt tips att vänta med köpet och se hur det känns att längta efter den gröna. Då kommer du upptäcka om det är ett långsiktigt rätt val eller bara en kortvarig impuls.

Lycka till och oavsett färg kommer du få en supersnygg klocka 👍🏻
 

Gnawkie

Breitling
Hallå! Har spanat in AT ett tag nu, och nu precis börjat dyka ner lite i de olika varianterna. Lutar mot en blå, efter att ha velat lite mellan den och den svarta.

För mig känns 1st gen versionen med 2500 kal lockande just nu i och med att den är lite tunnare. Dessutom tror jag att jag gillar den släta urtavlan. Överväger även 36mm istället för 38mm, men har även läst att det kanske blir för litet. Har relativt men inte överdrivet smala handleder.

Är 1st gen sällsynta idag? Även billigare? Vad tycker ni om de olika generationerna? Har förstått det som att det finns 3 generationer: 1: slät urtavla, 2: vertikala linjer, 3: horisontella linjer.

Mvh
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Hallå! Har spanat in AT ett tag nu, och nu precis börjat dyka ner lite i de olika varianterna. Lutar mot en blå, efter att ha velat lite mellan den och den svarta.

För mig känns 1st gen versionen med 2500 kal lockande just nu i och med att den är lite tunnare. Dessutom tror jag att jag gillar den släta urtavlan. Överväger även 36mm istället för 38mm, men har även läst att det kanske blir för litet. Har relativt men inte överdrivet smala handleder.

Är 1st gen sällsynta idag? Även billigare? Vad tycker ni om de olika generationerna? Har förstått det som att det finns 3 generationer: 1: slät urtavla, 2: vertikala linjer, 3: horisontella linjer.

Mvh
Slät urtavla är väl kvartsarna?
Det finns två generationer med vertikala linjer. Båda har datum klocka 3, men den första generationen har silvrig ram runt datumfönstret.
Den går även under alias Skyfall.
 

mace

Cartier
2-Faktor
Slät urtavla är väl kvartsarna?
Det finns två generationer med vertikala linjer. Båda har datum klocka 3, men den första generationen har silvrig ram runt datumfönstret.
Den går även under alias Skyfall.

Första gen hade släta tavlor rakt igenom. Personligen har jag alltid tyckt det var lite lugnare och finare. Skillnaden på quartz och automat var texten på tavlan och glasbaksida på automaten.

36orrna dyker upp mer sällan, vanligast är 39 eller 41. Personligen föredrar jag den första generationen och särskilt 36 mm. Eftersom det är rätt mkt tavla så bärs de lite större och jag upplever 39 mm som för stort för mig. Sneglat på uretvinage som har några 36 mm, men aldrig kommit till skott. Ping @Gnawkie
 

cm22bb

Breitling
Har en 38mm av den senaste modellen som idag sitter på ett original gummi. Gummit är fantastiskt bra/skönt/snyggt men jag skulle vilja ha ett läder att byta med också.
Jag vill ha ett som jag kan ha med samma viklås som är till gummit. Svart, krokodil (präglat eller äkta beroende på pris). Vill helst komma billigare undan än Omega original.

Jag har tittat runt men känner mig inte säker på vilka mått det är som gäller eller vilka band som passar till original viklås. Någon vänlig själ som vill peka mig i rätt riktning ang mått och modell, kanske t.o.m. exempel på bra band?
Gärna tips på verktyget också, verkar ju med finnas i olika storlekar.

Tack på förhand!
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Omega har idag en kollektion med massor av trevliga modeller. Mest fokus för dykarna o då främst SMP är känslan. Speedy är ju oxå poppis såklart. AT känns lite som den blir förbisedd på nåt vis? Slår mig nu efter att blivit ägare till en i 38mm hur mångsidig den är ändå. Länk, gummit o läder ger möjligheter att ge klockan en helt ny look o känsla. Visst det går på de flesta klockor men AT känns ändå mer ”redo” o gjord för detta imho.
Subjektiv ifrån mig kanske men kul när man upptäcker lite nytt o intresset får en boost.

En bild som visar tavlan i olika ljus…svårfotad så bör upplevas irl ☺️
5684D18D-5181-4BFF-96FF-1A85FFA450D2.jpeg
 
Topp