• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora tråden om Champagne

Tack! Kanske man slipper utnyttja Cerveras glasgaranti.
Nu kan inte jag Riedels sortiment märker jag för de jag hade var Riedel men vet inte vilket typ, mer än att de var grymt tunna rödvinsglas. Om jag minns rätt så nyttjade jag Cerveras glasgaranti 6 gånger under 2 år, kanske 7, sen gick garantin ut och glasen har gått sönder igen. Kanske hade jag en finare variant för jag har för mig att mina kostade ca 600-700 kr/ styck.

Det är nog bara min okunnighet som lyser igenom. Jag undrade nog om det här var en annan typ av champagne än de jag brukar köpa, 1 eller 2/år. Jag visste inte att pinot nior användes för att göra champagne. Tjejen i kassan sa att det iaf är gott till mat. Då började jag undra om jag köpt ett matvin. 😌 Pinot noir har jag druckit många gånger och det är ju ett rött vin. All färg sitter i skalet så nu blir jag bara fundersam men visst brukar väl champagne normalt sett göras på en vit druva typ chardonnay?
Jaha. Nu hänger jag med.
Blanc de noirs är ofta kraftiga och smakrika, inte så "lätta och fräscha" som BdB. Rent generellt nu.

De vanligaste är som du säger Chardonnay men även Pinot Noir och Pinot Meniuer. Vilket dessa tre står för typ 99,5% av allt vin från Champagne.
Men OK att använda är även Pinot gris, Arbane, Petit Meslier och Pinot blanc. Finns säkert fler jag missat.

Det är nog bara min okunnighet som lyser igenom. Jag undrade nog om det här var en annan typ av champagne än de jag brukar köpa, 1 eller 2/år. Jag visste inte att pinot nior användes för att göra champagne. Tjejen i kassan sa att det iaf är gott till mat. Då började jag undra om jag köpt ett matvin. 😌 Pinot noir har jag druckit många gånger och det är ju ett rött vin. All färg sitter i skalet så nu blir jag bara fundersam men visst brukar väl champagne normalt sett göras på en vit druva typ chardonnay?
De tre vanliga druvtyperna är mycket riktigt chardonnay, pinot noir och pinot meunier.
Två blå och en grön.
Färgen sitter i skalet som du säger och avlägsnas efter pressning. Låter man skalen ligga med ett tag får man rosé.
Vitt vin från gröna druvor kallas Blanc de blanc och vitt från blå för Blanc de noir.

Jaha. Nu hänger jag med.
Blanc de noirs är ofta kraftiga och smakrika, inte så "lätta och fräscha" som BdB. Rent generellt nu.

De vanligaste är som du säger Chardonnay men även Pinot Noir och Pinot Meniuer. Vilket dessa tre står för typ 99,5% av allt vin från Champagne.
Men OK att använda är även Pinot gris, Arbane, Petit Meslier och Pinot blanc. Finns säkert fler jag missat.
Du ser, jag har mycket att lära. Jag verkar inte ha köpt den ultimata tolvslaget-champagnen. Den kanske får stå till ett bättre tillfälle. Tack för lektionen!

Du ser, jag har mycket att lära. Jag verkar inte ha köpt den ultimata tolvslaget-champagnen. Den kanske får stå till ett bättre tillfälle. Tack för lektionen!
Helt rätt. Den där går nog inte av för hackor. Så spar den till tidigare på en kväll och köp något billigt till 12-slaget. Oftast har man surplat i sig en hel del redan. Så pärlor åt svin osv.

De tre vanliga druvtyperna är mycket riktigt chardonnay, pinot noir och pinot meunier.
Två blå och en grön.
Färgen sitter i skalet som du säger och avlägsnas efter pressning. Låter man skalen ligga med ett tag får man rosé.
Vitt vin från gröna druvor kallas Blanc de blanc och vitt från blå för Blanc de noir.
Tack, det här är intressant :pompus:

Dom fråga kanske och ot men vad händer om man glömmer dem för länge? Är det då det blir rödvin?
Precis.

Jag köpte oxå den flaskan du gjorde.
Känner inte till vinhuset, men riktigt bra årgång.
Kul att den finns i standard sortiment, så behöver ju testas. Kan vara ett bra bubbel att låta ligga i källaren för de tillfällen man vill dricka nått med lite ålder, men inte poppa nått finare.

Vi kommer nog öppna kvällen med den till lite ostron, men du behöver absolut inte dricka den till mat. Chips och ostbågar är annars simpla bra tilltugg tycker jag.

Det är ju trevligt att Systembolaget har skyltat för ”Palmer & Co vintage 2015” på hyllan, och man hittar den här i kartongen när man kommer hem. Gott nytt år!
015F7A44-A95A-4402-B1E6-E18DBA7E2364.jpeg

Vieille France fick bli dryck även till pilgrimsmussla på bädd av blomkålspuré med brynt smör. Gjorde den mer rättvisa än romchips.
Saknar krispen jag gärna har till rom. Kanske pga BdN?
Tror ändå den skulle kunna vara kul om tio år, så en eller två åker nog ner i källaren mest på kul.

Klart värd att prova! Speciellt för pengen - bland de bättre jag druckit på sistone faktiskt, säger mer om vad jag korkat upp på slutet dock…

Mycket syra och sötma! Får äpplen, citrus och bröd typ. Köp-rek från mitt håll.
Har gjort samma reflektion själv. Kört mycket champagne i det lägre segmentet den senaste tiden och insåg idag att det var ett tag sedan jag fick den där härliga vinupplevelsen jag vill ha. Nyårslöftet får väl bli färre flaskor men högre kvalitet.

19C0CE6F-EDC8-4136-BC29-CA1D9B5D4026.jpeg
Förrättsbubblet….
Inte imponerad den här gången heller tyvärr. Förstår inte varför den alltid får så bra betyg. Smakar bara ”Jasså”…
(Förmodligen är det väl jag som har taskiga smaklökar och inte följer normen……😉)

Tillbaka
Topp