• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora tråden om Champagne

19C0CE6F-EDC8-4136-BC29-CA1D9B5D4026.jpeg
Förrättsbubblet….
Inte imponerad den här gången heller tyvärr. Förstår inte varför den alltid får så bra betyg. Smakar bara ”Jasså”…
(Förmodligen är det väl jag som har taskiga smaklökar och inte följer normen……😉)
Tycker inte heller den är så kul. Dricker mycket hellre PR. Även Beaumont de Crayères som är en budgetchampagne. Den är för övrigt riktigt trevlig och värd att rekommendera om man vill ha en trevlig budgetchampagne :) https://www.systembolaget.se/produkt/vin/beaumont-des-crayeres-789101/

2015 var inte i närheten av 2013. Rätt hög syra så kanske blir den bra om några år, men tror inte den når -13. Just nu i nivå med en bätte NV.
Vad tror ni med bättre koll än en annan?
20220107_194819.jpg
Har bara druckit 2013 av Pol Roger, men generellt angående årgången har 2015 bättre potential än 2013 vad jag har kunnat läsa mig till.

Har bara druckit 2013 av Pol Roger, men generellt angående årgången har 2015 bättre potential än 2013 vad jag har kunnat läsa mig till.
13 sägs ju vara väldigt öppen just nu. Har kastat in nån i källaren då jag tyckte den var riktigt bra när jag drack den i somras. Den kanske kommer sluta sig igen, men hoppas på ett nytt fönster om typ tio år.
15 kändes absolut inte dricksklar på samma sätt.

• Like
Reactions: JDQ
13 sägs ju vara väldigt öppen just nu. Har kastat in nån i källaren då jag tyckte den var riktigt bra när jag drack den i somras. Den kanske kommer sluta sig igen, men hoppas på ett nytt fönster om typ tio år.
15 kändes absolut inte dricksklar på samma sätt.
Nej exakt var ungefär så jag menade har själv börjat fylla kylen med 15 men inte öppnat något än och tänkte väl inte göra det på några år. Men potentialen för framtiden verkar vara god från de omdömen som kommit.

edit: med det sagt är ju inte 13 en dålig årgång på något sätt.

Dompan tror jag har betydligt mer att ge på ett par år. Tyckte den betydligt billigare Pol Roger -13 var bättre. Den var absolut inte dålig, men tycker inte den är värd sitt pris om den ska drickas nu.
Blev Krug. Visade sig vara 2010 på dp så då var det enkelt. Har druckit 169eme tidigare och att öppna den nu är totalt meningslöst. Får ligga minst fem år på rygg.
IMG_20220110_134425.jpg

Det är nog bara min okunnighet som lyser igenom. Jag undrade nog om det här var en annan typ av champagne än de jag brukar köpa, 1 eller 2/år. Jag visste inte att pinot nior användes för att göra champagne. Tjejen i kassan sa att det iaf är gott till mat. Då började jag undra om jag köpt ett matvin. 😌 Pinot noir har jag druckit många gånger och det är ju ett rött vin. All färg sitter i skalet så nu blir jag bara fundersam men visst brukar väl champagne normalt sett göras på en vit druva typ chardonnay?
Man pressar försiktigt, ingen skalmaceration.

Denna hade hamnat helt fel i hyllorna och vi hade inga jätteförväntningar men än en gång visar champagne sin lagringsförmåga även i det lägre prissegmentet.

Underbar färg, härlig mogen sherrypimpad soft, fortfarande pigg mousse och mogen frukt, äpplen och sherry i munnen.

Launois père & fils Millesime 2004, lagrad (mörkt) i temp mellan 13 och 29 grader i ca. 12 år. 🥂
B33432B1-2D18-40A5-A160-0A89CB0E2FEC.jpeg

Låt höra! En liten recension?😉
Känner tyvärr att jag är lite underkvalificerad för att ge en recension i detta sällskapet 😅 Har fått upp intresset för champagne på senare dar och håller på att lära mig mer och mer, men recensionerna lämnar jag över till er experter ett tag till framöver ;)

Tillbaka
Topp