• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora tråden om Champagne

Kvällens uppsättning.
mums.
7569612C-7AA3-43CF-9FEF-46AA944B864C.jpeg
Bra uppsättning!!!

För er som vill vara säkra på att kunna njuta av champagne på nyårsafton så kan jag säga att man bör köpa på sig redan nu. Rykten säger att det kommer va ont om Champagne då årets skörd varit sämre än väntat i kombination med logistik- och covidstrul.
någon mer som hört liknande rykten?

För er som vill vara säkra på att kunna njuta av champagne på nyårsafton så kan jag säga att man bör köpa på sig redan nu. Rykten säger att det kommer va ont om Champagne då årets skörd varit sämre än väntat i kombination med logistik- och covidstrul.
någon mer som hört liknande rykten?
Årets skörd påverkar inte tillgången nu utan snarare om två år. Så det är nog ingen fara. Dock alltid klokt att vara ute tidigt om det är något särkillt man vill ha...

Senast ändrad:
Firar in julledigheten men en klassiker. Tänkte först öppna någon nollåtta men med en 5v bebis finns det alltid ett omedelbart hot om att allt najs blir förstört på en millisekund 😁 Så sparar det tyngre artilleriet till nyår tror jag.
IMG_20211220_160312.jpg
Jag tycker ofta att Gula Änkan nämns med lite nedlåtande tonfall, men de få gånger jag druckit den har i alla fall jag blivit positivt överraskad!! 👍

Tänkte passa på och köpa några nya glas inför nyår, gärna lite större glas än klassiska champagneglas. Vad bör jag hålla utkik efter om jag inte vill lägga mer än ca 200:- per glas?

Kvällens bubbel. Bdb med 85% chardonnay, 10% petit meslier, 5% arbanne. Hyffsat kraftig i stilen. Jag skulle ljuga om jag sa att jag uppfattade de udda druvorna. Satt iof och tryckte i mig chips samtifgt så... Smakar ung bdb och för 350kr tycker jag det är klart godkänt. Plus för den coola flaskan!
IMG_20211226_151924.jpg

Nyårsaftonsflaskan inhandlad. Vågade inte kliva på med "mer" än så då svärföräldrarna var med och de kallade mig redan knäpp för denna.... 😂 (sa inte (men var lite sugen ändå): "då skulle ni bara veta vad jag har i källaren")
SmartSelect_20211228-132737_Photos.jpg

Var försiktig när du diskar dem bara. Trots stor försiktighet har delen mellan fot och glas brutits itu och nästan skurit upp min hand. Be careful men de är riktigt goda att dricka ur.

Man måste vara jäkligt försiktig med vridmoment i sida. Aldrig, så att säga, torka med en skruvande rörelse, medans man håller i foten. Gäller alla glas med fot.
Tack! Kanske man slipper utnyttja Cerveras glasgaranti.

Detta är förövrigt ett sjukt bra budgetglas. Att ha på landet eller när man har klåfingriga (fulla) gäster eller behöver många glas till kanske en provning. De är väldigt lika Riedel Veritas Champagne i form och rymmer nästan exakt lika mycket. Är i inte lika höga och givetvis inte lika tunna och eleganta. Men för 100kr för 4st (!) på Ica Maxi är de fan svårslagna.
IMG_20211230_212056.jpg

Vadå, är det någon annan metod än att ta bort skalen efter pressning som med någon annan druva som inte vill ha färg I vinet, typ Pinot Menieur?
Det är nog bara min okunnighet som lyser igenom. Jag undrade nog om det här var en annan typ av champagne än de jag brukar köpa, 1 eller 2/år. Jag visste inte att pinot nior användes för att göra champagne. Tjejen i kassan sa att det iaf är gott till mat. Då började jag undra om jag köpt ett matvin. 😌 Pinot noir har jag druckit många gånger och det är ju ett rött vin. All färg sitter i skalet så nu blir jag bara fundersam men visst brukar väl champagne normalt sett göras på en vit druva typ chardonnay?

Tillbaka
Topp