• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora tråden om Champagne

Kvällens godis 🍾
20211119_201835.jpg

Dumenil Les Pecherines (kan förövrigt, efter två jävla år, inte lista ut hur man gör accenttecken på en Huawei). Från en lott där man tydligen odlade persikor förr. Gamla stockar, fem år jästen, 80% ch 20% pn om jag inte mins fel. Oklart när det degorgerades men har legarät i kylen 1,5 år. Gott men inget som får det att fladdra till i brallan. För 450 pix är det klart godkänt. Återkommer ev med noter.
IMG_20211120_160422.jpg

Det var längesedan jag drack champagne, så jag plockade upp en vanlig Guldkula på systemet efter jobb igår. Förvånansvärt bra jämfört med den vanliga cavan. Ska det här bli en vana nu också… 🤔
En väldig skillnad mellan Cava och Champagne. Går att hitta billigt bubbel, tex Pongraz från Sydafrika eller halvdyrt från England som påminner om Champagne, men den äkta varan är helt klart mer än bara ett namn.

Alltid GA. Var på en underbar 95-provning i helgen. Bolly GA solklar vinnare mot storheter som Krug, Salon, Cristal, Belle osv osv...
Att 2012 GA är fantastisk redan nu göra att man funderar på att skaffa fler.
Kul att höra! Knep två häromdagen. Vågar du dig på att spekulera kring när den kommer stå på topp?
IMG_20211201_191232.jpg

Kul att höra! Knep två häromdagen. Vågar du dig på att spekulera kring när den kommer stå på topp?
Oj, svårt att säga. 95an är ju perfekt nu och kommer antagligen inte bli mycket roligare enligt mig. Det innebär att vinet alltså behöver 26 år för att toppa. För 2012 skulle vil alltså behöva 17 år till, så 2038 då :)
Å andra sidan tycker jag Bolly GA 2012 redan idag är riktigt kul

Oj, svårt att säga. 95an är ju perfekt nu och kommer antagligen inte bli mycket roligare enligt mig. Det innebär att vinet alltså behöver 26 år för att toppa. För 2012 skulle vil alltså behöva 17 år till, så 2038 då :)
Hehe, har svårt o se att mina 2012or kommer överleva till 2038... Sen kanske det inte behövs väntas så länge på 2012 då väl de allra flesta experter håller med dig (och mig) och tycker att 2012 är väldigt tillgänglig redan idag. Så kan väl hoppas på att den peakar på 10 år eller dylikt, då finns det iaf chans att jag har ngn flaska kvar.

Var det inte så att 95 o ev 96 som årgångar ska vara rätt lika 2008, med rätt hög grundsyra och väldigt bra lagringspotential?

Man skulle mao börjat köpa lådor med champagne när man var typ 15 bast 😁 Ger nog första flarran tre år och den andra tio...

Hehe, har svårt o se att mina 2012or kommer överleva till 2038... Sen kanske det inte behövs väntas så länge på 2012 då väl de allra flesta experter håller med dig (och mig) och tycker att 2012 är väldigt tillgänglig redan idag. Så kan väl hoppas på att den peakar på 10 år eller dylikt, då finns det iaf chans att jag har ngn flaska kvar.

Var det inte så att 95 o ev 96 som årgångar ska vara rätt lika 2008, med rätt hög grundsyra och väldigt bra lagringspotential?
Vad det gäller skillnaderna mellan 95 och 96 har jag svårt att uttala mig. Va säkert ett år sedan jag provade något ifrån 96 och då inget i klass med det ifrån förra lördagen, tror förresten att det var Henriot 1996 sist.
För mig är 96 syrastinnt men där frukten tappat medan 95 kändes väldigt välbalanserat och ungt generellt. Så vill man jaga ur dricksynpunkt så tror jag 95 är både billigare och trevligare än 96. Mina tankar tillsammans med input ifrån vinvänner och artiklar jag läst men också högst generellt.:)

Helgens bubbel. Betyg njaee. Utöver röda äpplen och honung finns en något skum, jordig doft av rå potatis. Och disktrasa.
Upplever syran som aningens för kraftig och obalanserad. Hade aldrig gissat på 8g dosage. Finns lite begynnande mognadstoner men kanske behöver några år till på rygg? Nåja, helt okej och bättre dag två. Funkade bra med råbiff.
IMG_20211203_171717.jpg

Kvällens middag på grillad uer med citronsås fick ackompanjeras av en NV från ordinarie sortiment som var riktigt god och prisvärd.
Symbiose från Pol Cochet, 65% pinot noir och resten chardonnay, 7 gram dosage.

IMG_20211211_193346.jpg

Tillbaka
Topp