• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Champagne

jocklas

Cartier
2-Faktor
550C56F9-C125-4D37-A26F-AC507FABBFAF.jpeg


Kvällens champagne! Ett säkert kort till förrätten (CH) och ett Wild card till tolvslaget!
 
(edit) - insåg just att svaret inte var nåt svar alls...
Tror du bör spara dem minst 2-3 år beroende på dina preferenser om ung/syrastinn vs gammal/oxiderad.
Om du är otålig skulle jag nog öppna flaskan i god tid innan den ska drickas eller dekantera den (försiktigt såklart) för att få den att öppna upp lite.
(/edit)

Min plan är att inte öppna nån av dem före 2020 som tidigast och hoppas på att kunna hålla på sista flaskan till runt 2030 men jag gillar ju mogen skumpa.
Jag har fortfarande 02'or där jag planerat öppna en inom närmsta året men se till att jag har nån kvar till 2020+
Materialet håller helt klart kvalitet för oss nekro-drickare :)
Öppnade den första pavan först i går, fyra år senare, och det var ingen höjdare, någon lukt och bismak av finkel(?).
Kan lagringen spelat in, mörkt i ett förråd med normaltemp, stående?
Vet att det inte är idealiskt, men har inte haft problem med det tidigare iofs.
🥂
 

hooods

Panerai
2-Faktor
Hur tyckte du Fleur de prestige 2009 var? 06:an tyckte jag var riktigt grym!
Doftar friskt men moget äpple och honungsmelon.
Smakar äpplemos och honung som dröjer sig kvar i munnen. Parfymig och fet i eftersmaken. Komplex med bra men inte markant syra. Bäst dag två.
Har en till hemma men beställde nyss en till. En nobrainer, särskillt beaktat priset.
 

Hitsville

Omega
2-Faktor
Är nybliven champagedrickare. Gillade Andre Clouet Grande Reserve som dracks på nyår, vad ska man dricka om man vill fortsätta på samma smakbana?
 

Hawk100

Rolex
Är nybliven champagedrickare. Gillade Andre Clouet Grande Reserve som dracks på nyår, vad ska man dricka om man vill fortsätta på samma smakbana?
Kolla efter champagner med stor andel Pinot Noir-druva, sk Blanc de Noir-champagner består av 100 procent Pinot Noir precis som André Clouet.
Ett exempel på en champagne som jag tycker har hyfsat liknande karaktär och vettigt pris är Alexandre Bonnet. https://www.systembolaget.se/produkt/vin/alexandre-bonnet-755501/
Det är inte en riktig Blanc de Noirs, men den har över 80% Pinot Noir (och ingen Menuire) vilket ger en fyllighet och karaktär som passar min smak....
 

hooods

Panerai
2-Faktor
Är nybliven champagedrickare. Gillade Andre Clouet Grande Reserve som dracks på nyår, vad ska man dricka om man vill fortsätta på samma smakbana?
Kolla in Palmer BdN, 350 spänn i beställningssortimentet. Godare och ganska lik i stil.
 

Hitsville

Omega
2-Faktor
Tack för tips!

Ska läsa på lite och beställa hem några flaskor att testa mig igenom. Vilka glas rekommenderar ni? Vi har för tillfället Spiegelau, https://www.cervera.se/produkt/spiegelau-party-champagneglas-6-pack. Är lite sugen på Riedel men det kanske är onödigt.

Kolla in Palmer BdN, 350 spänn i beställningssortimentet. Godare och ganska lik i stil.

Kolla efter champagner med stor andel Pinot Noir-druva, sk Blanc de Noir-champagner består av 100 procent Pinot Noir precis som André Clouet.
Ett exempel på en champagne som jag tycker har hyfsat liknande karaktär och vettigt pris är Alexandre Bonnet. https://www.systembolaget.se/produkt/vin/alexandre-bonnet-755501/
Det är inte en riktig Blanc de Noirs, men den har över 80% Pinot Noir (och ingen Menuire) vilket ger en fyllighet och karaktär som passar min smak....
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Tack för tips!

Ska läsa på lite och beställa hem några flaskor att testa mig igenom. Vilka glas rekommenderar ni? Vi har för tillfället Spiegelau, https://www.cervera.se/produkt/spiegelau-party-champagneglas-6-pack. Är lite sugen på Riedel men det kanske är onödigt.
Jag tycker dessa är väldigt trevliga:

 

johpe

Panerai
2-Faktor
Tack för tips!

Ska läsa på lite och beställa hem några flaskor att testa mig igenom. Vilka glas rekommenderar ni? Vi har för tillfället Spiegelau, https://www.cervera.se/produkt/spiegelau-party-champagneglas-6-pack. Är lite sugen på Riedel men det kanske är onödigt.

Jag kör på Lehmann Jamesse prestige grand champagne sen några månader tillbaka och är toknöjd, riktigt fina. Låt inte storleken avskräcka dig, tycker den är perfekt.

Edit: mousserande.se hade ett riktigt bra pris på dem (via en DM fråga på Instagram, vet inte om det gäller fortfarande.)
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Tack för tips!

Ska läsa på lite och beställa hem några flaskor att testa mig igenom. Vilka glas rekommenderar ni? Vi har för tillfället Spiegelau, https://www.cervera.se/produkt/spiegelau-party-champagneglas-6-pack. Är lite sugen på Riedel men det kanske är onödigt.
Tänk större kupa är bättre än flöjt, mer luft är bra. Men sen är det ju en smaksak i sista änden.
Jag kör dessa oftast vanliga vinglas från Orrefors More.
https://royaldesign.se/more-vinglas-44-cl-4-pack

Jag kör på Lehmann Jamesse prestige grand champagne sen några månader tillbaka och är toknöjd, riktigt fina. Låt inte storleken avskräcka dig, tycker den är perfekt.

Edit: mousserande.se hade ett riktigt bra pris på dem (via en DM fråga på Instagram, vet inte om det gäller fortfarande.)
Dessa är riktigt fina och ett utmärkt val om man vill lägga pengarna, som @johpe kör.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Jag kör på Lehmann Jamesse prestige grand champagne sen några månader tillbaka och är toknöjd, riktigt fina. Låt inte storleken avskräcka dig, tycker den är perfekt.

Edit: mousserande.se hade ett riktigt bra pris på dem (via en DM fråga på Instagram, vet inte om det gäller fortfarande.)

Kände inte till dessa - tack för tips.

Är de inte skumt billiga här?

 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor

Zingo

Rolex

Hitsville

Omega
2-Faktor
Jag kör på Lehmann Jamesse prestige grand champagne sen några månader tillbaka och är toknöjd, riktigt fina. Låt inte storleken avskräcka dig, tycker den är perfekt.

Edit: mousserande.se hade ett riktigt bra pris på dem (via en DM fråga på Instagram, vet inte om det gäller fortfarande.)

Fick du en kod eller bara ett personligt erbjudande?
 

matage

Omega
Öppnade den första pavan först i går, fyra år senare, och det var ingen höjdare, någon lukt och bismak av finkel(?).
Kan lagringen spelat in, mörkt i ett förråd med normaltemp, stående?
Vet att det inte är idealiskt, men har inte haft problem med det tidigare iofs.
🥂
Det låter verkligen som en defekt flaska för den borde hålla minst ytterligare ett årtionde med korrekt lagring och definitivt inte vara over the top i en garderob (även om jag skulle förvara dem liggande istället för stående)
Orosmomentet är väl sommaren 2018 och hur varmt det var i garderoben då.... Värme kan snabbt förstöra en flaska och jag har träffat på några hos mig som inte mådde bra av det ändå väldigt kontrollerade flyttlasset som gick sommaren 2018..
 
Topp