• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Champagne

MHammar

Omega
Prisvärd flaska och en 2008:a som fortfarande finns tillgänglig på Systembolaget. 👍
C78980DE-2186-4BFA-B9C3-65FA0A6C77DE.jpeg
 

Rearden

Cartier
bra "dricka nu" skumpa med lite karaktär i prisklassen under 1000pix? Bör finnas på bolag i Stockholm då det är tänkt att den ska drickas på lördag...
 
R

Red Scream

Guest
bra "dricka nu" skumpa med lite karaktär i prisklassen under 1000pix? Bör finnas på bolag i Stockholm då det är tänkt att den ska drickas på lördag...
Ska den drickas med fullt normala människor skulle jag köpa Louis Roederer BdB 2014 (90244). Ska den drickas på vinprovning med nördar skulle jag köpa Ca' del Bosco Annamaria Clementi Riserva 2011 (92567) ;)
 

Erkkn

Cartier
Tänkte jag skulle ge champagne en chans aldrig riktigt fallit för denna dryck så inhandlade en spretig blandning av:

*Moët & Chadon Brut Imperial
*Alexandre Bonnet Grande Réserve Brut
*Palmer Blanc de Blancs 2014
*Nicolas Feuillatte Blanc de Blancs Collection Vintage, 2014
*Gula Änkan

Prövade de två översta men blev inte riktigt övertygad, är någon av de andra bättre då jag har väldigt dålig koll på champagne. Eller är det kanske bara så att det inte är min grej?

IMG_20210205_210855.jpg
 

Zingo

Rolex
Tänkte jag skulle ge champagne en chans aldrig riktigt fallit för denna dryck så inhandlade en spretig blandning av:

*Moët & Chadon Brut Imperial
*Alexandre Bonnet Grande Réserve Brut
*Palmer Blanc de Blancs 2014
*Nicolas Feuillatte Blanc de Blancs Collection Vintage, 2014
*Gula Änkan

Prövade de två översta men blev inte riktigt övertygad, är någon av de andra bättre då jag har väldigt dålig koll på champagne. Eller är det kanske bara så att det inte är min grej?

IMG_20210205_210855.jpg
Inte helt rättvist att låta dessa flaskor representera Champagne..:(
 

Erkkn

Cartier
Inte helt rättvist att låta dessa flaskor representera Champagne..:(
Näe, det är väl lite därför jag vände mig hit men ditt svar gav mig tyvärr inte mycket mer vägledning.

Vad ska man kika efter ? Är det bara på andra sidan 500kr man får något som är värt ? Ett googlade gör ju ändå gällande att de ovan har ett hyfsat betyg överlag.
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Näe, det är väl lite därför jag vände mig hit men ditt svar gav mig tyvärr inte mycket mer vägledning.

Vad ska man kika efter ? Är det bara på andra sidan 500kr man får något som är värt ? Ett googlade gör ju ändå gällande att de ovan har ett hyfsat betyg överlag.
Beror ju en del på vad du tycker om eller inte tycker om för stil. BdB, BdN, eller blandningar? (ordentligt generaliserat: BdB krispare/färschare/syrligare/citrus, BdN fylligare/nötigare/matigare/brödigare)

Sen spelar hus-stil in en hel del oxå.

Några konkreta lätttilgängliga (finns på flesta bolag) tips:
Jag tycker t.ex. Bollingers vanliga skumpa är en riktigt bra champagne i sin klass:
Vill man kliva upp till ngt riktigt bra tar man deras GA:
Roederers Brut Vintage oxå mycket bra:
Sen hade du några BdB i ditt urval så ifall du gillar det så är ju denna ett bra tips oxå (tycker jag):
 

Erkkn

Cartier
Beror ju en del på vad du tycker om eller inte tycker om för stil. BdB, BdN, eller blandningar? (ordentligt generaliserat: BdB krispare/färschare/syrligare/citrus, BdN fylligare/nötigare/matigare/brödigare)

Sen spelar hus-stil in en hel del oxå.

Några konkreta lätttilgängliga (finns på flesta bolag) tips:
Jag tycker t.ex. Bollingers vanliga skumpa är en riktigt bra champagne i sin klass:
Vill man kliva upp till ngt riktigt bra tar man deras GA:
Roederers Brut Vintage oxå mycket bra:
Sen hade du några BdB i ditt urval så ifall du gillar det så är ju denna ett bra tips oxå (tycker jag):

Hej,

Tack för ett bra svar, problemet är väl att jag inte jag vet vad jag gillar och "tyckte" mig köpt lite olika för att se om något föll i smaken. Ska kika på den där Bollingeren och se vad jag tycker :)

Jag är en total nybörjare, whisky och öl är det jag har bättre koll på.

Mvh
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Hej,

Tack för ett bra svar, problemet är väl att jag inte jag vet vad jag gillar och "tyckte" mig köpt lite olika för att se om något föll i smaken. Ska kika på den där Bollingeren och se vad jag tycker :)

Jag är en total nybörjare, whisky och öl är det jag har bättre koll på.

Mvh
Ta en flaska av standard Bollinger och en av Roederer flaskorna så får du prova två rätt olika husstilar och se vilken du gillar.
 

Compiss

Patek
2-Faktor

Idag släpps ett gäng av denna på SB
Kan tyvärr ej hänga på låset så jag önskar er andra lycka till.

Vad tror ni, finns det någon chans att de släpps online så att man hinner kl 10:00
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor

Idag släpps ett gäng av denna på SB
Kan tyvärr ej hänga på låset så jag önskar er andra lycka till.

Vad tror ni, finns det någon chans att de släpps online så att man hinner kl 10:00
Ser väl ut att vara släppt online?
edit: det var inget.. :)

 
Senast ändrad:

Hoarz

Cartier
2-Faktor

Idag släpps ett gäng av denna på SB
Kan tyvärr ej hänga på låset så jag önskar er andra lycka till.

Vad tror ni, finns det någon chans att de släpps online så att man hinner kl 10:00
Vilka butiker släpps den i? Hittar inget på SBs hemsida.
 

Hoarz

Cartier
2-Faktor
Pratade med supporten. Det var inte en del av TS. Utan de släpps på systembolaget.se så fort leverantören meddelar att de har i lager. Så kan ha släppts när som helst under dagen.
 
Topp