• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om klockarmband (klockband) - Bandtråden

lofgreno

Audemars
Rimligt tunt... när det inte tunnas ut mot spännet utan är jämntjockt hela vägen blir det inget bra utan alldeles för klumpigt. @lofgreno s bild här ovan illustrerar mitt aber. Ska kolla upp Geckota.
Lite smalnar det av. För mig funkar det...
20180628_183354.jpg
20180628_183435.jpg
 
  • Like
Reactions: POO

wippan

Breitling
Snabb fråga: Nån som vet vart man kan få tag på ett snyggt brunt läderband till Breitling Colt (22mm) i Gbg. Gärna Frölunda torg eller närheten. Å innan lördag för då är bröllopet jag ska på och klädseln har ändrats vilket gör att det vore skoj att matcha med klockan :)
 
Senast ändrad:

thewordfox

Vacheron
2-Faktor
Jag är ute efter ett Plongeur/Isofrane-liknande band som smalnar av från 22 mm vid infästning till 20 mm vid spännet. Var i hela fridens namn hittar jag ett? Jag hittar många liknande band men de smalnar inte av mot spännet...
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Köpt en guldklocka, Chronograph suisse 36mm med 18mm mellan luggarna. Tips på strap @Rozzy mfl?
967A8F17-2A90-409A-A920-C85C291FCC37.jpeg
Klockan med färger och tavla är rätt att matcha band till. Fungerar med de flesta färgerna, svart, mörkbrunt, ljusbrunt, grått, grönt etc. Jag hade dock valt ett band som var relativt ostoppat och tunt (de du visar upp ser för stoppade ut för min smak). Dock tycker jag att den klockan iom rätt stor passar med kantsömmar. Struktur/skinn är lite efter vad du vill uppnå (ödla, krokodil, alligator, gris, struts, kalv etc). Lackat blir elegantare medan matt blir mer allround.

Detta var väl snyggt?
https://m.ebay.com/itm/Exklusives-F...513702?hash=item19d482a366:g:CUwAAOSwPGpagCSM
D4B16B26-03A0-41B4-BCAD-89CC554BB738.jpeg
 

Jerico

Frank Andersson
2-Faktor
Klockan med färger och tavla är rätt att matcha band till. Fungerar med de flesta färgerna, svart, mörkbrunt, ljusbrunt, grått, grönt etc. Jag hade dock valt ett band som var relativt ostoppat och tunt (de du visar upp ser för stoppade ut för min smak). Dock tycker jag att den klockan iom rätt stor passar med kantsömmar. Struktur/skinn är lite efter vad du vill uppnå (ödla, krokodil, alligator, gris, struts, kalv etc). Lackat blir elegantare medan matt blir mer allround.

Detta var väl snyggt?
https://m.ebay.com/itm/Exklusives-F...513702?hash=item19d482a366:g:CUwAAOSwPGpagCSM
D4B16B26-03A0-41B4-BCAD-89CC554BB738.jpeg
Stort tack!
 

Akerhage

Cartier
Jag har ju beställt Oris Source Of Life med stållänk men vill gärna köpa till gummit den kommer med. Detta gummit är mer gråare om jag förstått bilderna rätt?
Då klockan är limiterad till 23xx exemplar, så undrar jag om man ändå kommer kunna köpa gummit och vart isf gör jag det (Gärna Gbg eller nätet, billigast möjligt)?

Sen undrar jag också om det behövs något speciellt Oris-verktyg för att byta band? Eller var det bara för att korta länken isf? (Jag har ett vanligt bandbytar-verktyg hemma)

En till fråga jag har är om andra band passar? Eller har Oris någon egen standard? Vilken storlek på band skall isf köpas? Och tips på band som hade passat bra till denna?

2434.8219.jpg
 
Senast ändrad:

Psykel

Patek
Jag har ju beställt Oris Source Of Life med stållänk men vill gärna köpa till gummit den kommer med. Detta gummit är mer gråare om jag förstått bilderna rätt?
Då klockan är limiterad till 23xx exemplar, så undrar jag om man ändå kommer kunna köpa gummit och vart isf gör jag det (Gärna Gbg eller nätet, billigast möjligt)?

Sen undrar jag också om det behövs något speciellt Oris-verktyg för att byta band? Eller var det bara för att korta länken isf? (Jag har ett vanligt bandbytar-verktyg hemma)

En till fråga jag har är om andra band passar? Eller har Oris någon egen standard? Vilken storlek på band skall isf köpas? Och tips på band som hade passat bra till denna?

2434.8219.jpg
Kolla med Oris AD om dom kan plocka hem bandet.
 

Carl Hornborg

Breitling
Någon som har tips på nya kläder till denna Tissot Powermatic 80? Gillar det befintliga armbandet, men är nyfiken på vad ni har för tips!
 

Bilagor

  • 15312241861596637869171212478263.jpg
    15312241861596637869171212478263.jpg
    119.9 KB · Visningar: 2

Fergi

Rolex
2-Faktor
Någon som har tips på var man kan hitta ett brunt haj läder/skinn i 19/16mm eller kanske rentav finns någon på forumet som kan tillverka ett? ”MJ” hade inget material till de
 

MickeJ

Panerai
Har tröttnat på att vissa läderband blir liggandes då de passar dåligt. 6mm mellan hålen är för mycket så jag funderar på ett deployant clasp med mikro justeringar typ:
https://www.strapcode.com/store/18m...p-watch-band-brushed-p-1227.html#.W0xe2NUzaUk
Vad tror experterna, kommer det fungera? Tar gärna emot tips på hur man löser problemet.

Det kan vara en bra lösning tack vare möjligheten till mikrojustering. Däremot kanske inte alla band kommer att funka med låset, jag tänker främst på lite tjockare band.
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Har tröttnat på att vissa läderband blir liggandes då de passar dåligt. 6mm mellan hålen är för mycket så jag funderar på ett deployant clasp med mikro justeringar typ:
https://www.strapcode.com/store/18m...p-watch-band-brushed-p-1227.html#.W0xe2NUzaUk
Vad tror experterna, kommer det fungera? Tar gärna emot tips på hur man löser problemet.
Kolla efter "tag heuer style deployant", där kläms bandet fast och justeringen blir steglös. @MickeJ s invändning blir dock ännu mer aktuell.
8DF6D692-5016-45CF-9924-897F829A75C7.jpeg
 

timevoid

Cartier
2-Faktor
Hej försöker hitta namnet på denna sorts läder armband.

waz201a.fc8195_2015_hd.jpg

Hitta lite engelska ord...tror inte det är rätt.
-Wristband strap
-Cuff strap
-leather cuff watch strap

Svenska:
Brett läderarmband klocka.... Borde finnas något bättre :bookworm:
 

timevoid

Cartier
2-Faktor
Hej försöker hitta namnet på denna sorts läder armband.

waz201a.fc8195_2015_hd.jpg

Hitta lite engelska ord...tror inte det är rätt.
-Wristband strap
-Cuff strap
-leather cuff watch strap

Svenska:
Brett läderarmband klocka.... Borde finnas något bättre :bookworm:

Testa Bund watch strap!
Perfekt ,tack för hjälpen.

Bund Strap

"Bund" it refers to the German Bundeswehr, or federal defense forces. While the strap was adopted by the German military in the 1960's, the design actually dates back at least to WWI when many pocket watches were converted to wrist watches for field use. It consists of a strap that passes through a broad pad that sits under the watch. Sometimes the strap is a single piece, sometimes it is two pieces secured by tabs, snaps, rivets, or conventional spring bars. Pad design varies
Källa:
http://www.thetimebum.com/2013/10/what-is-nato-strap-time-bums-guide-to.html?m=1
 
Topp