Åh, blir alltid lika glad när någon frågar!
Jag har nu haft min EZM 13 i nästan fem år och skulle säga att den har typ 75% handledstid. Valde länge mellan EZM 3 och 3f (ett typfall av paralysis by analysis…) när 13 dök upp på k&s till bra pris. Nu är det en favorit.
Jag gillar att den inte är en traditionell dykarklocka, utan för mig känns mer som en hybrid mellan dykare och flygare.
Finns ju en massa Sinn-hokuspokus i klockan som jag uppskattar var för sig, men tycker dessutom att den samlade effekten av att ha så många finurligheter i en och samma klocka ger en ackumulerad effekt om Du förstår hur jag menar.
Skall försöka hitta några minus, eftersom de sällan är lika uppenbara när man läser alla överpositiva recensioner:
[-] Tyckte initialt att klockan är något topptung - vilket den väl är - men vande mig snabbt.
[-] Den är designad för tvådelade band. Dels är den hög (och som sagt tung) och dels är boetten lätt kon-formad för att sjunka in i handleden. Men även luggarnas placering är suboptimal för t.ex. NATO. Bandet åker liksom uppåt för att sen dyka ner igen mot handleden. Nu hindrar det iofs inte mig, men kan vara bra att veta för NATO-fantaster.
[-] Medelmåttig lume.
Konstigaste frågan jag får handlar om att knapparna sitter på ”fel” sida. Men själv ser jag bara fördelar med placeringen. Ett oväntat plus är att möjligheten att ha klockan till skjorta faktiskt ökar, då manschetten liksom kan ’klättra’ uppför knapparna. Mot en vinkelrät 15 mm vägg hade det varit tvärstopp.
Finns det något mer specifikt Du undrar, så försöker jag gärna svara!
Tack för ping,
@Clark Kent och ursäkta sent svar,
@Ohemlig !