• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

perhog

Audemars
2-Faktor
Sinn 1550 och här hemma står fortfarande julen framme 🎅

En sak som gör Sinn-tråden behaglig är frånvaron från Rolex. Märket ligger verkligen som en blöt filt över forumet. Nästa steg är att alla runda klockor med visare är Rolexkopior. Så extremt tröttsamt och historielöst så att man häpnar och även tröttnar på att överhuvudtaget logga in.

IMG_20210124_093209.jpg
Den där får mig att bli ännu mer sugen på en viss Heuer 15.... :)
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Har inte Lemania viggen Flyback också? :)

Jag tror inte det men är absolut inte säker. Lemanian är en rasande fin klocka, men den hänger inte riktigt ihop med det andra gänget :)

Läste någonstans att rådde vissa oklarheter huruvida Sternzeit var äkta när det började dyka upp exemplar så de såldes för kaffepengar. Nu är de superpremium. "Så kan det gå", för den som kan sin Vonnegut 😊

PC067950.jpg
 
Senast ändrad:

Goflorp

Cartier
Lika bra att maila Sinn och beställa frakthandlingarna :D
Jag har lite svårt förstå upprördheten en del uppvisar - för att inte tala om hur "illa" det är på utländska klockforum.
Ingenting mekaniskt är väl gratis att ha i drift, bilar skall servas, pumpar skall renoveras (ingår bl a i mitt jobb) osv.
Att lämna in en klocka med kanske 9 års mellanrum för 2500:- service är bara rycka på axlarna åt. Så mycket
som man får gjort på ex UX för de pengarna är fantastiskt.
Min MC kostade 4900:- i service förra säsongen...nästa service kommer kosta närmare 6000:-
Vad kostar en Rolex/Omega-service tro och nog bör man göra dem tätare än än UX-service?

I övrigt håller jag med @Clark Kent om Rolex. Skönt slippa den grejen. Enda märket jag aldrig kommer skaffa.
 

F0ppa

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
Hallå tråden, kommer nog att lägga upp min 857 UTC på köp och sälj snart (helst byte mot en 356), min fråga här är om någon skulle vara intresserad av ett butterfly clasp till gummit, annars åker det nog med i försäljningen.
 

Bilagor

  • DDD41E67-D684-4F34-A812-A9E45680369A.jpeg
    DDD41E67-D684-4F34-A812-A9E45680369A.jpeg
    524.5 KB · Visningar: 8

perhog

Audemars
2-Faktor
Jag har lite svårt förstå upprördheten en del uppvisar - för att inte tala om hur "illa" det är på utländska klockforum.
Ingenting mekaniskt är väl gratis att ha i drift, bilar skall servas, pumpar skall renoveras (ingår bl a i mitt jobb) osv.
Att lämna in en klocka med kanske 9 års mellanrum för 2500:- service är bara rycka på axlarna åt. Så mycket
som man får gjort på ex UX för de pengarna är fantastiskt.
Min MC kostade 4900:- i service förra säsongen...nästa service kommer kosta närmare 6000:-
Vad kostar en Rolex/Omega-service tro och nog bör man göra dem tätare än än UX-service?

I övrigt håller jag med @Clark Kent om Rolex. Skönt slippa den grejen. Enda märket jag aldrig kommer skaffa.
Det låter som överkomligt att fixa en klocka för 2500:- I somras fick jag ett ryck ock lämnade in ett antal klockor från början på 70 och 80 talet. Vissa gick inte alls, vissa fungerade inte kronografen på och vissa gick bara allmänt dåligt. I snitt betydligt över 2500 per klocka men varje varenda krona. Tänk bara att kunna använda en gamal yema flygraf från 1972, fullt fungerande med kronograf. Det är kultur det 😃
 

Laddsladd

Audemars
2-Faktor
Jag har lite svårt förstå upprördheten en del uppvisar - för att inte tala om hur "illa" det är på utländska klockforum.
Ingenting mekaniskt är väl gratis att ha i drift, bilar skall servas, pumpar skall renoveras (ingår bl a i mitt jobb) osv.
Att lämna in en klocka med kanske 9 års mellanrum för 2500:- service är bara rycka på axlarna åt. Så mycket
som man får gjort på ex UX för de pengarna är fantastiskt.
Min MC kostade 4900:- i service förra säsongen...nästa service kommer kosta närmare 6000:-
Vad kostar en Rolex/Omega-service tro och nog bör man göra dem tätare än än UX-service?

I övrigt håller jag med @Clark Kent om Rolex. Skönt slippa den grejen. Enda märket jag aldrig kommer skaffa.
Håller med. Vid service köper man ju förutom delar, någons tid. Tid är inte billigt i Sverige eller i något annat land heller. Det räcker med att kolla inuti en klocka för att inse att plocka ner den, rengöra och byta delar och sedan sätta ihop den igen tar en stund. Till detta tillkommer moms. Alltså, att serva en klocka för under 3 tkr måste vara ett ”fynd”.

Har inget problem med Rolex som märke men pallar inte de ständiga diskussionerna om prisutveckling, kölistor, ad eller gråhandel. Håller mig från de trådarna
 

Dr. D

Patek
2-Faktor
Jag har lärt mig att jag mår bättre av att bara vistas i vissa trådar. Tyvärr dyker det upp lite sura kommentarer även i dessa ibland. Men jag bläddrar vidare och funderar inte mkt mer på det. Okunskap och dumhet blir man tyvärr aldrig av med.

Ha en trevlig söndag. Med den där på armen kan det inte misslyckas 😍
Sura kommenterar här?
Hehe du menar när @perhog inte får äta semlor 😋
 

Ohemlig

Omega
Ser kalasbra ut 👍 Jag tror att gummit som sluter upp mot boetten är rätt väg att gå på Ezm13 om du funderar på gummi. Det som ”hör till” är det raka med vanligt spänne, men jag tror att du kommer få en mer stabil och solid känsla med de andra gummit. Det som är till 856 passar även Ezm3/13.
Tack superbra tips! Funderade på det som hör till men ska kolla upp det andra gummit, snyggare när det sluter helt emot👍🏻
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Trodde klockan var ny?
Nej, men i gott skick! :)

Den är bara från maj 2020, tror jag. Köpt på Eriksson Urhandel. Finns några smårepor på boett och något mer på länken.

Man får dock putsa upp glaset lite då och då om man vill ha det repfritt. Beror såklart på hur mycket den används och hur mycket man stör sig på repor. Polerade den när jag fick hem den, nu är det andra gången. Och det behövdes väl kanske inte egentligen. ;)
 

Laddsladd

Audemars
2-Faktor
Nej, men i gott skick! :)

Den är bara från maj 2020, tror jag. Köpt på Eriksson Urhandel. Finns några smårepor på boett och något mer på länken.

Man får dock putsa upp glaset lite då och då om man vill ha det repfritt. Beror såklart på hur mycket den används och hur mycket man stör sig på repor. Polerade den när jag fick hem den, nu är det andra gången. Och det behövdes väl kanske inte egentligen. ;)
Aha, ok.
Min är också från maj 2020 men var som ny när jag köpte den av Nicke75 i november.
Skulle nog behöva en liten sväng med Polywatch men har inte orkat beställa en tub
 

TotteH

Patek
2-Faktor
Sura kommenterar här?
Hehe du menar när @perhog inte får äta semlor 😋
Nej här är nog bäst stämning av de få trådar jag följer. Ingen elitism utan mest bara väldigt informativt och skön underhållning från vissa emellanåt 😉 Äger ingen Sinn själv, har aldrig gjort, men gillar vissa av modellerna så någon gång slår jag till. Är inte mkt för deras mest avancerade modeller. Känner inte att det är något jag skulle betala för. Men det finns något för alla 😊
 

Dr. D

Patek
2-Faktor
Jag tror inte det men är absolut inte säker. Lemanian är en rasande fin klocka, men den hänger inte riktigt ihop med det andra gänget :)

Läste någonstans att rådde vissa oklarheter huruvida Sternzeit var äkta när det började dyka upp exemplar så de såldes för kaffepengar. Nu är de superpremium. "Så kan det gå", för den som kan sin Vonnegut 😊

PC067950.jpg
Den här är ganska intressant att läsa.
Finns en länk till pdf med serviceboken :)

 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Nej här är nog bäst stämning av de få trådar jag följer. Ingen elitism utan mest bara väldigt informativt och skön underhållning från vissa emellanåt 😉 Äger ingen Sinn själv, har aldrig gjort, men gillar vissa av modellerna så någon gång slår jag till. Är inte mkt för deras mest avancerade modeller. Känner inte att det är något jag skulle betala för. Men det finns något för alla 😊
Sinn är ofta prisvärt begagnat, förutom vissa vintage och begränsade upplagor.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Borde inte Heuer 1550 SG vara en modell som automatiskt inkluderas i Sinn tråden?

Jag röster nej men alla får ju naturligtvis posta vad de vill :)

Det finns ett flertal modeller från olika märken som delar boetter med Sinn främst från 70- och 80-tal. Kul att visa upp som jämförelse eller som exempel vid en diskusson, men inte som ett fast inslag. Då skulle lika gärna Breitling 809 vara inkluderad eller Precista som delar boett med 815 osv osv.
 

perhog

Audemars
2-Faktor
Jag röster nej men alla får ju naturligtvis posta vad de vill :)

Det finns ett flertal modeller från olika märken som delar boetter med Sinn främst från 70- och 80-tal. Kul att visa upp som jämförelse eller som exempel vid en diskusson, men inte som ett fast inslag. Då skulle lika gärna Breitling 809 vara inkluderad eller Precista som delar boett med 815 osv osv.
Helt klart att du har rätt i det du säger. Skulle bli en alltför brokig tråd :)
 

Marksan

Cartier
2-Faktor
Är det någon i tråden som har en gammal vridning till en 103 st sa som ligger och skräpar :)? Det ska vara en captive bezel som skruvas fast. Jag är nyfiken om den skulle passa på min 203. Skruvhålen sitter på samma plats vad jag kan se.
 
Topp