• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

SeikoDad

Omega
Tänkte bara välkomna mig själv till gruppen Sinnägare (hej!). Hämtade ut en 104 idag under ett särdeles trevligt besök på Erikssons Urhandel i Sumpan. Skönt när lokalpatriotism är så enkelt!

Klocknörd sedan 2020. Resan so far: Seiko -> Alpina -> Sinn -> bankrutt
 
Senast ändrad:

SeikoDad

Omega
C8594A01-8A90-4969-B785-A3EF080D878D.jpeg

Har inte kommit hem än men här är vi och tar en öl tillsammans!
1613227937850.png
 

Dr. D

Patek
2-Faktor
Tänkte bara välkomna mig själv till gruppen Sinnägare (hej!). Hämtade ut en 104 idag under ett särdeles trevligt besök på Erikssons Urhandel i Sumpan. Skönt när lokalpatriotism är så enkelt!

Klocknörd sedan 2020. Resan so far: Seiko -> Alpina -> Sinn -> bankrutt
Grattis och välkommen!
Vi ska hjälpa dig att gå i personlig konkurs-livsfarlig tråd.
 

Jamterik

Audemars
2-Faktor
Hur började ni med Sinn??

Jag vaknade 0430 i morse, skyller på valpen, men sen kunde jag inte somna om. Började fundera på varför det blev just Sinn som jag fastnade för?? Allt började med en Heuer Bund, den ville jag inte ha som vardagsklocka!
Men hur fasen hamnade jag på Sinn?? Jag läste om Dark Star...sen var det klippt! Letade en Dark, hittade ingen! Sen la @Remofflan ut sin 103a...elakt! ;-) Sen var jag fast!
Jag har fortfarande span på Dark Star, tycker att den är grym!

Jag kollar regelbundet på klockor, en Guinand kommer det att bli! Så småningom. Men jag sitter benhårt fast på Sinn, älskar deras klockor! Kunde nog köpa mig 10 till utan att blinka om det inte vore för den personliga konkursen som skulle infinna sig, för att inte tala om skilsmässan... :cool:

Jaja, mest nyfiken vad som drev er mot Sinn?? Slump?? Tips?? Tvång??
 

Dr. D

Patek
2-Faktor
Hur började ni med Sinn??

Jag vaknade 0430 i morse, skyller på valpen, men sen kunde jag inte somna om. Började fundera på varför det blev just Sinn som jag fastnade för?? Allt började med en Heuer Bund, den ville jag inte ha som vardagsklocka!
Men hur fasen hamnade jag på Sinn?? Jag läste om Dark Star...sen var det klippt! Letade en Dark, hittade ingen! Sen la @Remofflan ut sin 103a...elakt! ;-) Sen var jag fast!
Jag har fortfarande span på Dark Star, tycker att den är grym!

Jag kollar regelbundet på klockor, en Guinand kommer det att bli! Så småningom. Men jag sitter benhårt fast på Sinn, älskar deras klockor! Kunde nog köpa mig 10 till utan att blinka om det inte vore för den personliga konkursen som skulle infinna sig, för att inte tala om skilsmässan... :cool:

Jaja, mest nyfiken vad som drev er mot Sinn?? Slump?? Tips?? Tvång??
Bra fråga och ska bli kul att läsa övriga klockmissbrukares historier.
Här är min;

- Hej, jag är klockmissbrukare.

Mitt intresse för Sinn kom när jag skulle ersätta den klocka jag gav till min son på hans 18-års dag.
Minns inte exakt varför jag kom att rikta mig in på Sinn, tittade på tyska klockor men historien kring märket är ju häftig.
Tidiga Sinn och den tekniska boosten märket fick sen ägarbytet. Blev till slut 756 som jag beställde med ett vanligt läderband-såg inte så bra ut.
Köpte ett silikon som jag hade på i 9 år.
Helt ärligt så var jag helt befriad från missbruket fram till maj förra året.
Pandemin hade haft en positiv effekt på min ekonomi och istället för höja summan på nåt tråkigt konto så bestämde jag mig för två saker;
Renovera mitt boende
Köp några klockor

Just nu finansieras renoveringen men finns stor chans(risk?) att antal klockor kan öka senare iår 🙄
Börjat fundera på att ha fem riktigt bra klockor-vilket kan innebära försäljning 😰
 

R.Capac

Audemars
2-Faktor
Hur började ni med Sinn??

Jag vaknade 0430 i morse, skyller på valpen, men sen kunde jag inte somna om. Började fundera på varför det blev just Sinn som jag fastnade för?? Allt började med en Heuer Bund, den ville jag inte ha som vardagsklocka!
Men hur fasen hamnade jag på Sinn?? Jag läste om Dark Star...sen var det klippt! Letade en Dark, hittade ingen! Sen la @Remofflan ut sin 103a...elakt! ;-) Sen var jag fast!
Jag har fortfarande span på Dark Star, tycker att den är grym!

Jag kollar regelbundet på klockor, en Guinand kommer det att bli! Så småningom. Men jag sitter benhårt fast på Sinn, älskar deras klockor! Kunde nog köpa mig 10 till utan att blinka om det inte vore för den personliga konkursen som skulle infinna sig, för att inte tala om skilsmässan... :cool:

Jaja, mest nyfiken vad som drev er mot Sinn?? Slump?? Tips?? Tvång??
Året var 2007 och jag var OWG med en Omega Speedmaster Broad Arrow. Innebärande att den agerade i spannet finklocka till beater. Gillade den skarpt men tyckte den var för fin och förtjänade ett bättre öde. Ut på nätet och spanade. Fanns inte alls lika mycket att se på nätet då men hittade en näthandlare i Belgien som sålde Sinn. Föll pladask för UX och för första och hittills enda gången såldes en klocka för att finansiera en annan.

Tidig bild av UX. Härligt brownish :).
1613292282195.png
 

Jamterik

Audemars
2-Faktor
Bra fråga och ska bli kul att läsa övriga klockmissbrukares historier.
Här är min;

- Hej, jag är klockmissbrukare.

Mitt intresse för Sinn kom när jag skulle ersätta den klocka jag gav till min son på hans 18-års dag.
Minns inte exakt varför jag kom att rikta mig in på Sinn, tittade på tyska klockor men historien kring märket är ju häftig.
Tidiga Sinn och den tekniska boosten märket fick sen ägarbytet. Blev till slut 756 som jag beställde med ett vanligt läderband-såg inte så bra ut.
Köpte ett silikon som jag hade på i 9 år.
Helt ärligt så var jag helt befriad från missbruket fram till maj förra året.
Pandemin hade haft en positiv effekt på min ekonomi och istället för höja summan på nåt tråkigt konto så bestämde jag mig för två saker;
Renovera mitt boende
Köp några klockor

Just nu finansieras renoveringen men finns stor chans(risk?) att antal klockor kan öka senare iår 🙄
Börjat fundera på att ha fem riktigt bra klockor-vilket kan innebära försäljning 😰
Fem klockor är vad jag har som limit! Men jag fuskar.....
 

Ninna

Omega
Året var 2007 och jag var OWG med en Omega Speedmaster Broad Arrow. Innebärande att den agerade i spannet finklocka till beater. Gillade den skarpt men tyckte den var för fin och förtjänade ett bättre öde. Ut på nätet och spanade. Fanns inte alls lika mycket att se på nätet då men hittade en näthandlare i Belgien som sålde Sinn. Föll pladask för UX och för första och hittills enda gången såldes en klocka för att finansiera en annan.

Tidig bild av UX. Härligt brownish :).
1613292282195.png
UX är verkligen en galen klocka. Kanske är det tur för mig att den är så stor att jag inte testat den, tänk om den suttit bra?! :eek:
 

Ninna

Omega
Hur började ni med Sinn??

Jag vaknade 0430 i morse, skyller på valpen, men sen kunde jag inte somna om. Började fundera på varför det blev just Sinn som jag fastnade för?? Allt började med en Heuer Bund, den ville jag inte ha som vardagsklocka!
Men hur fasen hamnade jag på Sinn?? Jag läste om Dark Star...sen var det klippt! Letade en Dark, hittade ingen! Sen la @Remofflan ut sin 103a...elakt! ;-) Sen var jag fast!
Jag har fortfarande span på Dark Star, tycker att den är grym!

Jag kollar regelbundet på klockor, en Guinand kommer det att bli! Så småningom. Men jag sitter benhårt fast på Sinn, älskar deras klockor! Kunde nog köpa mig 10 till utan att blinka om det inte vore för den personliga konkursen som skulle infinna sig, för att inte tala om skilsmässan... :cool:

Jaja, mest nyfiken vad som drev er mot Sinn?? Slump?? Tips?? Tvång??
Riktigt kul fråga.
Jag är relativt ny i mitt (miss)bruk. Tidigare har klockor varit något som bara skall vara där i alla lägen så jag inte kommer för sent till saker. Sen blev jag med klocktokig partner som efter ett par år köpte en Nomos Orion. Jag stal den så ofta att jag tillslut köpte den av honom, men en Orion är inte riktigt en vardagsklocka för någon som tycker klockan skall klara allt.

Så ut på nätet och leta efter en som klarar allt =)

Fastnade för Sinn men det dröjde innan jag kunde besöka Erikson Ur. Planen var att klämma på en live, älta ett halvår, och sen köpa på hemsidan. Jag var säker på att jag skulle ha en 356 eller 556, men så testade jag 104 lite för skojs skull och så vart det kört. Den kom med hem samma dag..
Sen när U50 kom så var jag bara tvungen att köpa en som var helt tegimenterad. - Den har absolut blivit min favorit i all sin tooliga glans. Med lite god vilja passar den till allt från vandringsbyxor till sommarklänning =)

Med Sinn känner jag att jag kan få en kvalitetsklocka med härligt tooliga egenskaper i ett format som inte tar över hela min handled eller kostar en årslön.
 

Ninna

Omega
Tänker att om UX kom kring 41mm och inget datum skulle den sälja fantastiskt bra.
Den känns inte så stor på leden - 44mm låter väldigt stort men lug to to ligger ju kring 50mm.
Tror du har rätt i att den skulle blivit en storsäljare. Jag hoppas det kommer komma något sådant nu efter att U50 gått så bra.
Generellt vill jag gärna vara under 47mm lug to lug, men det beror ju på hur den är utformad såklart.

Får se när man har chansen att testa en UX live, det skadar ju aldrig att testa ( sa hon mot bättre vetande).
 

Dr. D

Patek
2-Faktor
Tror du har rätt i att den skulle blivit en storsäljare. Jag hoppas det kommer komma något sådant nu efter att U50 gått så bra.
Generellt vill jag gärna vara under 47mm lug to lug, men det beror ju på hur den är utformad såklart.

Får se när man har chansen att testa en UX live, det skadar ju aldrig att testa ( sa hon mot bättre vetande).
Haha exakt så tänkte jag sekunden innan besöket hos @ERIKSON URHANDEL i höstas.
Sen hade jag turen att knipa en UX här på KS till en rimlig penning.
756, 856B är 40mm.
UX är ju rätt tunn(13,3mm?för att vara en Sinn så den smiter bra kring leden.
6F63F3F5-B893-40A0-8D5D-E7F1D99667C1.jpeg
 
Topp