• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Skägglurk

Panerai
2-Faktor
Hur började ni med Sinn??

Jag vaknade 0430 i morse, skyller på valpen, men sen kunde jag inte somna om. Började fundera på varför det blev just Sinn som jag fastnade för?? Allt började med en Heuer Bund, den ville jag inte ha som vardagsklocka!
Men hur fasen hamnade jag på Sinn?? Jag läste om Dark Star...sen var det klippt! Letade en Dark, hittade ingen! Sen la @Remofflan ut sin 103a...elakt! ;-) Sen var jag fast!
Jag har fortfarande span på Dark Star, tycker att den är grym!

Jag kollar regelbundet på klockor, en Guinand kommer det att bli! Så småningom. Men jag sitter benhårt fast på Sinn, älskar deras klockor! Kunde nog köpa mig 10 till utan att blinka om det inte vore för den personliga konkursen som skulle infinna sig, för att inte tala om skilsmässan... :cool:

Jaja, mest nyfiken vad som drev er mot Sinn?? Slump?? Tips?? Tvång??
Tänkte bara bara köpa en ”ordentlig” klocka då min gamla Gant ändå hade slut på batteri.

Var varken insatt eller speciellt intresserad av klockor egentligen men jag blev tippsad om märket av mer beläst person i min närhet och hoppsan 3 stycken Sinn senare. :D
 

Ninna

Omega
Haha exakt så tänkte jag sekunden innan besöket hos @ERIKSON URHANDEL i höstas.
Sen hade jag turen att knipa en UX här på KS till en rimlig penning.
756, 856B är 40mm.
UX är ju rätt tunn(13,3mm?för att vara en Sinn så den smiter bra kring leden.
6F63F3F5-B893-40A0-8D5D-E7F1D99667C1.jpeg
Jäklar vilket fint gäng. Det är verkligen något med Sinn alltså.
gah! Nu är jag så sjukt nyfiken på hur UXan känns. Och som du säger så är den ju större men den ser inte såå mycket större ut ändå.
 

Dr. D

Patek
2-Faktor
Jäklar vilket fint gäng. Det är verkligen något med Sinn alltså.
gah! Nu är jag så sjukt nyfiken på hur UXan känns. Och som du säger så är den ju större men den ser inte såå mycket större ut ändå.
Tänker att bandhornen är utformade på ett sätt som gör att den inte känns så stor.
Men det som är unikt är ju tavlan och vinkeln du kan titta på skärmen, många tror det är en digitalklocka.
Guinanden är 42,6 och den känns som UX 44mm.
Dags för en trip till Sundbyberg ;)?
Titta är gratis.

42399FDC-E0D2-4C89-A532-898BE857E166.jpeg
339AAA12-C474-4AC0-84D8-AFDBC2BFEC58.jpeg
5869706F-3163-44FF-8071-2AE64A6CAA7D.jpeg
 

Dr. D

Patek
2-Faktor
Det här är väl ett ämne som kanske har en egen tråd;
- vad är den ultimata stl på en klocka?
Förutom mått på klockan beror det ju på så många saker som mått på handled; omkrets, form, etc.
Min handled är 181-184mm i omkrets.
Sett rakt uppifrån över ca 70mm.
Förutom lug to lug så betyder vinkeln på hornen rätt mycket och även var hålen sitter.
5C101E5F-413A-4D57-B951-9B692C887932.jpeg
B3E0971C-2C81-487E-8133-6BDB867FE2CA.jpeg
E3679CFE-9DAB-4D3E-87E2-CBB9A45D6FE1.jpeg
C742A9CD-C927-4B36-9D31-1904FCBC6AAD.jpeg
 

Torpeden

Omega
Det här är väl ett ämne som kanske har en egen tråd;
- vad är den ultimata stl på en klocka?
Förutom mått på klockan beror det ju på så många saker som mått på handled; omkrets, form, etc.
Min handled är 181-184mm i omkrets.
Sett rakt uppifrån över ca 70mm.
Förutom lug to lug så betyder vinkeln på hornen rätt mycket och även var hålen sitter.
5C101E5F-413A-4D57-B951-9B692C887932.jpeg
B3E0971C-2C81-487E-8133-6BDB867FE2CA.jpeg
E3679CFE-9DAB-4D3E-87E2-CBB9A45D6FE1.jpeg
C742A9CD-C927-4B36-9D31-1904FCBC6AAD.jpeg
Tycker det är viktigt att:
1) bandhornen inte ”hänger utanför” handleden (säger väl sig självt), och
2) att vald länk inte heller hänger utanför handleden pga sin konstruktion. Det skiljer sig en del från länk till länk, vissa är rätt oförlåtande då de ”bygger på” l2l-måttert.

Tycker generellt sett det är l2l som är normerande för hur en klocka sitter. För mig med smala handleder drar jag gränsen på 48 mm l2l, vilket vissa klockor med d < 40 mm överskrider medan andra (t ex min SKX) klarar med marginal trots d = 42 mm.
 

Dr. D

Patek
2-Faktor
Tycker det är viktigt att:
1) bandhornen inte ”hänger utanför” handleden (säger väl sig självt), och
2) att vald länk inte heller hänger utanför handleden pga sin konstruktion. Det skiljer sig en del från länk till länk, vissa är rätt oförlåtande då de ”bygger på” l2l-måttert.

Tycker generellt sett det är l2l som är normerande för hur en klocka sitter. För mig med smala handleder drar jag gränsen på 48 mm l2l, vilket vissa klockor med d < 40 mm överskrider medan andra (t ex min SKX) klarar med marginal trots d = 42 mm.
Håller fullständigt med dig.
 

SeikoDad

Omega
Håller med om allt med tillägget att en diameterstorlek inte i sig själv säger hela sanningen. Vissa klockor ser mindre ut, andra större trots att de har samma diameter. Nutz, men så upplever jag det i alla fall.
 
Senast ändrad:

Torpeden

Omega
Håller med om allt med tillägget att en diameterstorlek inte i sig själv säger hela sanningen. Vissa klockor ser mindre ut, andra större trots att de har samma diameter. Nutz, men så upplever jag det i alla fall.
Precis, caseutformningen spelar också roll. Ta t ex en speedy pro som har ett ”asymmetric case” och som på pappret borde sitta illa på mig, men trots allt så funkar det.
 

Laddsladd

Audemars
2-Faktor
Hur började ni med Sinn??

Jag vaknade 0430 i morse, skyller på valpen, men sen kunde jag inte somna om. Började fundera på varför det blev just Sinn som jag fastnade för?? Allt började med en Heuer Bund, den ville jag inte ha som vardagsklocka!
Men hur fasen hamnade jag på Sinn?? Jag läste om Dark Star...sen var det klippt! Letade en Dark, hittade ingen! Sen la @Remofflan ut sin 103a...elakt! ;-) Sen var jag fast!
Jag har fortfarande span på Dark Star, tycker att den är grym!

Jag kollar regelbundet på klockor, en Guinand kommer det att bli! Så småningom. Men jag sitter benhårt fast på Sinn, älskar deras klockor! Kunde nog köpa mig 10 till utan att blinka om det inte vore för den personliga konkursen som skulle infinna sig, för att inte tala om skilsmässan... :cool:

Jaja, mest nyfiken vad som drev er mot Sinn?? Slump?? Tips?? Tvång??
Kul fråga!
Gjorde mitt första medvetna val juni 2019 när jag efter rätt mycket reaserch köpte en Omega SMP. Därefter En Glycine Airman ett år senare. Sedan ville jag ha en kronograf och hade nog bestämt mig för en Speedmaster innan jag halkade in och började läsa denna tråden. Den goda tonen i tråden, all kunskap och all hjälp som gavs gjorde att jag började kika på Sinn och föll hårt på 103:an.
Vill inte ha för många klockor så kommer rensa ut och skaffa en ny Sinn. Antagligen ryker SMP:n för den känns ”själlös”. Gillar flygare så det blir det första jag kollar på. Sedan en dykare kanske...
 

Dr. D

Patek
2-Faktor
Kul fråga!
Gjorde mitt första medvetna val juni 2019 när jag efter rätt mycket reaserch köpte en Omega SMP. Därefter En Glycine Airman ett år senare. Sedan ville jag ha en kronograf och hade nog bestämt mig för en Speedmaster innan jag halkade in och började läsa denna tråden. Den goda tonen i tråden, all kunskap och all hjälp som gavs gjorde att jag började kika på Sinn och föll hårt på 103:an.
Vill inte ha för många klockor så kommer rensa ut och skaffa en ny Sinn. Antagligen ryker SMP:n för den känns ”själlös”. Gillar flygare så det blir det första jag kollar på. Sedan en dykare kanske...
55181C1D-AA72-4C60-B54C-A3D5445A7243.jpeg
 

Laddsladd

Audemars
2-Faktor
Jodå-Det är ju fortf en Sinn ;)
Men helt ärligt skulle den nog aldrig kommit live om inte ingenjör Schmidt hade klivit innanför dörren nån gång i början av 90-talet.
Tycker egentligen Herr Schmidt får lite för lite kredd. Massa tooliga och sköna funktioner som han ligger bakom som man förknippar med Sinn.
Funderat på köpa en Guinand ibland, de är verkligen fina och bra prissatta. Men samtidigt känns det lite som om det märket står kvar lite där Sinn var 1994. Missförstå mig rätt, det är inte det sämsta, men tegimentering, AR, Hydro, Diapal mm är rätt coolt att ha i en klocka
 

Dr. D

Patek
2-Faktor
Tycker egentligen Herr Schmidt får lite för lite kredd. Massa tooliga och sköna funktioner som han ligger bakom som man förknippar med Sinn.
Funderat på köpa en Guinand ibland, de är verkligen fina och bra prissatta. Men samtidigt känns det lite som om det märket står kvar lite där Sinn var 1994. Missförstå mig rätt, det är inte det sämsta, men tegimentering, AR, Hydro, Diapal mm är rätt coolt att ha i en klocka
Utan Lothar Schmidt skulle troligen inte bolaget funnits.
 

perhog

Audemars
2-Faktor
Börjat funderat på antalet, lätt att bli fullständigt bindgalen, särskilt på den här tråden eller vad säger du @perhog ?
Jag säger att man aldrig kan ha för många klockor. Har blivit några Sinn för min del men det finns även andra märken. Personligen tycker jag Sinn 158 är den snyggaste klockan Sinn har gjort, dessutom sitter den kanonfint på armen. Ska man önska sig något vore det en 103.a med manuellt verk som tex 103 B. Dessutom borde man ha placeringen 3 - 6 - 9 på småtavlorna och med datumet i nederkant vid 6 som på Heuer autavia. EZM 13 är i mitt tycke den perfekta dykaren och står rätt högt på önske listan men avsaknaden av tegimet håller tillbaks ett köp av den.
Sinn tråden är livsfarlig på två sätt. Frestelserna är för mång och det är hopplöst att hålla sig uppdaterad med allt som skrivs, ska man hänga med är det stor risk att utveckla ett nätberoende. :)
 

Jamterik

Audemars
2-Faktor
Kul fråga!
Gjorde mitt första medvetna val juni 2019 när jag efter rätt mycket reaserch köpte en Omega SMP. Därefter En Glycine Airman ett år senare. Sedan ville jag ha en kronograf och hade nog bestämt mig för en Speedmaster innan jag halkade in och började läsa denna tråden. Den goda tonen i tråden, all kunskap och all hjälp som gavs gjorde att jag började kika på Sinn och föll hårt på 103:an.
Vill inte ha för många klockor så kommer rensa ut och skaffa en ny Sinn. Antagligen ryker SMP:n för den känns ”själlös”. Gillar flygare så det blir det första jag kollar på. Sedan en dykare kanske...
Jag hör bara EZM....😀😀
 

perhog

Audemars
2-Faktor
Lätt för dig att säga; Du har ju för tusan en hangar där du både får plats och har ett oändligt antal gömställen både för buset och hustrun :woot:
Så stor plats tar inte några klockor. Hustrun är inga problem. Hon ser inte skillnad på en Sinn 103 eller en speedmaster så länge båda har svarta tavlor dessutom kan man alltid på stå att man bytt band och kör man då med tricket att alltid ange priser i Euro så tycker hon det är helt ok 😃
 
Topp