• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

daniel svensson

Audemars
2-Faktor
Är det inte vinterväglag så får man köra på sommardäck? Har hört att polisen tittar på hur många % av vägen är snö eller istäckt. Så om asfalten syns på 55% räknas det inte som vinterväglag.
Någon som har koll på det här kan säkert bekräfta eller dementera?
Låter orimligt i praktiken. Vart skulle dom 55% räknas? Precis där man blir stoppad, där du har varit eller dit du ska?
Risk för vinterväglag är ju ganska överhängande ända in i april även om det blir någon dag eller vecka med skapligt vårväder.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Är det inte vinterväglag så får man köra på sommardäck? Har hört att polisen tittar på hur många % av vägen är snö eller istäckt. Så om asfalten syns på 55% räknas det inte som vinterväglag.
Någon som har koll på det här kan säkert bekräfta eller dementera?
Det råder vinterväglag om det är snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägbanan eller vägrenen.

Fritt för tolkning men är man nitisk så går det att peka på en liten, liten snöfläck ute i vägrenen och påstå att det är vinterväglag. Sommardäck brukar inte heller vara särskilt effektiva vid temperaturer på under 5-10c så det känns onödigt att riskera något.

Ursäkta off topic, jag lovar att återkomma med trådrelaterat material under dagen. 😉
 

Dr. D

Patek
2-Faktor
Låter orimligt i praktiken. Vart skulle dom 55% räknas? Precis där man blir stoppad, där du har varit eller dit du ska?
Risk för vinterväglag är ju ganska överhängande ända in i april även om det blir någon dag eller vecka med skapligt vårväder.
Håller med och alltid ifrågasatt sägningen.
Samtidigt så ser jag ju en hel bilar på parkeringar i stockholm som kör omkring på sommarsulor-nej inte dubbfria utan just sommardäck.
Risken att bli stoppad av polis är ju minimal, tyvärr.
Kör såklart själv med vinterdäck, dubbfria så jag kan köra på Hornsgatan och andra större gator där det råder dubbförbud.
 

daniel svensson

Audemars
2-Faktor
Det är säkert en hel del bilar i landet som halkar runt på sommarsulor eller stenhårda vinterdäck( "dom här däcken är jättebra, massa mönster kvar och jag har inte behövt byta på 8år"), hoppas varje dag att jag slipper möta dom i trafiken.

Ontopic: två vitbandade krigare
Sinn U1S vs GBX100
20210227_094603.jpg
 

R.Capac

Audemars
2-Faktor
Det är säkert en hel del bilar i landet som halkar runt på sommarsulor eller stenhårda vinterdäck( "dom här däcken är jättebra, massa mönster kvar och jag har inte behövt byta på 8år"), hoppas varje dag att jag slipper möta dom i trafiken.

Ontopic: två vitbandade krigare
Sinn U1S vs GBX100
20210227_094603.jpg
Jag tror jag vill ha ett vitt band till UX.... Skulle vara perfekt vinterutstyrsel.

1614416310980.png
 

Goflorp

Cartier

Fritt för tolkning men är man nitisk så går det att peka på en liten, liten snöfläck ute i vägrenen och påstå att det är vinterväglag. Sommardäck brukar inte heller vara särskilt effektiva vid temperaturer på under 5-10c så det känns onödigt att riskera något.

Ursäkta off topic, jag lovar att återkomma med trådrelaterat material under dagen. 😉
Känt uttalande från Göteborgspolisen "Nämen titta, en snöflinga! Då ÄR det ju vinterväglag!" skriver böter
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Är det inte vinterväglag så får man köra på sommardäck? Har hört att polisen tittar på hur många % av vägen är snö eller istäckt. Så om asfalten syns på 55% räknas det inte som vinterväglag.
Någon som har koll på det här kan säkert bekräfta eller dementera?
Kan inte bekräfta men det låter lite halvmärkligt. Snö är uppenbart. Men fläckvis halka/svartis/blixthalka/frost på vägbana etc, hur ska det bedömas?
Jag hoppas man snarare fäller än friar i sammanhanget. Byter man för tidigt måste man ta konsekvenserna om det är halt, dvs låta bilen stå.
Så att skära den möjligheten med skalpell för att nyttja den till sin fördel är fel tänkt. Är det halt, ha rätt utrustning eller kör inte.

Tycker jag.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Jag märkte att bezelmarkeringen kl. 12 är lite off. Jag brukar vanligtvis inte ens kunna se olinjerade Seikoindex och annat som folk postar i forumet men det här tycker jag ändå syns ganska tydligt. Jag minns också att det var lite diskussioner om olinjerade UX för ett tag sedan men är det något som är värt att påpeka eller gör Sinn ingenting åt den här typen av kosmetiska defekter?

20-50 linjerar rätt fint men minutmarkeringarna 55-15 är också lite off vilket jag tycker syns rätt tydligt på denna bild där bezelmarkeringarna nästan hamnar mellan minutmarkeringarna på tavlan.

20210227_112251-01.jpeg


Eftersom ena halvan linjerar och den andra inte gör det så antar jag att en justering inte hjälper utan att det i så fall är bezelbyte som är aktuellt. 😢
 

R.Capac

Audemars
2-Faktor
Jag märkte att bezelmarkeringen kl. 12 är lite off. Jag brukar vanligtvis inte ens kunna se olinjerade Seikoindex och annat som folk postar i forumet men det här tycker jag ändå syns ganska tydligt. Jag minns också att det var lite diskussioner om olinjerade UX för ett tag sedan men är det något som är värt att påpeka eller gör Sinn ingenting åt den här typen av kosmetiska defekter?

20-50 linjerar rätt fint men minutmarkeringarna 55-15 är också lite off vilket jag tycker syns rätt tydligt på denna bild där bezelmarkeringarna nästan hamnar mellan minutmarkeringarna på tavlan.

20210227_112251-01.jpeg


Eftersom ena halvan linjerar och den andra inte gör det så antar jag att en justering inte hjälper utan att det i så fall är bezelbyte som är aktuellt. 😢
Jag tycker och tror att en pyttliten justering motsols så felet blir lika fördelat åt båda hållen skulle göra susen. Tror min UX är mer off än din U50 men väljer att inte se det.

1614432546106.png
 

R.Capac

Audemars
2-Faktor
Kör den i minst 1år till. Faktiskt saknat den ;)
Då ska du joina...
 

Buddhaliscious

Panerai
2-Faktor
Suktar efter en UX igen. Hoppades ett tag på att det skulle släppas en med mindre boett. Nu har jag tänkt om. Jag tänker att det ska vara GSG9-modellen om det ska vara något. Det var ju den ursprungliga modellen och jag gillar att sekundvisaren är helvit. Den vanliga UX’en blir en civil version, och en mindre skulle bara bli en kontorsvariant av originalet. Som en UX, fast för kakätare.
Finns det någon SDR GSG9 här forumet? Sälj den till mig då!
D23C87E4-92D8-4559-86CA-60823883E699.jpeg
 

vanman

Rolex
2-Faktor
Suktar efter en UX igen. Hoppades ett tag på att det skulle släppas en med mindre boett. Nu har jag tänkt om. Jag tänker att det ska vara GSG9-modellen om det ska vara något. Det var ju den ursprungliga modellen och jag gillar att sekundvisaren är helvit. Den vanliga UX’en blir en civil version, och en mindre skulle bara bli en kontorsvariant av originalet. Som en UX, fast för kakätare.
Finns det någon SDR GSG9 här forumet? Sälj den till mig då!
D23C87E4-92D8-4559-86CA-60823883E699.jpeg
Bra resonemang, GSG9 är ju stenhård!
 
Topp