• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Laddsladd

Audemars
2-Faktor
Men hallå...
Om man hittar? Frågan är ju hur snart man hittar. I bästa fall inte den närmsta månaden kanske. Fast mer sannolikt förhoppningsvis inte den första eller andra veckan.

Sitter och väntar på nya Speedyn. En drömklocka? Neeej, det kan jag väl inte säga. Spännande? Absolut! Nytt bättre verk, annan, förhoppningsvis roligare länk, annan mer vintageinspirerad men modern tavla. Dyr? JA!
Kommer det kännas bra efter köp? Hoppas det :bag:

Fast man måste ju ha provat en iaf.
Menade mer om man hittar något nytt innan man fått hem det man beställt precis
 

JoelD

Rolex
2-Faktor
Haha jag har nämnt det förut i tråden tror jag, men jag har otroligt svårt att hitta klockor jag vill ha. I alla fall på nivån att jag verkligen vill ha något. Mer än liksom "jovars, den var väl fin"
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Haha jag har nämnt det förut i tråden tror jag, men jag har otroligt svårt att hitta klockor jag vill ha. I alla fall på nivån att jag verkligen vill ha något. Mer än liksom "jovars, den var väl fin"

Tyvärr är ju ofta det man verkligen vill ha antingen för dyrt eller för svåråtkomligt. Jag har blivit erbjuden att köpa vissa klockor som jag verkligen, verkligen vill ha men när tillfället har givits har det varit till högre pris än vad som känns bra i magen så då har jag avstått.

Knepigt det här med att hitta rätt klockor under rätt omständigheter :)
 

JoelD

Rolex
2-Faktor
Tyvärr är ju ofta det man verkligen vill ha antingen för dyrt eller för svåråtkomligt. Jag har blivit erbjuden att köpa vissa klockor som jag verkligen, verkligen vill ha men när tillfället har givits har det varit till högre pris än vad som känns bra i magen så då har jag avstått.

Knepigt det här med att hitta rätt klockor under rätt omständigheter :)
Joo, exakt. Hade jag haft obegränsat med pengar hade det väl varit lättare, förstås. Men när smak, budget och tillgänglighet ska samspela så, 😁. Hade jag haft obegränsat med pengar hade jag iof säkert också köpt fler av de klockor som bara känns som "jovars, ganska fin".
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Jag skulle aktivt välja korrekta/original om det är möjligt att komma över sådana.
Detta av flera anledningar:
Monteringsaspekten
Tillförlitligheten
Skadesynpunkten

Monteringen underlättas uppenbarligen med bra stift; diameter på röret hos stiftet, men även på sprintdelen, men också hur lång själva sprintdelen är. Och så kragens utformning m t p demonteringsaspekten.

Tillförlitligheten, det händer att stiften går sönder. Original kostar 100 kr stycket. Dyrt, men man ser och känner kvalitetsskillnad. Man får vad man betalar för, tänker jag. Ser mycket robustare ut.

Skador. Det händer att felaktiga stift över tid glappar upp boettens stifthål. Riktigt illa. Ett illa passande, glappt stift ökar märkbart risken för detta.

M a o. Det är dumsnålt att ha kassa stift. Är de skadade gör man klokt i att skaffa original som faktiskt passar i alla mötande delar, och som gör att ändlänken inte heller glappar mot boetten, vilket annars också kan leda till skador på boetten och/eller ändlänken.
Instämmer helt i resonemanget. Dock skulle jag rekommendera andra bandstift än Sinns i rätt dimension (från tex watch obsession eller Watch gecko) då jag fått både dåliga och olika original bandstift från Sinn. På min 556i som jag köpte ny satt tom två olika stift. Båda av halvkass sort. Övriga Sinn har haft två av samma men fortsatt sämre än bra eftermarknadsstift.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Jag känner att det hör ihop med graden av mognad i intresset. Ju mer rookie desto enklare att hitta spännande klockor. Omvänt... ju längre du varit med och ju mer har du provat desto knepigare att bli exalterad. 🤥
Minns fortfarande när jag köpte min första automatiska kronograf. En Fortis. Inget speciellt, skulle absolut inte köpa en idag. Men då var känslan mycket speciell. Dyr var den också! 9000 kr! 😂
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Instämmer helt i resonemanget. Dock skulle jag rekommendera andra bandstift än Sinns i rätt dimension (från tex watch obsession eller Watch gecko) då jag fått både dåliga och olika original bandstift från Sinn. På min 556i som jag köpte ny satt tom två olika stift. Båda av halvkass sort. Övriga Sinn har haft två av samma men fortsatt sämre än bra eftermarknadsstift.
Minsann!
Ja, de två seten jag fick var top notch. Dock sa Erikson att det kan skilja i sändningarna som kommer från Sinn.

Oavsett vilket är spetsade stift av bra kvalitet mycket bra och användarvänliga.
 

Skägglurk

Panerai
2-Faktor
Jag känner att det hör ihop med graden av mognad i intresset. Ju mer rookie desto enklare att hitta spännande klockor. Omvänt... ju längre du varit med och ju mer har du provat desto knepigare att bli exalterad. 🤥
Minns fortfarande när jag köpte min första automatiska kronograf. En Fortis. Inget speciellt, skulle absolut inte köpa en idag. Men då var känslan mycket speciell. Dyr var den också! 9000 kr! 😂
Som rookie vill jag nog hålla med. Bara ett år in men det känns absolut som man sakta men säkert utesluter mer ur ”måste ha listan” än lägger till och att alla preferenser omvärderas så fort man testar något nytt på handleden.

Rätt skönt i och för sig... antalet klockor man började fantisera ihop i den ”ultimata klocklådan” efter första inköpet var ekonomiskt totalt overklig i mitt fall. :D
 

Laddsladd

Audemars
2-Faktor
Joo, exakt. Hade jag haft obegränsat med pengar hade det väl varit lättare, förstås. Men när smak, budget och tillgänglighet ska samspela så, 😁. Hade jag haft obegränsat med pengar hade jag iof säkert också köpt fler av de klockor som bara känns som "jovars, ganska fin".
Har vänner och kunder som varit framgångsrika och blivit förmögna. Men då blir problemet ofta ett annat, lyckan av att köpa något eller unna sig något man suktat efter minskar väsentligen i takt med förmögenhet.
Säger inte att det är dåligt att vara rik men tror att lyckan av ett inköp beror på svårigheten att komma dit, där svårighet kan vara av ekonomisk härkomst, bero av begränsning i utbud, skick osv.
 

JoelD

Rolex
2-Faktor
Har vänner och kunder som varit framgångsrika och blivit förmögna. Men då blir problemet ofta ett annat, lyckan av att köpa något eller unna sig något man suktat efter minskar väsentligen i takt med förmögenhet.
Säger inte att det är dåligt att vara rik men tror att lyckan av ett inköp beror på svårigheten att komma dit, där svårighet kan vara av ekonomisk härkomst, bero av begränsning i utbud, skick osv.
Det kan jag verkligen förstå. Jag tänker på det ibland, att det måste bli så och att jag visserligen vill ha mer pengar samtidigt som jag inte vill hamna i ett sånt läge. Dock förskjuts väl hela tiden gränsen för vad som blir dyrt och eftertraktat. Så jag har nog en bra marginal innan jag fnyser åt typ... jag vet inte, en Patek Philippe om jag nu ville ha en sån, haha. På vägen dit har jag IWC, Rolex och jag vet inte vad annat att fnysa åt 😁
 
Ska själv in i denna tråd på riktigt vilken dag som helst. Väntar på leverans. Suktat efter en 556i under säkert ett år men inte letat aktivt. Gjorde plats och började söka och nu när jag fått napp är jag inte direkt tom som du beskriver men inte heller så exalterad. Känns mest skönt att inte behöva jaga tycker jag. Kan lyfta luren utan att med besatthet lurka igenom alla tänkbara källor eller invänta svar från kontinenten. Hoppas den landar in som jag tänkt så jag får njuta en stund.
Den tomheten jag känner efter att ha köpt en ny klocka (eller iaf beställt i mitt fall) är besvärande. Borde vara glad och förväntansfull, särskilt eftersom leveransen inte ens kommit än, men känslan att ”jakten” är över ger blir en trist känsla, nästan som en baksmälla.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Har vänner och kunder som varit framgångsrika och blivit förmögna. Men då blir problemet ofta ett annat, lyckan av att köpa något eller unna sig något man suktat efter minskar väsentligen i takt med förmögenhet.
Säger inte att det är dåligt att vara rik men tror att lyckan av ett inköp beror på svårigheten att komma dit, där svårighet kan vara av ekonomisk härkomst, bero av begränsning i utbud, skick osv.

Det kan jag verkligen förstå. Jag tänker på det ibland, att det måste bli så och att jag visserligen vill ha mer pengar samtidigt som jag inte vill hamna i ett sånt läge. Dock förskjuts väl hela tiden gränsen för vad som blir dyrt och eftertraktat. Så jag har nog en bra marginal innan jag fnyser åt typ... jag vet inte, en Patek Philippe om jag nu ville ha en sån, haha. På vägen dit har jag IWC, Rolex och jag vet inte vad annat att fnysa åt 😁

Jag tror att det även hänger ihop med hur man har växt upp och i vilken ekonomisk miljö man är sprungen ur, och för att addera till komplexiteten hur mycket kunskap man har om ett specifikt område.

Så jag har extremt svårt att se hur jag någonsin skulle bli blasé av ett inköp Post EuroJackpotvinsten. Jag håller heller inte med om resonemanget att man måste längta för att kunna njuta av något fullt ut. Det är en tes konstruerad i ren självbevarelsedrift för att kunna stå ut :)
 

JoelD

Rolex
2-Faktor
Jag tror att det även hänger ihop med hur man har växt upp och i vilken ekonomisk miljö man är sprungen ur, och för att addera till komplexiteten hur mycket kunskap man har om ett specifikt område.

Så jag har extremt svårt att se hur jag någonsin skulle bli blasé av ett inköp Post EuroJackpotvinsten. Jag håller heller inte med om resonemanget att man måste längta för att kunna njuta av något fullt ut. Det är en tes konstruerad i ren självbevarelsedrift för att kunna stå ut :)
Haha ja, det är många variabler som spelar in förstås. Också skillnad på att bli plötsligt rik och att långsamt byggt upp det, osv.
 

Buddhaliscious

Panerai
2-Faktor
Håller med om att jakten är en stor del i alla prylköp, fast jag känner mig sällan t.o.m. så fort det är levererat. Jag har någon gång sagt att glädjen och spänningen med en ny pryl varar lika många veckor som prylen kostade i tusenlappar. Har hittills stämt ganska väl för min egen del.
 

Laddsladd

Audemars
2-Faktor
Jag tror att det även hänger ihop med hur man har växt upp och i vilken ekonomisk miljö man är sprungen ur, och för att addera till komplexiteten hur mycket kunskap man har om ett specifikt område.

Så jag har extremt svårt att se hur jag någonsin skulle bli blasé av ett inköp Post EuroJackpotvinsten. Jag håller heller inte med om resonemanget att man måste längta för att kunna njuta av något fullt ut. Det är en tes konstruerad i ren självbevarelsedrift för att kunna stå ut :)
Där ser vi nog olika på saken. Längtan kanske inte är nödvändig för njutning men saker som är enkla att nå motiverar mig väsentligen mindre
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Där ser vi nog olika på saken. Längtan kanske inte är nödvändig för njutning men saker som är enkla att nå motiverar mig väsentligen mindre

Vilket jag inte skrev något om och håller med om att det kan stämma som generalisering. Däremot inte att det måste vara ett absolut krav vilket det ofta resoneras kring, det var min poäng. I retrospektiv kan jag se att för mig personligen har det haft mycket att göra med det @ironcaste skriver nedan.

Jag känner att det hör ihop med graden av mognad i intresset. Ju mer rookie desto enklare att hitta spännande klockor. Omvänt... ju längre du varit med och ju mer har du provat desto knepigare att bli exalterad. 🤥
Minns fortfarande när jag köpte min första automatiska kronograf. En Fortis. Inget speciellt, skulle absolut inte köpa en idag. Men då var känslan mycket speciell. Dyr var den också! 9000 kr! 😂

Jag säger som en av mina få ”idoler” i vuxen ålder, Olle Ljungström:

- "Jag skulle vilja se saker utifrån ett helt oförstört utgångsläge, där jag som oskuld beträder min första tyska lederklubb. Att gå in i saker med öppna ögon."

😊
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Förbaskat trist att vara materialist. Lyckan är kortvarig. Tror många av oss känner igen oss i känslan. Jag med.

Det är lurigt om man har trånat efter något och sen får det. Drömmarna ska man kanske just låta vara drömmar ibland. Ibland blir det liksom platt när man väl är där.

Men har man träffat rätt så kan det också bli riktigt bra när man väl kommer dit. Hoppas den känslan kommer när den nya landat!
Jag har också alltid varit rätt hård på att jaga prylar (flest när man dör osv) men har faktiskt med åren börjat uppskatta att BEHÅLLA prylar alltmer. (Även att slänga dom man inte vill ha!) Att köpa fina saker av bra kvalitet som man sedan är fine med att dom slits och blir gamla "kompisar" ger betydligt mer värde än att hela tiden jaga nytt. Funkar nog egentligen väldigt bra på klockor (men kräver lite karaktär 😁). Funkar sämre på skidor och padelrack o sånt som dels slits och där det också finns en betydande materialutveckling att ta del av.
(Sedan vill jag på intet sätt låta påskina att jag är botad ifall nån jag känner råkar läsa detta 😎)
 

Jamterik

Audemars
2-Faktor
Inne på dag två av OWGMARCH, har haft 104an på armen i 6 dagar nu, kan igen konstatera att den går bättre och bättre ju mer jag bär den. -3sec senaste 24h. Den var verkligen över hela spektrat när jag köpte den! Sakta men säkert blir den nog perfekt!
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
På min Sinn Lit de parade lyfter jag idag fram Sinn 104.
Jag har försökt köpa tillbaka den mer än en gång, men hittills har det varit tvärnej. Min största felbedömning hittills när jag valde att sälja den.

IMG_20191202_143647.jpg
IMG_20191202_143954.jpg
IMG_20191130_101621-01.jpg
IMG_20191128_104610.jpg
 

R.Capac

Audemars
2-Faktor
På min Sinn Lit de parade lyfter jag idag fram Sinn 104.
Jag har försökt köpa tillbaka den mer än en gång, men hittills har det varit tvärnej. Min största felbedömning hittills när jag valde att sälja den.

IMG_20191202_143647.jpg
IMG_20191202_143954.jpg
IMG_20191130_101621-01.jpg
IMG_20191128_104610.jpg
Jag kommer ihåg då du presenterade att sälja den i denna tråden. Inte köpläge just då tyvärr. Åhh vad vacker!
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Har haft den överlägset mest på det grå alcantarabandet följt av det bruna bandet utan bund-lappen och sailcloth på tredje plats.

IMG_20200920_082543_153.jpg
IMG_20191103_112415-01.jpeg
IMG_20200922_161839_379.jpg
Väldigt fin klocka. Fina bilder! :)
Men hallå...
Om man hittar? Frågan är ju hur snart man hittar. I bästa fall inte den närmsta månaden kanske. Fast mer sannolikt förhoppningsvis inte den första eller andra veckan.

Sitter och väntar på nya Speedyn. En drömklocka? Neeej, det kan jag väl inte säga. Spännande? Absolut! Nytt bättre verk, annan, förhoppningsvis roligare länk, annan mer vintageinspirerad men modern tavla. Dyr? JA!
Kommer det kännas bra efter köp? Hoppas det :bag:

Fast man måste ju ha provat en iaf.
Jag tycker det känns dumsnålt att man inte får några tillbehör. I förra generation var det natoband, rymdkardborreband, lupp, bandbytarverktyg och en stor plakett(?) med sjöhästen på. Jag vet, sånt där lullull spelar inte stor roll och man kanske tittar på det en gång, sen blir det bara något att nämna vid försäljning. Men ändå, extra band kunde man la fått med i nya? Inte för att jag har råd med någon av dem, men inför framtida eventuella köp.
 
Topp