• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

JoelD

Rolex
2-Faktor
Sådär, ordningen återställd! Fick hem den igår. Det tog fem och en halv vecka, eller 27 arbetsdagar.
Quickset var paj och det gick inte att byta datum med kronan.

20210324_073355.jpg
 

JoelD

Rolex
2-Faktor
Skönt! Lite fundersam hur felet kan uppstå på en sådan ny klocka? Kvalitetskontrollen på delar som brustit?
Kan för lite om urverk för att kunna spekulera på riktigt. Men kan väl vara allt möjligt. Jag köpte en av de första U50 som kom till Sverige så kanske var det del av den första batchen där Sinn i liksom release-rushen försökt tillverka så många som möjligt under kort tid så stress påverkat kvaliteten (det är sällan bra att vara early adopter :rolleyes:). Eller så är det bara så att även dessa enklare urverk i slutändan ändå är komplexa mekaniska maskiner där bara slumpen ställde till det för just mig.
 

Laddsladd

Audemars
2-Faktor
Är det bara jag eller är det inte en hel del garantiärenden med Sinn? Har inget annat märke i motsvarande prisklass att jämföra med men tycker att det regelbundet dyker upp ärenden där tidshållningen inte är bra osv och nya klockor får skickas tillbaka. Lite oroväckande kanske?
 

Dr. D

Patek
2-Faktor
Är det bara jag eller är det inte en hel del garantiärenden med Sinn? Har inget annat märke i motsvarande prisklass att jämföra med men tycker att det regelbundet dyker upp ärenden där tidshållningen inte är bra osv och nya klockor får skickas tillbaka. Lite oroväckande kanske?
Jag följer ju inga andra märken, ja förutom ett, och har ingen aning om Sinn har fler eller om Sinnarna här på tråden haft otur?
Mina tre håller iallafall tiden bra och tickar på.
Min gamla 756 går som ett tröskverk sedan 2010 och ingen service gjord.
UX är från 2016 och tickar på.
856B-uhr likaså.

962774A2-EACF-4B8E-824D-A3D8F193DB8B.jpeg
 

JoelD

Rolex
2-Faktor
Är det bara jag eller är det inte en hel del garantiärenden med Sinn? Har inget annat märke i motsvarande prisklass att jämföra med men tycker att det regelbundet dyker upp ärenden där tidshållningen inte är bra osv och nya klockor får skickas tillbaka. Lite oroväckande kanske?
Har också tänkt på det. Känns trist :/. Det måste vara dyrt för Sinn att hålla på att ägna tid åt att åtgärda problem som aldrig borde uppstått också. Så man får hoppas att de får ordning på det.
 

perhog

Audemars
2-Faktor
Är det bara jag eller är det inte en hel del garantiärenden med Sinn? Har inget annat märke i motsvarande prisklass att jämföra med men tycker att det regelbundet dyker upp ärenden där tidshållningen inte är bra osv och nya klockor får skickas tillbaka. Lite oroväckande kanske?
Tror inte det är fler garanti ärenden med SINN än andra märken. Följer ett par andra märkestrådar och tycker mig se att det titt som tätt är garantiärenden på andra märken som är betydligt dyrare men egna verk och därmed borde ha betydligt bättre kvalitetskontroll.
Även om SINN modifierar verken något så är det inte dom som bygger dom, Vilka verk är det som råkar ut för mest garantiärenden? Det kanske är tillverkaren av verken som är orsak till många garantiärenden. Som @JoelD skrev så var det "Quickset var paj" vilket kan bero på tillverkningen hos verk tillverkaren eller kanske Sinn: slutmontering. OBS bara en amatör spekulation :)
 

JoelD

Rolex
2-Faktor
Tror inte det är fler garanti ärenden med SINN än andra märken. Följer ett par andra märkestrådar och tycker mig se att det titt som tätt är garantiärenden på andra märken som är betydligt dyrare men egna verk och därmed borde ha betydligt bättre kvalitetskontroll.
Även om SINN modifierar verken något så är det inte dom som bygger dom, Vilka verk är det som råkar ut för mest garantiärenden? Det kanske är tillverkaren av verken som är orsak till många garantiärenden. Som @JoelD skrev så var det "Quickset var paj" vilket kan bero på tillverkningen hos verk tillverkaren eller kanske Sinn: slutmontering. OBS bara en amatör spekulation :)
Nej precis, jag har inte koll på andra märken så värst, så garanti-frekvensen kanske inte är bättre eller sämre än någon annan egentligen. Och oklart om felet ligger hos Sellita då eller Sinn eller whatever.
 

Jamterik

Audemars
2-Faktor
Tror inte det är fler garanti ärenden med SINN än andra märken. Följer ett par andra märkestrådar och tycker mig se att det titt som tätt är garantiärenden på andra märken som är betydligt dyrare men egna verk och därmed borde ha betydligt bättre kvalitetskontroll.
Även om SINN modifierar verken något så är det inte dom som bygger dom, Vilka verk är det som råkar ut för mest garantiärenden? Det kanske är tillverkaren av verken som är orsak till många garantiärenden. Som @JoelD skrev så var det "Quickset var paj" vilket kan bero på tillverkningen hos verk tillverkaren eller kanske Sinn: slutmontering. OBS bara en amatör spekulation :)
Håller med Perhog, följer tre märken, verkar vara samma samma, mina har haft en egenhet, när dom legat länge i låda, +3 mån, så är dom lite tjuriga, vill tappa/lägga till spd i en omfattning jag inte gillar! Men det har rättat till sig på alla! Efter en v så är dom inom tolerans. Jag har öht inga klagomål på mina. Men jag köper i princip alltid beg, så det är ju möjligt att någon annan har fått bråka med garantier....
 

perhog

Audemars
2-Faktor
Nej precis, jag har inte koll på andra märken så värst, så garanti-frekvensen kanske inte är bättre eller sämre än någon annan egentligen. Och oklart om felet ligger hos Sellita då eller Sinn eller whatever.
Kul att du fick tillbaks klockan utan att behöva vänta ett halvår. Man får se det positiva när det blir ett garanti ärende. Vi får något att prata om i tråden :)
 

perhog

Audemars
2-Faktor
Håller med Perhog, följer tre märken, verkar vara samma samma, mina har haft en egenhet, när dom legat länge i låda, +3 mån, så är dom lite tjuriga, vill tappa/lägga till spd i en omfattning jag inte gillar! Men det har rättat till sig på alla! Efter en v så är dom inom tolerans. Jag har öht inga klagomål på mina. Men jag köper i princip alltid beg, så det är ju möjligt att någon annan har fått bråka med garantier....
Jag har märkt at mina SINN:ar stannar efter två till tre dagar 😃
 

JoelD

Rolex
2-Faktor
Håller med Perhog, följer tre märken, verkar vara samma samma, mina har haft en egenhet, när dom legat länge i låda, +3 mån, så är dom lite tjuriga, vill tappa/lägga till spd i en omfattning jag inte gillar! Men det har rättat till sig på alla! Efter en v så är dom inom tolerans. Jag har öht inga klagomål på mina. Men jag köper i princip alltid beg, så det är ju möjligt att någon annan har fått bråka med garantier....
Jag har en Seiko som legat i lådan i typ 3 år utan att jag rört den och den går flera minuter efter per dygn nu (gick okej men inte fantastiskt förut). Jag har låtit den köra ett par dagar nu i hopp om att den ska hämta sig. Låter lovande om du haft samma grej!
 

Jamterik

Audemars
2-Faktor
Ska jag sända dom till Tyskland för att få dom uppdragna? 🤔
Ja men absolut! Detta måste utredas noggrant! 😅😅 Skämt å sido, min 104;a är den som kräver mest aktivitet under dagen för att ha en bra reserv. Trodde ett tag att det var fel på den, kan det ju iof vara, men om jag är igång hela dagen så har jag inga problem med reserven, sitter jag å små fnuttar framför PC så håller den inte 12 tim.
 

perhog

Audemars
2-Faktor
Jag har en Seiko som legat i lådan i typ 3 år utan att jag rört den och den går flera minuter efter per dygn nu (gick okej men inte fantastiskt förut). Jag har låtit den köra ett par dagar nu i hopp om att den ska hämta sig. Låter lovande om du haft samma grej!
Jag har haft samma fenomen med några äldre klockor. Tex en YEMA från 70 talet, den gick när man drog upp den men det tog någon dag att få den att gå bra. Efter service och rep av kronografen går den numera perfekt men är lite tjurig om den fått ligga för länge. Liknande med en gamma lVC och en gammal Seiko pogue. Så dra upp din seiko lite då och då, ge den lite handledstid typ en kvart tjugo minuter så blir den nog glad igen :)
 
Topp