• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

ajs

Basic
2-Faktor
Inte okej med den tiden....
Det är trist, men vad ska man göra.. Hoppas att jag inte får något mer strul med klockan efter det här besöket. Första gången var det ju bara ett dammkorn under glaset. Det ska bli intressant att höra vad som behövde bytas nu. Kommer tillbaka lagom till semestern. :)
 

perhog

Guld
2-Faktor
Vid nästa besök hos @ERIKSON URHANDEL ska jag be att få prova den här på högern 😂
För den har väl dykförlängning?
Borde väl fungera om jag bär den i armvecket?
1621861914952.png
Dom lär vara bra men att ha en klocka med raketavfyrnings ramp på sidan.. vetifåglarna om jag tänder på den idén.. :confused:
 

perhog

Guld
2-Faktor
Tror @perhog utforskade viklåset här i höstas tillsammans med de franska banden från AGP?
Sinn viklås.. TJA.. vad ska jag säga. Går bra om man har ett kraftigt band. Lite väl kantigt och inte alls lika elegant som ABP, Heuer eller omega dito. Desutom är dom rätt dyra om man jämför med ABP. Har Sinn.s viklås på 158.an och även på 103 classic. det fungerar perfekt eftersom bandet är lite grövre och klockan i större format. Tror inte sinns viklås gör sig på en dressare. En sak jag reagerade på är att piggen i sinns viklås är bra mycket mindre diameter än vad hålet i deras band är blir lite glapp men det löser man läst genom att svarva till en nylonbussing som fyller glappet.

Lite arkivbilder

IMG_1735.JPG
IMG_1731.JPG
IMG_1744.JPG
IMG_E0016.JPG
 

perhog

Guld
2-Faktor
Haha!

Kronograf är fan fusk. Ska det bombas från ovan, så ska det göras med skicklighet och inte fega hjälpmedel. Att ett par kossor och ponnysar i hagen strukit med under upplärningsprocessen, bara för att man missade drop zone med 38 sekunder är smällar man får ta (och bra för läderbandstillverkningen)..
Då var du inte med på den gamla goda tiden när radarledning inte fans överallt och hälften av alla inflygningar var baserade på procedursvängar med ADF.er som utgångspunkt och en viss kurs en viss tid sedan insväng, eller när man hamnade i holding och skulle hålla reda på sekunderna. Flygklockar används inte bara när man ska ta kål på folk utan även när man vill att dom ska komma helskinnade till destinationen. Detta var på den tiden (typ före mitten av90 talet) när inte GPS eller andra avancerade hjälpmedel inte fans i varenda liten flygmaskin eller mobil telefon. En bra klocka ersätter kompassen dagtid 😁

EDIT. Klockan kan faktiskt vara ett bättre instrument än kompassen för att avgöra rätt rikting
 
Senast ändrad:

Kråksaltarn

Silver
2-Faktor
Då var du inte med på den gamla goda tiden när radarledning inte fans överallt och hälften av alla inflygningar var baserade på procedursvängar med ADF.er som utgångspunkt och en viss kurs en viss tid sedan insväng, eller när man hamnade i holding och skulle hålla reda på sekunderna. Flygklockar används inte bara när man ska ta kål på folk utan även när man vill att dom ska komma helskinnade till destinationen. Detta var på den tiden (typ före mitten av90 talet) när inte GPS eller andra avancerade hjälpmedel inte fans i varenda liten flygmaskin eller mobil telefon. En bra klocka ersätter kompassen dagtid 😁

EDIT. Klockan kan faktiskt vara ett bättre instrument än kompassen för att avgöra rätt rikting
Radarledning, inflygningar, procedursvängar, ADF:er, holding.. Vafan, frånsett helikopter är det närmaste cockpit jag kommit tredje passagerarraden på inrikesflighten! 🙂

Det här med riktning däremot funkar ju med vanlig tvåhandare. Måste alltid fuskkolla online dock, så är i stort behov av att mobildata överlever mig då apokalypsen är i antågande.. 😩
 

perhog

Guld
2-Faktor
Radarledning, inflygningar, procedursvängar, ADF:er, holding.. Vafan, frånsett helikopter är det närmaste cockpit jag kommit tredje passagerarraden på inrikesflighten! 🙂

Det här med riktning däremot funkar ju med vanlig tvåhandare. Måste alltid fuskkolla online dock, så är i stort behov av att mobildata överlever mig då apokalypsen är i antågande.. 😩
Ursäkta om jag använde hieroglyfer. Men förr när all elektronik inte fanns så var det enda sättet att komma fram. Även om jag lärt mig flyga med GPS, FMS och allt vad det numera heter så överger jag aldrig den gamla tekniken eftersom den fungerar utan ström och mobilmaster.

Helt rätt att riktning fungerar med en vanlig tvåhandare. Det enda du behöver hålla reda på är om det är sommar eller vinter tid och hur lång du befinner dig i från meridianen som anger svensk normaltid dvs 15 graders meridianen. Det skiljer ju ca 25 minuter tex. (LMT) mellan Stockholm och göterborg , vilket ger en approximativ differens på ca 7 grader vilket kan vara nog så väsentligt när man ska navigera till närmaste utskänkningsställe. :) Fördelen är at du inte behöver räkna med missviningen eller deviationen som en kompass ger.
 
Senast ändrad:

R.Capac

Guld
2-Faktor
Tacksam för info om en ETA 955.652 normalt har en backlash och missar index som denna. Vad orsakar detta, hur rättar man till det?
0484FBE7-5297-4EEA-A7CA-73C2CAC62D1E.jpeg


D55DC602-CDBB-4AD2-AA47-6E160478824B.jpeg
Snyggt! Har inte hört om ETA 955.652 s backlash annat än i just UX. Någon annan? Jag har alltid sammanknippat backlashen med den oljefyllda boetten. Den bouncar mer och mindre vid olika tillfällen har jag också märkt. Just nu i rumstemperatur nästan inget. Har du någon skojjig luftbubbla :)? Brukar framträda hos min vid lite svalare temperaturer.
1621921265203.png
 

vanman

Guld
2-Faktor
Snyggt! Har inte hört om ETA 955.652 s backlash annat än i just UX. Någon annan? Jag har alltid sammanknippat backlashen med den oljefyllda boetten. Den bouncar mer och mindre vid olika tillfällen har jag också märkt. Just nu i rumstemperatur nästan inget. Har du någon skojjig luftbubbla :)? Brukar framträda hos min vid lite svalare temperaturer.
1621921265203.png
Den är ju riktigt läcker i bara "stål" också - kanske en sådan man ska ha för att komplettera övriga.. :)
 

Dr. D

Pandion
2-Faktor
Min ligger lite före och ibland är det just i uppförsbacken mot 12 den inte prickar index. Sen studsar den ju tillbaka nån 1/10-sekund innan den tickat vidare tack vare oljan. Jag la lite energi på det där de första veckorna men nu skiter jag högaktningsfullt i det 😁
När det är dags för batteribyte får du be dem kolla på det antar jag?
E238999B-645D-43CC-BFD6-19505FACFD97.jpeg
 

Kråksaltarn

Silver
2-Faktor
Ursäkta om jag använde hieroglyfer. Men förr när all elektronik inte fanns så var det enda sättet att komma fram. Även om jag lärt mig flyga med GPS, FMS och allt vad det numera heter så överger jag aldrig den gamla tekniken eftersom den fungerar utan ström och mobilmaster.

Helt rätt att riktning fungerar med en vanlig tvåhandare. Det enda du behöver hålla reda på är om det är sommar eller vinter tid och hur lång du befinner dig i från meridianen som anger svensk normaltid dvs 15 graders meridianen. Det skiljer ju ca 25 minuter tex. (LMT) mellan Stockholm och göterborg , vilket ger en approximativ differens på ca 7 grader vilket kan vara nog så väsentligt när man ska navigera till närmaste utskänkningsställe. :) Fördelen är at du inte behöver räkna med missviningen eller deviationen som en kompass ger.

Det där med avstånd till meridianen är väl det jag syftar på främst med att jag måste nödgoogla. Fattar ändå inte riktigt skillnaden mot kompassen, ska jag villigt erkänna.

Är mer av en klock- än friluftsnörd dock, så har extremt begränsade kunskaper här. :)
 

R.Capac

Guld
2-Faktor
Min ligger lite före och ibland är det just i uppförsbacken mot 12 den inte prickar index. Sen studsar den ju tillbaka nån 1/10-sekund innan den tickat vidare tack vare oljan. Jag la lite energi på det där de första veckorna men nu skiter jag högaktningsfullt i det 😁
När det är dags för batteribyte får du be dem kolla på det antar jag?
E238999B-645D-43CC-BFD6-19505FACFD97.jpeg
Vet inte riktigt vad de ska kolla på. Helt naturligt beteende för UX. Lite olika oljor har florerat genom åren som kanske haft lite inverkan. Äh som du säger, man kanske brydde sig alldeles i början. Nu uppskattar jag UX unikitet (säger man så?).
 

RäserRaffe

Basic
2-Faktor
Snyggt! Har inte hört om ETA 955.652 s backlash annat än i just UX. Någon annan? Jag har alltid sammanknippat backlashen med den oljefyllda boetten. Den bouncar mer och mindre vid olika tillfällen har jag också märkt. Just nu i rumstemperatur nästan inget. Har du någon skojjig luftbubbla :)? Brukar framträda hos min vid lite svalare temperaturer.
1621921265203.png
Tack för glädjande svar, att det är så här de beter sig i uppförsbacke främst mellan 9 och 12. Luftbubbla slipper jag eftersom förre ägaren precis haft den inne hos Sinn för hydrotest, kanske oljebyte😀. Vissa varv bouncar den nästan inte alls. Som nämnts är den iallafall en störtskön klocka.
 

RäserRaffe

Basic
2-Faktor
Min ligger lite före och ibland är det just i uppförsbacken mot 12 den inte prickar index. Sen studsar den ju tillbaka nån 1/10-sekund innan den tickat vidare tack vare oljan. Jag la lite energi på det där de första veckorna men nu skiter jag högaktningsfullt i det 😁
När det är dags för batteribyte får du be dem kolla på det antar jag?
E238999B-645D-43CC-BFD6-19505FACFD97.jpeg
Jag kommer att vänja mig, för klockan är ju bara så grym. Otroligt snyggt band du har på din, vad är det för sort?
 

perhog

Guld
2-Faktor
Det där med avstånd till meridianen är väl det jag syftar på främst med att jag måste nödgoogla. Fattar ändå inte riktigt skillnaden mot kompassen, ska jag villigt erkänna.

Är mer av en klock- än friluftsnörd dock, så har extremt begränsade kunskaper här. :)
Kompassen har en missvisning beroende på att magnetiska norr och riktiga norr inte ligger på samma ställe. Missvisningen i sverige är mellan 4 och 7 grader öst (ungefär) i stockholmstrakten ca 6 gr öst och gbg ca 4 gr öst. Lägg där till att kompassen påverkas av tex det fordon den är monterad i. En stålbåt med radio prylar, en bil med massa elektronik, en flygmaskin med ännu mer elektronik eller bara i sommarstugan där kompassen ligger nära ett par högtalare. Allt detta gör att kompassen kan visa totalt galet (sådär en 90 grader fel är ingen konst att åstadkomma)
OBS detta är nördnivå och inget man kan förvänta sig en "normal" människa ska hålla reda på.
Slutsats. Så länge klockan är uppdragen och solen fortsätter att lysa så är det en oslagbar kombination. :)

Som en liten bonus information. Charles Lindberg konstruerade en klocka tillsammans med Longiness som gjorde det möjligt att beräkna vart på jorden du befann
dig med hjälp av klockan och en finurlig vridring samt solen.

Besudlar tråden med ett exempel på en riktig flygklocka





IMG_1346.JPG
IMG_1707.JPG
 

Kråksaltarn

Silver
2-Faktor
Kompassen har en missvisning beroende på att magnetiska norr och riktiga norr inte ligger på samma ställe. Missvisningen i sverige är mellan 4 och 7 grader öst (ungefär) i stockholmstrakten ca 6 gr öst och gbg ca 4 gr öst. Lägg där till att kompassen påverkas av tex det fordon den är monterad i. En stålbåt med radio prylar, en bil med massa elektronik, en flygmaskin med ännu mer elektronik eller bara i sommarstugan där kompassen ligger nära ett par högtalare. Allt detta gör att kompassen kan visa totalt galet (sådär en 90 grader fel är ingen konst att åstadkomma)
OBS detta är nördnivå och inget man kan förvänta sig en "normal" människa ska hålla reda på.
Slutsats. Så länge klockan är uppdragen och solen fortsätter att lysa så är det en oslagbar kombination. :)

Som en liten bonus information. Charles Lindberg konstruerade en klocka tillsammans med Longiness som gjorde det möjligt att beräkna vart på jorden du befann
dig med hjälp av klockan och en finurlig vridring samt solen.

Besudlar tråden med ett exempel på en riktig flygklocka





IMG_1346.JPG
IMG_1707.JPG
Fun fact: Lindbergh Hour Angle var den klocka som, då jag jag läste på om den, först fick kännedom om att man kunde använda klocka för att ta ut väderstreck. Kanske 5-6 år sedan..
Hade helt klart kunnat tänka mig en sån som conversation piece, tycker faktiskt den är ganska snygg på ett Reversoesque vis.. Synd bara att den är (likt många flygare) groteskt stor, och totalt omöjlig att bära upp för egen del.
 

Cosmo

Guld
2-Faktor
Det är trist, men vad ska man göra.. Hoppas att jag inte får något mer strul med klockan efter det här besöket. Första gången var det ju bara ett dammkorn under glaset. Det ska bli intressant att höra vad som behövde bytas nu. Kommer tillbaka lagom till semestern. :)
Vad var det för strul nu andra gången ?
Jag hade två mindre bra erfarenheter förra året med två nyinköpta Sinn, en 556 och en 356.
556an hade också damm under glaset så den fick gå tillbaka till Erikson där dom kunde plocka bort det.
På 356an var det någonting som hade hänt med delen i kronan som frikopplar uppdragsaxeln från kronan när den ska gängas.
Blev lite fundersam där och då på Sinns kvalitetskontroll men har även haft en 556 IB som varit problemfri så jag kanske hade lite otur med dom tidigare två.
 
Senast ändrad:

Dr. D

Pandion
2-Faktor
Fun fact: Lindbergh Hour Angle var den klocka som, då jag jag läste på om den, först fick kännedom om att man kunde använda klocka för att ta ut väderstreck. Kanske 5-6 år sedan..
Hade helt klart kunnat tänka mig en sån som conversation piece, tycker faktiskt den är ganska snygg på ett Reversoesque vis.. Synd bara att den är (likt många flygare) groteskt stor, och totalt omöjlig att bära upp för egen del.
Tror vi är lite känsliga nuförtiden och borde börja bära lite större dinkor;
1621933061589.png
 
Topp