Inte okej med den tiden....Saknar sinnen.. Förväntas få tillbaka den i början på juli.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Inte okej med den tiden....Saknar sinnen.. Förväntas få tillbaka den i början på juli.
Det är trist, men vad ska man göra.. Hoppas att jag inte får något mer strul med klockan efter det här besöket. Första gången var det ju bara ett dammkorn under glaset. Det ska bli intressant att höra vad som behövde bytas nu. Kommer tillbaka lagom till semestern.Inte okej med den tiden....
Citerade fel!Bjud gärna på bilder så peppas vi andra Provade faktiskt en för en vecka sedan, så man är ju som sagt sugen!
Dom lär vara bra men att ha en klocka med raketavfyrnings ramp på sidan.. vetifåglarna om jag tänder på den idén..Vid nästa besök hos @ERIKSON URHANDEL ska jag be att få prova den här på högern
För den har väl dykförlängning?
Borde väl fungera om jag bär den i armvecket?
Sinn viklås.. TJA.. vad ska jag säga. Går bra om man har ett kraftigt band. Lite väl kantigt och inte alls lika elegant som ABP, Heuer eller omega dito. Desutom är dom rätt dyra om man jämför med ABP. Har Sinn.s viklås på 158.an och även på 103 classic. det fungerar perfekt eftersom bandet är lite grövre och klockan i större format. Tror inte sinns viklås gör sig på en dressare. En sak jag reagerade på är att piggen i sinns viklås är bra mycket mindre diameter än vad hålet i deras band är blir lite glapp men det löser man läst genom att svarva till en nylonbussing som fyller glappet.Tror @perhog utforskade viklåset här i höstas tillsammans med de franska banden från AGP?
Då var du inte med på den gamla goda tiden när radarledning inte fans överallt och hälften av alla inflygningar var baserade på procedursvängar med ADF.er som utgångspunkt och en viss kurs en viss tid sedan insväng, eller när man hamnade i holding och skulle hålla reda på sekunderna. Flygklockar används inte bara när man ska ta kål på folk utan även när man vill att dom ska komma helskinnade till destinationen. Detta var på den tiden (typ före mitten av90 talet) när inte GPS eller andra avancerade hjälpmedel inte fans i varenda liten flygmaskin eller mobil telefon. En bra klocka ersätter kompassen dagtidHaha!
Kronograf är fan fusk. Ska det bombas från ovan, så ska det göras med skicklighet och inte fega hjälpmedel. Att ett par kossor och ponnysar i hagen strukit med under upplärningsprocessen, bara för att man missade drop zone med 38 sekunder är smällar man får ta (och bra för läderbandstillverkningen)..
Radarledning, inflygningar, procedursvängar, ADF:er, holding.. Vafan, frånsett helikopter är det närmaste cockpit jag kommit tredje passagerarraden på inrikesflighten!Då var du inte med på den gamla goda tiden när radarledning inte fans överallt och hälften av alla inflygningar var baserade på procedursvängar med ADF.er som utgångspunkt och en viss kurs en viss tid sedan insväng, eller när man hamnade i holding och skulle hålla reda på sekunderna. Flygklockar används inte bara när man ska ta kål på folk utan även när man vill att dom ska komma helskinnade till destinationen. Detta var på den tiden (typ före mitten av90 talet) när inte GPS eller andra avancerade hjälpmedel inte fans i varenda liten flygmaskin eller mobil telefon. En bra klocka ersätter kompassen dagtid
EDIT. Klockan kan faktiskt vara ett bättre instrument än kompassen för att avgöra rätt rikting
Ursäkta om jag använde hieroglyfer. Men förr när all elektronik inte fanns så var det enda sättet att komma fram. Även om jag lärt mig flyga med GPS, FMS och allt vad det numera heter så överger jag aldrig den gamla tekniken eftersom den fungerar utan ström och mobilmaster.Radarledning, inflygningar, procedursvängar, ADF:er, holding.. Vafan, frånsett helikopter är det närmaste cockpit jag kommit tredje passagerarraden på inrikesflighten!
Det här med riktning däremot funkar ju med vanlig tvåhandare. Måste alltid fuskkolla online dock, så är i stort behov av att mobildata överlever mig då apokalypsen är i antågande..
Vilken snygging!Tacksam för info om en ETA 955.652 normalt har en backlash och missar index som denna. Vad orsakar detta, hur rättar man till det?
Snyggt! Har inte hört om ETA 955.652 s backlash annat än i just UX. Någon annan? Jag har alltid sammanknippat backlashen med den oljefyllda boetten. Den bouncar mer och mindre vid olika tillfällen har jag också märkt. Just nu i rumstemperatur nästan inget. Har du någon skojjig luftbubbla ? Brukar framträda hos min vid lite svalare temperaturer.Tacksam för info om en ETA 955.652 normalt har en backlash och missar index som denna. Vad orsakar detta, hur rättar man till det?
Vet inte vad som hänt men just nu är det Nato som snurrar i huvudet till UX. Kanske för att det finns en uppsjö mysiga sommarfärger.
Godmorgon! Tror jag ska kränga av länken, saknar Nato.
Den är ju riktigt läcker i bara "stål" också - kanske en sådan man ska ha för att komplettera övriga..Snyggt! Har inte hört om ETA 955.652 s backlash annat än i just UX. Någon annan? Jag har alltid sammanknippat backlashen med den oljefyllda boetten. Den bouncar mer och mindre vid olika tillfällen har jag också märkt. Just nu i rumstemperatur nästan inget. Har du någon skojjig luftbubbla ? Brukar framträda hos min vid lite svalare temperaturer.
Ursäkta om jag använde hieroglyfer. Men förr när all elektronik inte fanns så var det enda sättet att komma fram. Även om jag lärt mig flyga med GPS, FMS och allt vad det numera heter så överger jag aldrig den gamla tekniken eftersom den fungerar utan ström och mobilmaster.
Helt rätt att riktning fungerar med en vanlig tvåhandare. Det enda du behöver hålla reda på är om det är sommar eller vinter tid och hur lång du befinner dig i från meridianen som anger svensk normaltid dvs 15 graders meridianen. Det skiljer ju ca 25 minuter tex. (LMT) mellan Stockholm och göterborg , vilket ger en approximativ differens på ca 7 grader vilket kan vara nog så väsentligt när man ska navigera till närmaste utskänkningsställe. Fördelen är at du inte behöver räkna med missviningen eller deviationen som en kompass ger.
Vet inte riktigt vad de ska kolla på. Helt naturligt beteende för UX. Lite olika oljor har florerat genom åren som kanske haft lite inverkan. Äh som du säger, man kanske brydde sig alldeles i början. Nu uppskattar jag UX unikitet (säger man så?).Min ligger lite före och ibland är det just i uppförsbacken mot 12 den inte prickar index. Sen studsar den ju tillbaka nån 1/10-sekund innan den tickat vidare tack vare oljan. Jag la lite energi på det där de första veckorna men nu skiter jag högaktningsfullt i det
När det är dags för batteribyte får du be dem kolla på det antar jag?
Tack för glädjande svar, att det är så här de beter sig i uppförsbacke främst mellan 9 och 12. Luftbubbla slipper jag eftersom förre ägaren precis haft den inne hos Sinn för hydrotest, kanske oljebyte. Vissa varv bouncar den nästan inte alls. Som nämnts är den iallafall en störtskön klocka.Snyggt! Har inte hört om ETA 955.652 s backlash annat än i just UX. Någon annan? Jag har alltid sammanknippat backlashen med den oljefyllda boetten. Den bouncar mer och mindre vid olika tillfällen har jag också märkt. Just nu i rumstemperatur nästan inget. Har du någon skojjig luftbubbla ? Brukar framträda hos min vid lite svalare temperaturer.
Jag kommer att vänja mig, för klockan är ju bara så grym. Otroligt snyggt band du har på din, vad är det för sort?Min ligger lite före och ibland är det just i uppförsbacken mot 12 den inte prickar index. Sen studsar den ju tillbaka nån 1/10-sekund innan den tickat vidare tack vare oljan. Jag la lite energi på det där de första veckorna men nu skiter jag högaktningsfullt i det
När det är dags för batteribyte får du be dem kolla på det antar jag?
Jag kommer att vänja mig, för klockan är ju bara så grym. Otroligt snyggt band du har på din, vad är det för sort?
Vet du möjligtvis vad för oljor de använt?Vet inte riktigt vad de ska kolla på. Helt naturligt beteende för UX. Lite olika oljor har florerat genom åren som kanske haft lite inverkan. Äh som du säger, man kanske brydde sig alldeles i början. Nu uppskattar jag UX unikitet (säger man så?).
Kompassen har en missvisning beroende på att magnetiska norr och riktiga norr inte ligger på samma ställe. Missvisningen i sverige är mellan 4 och 7 grader öst (ungefär) i stockholmstrakten ca 6 gr öst och gbg ca 4 gr öst. Lägg där till att kompassen påverkas av tex det fordon den är monterad i. En stålbåt med radio prylar, en bil med massa elektronik, en flygmaskin med ännu mer elektronik eller bara i sommarstugan där kompassen ligger nära ett par högtalare. Allt detta gör att kompassen kan visa totalt galet (sådär en 90 grader fel är ingen konst att åstadkomma)Det där med avstånd till meridianen är väl det jag syftar på främst med att jag måste nödgoogla. Fattar ändå inte riktigt skillnaden mot kompassen, ska jag villigt erkänna.
Är mer av en klock- än friluftsnörd dock, så har extremt begränsade kunskaper här.
Första oljan jag hade 2007? gulnade fort och tavla och visare likaså. Den ersattes ganska snart med en silikonolja vill jag minnas. Nu är det inga problem med gulbruna tavlor. Har inte koll vilka oljor som används.Vet du möjligtvis vad för oljor de använt?
Fun fact: Lindbergh Hour Angle var den klocka som, då jag jag läste på om den, först fick kännedom om att man kunde använda klocka för att ta ut väderstreck. Kanske 5-6 år sedan..Kompassen har en missvisning beroende på att magnetiska norr och riktiga norr inte ligger på samma ställe. Missvisningen i sverige är mellan 4 och 7 grader öst (ungefär) i stockholmstrakten ca 6 gr öst och gbg ca 4 gr öst. Lägg där till att kompassen påverkas av tex det fordon den är monterad i. En stålbåt med radio prylar, en bil med massa elektronik, en flygmaskin med ännu mer elektronik eller bara i sommarstugan där kompassen ligger nära ett par högtalare. Allt detta gör att kompassen kan visa totalt galet (sådär en 90 grader fel är ingen konst att åstadkomma)
OBS detta är nördnivå och inget man kan förvänta sig en "normal" människa ska hålla reda på.
Slutsats. Så länge klockan är uppdragen och solen fortsätter att lysa så är det en oslagbar kombination.
Som en liten bonus information. Charles Lindberg konstruerade en klocka tillsammans med Longiness som gjorde det möjligt att beräkna vart på jorden du befann
dig med hjälp av klockan och en finurlig vridring samt solen.
Besudlar tråden med ett exempel på en riktig flygklocka
Vad var det för strul nu andra gången ?Det är trist, men vad ska man göra.. Hoppas att jag inte får något mer strul med klockan efter det här besöket. Första gången var det ju bara ett dammkorn under glaset. Det ska bli intressant att höra vad som behövde bytas nu. Kommer tillbaka lagom till semestern.
Tror vi är lite känsliga nuförtiden och borde börja bära lite större dinkor;Fun fact: Lindbergh Hour Angle var den klocka som, då jag jag läste på om den, först fick kännedom om att man kunde använda klocka för att ta ut väderstreck. Kanske 5-6 år sedan..
Hade helt klart kunnat tänka mig en sån som conversation piece, tycker faktiskt den är ganska snygg på ett Reversoesque vis.. Synd bara att den är (likt många flygare) groteskt stor, och totalt omöjlig att bära upp för egen del.
Hur länge har UX.en hängt med?Nu har denna varit i mitt ägo i ett år, fortfarande riktigt nöjd.
Är paratrooper bättre än MN tycker du? Kanske är enklare med passformen tänker jag...?Paratrooper Strap Black and White
Buy the original Paratrooper Strap Black and White. We have the world's largest collection. 100.000+ happy customers since 2012www.cheapestnatostraps.com
Prisvärt! Hur det håller i längden har jag ingen aning om.