• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

perhog

Guld
2-Faktor
Fun fact: Lindbergh Hour Angle var den klocka som, då jag jag läste på om den, först fick kännedom om att man kunde använda klocka för att ta ut väderstreck. Kanske 5-6 år sedan..
Hade helt klart kunnat tänka mig en sån som conversation piece, tycker faktiskt den är ganska snygg på ett Reversoesque vis.. Synd bara att den är (likt många flygare) groteskt stor, och totalt omöjlig att bära upp för egen del.
Hur små klockor vill du ha?? Tycker inte att 37 mm är att anse som groteskt. Min från 87 är 37 mm. Vet att longines har gjort flera jubileumsmodeller som är större och mer lik orginalet i storlek men den från 87 är nästan en dress klocka.

Nu blir det inget mer OT, risken är att alla min SINN klockor börjar gå baklänges. 😁

longines 1.jpg
 

Kråksaltarn

Silver
2-Faktor
Hur små klockor vill du ha?? Tycker inte att 37 mm är att anse som groteskt. Min från 87 är 37 mm. Vet att longines har gjort flera jubileumsmodeller som är större och mer lik orginalet i storlek men den från 87 är nästan en dress klocka.

Nu blir det inget mer OT, risken är att alla min SINN klockor börjar gå baklänges. 😁

longines 1.jpg

Oj, visste inte att den fanns/var så "liten". Vill minnas att den jag sneglade åt säkert var centimetern större i diameter (mycket riktigt från Heritageserien), och med tanke på flygkopplingen så tog jag för givet att den snarare var krympt! Flera år sedan dock, har släppt den sen dess. Fin klocka dock!
 

perhog

Guld
2-Faktor
Oj, visste inte att den fanns/var så "liten". Vill minnas att den jag sneglade åt säkert var centimetern större i diameter (mycket riktigt från Heritageserien), och med tanke på flygkopplingen så tog jag för givet att den snarare var krympt! Flera år sedan dock, har släppt den sen dess. Fin klocka dock!
Jag såg den modellen när den släpptes 1987 men köpte aldrig någon eftersom jag nyss köpt en flygmaskin, har alltid suktat efter en sen dess. Förra året låg det plötsligt en hos @ERIKSON URHANDEL i pre owned montern. Det går att hitta många trevliga märken hos nyss nämnda ur butik både nya och begagnade. :)
 

Canee

Silver
2-Faktor
Kopplat till mitt alligatorpräglade kavskinnsband Hirsch Duke ovan:

Jag är seriöst sugen på att skaffa ett "riktigt" band med Sinns viklås.

1. Ni som prövat, hur är viklåset? Vad jag förstått så kan man skifta över detta till även andra band, förutsatt att håldiameter inte är helt bananas..? Dvs. man är inte bunden till Sinns originalband..

2. Sinn verkar ta 160 € extra för alligatorbanden, men ser inte att de listas hos @ERIKSON URHANDEL s webbshop. Vad listar de?

3. Jag har haft tre olika originalband från Sinn. Frånsett gummibandet har samtliga varit för långa för mina spinkiga pianohandleder. Finns banden att beställa i kortare längder?

Tar jättetacksamt emot svar!
Har kanske missat ett svar senare i tråden men jag har haft samma problem som du gällande längden. Köpte därför mitt Sinnläder till 104an i storlek S = kortare och därmed bytte passform. :)
 

Kråksaltarn

Silver
2-Faktor
Har kanske missat ett svar senare i tråden men jag har haft samma problem som du gällande längden. Köpte därför mitt Sinnläder till 104an i storlek S = kortare och därmed bytte passform. :)

Det är så alltså..? :)
Tycker mig ha läst det lite varstans, men hittar det aldrig som alternativ vid beställningsförfarandet. Vet du om samtliga läder finns i strl S? Om du fortfarande har det till förfogande, hur långt är det? 175 på totalen? 180?
 

R.Capac

Guld
2-Faktor
Största fördelen är väl att det bara blir ett lager mellan klockan och armen istf två på MN.
Tror även det är ett lager på Erikas- någon som vet?
Erikas och Strapped MN går en gång under klockan men har ändå fördelen att klockan hänger kvar om ett bandstift pajjar eller om spännet har ur..
Strapped på bild.
1621936562388.png

1621936619346.png
 
Senast ändrad:

ajs

Basic
2-Faktor
Vad var det för strul nu andra gången ?
Jag hade två mindre bra erfarenheter förra året med två nyinköpta Sinn, en 556 och en 356.
556an hade också damm under glaset så den fick gå tillbaka till Erikson där dom kunde plocka bort det.
På 356an var det någonting som hade hänt med delen i kronan som frikopplar uppdragsaxeln från kronan när den ska gängas.
Blev lite fundersam där och då på Sinns kvalitetskontroll men har även haft en 556 IB som varit problemfri så jag kanske hade lite otur med dom tidigare två.
Upplevde att gångreserven var kass under en längre tid. Till slut la klockan av helt och inte gick att dra upp längre. :grumpy:
Jag är ju tyvärr inte den enda här i tråden med U50 som har haft strul..
 

Canee

Silver
2-Faktor
Det är så alltså..? :)
Tycker mig ha läst det lite varstans, men hittar det aldrig som alternativ vid beställningsförfarandet. Vet du om samtliga läder finns i strl S? Om du fortfarande har det till förfogande, hur långt är det? 175 på totalen? 180?
Med risk för att jag mäter lite halvdant så får jag det till mellan 175-180, den längre delen är 10,5 medan den kortare är lite lurigare att lägga platt mot linjalen (får den till 7,3 cm). För mig med cirka 16 cm handled är det enorm skillnad. Önskar att alla erbjöd ett kortare alternativ. Blir mycket "flärp" på mina övriga band som jag roterar på klockorna i samlingen.

Edit: Vet inte om samtliga finns i S men jag har fått den uppfattningen.
 

Kråksaltarn

Silver
2-Faktor
Med risk för att jag mäter lite halvdant så får jag det till mellan 175-180, den längre delen är 10,5 medan den kortare är lite lurigare att lägga platt mot linjalen (får den till 7,3 cm). För mig med cirka 16 cm handled är det enorm skillnad. Önskar att alla erbjöd ett kortare alternativ. Blir mycket "flärp" på mina övriga band som jag roterar på klockorna i samlingen.

Perfekt ju! Tack!

Har ofta samma bekymmer här, mina mäter 16,5 ungefär och även om de är platta och klarar bära upp hyggligt stora dinkor så är flärparna ett återkommande problem.
Landar nog i ett alligatorpräglat Hirsch Performance strap den här gången, men tycker Sinns kalvläderstraps är bra kvalle för pengen.
 

Cosmo

Guld
2-Faktor
Upplevde att gångreserven var kass under en längre tid. Till slut la klockan av helt och inte gick att dra upp längre. :grumpy:
Jag är ju tyvärr inte den enda här i tråden med U50 som har haft strul..
Aj aj aj det låter oroväckande för en potentiell U50 köpare 😬 Nä då avvaktar jag ett tag.
Även om man har garanti så är det segt att behöva skicka iväg en ny klocka och jag vet att det skulle störa mig.
 

ajs

Basic
2-Faktor
Aj aj aj det låter oroväckande för en potentiell U50 köpare 😬 Nä då avvaktar jag ett tag.
Även om man har garanti så är det segt att behöva skicka iväg en ny klocka och jag vet att det skulle störa mig.
Tråkigt om det nu är så stor kvalitetsbrist på U50n, har inte forskat djupare i detta så vet ju inte hur det är på andra forum. Hörde att deras försäljning hade ökat rejält så det är förhoppningsvis bara ett måndagsexemplar vi har fått här, men jag håller med om att det är kasst.
Saknar klockan.. Har inga planer på att göra mig av med den närmsta tiden då det är en favorit.
 

Cosmo

Guld
2-Faktor
Tråkigt om det nu är så stor kvalitetsbrist på U50n, har inte forskat djupare i detta så vet ju inte hur det är på andra forum. Hörde att deras försäljning hade ökat rejält så det är förhoppningsvis bara ett måndagsexemplar vi har fått här, men jag håller med om att det är kasst.
Saknar klockan.. Har inga planer på att göra mig av med den närmsta tiden då det är en favorit.
Förhoppningsvis så ska den väl funka klockrent när du får tillbaka den igen.
Sugen blir jag trots allt men lär nog göra lite research först. Vore segt att köpa en till sommaren för att sen behöva skicka iväg den omgående.
 

JoelD

Guld
2-Faktor
Förhoppningsvis så ska den väl funka klockrent när du får tillbaka den igen.
Sugen blir jag trots allt men lär nog göra lite research först. Vore segt att köpa en till sommaren för att sen behöva skicka iväg den omgående.
Man får ändå utgå ifrån att de allra flesta levereras i gott skick. Min var en av de första som såldes i Sverige och kanske var det just ett exemplar som satts ihop i vild stress över en ny release? Who knows. Fast med allt detta knas är jag också lite nervös för min 356 som jag beställt. Kommer den också ha problem?
 

Canee

Silver
2-Faktor
Man får ändå utgå ifrån att de allra flesta levereras i gott skick. Min var en av de första som såldes i Sverige och kanske var det just ett exemplar som satts ihop i vild stress över en ny release? Who knows. Fast med allt detta knas är jag också lite nervös för min 356 som jag beställt. Kommer den också ha problem?
Lite besvärande ändå att ett varumärke med tysk ingenjörskonst och precision som kännetecken har denna typ av problem? Framförallt tycker jag att väntetiderna verkar under all kritik. Tycker att garantiärenden ska prioriteras.
 

Cosmo

Guld
2-Faktor
Man får ändå utgå ifrån att de allra flesta levereras i gott skick. Min var en av de första som såldes i Sverige och kanske var det just ett exemplar som satts ihop i vild stress över en ny release? Who knows. Fast med allt detta knas är jag också lite nervös för min 356 som jag beställt. Kommer den också ha problem?
Jag har ingen aning om felprocenten men jag fick lite halvdålig erfarenhet från förra året som fortfarande sitter i.
Förhoppningsvis så är det ett
lågt antal som avviker och det kanske är lätt att stirra sig blind på det som är fel istället för helheten och det som är bra.
Problemet för min del är att jag inte har några data på det mer än det som jag har tagit del av här.
Så lite efterforskning kommer jag göra innan det blir en beställning.

Jag vet ju så klart att skulle det vara något så kommer Erikson Urhandel att sköta garantiärendet exemplariskt i vanlig ordning men det är lite som tidigare nämnt tråkigt att behöva lämna in en ny klocka som man bara vill använda direkt.
Känns som att tålamodet får sig en rejäl prövning om det skulle hända igen.
I slutänden så kommer det bli bra men det är just det där om och att ev behöva vänta som avskräcker lite just nu.
 

Canee

Silver
2-Faktor
Lite besvärande ändå att ett varumärke med tysk ingenjörskonst och precision som kännetecken har denna typ av problem? Framförallt tycker jag att väntetiderna verkar under all kritik. Tycker att garantiärenden ska prioriteras.

Jag har ingen aning om felprocenten men jag fick lite halvdålig erfarenhet från förra året som fortfarande sitter i.
Förhoppningsvis så är det ett
lågt antal som avviker och det kanske är lätt att stirra sig blind på det som är fel istället för helheten och det som är bra.
Problemet för min del är att jag inte har några data på det mer än det som jag har tagit del av här.
Så lite efterforskning kommer jag göra innan det blir en beställning.

Jag vet ju så klart att skulle det vara något så kommer Erikson Urhandel att sköta garantiärendet exemplariskt i vanlig ordning men det är lite som tidigare nämnt tråkigt att behöva lämna in en ny klocka som man bara vill använda direkt.
Känns som att tålamodet får sig en rejäl prövning om det skulle hända igen.
I slutänden så kommer det bli bra men det är just det där om och att ev behöva vänta som avskräcker lite just nu.
Jag kanske ska förtydliga att jag också förutsätter att Erikson skulle sköta det finfint. Det jag oroas lite av är att det ska ta så lång tid när det är Sinns QC som uppenbarligen inte gjort sitt jobb. Sådana ärenden kan man tycka ska lösas ögonaböj.
 

Marksan

Silver
2-Faktor
För mig funkar Nato finfint på UX men inte på 857. Inte testat MN till dessa men jag är skeptisk till elastiska band på en tung klocka. Har säkert fel som vanligt :).
Jag har haft MN på min 857, funkade utmärkt. Det är just att de är elastiska som gör att de sitter ganska tajt utan att det känns för tajt, och håller klockan på plats bra.
 
Topp