• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Skulle påstå att 556 styrka är även dess svaghet. Tavlan!

Plus: Magiskt svart och vacker att se på.
Minus: Den är så blank att man går och putsar på glaset hela tiden då minsta dammkorn syns :D

15039104556691717466363.jpg

Nu vart man med Sinn då. Sneglat på flera olika modeller och andra märken men blev 104:an till slut. Hade tyvärr lite bråttom när paketet skulle hämtas ut, 84 på 50 väg, så vart en extra avgift där..
Ajajaj. Besk eftersmak... Låt det inte gå ut över upplevelsen av klockan. Kanske läge att lägga undan den ett tag och ta fram den när dagens bottennapp lagt sig en smula?

Svårt med 556A, vet inte om det finns någon alls här faktiskt. :(

Vafan! ;)

Ja, gillar den med arabiska index. Är ju lite vän av ordning, och vän av ordning anser att jag behöver en klocka till. Kör ju stavindex på både min Carrera och Squale. Det är stavindex på Speedyn, det är stavindex på min Seiko och så även på min gamla Omega. Vän av ordning skulle ju kört på en vanlig 556. Men jag känner mig lite rebellisk, vill så gärna vara vän av oordning, så jag får väl beställa en ny...

Ni som vet, hur gör man för att beställa separat läder via Sinns hemsida? Har förstått det som att flera gjort det, men lyckas inte navigera mig fram på deras sida..

Vafan! ;)

Ja, gillar den med arabiska index. Är ju lite vän av ordning, och vän av ordning anser att jag behöver en klocka till. Kör ju stavindex på både min Carrera och Squale. Det är stavindex på Speedyn, det är stavindex på min Seiko och så även på min gamla Omega. Vän av ordning skulle ju kört på en vanlig 556. Men jag känner mig lite rebellisk, vill så gärna vara vän av oordning, så jag får väl beställa en ny...

Ni som vet, hur gör man för att beställa separat läder via Sinns hemsida? Har förstått det som att flera gjort det, men lyckas inte navigera mig fram på deras sida..
Ring @ERIKSON URHANDEL så fixar de det.

Deepblack är snyggt, men tänk dig om man kunde få den med svart sunburst. Eller blå sunburst! :nailbiting::woot:
Har redan 2 Seiko hemma med blå sunburst. De får räcka :p

Skulle vilja se 556 med halvmatt svart. Alltså något mellanting, men då kanske charmen försvinner istället.

Dagens I-landsproblem :hilarious:

Edit: lärde mig idag att de redan finns i form av 556A :p

Senast ändrad:
Synd egentligen, de är ju helrätt!
Sinn-556A-Silver-Gray-Nato2.jpg

untitled.png
Jag hade kanske valt en A om den också hade haft den blanka tavlan. För mig var det just det som var avgörande och därför blev det en 556i. Den matta tavlan gör nästan att den ser lite urtvättad ut. Men det gör den också lite mer "combat", så det beror väl lite på vad man är ute efter :)

Den här är ju nästan hypnotiskt bra!
DSC_2584.JPG

Jag hade kanske valt en A om den också hade haft den blanka tavlan. För mig var det just det som var avgörande och därför blev det en 556i. Den matta tavlan gör nästan att den ser lite urtvättad ut. Men det gör den också lite mer "combat", så det beror väl lite på vad man är ute efter :)

DSC_2584.JPG
Härligt fin bild!

Är det någon här som har något från Frankfurt Financial District serien? I så fall så vore det trevligt med lite bilder och omdömen :snaphappy:

Ber om ursäkt för sent svar, men jag var lite upptagen igår ... :sorry:

Helt rätt, jag hade en Sinn 6060 i ca ett halvår. Hade jagat en rätt länge men lyckades hitta ett fint ex på K&S våren 2015. Tyvärr blev den inte så långlivad, för min högsta chef blev så avundsjuk att jag fick lov att sälja den till honom på hösten samma år ... ;)

En mycket trevlig klocka, precis som alla andra i Financial District-serien. Den här hade trippla tidszoner:
  • Vanlig
  • 24-timmars med separat visare som ställs via kronan.
  • En till 12-timmars i intern vridring med entimmarshack. Ställs med den vänstra kronan och avläses med den vanliga timvisaren.
Tunn och smidig med en grym antireflexbehandling (se bilder nedan). Även lite snygg sunburst från urtavlan. Länken är också mycket trevlig, förutsatt att du får den att passa då den saknar mikrojustering. Mitt exemplar gick perfekt också, med en avvikelse på ca +0,5 spd, vilket min chef två år senare intygar är fallet fortfarande.

Lite bilder på det kanske ...?
6060 - 2015-04-07.jpg

6060 - 2015-04-08 (hopvikt).jpg

6060 - 2015-04-08 (öppen).jpg

6060 - 2015-06-11.jpg

Rätt OK AR som sagt ... :cigar:
6060 - 2015-07-11 (sida).jpg

6060 - 2015-09-25 (AR 2).jpg

Smidigt lås.
6060 - Lås.jpg

Frankfurtbörsens symboler på rotorn.
6060 - Baksida.jpg

Godkänd låda. Följer med både länk och läder.
6060 - Stängd låda.jpg

6060 - Öppen låda.jpg

Helt rätt, jag hade en Sinn 6060 i ca ett halvår. Hade jagat en rätt länge men lyckades hitta ett fint ex på K&S våren 2015. Tyvärr blev den inte så långlivad, för min högsta chef blev så avundsjuk att jag fick lov att sälja den till honom på hösten samma år ... ;)

En mycket trevlig klocka, precis som alla andra i Financial District-serien. Den här hade trippla tidszoner:
  • Vanlig
  • En till 12-timmars i intern vridring med entimmarshack. Ställs med den vänstra kronan och avläses med den vanliga timvisaren.
Tunn och smidig med en grym antireflexbehandling (se bilder nedan). Även lite snygg sunburst från urtavlan. Länken är också mycket trevlig, förutsatt att du får den att passa då den saknar mikrojustering. Mitt exemplar gick perfekt också, med en avvikelse på ca +0,5 spd, vilket min chef två år senare intygar är fallet fortfarande.

Stort tack för dina intryck och bilder @laketwig!
Har börjat kika lite på 6068 eller 6060 men har än så länge inte klämt på någon av dem. Ser ju riktigt trevlig ut på dina bilder så nu får dessa absolut läggas till på "intresselistan" :)

• Vanlig

6060 - 2015-04-07.jpg

6060 - 2015-06-11.jpg

Smidigt lås.
6060 - Lås.jpg

6060 - Baksida.jpg

6060 - Stängd låda.jpg

6060 - Öppen låda.jpg
Skulle det bli en Sinn igen är denna först i kön. Mycket stiligt armbandsur!

• Vanlig

6060 - 2015-04-07.jpg

6060 - 2015-06-11.jpg

Smidigt lås.
6060 - Lås.jpg

6060 - Baksida.jpg

6060 - Stängd låda.jpg

6060 - Öppen låda.jpg
Bättre svar på en fråga är nog svårt att be om. Grymt jobbat och tror @Yoko är väldigt nöjd med svaret också :)

Den är tyvärr rätt ovanlig och lyser med sin frånvaro här i tråden. 556i är ju det populära valet. Själv så går man och funderar på om man ska plocka ut en ny 556i eller gå för en 556a. :)
Klart du ska testa 556A :)

Min 656 är ju en 556A fast med lite mindre text på tavlan samt högre skydd mot magnetfält. Iom att jag just nu lånar @Anatta 556i så har jag ju nu haft några dagar att jämföra de två och för mig personligen så upplever jag dem som mer olika varandra än vad jag förväntade mig.

556i med sin avskalade tavla och blanka svarta tavla är gångbar i vilken situation som helst utan att skämmas för sig. 656 upplever jag som lite snävare då den, i min mening, inte har lika breda användningsområden men är å andra sidan mer "toolig" och den matta tavlan är grym. Jag skulle helt klart kunna tänka mig att ha båda men om man ska välja en så känns det som att det enbart är en fråga om användningsområde och vilken stil man gillar.

[EDIT] Det är inte samma ytbehandling på 556A och 656 [/EDIT]

Senast ändrad:

DSC_2584.JPG
Ruskigt fin!

I övrigt så är jag lite nyfiken på hur 556i skulle se ut med visare från 104:an.. Nån som är bra på Photoshop? :)

Min 656 är ju en 556A fast med lite mindre text på tavlan samt högre skydd mot magnetfält. Iom att jag just nu lånar @Anatta 556i så har jag ju nu haft några dagar att jämföra de två och för mig personligen så upplever jag dem som mer olika varandra än vad jag förväntade mig.

556i med sin avskalade tavla och blanka svarta tavla är gångbar i vilken situation som helst utan att skämmas för sig. 656 upplever jag som lite snävare då den, i min mening, inte har lika breda användningsområden men är å andra sidan mer "toolig" och den matta tavlan är grym. Jag skulle helt klart kunna tänka mig att ha båda men om man ska välja en så känns det som att det enbart är en fråga om användningsområde och vilken stil man gillar.

Väl talat, spot on :)

Jag gillade ju verkligen det breda användningsområdet hos 556i. Men jag vill gärna testa nåt nytt. Så 556A är en bra kandidat.

Tillbaka
Topp