• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

IMG20211213164347.jpg

God Jul! 🎅🏼 🦴
Snacka om skelett i garderoben 🥶
 
Time flies och allt det där, men mer än två minuter för fort på ett dygn känns lite för fort även om man har väldigt roligt. Det lär väl sluta som ett garanti-ärende, för jag har ingen aning mo vad som kan ha hänt. Några ideer?
 
Det kan vara så att den är magnetiserad även om 556 är skyddad enl. DIN 8309 vilket är upp till 4800 A/m enl. vissa parametrar. Enkelt fixat av lokala uris och är det inte felet är det iaf inte skadligt. Tex 856 med "liggande hamburgaren" på urtavlan har upp till 80000 A/m men den har inte ens jag fått magnetiserad. Ännu.....
 
En annan typ av matchning är en 20år gammal maläten favoritt-shirt, (som inte ens skulle slängas under vapenhot), och långkalsonger 😅 Gissar att jag inte är ensam med liknande outfit i dessa hemmakontorsdagar ☺️

IMG_20211214_124443.jpg
Den skönaste t-shirten är den som är så tunn och sliten att man inte vågar ha den i vinddraget vid fönstret av rädsla att den blåser sönder.
 
Det kan vara så att den är magnetiserad även om 556 är skyddad enl. DIN 8309 vilket är upp till 4800 A/m enl. vissa parametrar. Enkelt fixat av lokala uris och är det inte felet är det iaf inte skadligt. Tex 856 med "liggande hamburgaren" på urtavlan har upp till 80000 A/m men den har inte ens jag fått magnetiserad. Ännu.....

Ja, jag tänkte det med. Det torde ju gå fortare att göra det någonstans, hemma i Göteborg, än att skicka iväg någonstans. Det borde inte vara så dyrt heller, så det borde väl vara värt att försök innan jag går vidare?
 
Ja, jag tänkte det med. Det torde ju gå fortare att göra det någonstans, hemma i Göteborg, än att skicka iväg någonstans. Det borde inte vara så dyrt heller, så det borde väl vara värt att försök innan jag går vidare?
Jag skulle ha anlitat lokala uris för att kolla e.v magnetisering innan tysklandsresa även om det skulle kosta en hundring eller två.
 
Jag skulle ha anlitat lokala uris för att kolla e.v magnetisering innan tysklandsresa även om det skulle kosta en hundring eller två.

Jag försöker komma på var den skulle kunna ha magnetsierats. Ringande mobiltelefon är det värsta jag kan komma på? Möjligen nära lite hörlurar, men ingendera borde vara extremt magnetiskt. Det är ju inte som att den fått tillbringa natten vid en magnet till en stor subwoofer.

Men givetvis billigast att låta en urmakare ta en titt här. Jag lär ju få betala tysklands- eller stockholmsresan även i ett garantiärende, och det kommer ju inte att bli gratis det heller...
 
Jag försöker komma på var den skulle kunna ha magnetsierats. Ringande mobiltelefon är det värsta jag kan komma på? Möjligen nära lite hörlurar, men ingendera borde vara extremt magnetiskt. Det är ju inte som att den fått tillbringa natten vid en magnet till en stor subwoofer.

Men givetvis billigast att låta en urmakare ta en titt här. Jag lär ju få betala tysklands- eller stockholmsresan även i ett garantiärende, och det kommer ju inte att bli gratis det heller...
@R.Capac har gjort en liten studie av det där. Vill minnas att ena hörnet på laptopen kan vara lite extra styggt?
 
Tillbaka
Topp