• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Var brutalt ärliga nu, tycker ni denna blir aningen för liten på mig?
IMG_2320.JPG
Nix, ser mycket bra ut.

Den är ju ett bra komplement till din MM eller en U1 om inte annat. Har du fått några bytesförslag än?

Idag blir det Ezm3, så nu har alla blivit luftade. Jag behöver verkligen en 556I, behöööööver :)

IMG_20170919_121837.jpg
Jo precis, men tyvärr så kan jag bara ha en dyr klocka åt gången och måste sälja om jag vill ha en ny.
Inga bytesförslag än, men jag kommer hålla hårt i marinemastern om jag inte får något jättelockande erbjudande!:)

Självklart ska du ha en 556i!

Samma här, kan sträcka mig till ca 40 om det är rätt klocka och den fortfarande sitter bra :)
Exakt!
Ja, det var kanske med sanning med modifikation. Lug2lug är viktigtigare och bör för mig vara under 47mm. 17-17,5cm omkrets på handleden. Så då finns tex Sinns case på 41mm x 47mm som används i flera modeller. 103, 104, EZM 3/13 (kan någon bekräfta? Lug2lug framgår inte på Sinns hemsida)
Dem funkar också :)

Jo precis, men tyvärr så kan jag bara ha en dyr klocka åt gången och måste sälja om jag vill ha en ny.
Inga bytesförslag än, men jag kommer hålla hårt i marinemastern om jag inte får något jättelockande erbjudande!:)

Om du stillade dig lite med flippandet så skulle du kunna spara till en ny klocka.
Var brutalt ärliga nu, tycker ni denna blir aningen för liten på mig?
IMG_2320.JPG
Jag har 17,5 cm och på mig sitter den kanon. Du har säkert grövre handleder.
I mina ögon ser det där lite smått ut.

Om du stillade dig lite med flippandet så skulle du kunna spara till en ny klocka.

Jag har 17,5 cm och på mig sitter den kanon. Du har säkert grövre handleder.
I mina ögon ser det där lite smått ut.
Fast jag sparar ju parallellt, jag gör ju inga dumma affärer heller så man kan ju säga att jag håller på och spara. Har heller inte förlorat något på mitt flippande än så länge.:)

Du får försöka hitta ett helgjobb så kan du snart ha en stabil duo :)

Sen håller jag med @Moorflax om att sänka tempot med flippandet. Risken är att du förlorar en liten peng varje gång som du annars hade kunnat stoppa undan till en ny klocka.

Exakt!
Ja, det var kanske med sanning med modifikation. Lug2lug är viktigtigare och bör för mig vara under 47mm. 17-17,5cm omkrets på handleden. Så då finns tex Sinns case på 41mm x 47mm som används i flera modeller. 103, 104, EZM 3/13 (kan någon bekräfta? Lug2lug framgår inte på Sinns hemsida)

Lug2Lug på Ezm3 är 48mm

Du får försöka hitta ett helgjobb så kan du snart ha en stabil duo :)

Sen håller jag med @Moorflax om att sänka tempot med flippandet. Risken är att du förlorar en liten peng varje gång som du annars hade kunnat stoppa undan till en ny klocka.
Absolut, ett helgjobb ska jag fixa, jobbar dock på att lösa en egen lägenhet nu först och främst för att få rätt på skolan. Men efter det kommer helgjobb!

Man måste vara beredd på att förlora lite för att vinna.

Exakt!
Ja, absolut, det måttet är viktigt. Låter som att vi har samma preferenser.

Någon som haft/har både U1 och Oris aquis(43 mm)? Bär de ungefär lika?
Jag har en U1:a till vardags. Var med i en passaround på en Oris Aquis för ett par år sedan och hade inte dessa samtidigt.
Men jag tror nog att Orisen bärs lite större. Dock inte så mycket att det borde vara en dealbreaker.
Tröttnade rejält på orisen efter några dagar. U1:an sitter på handleden minst en gång per dag/natt, och har så gjort under ett års tid.
Om du funderar mellan dessa två så kan jag bespara dig en hel hög med pengar:
KÖP SINN U1 :D

Jag har en U1:a till vardags. Var med i en passaround på en Oris Aquis för ett par år sedan och hade inte dessa samtidigt.
Men jag tror nog att Orisen bärs lite större. Dock inte så mycket att det borde vara en dealbreaker.
Tröttnade rejält på orisen efter några dagar. U1:an sitter på handleden minst en gång per dag/natt, och har så gjort under ett års tid.
Om du funderar mellan dessa två så kan jag bespara dig en hel hög med pengar:
KÖP SINN U1 :D
Tack för svaret! Har en aquis i dagsläget som jag tycker sitter bra. Har dock varit varit sugen på U1 en längre tid, så storleksmässigt bör den fungera bra då :D

Har nya Ezm1.1 varit uppe i tråden? Ezm 1 är ju en av Sinn´s allra mest ikoniska klockor och helt enkelt en dröm att få äga.

http://wornandwound.com/sinn-brings-back-icon-introducing-sinn-ezm-1-1/

https://www.hodinkee.com/articles/sinn-ezm-11-mission-timer-introducing

Det är 20 år sedan Ezm1 lanserades och nu släpper alltså Sinn 500st Ezm 1.1 som den uppgraderade modellen heter. Tyvärr så han man gjort boetten större och går från 41mm till 43mm. Den är också något tjockare, 16,4mm mot tidigare 16mm där det kupade glaset gör sitt till. Kusinen Ezm3 till exempel har helt platt glas. Om man jämför proportionerna så verkar även bezelringen vara något tjockare. (Ezm1 är 12,3mm tjock).

SINN_EZM1.1_Seite3h.jpg
IMG_20170312_153529.jpg

Men det som skaver mest hos mig är priset. $4.860, dvs en bra slant norr om 40.000sek! Vill man dessutom ha länk så får man betala extra, den levereras på gummi- samt läderband. Prislappen är för mig helt ofattbar, och för ungefär samma pengar kan man få originalet, (nja kanske inte riktigt, men nästan). Det är tydligt att Sinn har tittat på prisutvecklingen på Ezm1 och tänkt att här finns det utrymme att kräma ut rejält med pengar. Den säljs via deras amerikanska återförsäljare, vet inte om @ERIKSON URHANDEL kommer att få tilldelning? Det finns fortfarande ex att boka om man är intresserad. Tyvärr så är den inte numrerad som tex U1 Professional, så det går inte att se hur många som är bokade. Personligen så tror/hoppas jag att man har satt prislappen alldeles för högt och att det bara var ett undantag från det tänk som jag tycker att Sinn annars har i ämnet bang for the bucks.

Överst bild på nya Ezm1.1 och under en av mina absoluta favoritbilder all time...de tre olika ursprungsversionerna av Ezm 1.

SINN_EZM11_TRIO.jpg
EZM1trio.jpg

Har nya Ezm1.1 varit uppe i tråden? Ezm 1 är ju en av Sinn´s allra mest ikoniska klockor och helt enkelt en dröm att få äga.

Det är 20 år sedan Ezm1 lanserades och nu släpper alltså Sinn 500st Ezm 1.1 som den uppgraderade modellen heter. Tyvärr så han man gjort boetten större och går från 41mm till 43mm. Den är också något tjockare, 16,4mm mot tidigare 16mm där det kupade glaset gör sitt till. Kusinen Ezm3 till exempel har helt platt glas. Om man jämför proportionerna så verkar även bezelringen vara något tjockare. (Ezm1 är 12,3mm tjock).

SINN_EZM1.1_Seite3h.jpg
IMG_20170312_153529.jpg

Men det som skaver mest hos mig är priset. $4.860, dvs en bra slant norr om 40.000sek! Vill man dessutom ha länk så får man betala extra, den levereras på gummi- samt läderband. Prislappen är för mig helt ofattbar, och för ungefär samma pengar kan man få originalet, (nja kanske inte riktigt, men nästan). Det är tydligt att Sinn har tittat på prisutvecklingen på Ezm1 och tänkt att här finns det utrymme att kräma ut rejält med pengar. Den säljs via deras amerikanska återförsäljare, vet inte om @ERIKSON URHANDEL kommer att få tilldelning? Det finns fortfarande ex att boka om man är intresserad. Tyvärr så är den inte numrerad som tex U1 Professional, så det går inte att se hur många som är bokade. Personligen så tror/hoppas jag att man har satt prislappen alldeles för högt och att det bara var ett undantag från det tänk som jag tycker att Sinn annars har i ämnet bang for the bucks.

Överst bild på nya Ezm1.1 och under en av mina absoluta favoritbilder all time...de tre olika ursprungsversionerna av Ezm 1.

SINN_EZM11_TRIO.jpg
EZM1trio.jpg
Risken är att de biter sig i svansen rejält med det här priset. Även bland toknördiga Sinnister på Wus har det gnällts på detta.
Jag tror faktiskt att jag skulle försöka hitta en "äkta" Ezm1 för de pengarna.
Den skulle komplettera perfekt till min gammelsub. :hungry:

SINN_EZM1.1_Seite3h.jpg
IMG_20170312_153529.jpg

SINN_EZM11_TRIO.jpg
EZM1trio.jpg
Den va uppe snabbt tidigare, men vi va nog alla överens om att priset var GALET! För den summan tar jag hellre två andra klockor ur sinns sortiment.

Tack för svaret! Har en aquis i dagsläget som jag tycker sitter bra. Har dock varit varit sugen på U1 en längre tid, så storleksmässigt bör den fungera bra då :D
Både U1 och Aquis mäter ca 50mm lug to lug. Skiljer ca 2 mm i höjd där U1 är den tjockare. Kan du bära en Aquis så kan du bära en U1. Till och med en sparrishandled som jag (17cm) kan bära U1 utan problem. :)

Exakt!
Tror du kan bära större. Du å jag har ungefär lika stort mått runt handleden. Beror iofs lite på utformningen på ovansidan. Min är dock inte särskilt platt och jag kan bära 51-52 lug to lug.

Tillbaka
Topp