• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Tror du kan bära större. Du å jag har ungefär lika stort mått runt handleden. Beror iofs lite på utformningen på ovansidan. Min är dock inte särskilt platt och jag kan bära 51-52 lug to lug.
Ja tänk om det hade funkat! Jag har testat många över 50mm. Funkar inte.
Sedan är det lite personliga preferenser också. Jag gillar mindre klockor på min handled. Sedan kan jag älska större på andra! :)

Jag har en U1:a till vardags. Var med i en passaround på en Oris Aquis för ett par år sedan och hade inte dessa samtidigt.
Men jag tror nog att Orisen bärs lite större. Dock inte så mycket att det borde vara en dealbreaker.
Tröttnade rejält på orisen efter några dagar. U1:an sitter på handleden minst en gång per dag/natt, och har så gjort under ett års tid.
Om du funderar mellan dessa två så kan jag bespara dig en hel hög med pengar:
KÖP SINN U1 :D
Testade en U1 på Erikssons och under Klocksnacks träff senast. Som gjuten på min handled!

Har en Aquis date som jag älskar att titta på... Men "bara" gillar att bära. Nånting med den som inte känns helt klockrent, om ni ursäktar stelt skämt;)

Skulle byta upp mot en U1 utan alltför stor tvekan.

Testade en U1 på Erikssons och under Klocksnacks träff senast. Som gjuten på min handled!

Har en Aquis date som jag älskar att titta på... Men "bara" gillar att bära. Nånting med den som inte känns helt klockrent, om ni ursäktar stelt skämt;)

Skulle byta upp mot en U1 utan alltför stor tvekan.
Min åsikt om Aquis är just sån, att den är trevlig att titta på. Men när jag testar att bära den så känns den som en överdimensionerad dressklocka. Så polerad å blingig. Inte alls vad jag vill ha ut av en dykare. Inte ens en dressdykare.

Min åsikt om Aquis är just sån, att den är trevlig att titta på. Men när jag testar att bära den så känns den som en överdimensionerad dressklocka. Så polerad å blingig. Inte alls vad jag vill ha ut av en dykare. Inte ens en dressdykare.

Du satte fingret på dilemmat ganska perfekt. Sjukt snygg dock:cool:

Ska nog lägga ut den här snart för försäljning /byte och sikta på ännu en Sinn.

Risken är att de biter sig i svansen rejält med det här priset. Även bland toknördiga Sinnister på Wus har det gnällts på detta.
Jag tror faktiskt att jag skulle försöka hitta en "äkta" Ezm1 för de pengarna.
Den skulle komplettera perfekt till min gammelsub. :hungry:

Ja, skulle otroligt mycket hellre ha originalet i titan med Lemania-verket istället för en remake. Tyvärr lär det ju inte räcka med 50´om man ska ha ett bra ex och helt fullset, så det är bortom min ekonomi och de lär ju knappast bli billigare.

Jag orkade aldrig med Sinn-tråden på WUS då det tog en evighet att få inlägg postade, och hela forumet kändes...trögt. Men var det bara gnälligt, eller gick folk i taket av prissättningen? Den delar ju urverket SZ01 med Ezm10 som var ännu högre prissatt, ($5.290), när den kom och jag undrar om modifieringen av 7750 kan ha att göra med det höga priset, att det har kostat Sinn en stor hög med pengar. Fast om man tittar på de olika specarna så skiljer de sig en aning trots samma modellnamn. Ezm10´s verk har 29 juveler istället för Ezm 1.1´s 28, samt att i Ezm10 har man DIAPAL plus att Ezm10 är tegimenterad och en massa annat som borde resultera i högre pris.

Ja, skulle otroligt mycket hellre ha originalet i titan med Lemania-verket istället för en remake. Tyvärr lär det ju inte räcka med 50´om man ska ha ett bra ex och helt fullset, så det är bortom min ekonomi och de lär ju knappast bli billigare.

Jag orkade aldrig med Sinn-tråden på WUS då det tog en evighet att få inlägg postade, och hela forumet kändes...trögt. Men var det bara gnälligt, eller gick folk i taket av prissättningen? Den delar ju urverket SZ01 med Ezm10 som var ännu högre prissatt, ($5.290), när den kom och jag undrar om modifieringen av 7750 kan ha att göra med det höga priset, att det har kostat Sinn en stor hög med pengar. Fast om man tittar på de olika specarna så skiljer de sig en aning trots samma modellnamn. Ezm10´s verk har 29 juveler istället för Ezm 1.1´s 28, samt att i Ezm10 har man DIAPAL plus att Ezm10 är tegimenterad och en massa annat som borde resultera i högre pris.

Saxat från Watchbuys:
This new watch celebrates two significant events in Sinn's history - the first is the 20th year of producing Mission Timer (EZM) watches, and the second is the company's move to new production facilities in Frankfurt Am Main on September 1, 2017.

• Case diameter (mm): 43
• Case thickness (mm): 16.5
• Case lug width (mm): 22
• Weight - head only (grams): 105
• Case back: Solid
• Case finish: Matte
• Case metal: Tegimented hardened steel
• Dial color: Black
• Front crystal: Sapphire
• Tegimented: Fully
• Inert gas: Filled
• Sinn calibre: SZ-01
• Copper sulphate: Capsule
• Movement: Automatic mechanical
• Manufacturer's limited warranty: 3 years
Sinn SZ-01 calibre
Centrally mounted elapsed chronograph hand
Jump minutes function with chronograph operation
Case made in-house of Tegimented steel by Sinn's case manufacture in Glashutte, Germany
Case is matte and bead blasted to cut reflections
Dehumidifying technology enhances functional reliability and freedom from fogging
Captive pilot's bezel with minute ratcheting
Sapphire crystal glass
Water resistant to 200 meters
Low pressure resistant
Screw down crown
Sinn's D3 integrates the crown and pushers into the case removing the tube insert
Limited edition of 500 pieces

The new Sinn EZM 1.1 Limited Edition differs from the original model in the following ways:

Fully Tegimented hardened bead blasted matte stainless steel case replaces titanium

Chronograph hand precisely jumps to the next elapsed minute marker rather than continuously moving

Case diameter is 43 mm rather than 40 mm

Dial is marked SZ-01 at 9 rather than 3H

New D3 crown and pusher system for protection against dust, debris and moisture

Sinn Calibre SZ-01 has replaced the discontinued Lemania 5100

SuperLuminova is now used in place of tritium

Limited to 500 pieces:

Sinn has incorporated a black, vintage style cowhide strap, black silicone rubber strap with Tegimented buckle, strap replacement and changing tool and additional spring bars.

Your watch will arrive in a special Sinn box with the two straps. You may optionally add a fully Tegimented Sinn H-link stainless steel bracelet made for this watch to ship with your new watch for an additional payment of $410.

You would let WatchBuys know of your decision to add the bracelet once your watch arrives and you make your final payment for both the watch and the optional bracelet.

This is a limited edition watch which will first become available in September 2017. WatchBuys is now accepting reservations for this new watch.

Because of the extensive amount of work required to create the Calibre SZ-01, Sinn will produce only a small number of these watches each month and deliver them to WatchBuys as they are completed. They will fulfill orders in the order in which your reservation is received.

Because of the extensive amount of work required to create the Calibre SZ-01, Sinn will produce only a small number of these watches each month and deliver them to WatchBuys as they are completed. They will fulfill orders in the order in which your reservation is received.

Ja, då borde mycket av priset ligga i valet av kaliber. Undrar verkligen hur prisutvecklingen blir på begagnat.

Exakt!
Ja, det var kanske med sanning med modifikation. Lug2lug är viktigtigare och bör för mig vara under 47mm. 17-17,5cm omkrets på handleden. Så då finns tex Sinns case på 41mm x 47mm som används i flera modeller. 103, 104, EZM 3/13 (kan någon bekräfta? Lug2lug framgår inte på Sinns hemsida)
Dem funkar också :)

Jag mätte min 103:a och även 856:a. 103:an är exakt 47mm lug2lug medan 856:an (40mm diameter) är någon tiondels mm längre, typ 47,2mm eller liknande.

Blir nog antingen den eller en 856 UTC. Ingen av dem kommer dock med länken till, 358n på läder och 856an på gummi. Älskar Sinns länk...Och de är hutlöst dyra som "reservdel".
Visst är länken dyr att köpa till och förstår att du vill ha den. Är det beggade du hittat som inte kommer med länk? Då är det väl bara att hålla ut tills det kommer ut någon med länk :)

Lägger ned nyförvärvet och tar på mig sovklockan som vanligt.
Gillar Pannan men U1:an stannar såklart!
G'natt då sinneaster :)

IMG_4143.JPG

Tillbaka
Topp