• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Borde vara lag på att det alltid ska vara hål på hornen.
En sån där tysk lag från 1500-talet.
D01755F7-1BCC-4E37-8D42-61696AD77EF5.jpeg
41382704-408C-4E67-B3F3-9736B35EC57B.jpeg

Tur att jag gillar länken för min urmakare gick på semester i onsdags. UX och 857 är en barnlek jämfört med detta.
Vad är det som skiljer då? Lätt att fördelas att tro att de är lika...?

Eller förresten... UX är väl borrad va?
Jag har nog klätt av den även utan de hålen vill jag minnas.

UX och 857 har genomgående stifthål. Man kan peta lös dessa utifrån. På 13 så måste jag ha två verktyg alt ett annat bättre verktyg och komprimera båda stiftändarna från insidan samtidigt man drar ut ändlänken.
Då fattar jag att du får krupp.
Men om du bara tar ett (bra) verktyg i ena änden, när du har fått ut änden, samtidigt håller ändlänken i spjärn uppåt, så kommer inte sprinten åka tillbaka in i sitt hål. Sen tar du andra sidan. Samma sak, pressa ihop stiftet och pressa ändlänken fortsatt uppåt. Då bör bägge ändarna på stiftet vara ute ur sina hål.
Sen bör det gå att få loss länken.

Dock bottnar förmodligen stiftet i sig själv när du komprimerar samtidigt i bägge ändarna. Så man får vara lite stark, utan att vara oförsiktig.

Så brukar jag (framgångsrikt, kanske jag ska tillägga) göra.

Då fattar jag att du får krupp.
Men om du bara tar ett (bra) verktyg i ena änden, när du har fått ut änden, samtidigt håller ändlänken i spjärn uppåt, så kommer inte sprinten åka tillbaka in i sitt hål. Sen tar du andra sidan. Samma sak, pressa ihop stiftet och pressa ändlänken fortsatt uppåt. Då bör bägge ändarna på stiftet vara ute ur sina hål.
Sen bör det gå att få loss länken.

Dock bottnar förmodligen stiftet i sig själv när du komprimerar samtidigt i bägge ändarna. Så man får vara lite stark, utan att vara oförsiktig.

Så brukar jag (framgångsrikt, kanske jag ska tillägga) göra.
👍 Så brukar jag också göra med andra klockor utan genomgående hål och läder eller gummiband.. Men länkuslingen har styrningar som försvårar så den sitter stumt mot boetten. Meeeennn äntligen fick jag nytta av denna :) !
1657291952436.png

Tillbaka
Topp