• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

OT men köpte utemöbler online.
”Fraktfritt” var det men med en ”expeditionsavgift” på 300 spänn.
 
Det är väl klart att det går, men känns som ett onödigt administrativt steg att begränsa. Möjligen skulle det driva lite mer försäljning mot lokal AD, men det är ju många här på KS som köpt klockor och tillbehör direkt från Sinn utifrån att det ”ändå” ska skickas. Nu är ju inte EUR-kursen den roligaste, men det har ju funnits perioder där det varit billigare att köpa direkt från Sinn.
Om de nu är underbemannade känns det väl mer rimligt att de i så fall lägger resurser där de behövs kan jag tycka, dvs. att den som inte har några alternativ vänder sig till Sinn medan övriga hänvisas till AD.

Win-win för alla, Sinn kan lägga tiden på direktförsäljning där det behövs och prioritera leverans till och kontakt med ADs istället för att "slösa" tid på enskilda kunder som är avsevärt mycket mer tidskrävande vilket i slutändan leder till snabbare svarstider för alla och en lägre arbetsbelastning för dem själva. Att sälja direkt till slutkonsument där det inte finns något egentligt behov av det är väl höjden av "onödig administration". 🙂

OT men köpte utemöbler online.
”Fraktfritt” var det men med en ”expeditionsavgift” på 300 spänn.
Självklart betalar du som konsument för frakten på ett eller annat sätt (om inte ÅF tar det från sina marginaler) men i fallet med Sinn är det uppenbart att det antingen är ett sätt att kräma ur några extra kronor och/eller ett sätt att ta betalt för administrationen som krävs för en manuell beställning direkt till slutkund och man kan ju som sagt fråga sig varför de i så fall ens erbjuder den möjligheten om de egentligen inte vill syssla med det, saknar tid/resurser och det finns ADs i det aktuella landet.

Stålmannens förfrågan är återigen ett utmärkt exempel. Vad kostar det inte Sinn i tid och resurser att undersöka möjligheten att modifiera en klocka, ta fram kostnadsförslag, sköta kontinuerlig kontakt med kund för att sedan säga nej i alla fall?

Vi är alla här för att vi gillar Sinns produkter men det behöver inte nödvändigtvis innebära att man sväljer allt med hull och hår. Jag har handlat en hel del klockor från alla möjliga länder och Sinn är nog den enda som tagit betalt för frakten över huvud taget och dessutom till ett rejält saftigt pris. Vad är det att försvara? 🤔

Jag är inte ute efter att skapa konflikter i tråden men det känns väldigt hemmablint att försvara en fraktkostnad som vida översträcker den faktiska kostnaden och då kan man fråga sig...

Nyostlingsgrodass.jpg


Som referens kan nämnas att det t.ex. kostar 299kr för att som privatperson skicka ett paket med DHL Express inom EU. Köper man en Sinn från tysk AD är fraktkostnaden gratis över €150 vilket är väldigt märkligt när Sinn själva tar en tusenlapp för samma admin/tjänst.
 
Om de nu är underbemannade känns det väl mer rimligt att de i så fall lägger resurser där de behövs kan jag tycka, dvs. att den som inte har några alternativ vänder sig till Sinn medan övriga hänvisas till AD.

Win-win för alla, Sinn kan lägga tiden på direktförsäljning där det behövs och prioritera leverans till och kontakt med ADs istället för att "slösa" tid på enskilda kunder som är avsevärt mycket mer tidskrävande vilket i slutändan leder till snabbare svarstider för alla och en lägre arbetsbelastning för dem själva. Att sälja direkt till slutkonsument där det inte finns något egentligt behov av det är väl höjden av "onödig administration". 🙂

Självklart betalar du som konsument för frakten på ett eller annat sätt (om inte ÅF tar det från sina marginaler) men i fallet med Sinn är det uppenbart att det antingen är ett sätt att kräma ur några extra kronor och/eller ett sätt att ta betalt för administrationen som krävs för en manuell beställning direkt till slutkund och man kan ju som sagt fråga sig varför de i så fall ens erbjuder den möjligheten om de egentligen inte vill syssla med det, saknar tid/resurser och det finns ADs i det aktuella landet.

Stålmannens förfrågan är återigen ett utmärkt exempel. Vad kostar det inte Sinn i tid och resurser att undersöka möjligheten att modifiera en klocka, ta fram kostnadsförslag, sköta kontinuerlig kontakt med kund för att sedan säga nej i alla fall?

Vi är alla här för att vi gillar Sinns produkter men det behöver inte nödvändigtvis innebära att man sväljer allt med hull och hår. Jag har handlat en hel del klockor från alla möjliga länder och Sinn är nog den enda som tagit betalt för frakten över huvud taget och dessutom till ett rejält saftigt pris. Vad är det att försvara? 🤔

Jag är inte ute efter att skapa konflikter i tråden men det känns väldigt hemmablint att försvara en fraktkostnad som vida översträcker den faktiska kostnaden och då kan man fråga sig...

Nyostlingsgrodass.jpg


Som referens kan nämnas att det t.ex. kostar 299kr för att som privatperson skicka ett paket med DHL Express inom EU. Köper man en Sinn från tysk AD är fraktkostnaden gratis över €150 vilket är väldigt märkligt när Sinn själva tar en tusenlapp för samma admin/tjänst.
299 kr är utan försäkring. Med försäkring kostar det lätt mer än 1000 kr att skicka en 25k klocka inom Europa, och om jag minns rätt var det bara UPS som ens erbjöd det senast jag försökte. Jag antar att Sinn har något avtal inklusive försäkring som förstås är billigare för dem, men det är inte gratis att skicka klockor.
 
299 kr är utan försäkring. Med försäkring kostar det lätt mer än 1000 kr att skicka en 25k klocka inom Europa, och om jag minns rätt var det bara UPS som ens erbjöd det senast jag försökte. Jag antar att Sinn har något avtal inklusive försäkring som förstås är billigare för dem, men det är inte gratis att skicka klockor.
Ingen skickar klockor försäkrade till deras fulla värde vid varje enskilt tillfälle då de har egna försäkringar som täcker detta. Erikson skickar t.ex. som REK för spårbarheten och en viss nivå av säkerhet men tar det på sin egen försäkring i de udda fall något faktiskt försvinner, likaså alla andra svenska AD så vitt jag vet.

Givetvis är det skillnad om du som privatperson skickar något och vill ha det försäkrat men det är inte aktuellt i detta fall. Dessutom kan ju tyska ADs tydligen erbjuda detta helt kostnadsfritt jämfört med Sinns €80.
 
@Dr. D

Jäklar. Sätt fart, alltså! Du har ju att göra i flera år med den backlogen! 😁

Edit: nåt knas med citeringen ser jag. Reaktion på osnusade dosor.
 
Det lustiga med saldot är att när jag tittat på saldot varje gång innan jag köpt klockor de senaste två åren; oj det har ju ökat! Då kan jag ju köpa en till!
Räknar jag rätt @Laddsladd :)?
 
Tillbaka
Topp