• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Laddsladd

Audemars
2-Faktor
Tjabba!
Ni som har Sinn U-, hur är bezeln på era klockor?
På min är det en del "play" mellan klickarna och den går att trycka ner vertikalt och även röra minimalt i sidled.

Enligt vad jag läst och från AD så är det som det ska vara, bezeln ska inte fasta pga sand och andra partiklar som ni säkert också läst.
Kan dock inte låta bli att tänka på det, man är van vid andra klockor där allt sitter "perfekt".
Hör gärna någon annans erfarenheter.
Jag har samma på min och har läst samma resonemang. Gällande min UX tänker jag såhär i alla avseenden, oavsett om det är kladdig AR, lume eller vridring:
Om den är framtagen tillsammans med GSG9 och klarar deras kravställning så ska jag inte vara den som säger emot. 😎
 
D

Deemfo

Guest
Jag har samma på min och har läst samma resonemang. Gällande min UX tänker jag såhär i alla avseenden, oavsett om det är kladdig AR, lume eller vridring:
Om den är framtagen tillsammans med GSG9 och klarar deras kravställning så ska jag inte vara den som säger emot. 😎
Man blir lite fundersam när andra skriver att det på deras inte är något alls eller väldigt lite play. Då innebär det att deras inte är korrekta med andra ord och bör skickas på service.
Kanske folk (jag 😉) överanalyserar.
 

Laddsladd

Audemars
2-Faktor
Man blir lite fundersam när andra skriver att det på deras inte är något alls eller väldigt lite play. Då innebär det att deras inte är korrekta med andra ord och bör skickas på service.
Kanske folk (jag 😉) överanalyserar.
Alltså, jag är långt ifrån någon expert på ämnet men jag tycker vridringen på UX är ”tajt nog”. Men det är klart att i jämförelse med tex Seamaster så är spelet större och klicken inte lika distinkta. Men inte nödvändigtvis sämre utan bara mer ”grov”
 

vanman

Rolex
2-Faktor
Tjabba!
Ni som har Sinn U-, hur är bezeln på era klockor?
På min är det en del "play" mellan klickarna och den går att trycka ner vertikalt och även röra minimalt i sidled.

Enligt vad jag läst och från AD så är det som det ska vara, bezeln ska inte fasta pga sand och andra partiklar som ni säkert också läst.
Kan dock inte låta bli att tänka på det, man är van vid andra klockor där allt sitter "perfekt".
Hör gärna någon annans erfarenheter.
Jag tycker att den är tokstyv och stabil på min U1 jämfört med min CWC RN.
 

vanman

Rolex
2-Faktor
Min är från 2020, så den är relativt ny och har antagligen det, men mina referensramar är små och inom få märken så därav är jag nog inte representativ. Kan bara konstatera att Sinn har en ”tajtare och distinktare” vridring än min CWC men jag upplever inte att någon av dom skulle vara felaktiga på något sätt. Där är ju inte så att dom vrider sig av sig själv. 😀
 

JoelD

Rolex
2-Faktor
Man blir lite fundersam när andra skriver att det på deras inte är något alls eller väldigt lite play. Då innebär det att deras inte är korrekta med andra ord och bör skickas på service.
Kanske folk (jag 😉) överanalyserar.
Det kan också vara en tolkningsfråga. Jag har inte erfarenhet av särskilt många dykare annat än min U50 så jag kanske inte ens skulle reagera på att nåt kändes "lösare" än någon annan. Men min U50 är precis som du beskriver också. Man kan "rucka" den typ en halv millimeter hit och dit.
 

vanman

Rolex
2-Faktor
0EDA59DF-F397-44EB-BD7E-DF5001D538E6.jpeg

Höstkänslor med EZM3F!
 

Rossi

Rolex
2-Faktor
@Deemfo På min UX, som jag hämtade ut för fem dagar sedan, finns det inget spel. Finns ett clip på Youtube där vridningen på u1 och ux jämförs. Slutsatsen var att u1 har ett visst spel och att ux har fastare vridning
 

Jamterik

Audemars
2-Faktor
Jag börjar bli väldigt orolig när så många har SÅ STORA PROBELM med sina Sinn, kanske ska byta märke?? Citizen någon?? Kanske SEIKO?? Eller Tissot?

Naturligtvis BARA QUARTZARE!!! Allt annat är ju FULLKOMMLIGT opålitligt!!!

Fy vad det blev jobbit nu.....

Classroom.png



NÄÄ. jag älskar mina Sinn!! Tvivla icke! 😇 😇 😇
 

R.Capac

Audemars
2-Faktor
Tjabba!
Ni som har Sinn U-, hur är bezeln på era klockor?
På min är det en del "play" mellan klickarna och den går att trycka ner vertikalt och även röra minimalt i sidled.

Enligt vad jag läst och från AD så är det som det ska vara, bezeln ska inte fasta pga sand och andra partiklar som ni säkert också läst.
Kan dock inte låta bli att tänka på det, man är van vid andra klockor där allt sitter "perfekt".
Hör gärna någon annans erfarenheter.
Min UX har 0 play medan EZM13.1 har en eller ett par tiondelar.
Edit: UX kanske har lite play ändå men lite trögare medan 13 har distinktare play. Undra om detta går att förstå 🤔 .
20220807_161638.jpg
 
Senast ändrad:

rambo_amadeus

Vacheron
2-Faktor
Min UX har 0 play medan EZM13.1 har en eller ett par tiondelar.
Edit: UX kanske har lite play ändå men lite trögare medan 13 har distinktare play. Undra om detta går att förstå 🤔 .
20220807_161638.jpg
Min 13 har mycket play. Skulle tro att det beror på att den är 60 click så det är längre mellan klicken.

En annan tanke, borde in De modeller som är fyllda med gas även vara täta när kronan dras ut? Om inte så förmodar jag att gasen sipprar ut varje gång man drar ut kronan?
Det borde rimligen betyda att @SpejsMan klockan tog in vatten via glaset eller boettlocket.
 

R.Capac

Audemars
2-Faktor
Min 13 har mycket play. Skulle tro att det beror på att den är 60 click så det är längre mellan klicken.

En annan tanke, borde in De modeller som är fyllda med gas även vara täta när kronan dras ut? Om inte så förmodar jag att gasen sipprar ut varje gång man drar ut kronan?
Det borde rimligen betyda att @SpejsMan klockan tog in vatten via glaset eller boettlocket.
Som jag har förstått är @SpejsMan s 857 just hemkommen från Sinn efter bezel och glasbyte?
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Min 13 har mycket play. Skulle tro att det beror på att den är 60 click så det är längre mellan klicken.

En annan tanke, borde in De modeller som är fyllda med gas även vara täta när kronan dras ut? Om inte så förmodar jag att gasen sipprar ut varje gång man drar ut kronan?
Det borde rimligen betyda att @SpejsMan klockan tog in vatten via glaset eller boettlocket.
Precis som @R.Capac har den just fått nytt glas och trycktestats.

Jag har resonerat precis som du att den måste vara tät även med kronan ute pga gasen. Dock kan det ju lika gärna vara den packningen som är trasig som den runt glas eller lock.
Vad vi åtminstone kan säga med säkerhet är att det är minst en av de tre😆

Det som irriterar mig så mycket är bara att den ändå har trycktestats, eller att det påstås att den är testad men det aldrig hänt.
Inget testprotokoll bifogat så som Swatch group gör, men det står som punkt i arbetsordern.
 
Topp