• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Fanns tydligen ett företag som gjorde en modell och när den lades ner tog Helmut över den - den lille rackaren!
Mathey Tissot finns kvar.

Källa; https://vintage-sinn-collector.de/sinn-103-history.html
1665932036970.png

Ett annat företag firar att Helmut skulle fyllt 106 iår - inte så svårt att se var inspirationen kom från ;)

1665932939297.png

Senast ändrad:
Jag tycker inte heller min Sinn 103 St har så stark lume. De applicerar väl inte lika tjockt som Seiko?

Gillar dock min Sinns lume.
Jag är rätt säker på att de använder C1 som är en av de allra klenaste typerna av lyspasta men som i gengäld ger aningen vitare index. De flesta tillverkare använder C3 som är enormt mycket bättre (sett ur lumesynpunkt även om det ger lite mer grönaktiga index).

Jag hade gärna sett att de använde BGW9 vilket känns som en lämplig avvägning mellan nyans och styrka. Det kanske finns någon Sinn som redan har det?

Jag är rätt säker på att de använder C1 som är en av de allra klenaste typerna av lyspasta men som i gengäld ger aningen vitare index. De flesta tillverkare använder C3 som är enormt mycket bättre (sett ur lumesynpunkt även om det ger lite mer grönaktiga index).

Jag hade gärna sett att de använde BGW9 vilket känns som en lämplig avvägning mellan nyans och styrka. Det kanske finns någon Sinn som redan har det?
Läge att ta frågestund med Sinn om lume på @ERIKSON URHANDEL oktoberfest låter det som!

Några limiterade modeller har haft det. U1 Professional tex

Fanns tydligen ett företag som gjorde en modell och när den lades ner tog Helmut över den - den lille rackaren!
Mathey Tissot finns kvar.

Källa; https://vintage-sinn-collector.de/sinn-103-history.html
1665932036970.png

Ett annat företag firar att Helmut skulle fyllt 106 iår - inte så svårt att se var inspirationen kom från ;)

1665932939297.png
Han hittade inte på mycket eget den gamle Helmuth 😂
Där får man iaf ge Lothar beröm. Många av U-modellerna tex har ett helt eget formspråk

Frågan är om oljan har en viss inverkan? Någon med koll på oljors egenskaper och hur de eventuellt påverkar hur ljus bryts får gärna informera pöbeln. 🙂

Eller ja, den påverkar uppenbarligen hur ljuset bryts då det är själva syftet med den oljefyllda boetten men frågan är hur/om det påverkar lyspastan i sig eller om man skulle få samma resultat även i en tömd boett? @yonsson kanske vet? 🤠
Jag killgissar att det inte har någon större inverkan då Sinn är allmänt kända för att ha relativt svag lume och det är även min upplevelse av den U50 jag haft.
Dålig lume på alla är nog svaret, men angående brytningen på ljuset så är det ju så att om du kan betrakta visarna från större vinkel kan även ljuset gå andra vägen och därmed "ladda" visarna från större vinkel.
Oljan kan kanske absorbera en del UV, men just brytningen jobbar bara till lysmassans fördel.

Ang lumen. Klockan har iofs några är på nacken och lumen blir väl sämre med tiden om jag förstått det rätt. Men även på min ett år gamla UX är lumen svag. Den är framtagen med GSG9 och används av dem i fält. Så om det varit viktigt med stark lume hade klockan haft det. Men hade varit roligt att kunna läsa hur resonemanget och avvägningen gått till
Klockan är från sent 2021

Senast ändrad:
Spånar lite om framtida klockköp och får nog säga att den knallblå LE-varianten av 103 (Sa BE) drar lite.

Vi får se när spargrisen läkt ihop. Det senaste har det vart rejäla utgifter..... (Glasögon 11500:-, Ny "bluetoothhögtalare" 8000 spänn)

Bilagor

• IMG_4933.jpeg
    IMG_4933.jpeg
    697.9 KB · Visningar: 4
  • 103-Sa-B-E_V.jpg
    103-Sa-B-E_V.jpg
    144 KB · Visningar: 5
Senast ändrad:
Satan! Vad fick du då? Röntgensyn som Stålmannen?
Själv pröjsade jag drygt 4000 och fick ett par Tommy Hilfiger och ett par Hacket. Dock med enkelslipade glas.
Lindberg, glas monterade i bef båge. Fotokromatiska, progressiva. Jag har också ett rätt komplicerat synfel.
Summa, synundersökning 400:-, Glas 11100 bagis. Som hittat.

Saker man använder varenda dag, där har jag slutat snåla, man blir bara sur då - varje dag...

Bilagor

• Skärmavbild 2022-10-16 kl. 20.43.40.png
    Skärmavbild 2022-10-16 kl. 20.43.40.png
    604.7 KB · Visningar: 4
Spånar lite om framtida klockköp och får nog säga att den knallblå LE-varianten av 103 (Sa BE) drar lite.

Vi får se när spargrisen läkt ihop. Det senaste har det vart rejäla utgifter..... (Glasögon 11500:-, Ny "bluetoothhögtalare" 8000 spänn)
H....e så dyrt med glasögon :eek: Jag har tur som passerat 65 och varken behöver vanliga eller läsglasögon. Min sjuka syn på omvärlden går inte att kompensera med glas enligt flygläkaren.

103 Sa BE står även på min önskelista

Glasögon är skitdyrt.
Ser illa så behöver utöver @Dr. D s lista även supertunna glas för att det inte ska se ut som flaskbottnar (vilket det gör ändå). Och de tunna glasen är så spröda så man måste köpa till nån extra beläggning. Blåst blir man

Tillbaka
Topp