• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Skägglurk

Panerai
2-Faktor
Riktigt snyggt👍. Bilden på bandet med röd söm är alltså Rios1931? Är det så långt som Di Modells version dvs 120/90 totallängder på långa resp. korta delen utan spänne? Fler bilder tack :)
Yes, röda är Rios. Osäker på om jag vill jämföra med Di Modell då motsvarande Chronissimo 1370 på deras hemsida ser precis ut som Rios 1931 (läder under spännet t.ex som inte finns på Sinn). Rios är 120/90 medans det som jag har från Sinn är 110/80 (osäker om jag mätte rätt men i praktiken så är det bara skillnad på ett hål mer eller mindre).

Största skillnaden som faktiskt märks (och inte beror på olika långa band) är utformningen på ”vingarna” i nedre lagret. Trots att båda banden är 20 vid lugg och spänne så upplevs Rios som bredare då vingarna inte smalnar av lika mycket. Man kan se att spännet deformerat Riosbandet på vingarna pga. ca 1mm extra bredd.
F4F2FE2E-E09E-4C0E-9B6C-52EC37B951B7.jpeg


”Skyddet” under spännet tillför även en visuell bulkighet.
507810C3-623B-4015-9D50-CABD1427B972.jpeg


På bilden nedan ser man att Rios sitter mer tight med vingarna mot bandhorn (men det kan kanske bero på att det är nyare…). I vilket fall så ser man skillnad på hur vingarna är lite rakare och fetare samt en smula ojämna på Rios. Notera även skillnaden på arbetet med sömmarna.
76DAD860-52AC-41C2-BBBD-CFA29BF5D948.jpeg


Sinnbandet är i min mening lite bättre gjort på alla sätt (förutom avståndet mellan vingar och bandhorn om det nu inte är jag som nött det själv) och har en mer slimmad och jämnare design medans Rios är mer grovhugget och köttigare. Om Sinnbandet är värt dubbla priset beror helt på hur nördig man är med detaljerna och vilken färg på sömmarna man vill ha.

Nu är det visserligen skillnader på knapp millimeter här och där och någon detalj hit eller dit vi snackar om, men ni vet vilken tråd ni läser. 😂
 
Senast ändrad:

R.Capac

Audemars
2-Faktor
Yes, röda är Rios. Osäker på om jag vill jämföra med Di Modell då motsvarande Chronissimo 1370 på deras hemsida ser precis ut som Rios 1931 (läder under spännet t.ex som inte finns på Sinn). Rios är 120/90 medans det som jag har från Sinn är 110/80 (antar att jag har den korta versionen om det finns alternativ men i praktiken så är det bara skillnad på ett hål mer eller mindre).

Största skillnaden som faktiskt märks (och inte beror på olika långa band) är utformningen på ”vingarna” i nedre lagret. Trots att båda banden är 20 vid lugg och spänne så upplevs Rios som bredare då vingarna inte smalnar av lika mycket. Man kan se att spännet deformerat Riosbandet på vingarna pga. ca 1mm extra bredd.
F4F2FE2E-E09E-4C0E-9B6C-52EC37B951B7.jpeg


”Skyddet” under spännet tillför även en visuell bulkighet.
507810C3-623B-4015-9D50-CABD1427B972.jpeg


På bilden nedan ser man att Rios sitter mer tight med vingarna mot bandhorn (men det kan kanske bero på att det är nyare…). I vilket fall så ser man skillnad på hur vingarna är lite rakare och fetare samt en smula ojämna på Rios. Notera även skillnaden på arbetet med sömmarna.
76DAD860-52AC-41C2-BBBD-CFA29BF5D948.jpeg


Sinnbandet är i min mening lite bättre gjort på alla sätt (förutom avståndet mellan vingar och bandhorn om det nu inte är jag som nött det själv) och har en mer slimmad och jämnare design medans Rios är mer grovhugget och köttigare. Om Sinnbandet är värt dubbla priset beror helt på hur nördig man är med detaljerna och vilken färg på sömmarna man vill ha.

Nu är det visserligen skillnader på knapp millimeter här och där och någon detalj hit eller dit vi snackar om, men ni vet vilken tråd ni läser. 😂
Case closed 😍.
 

Dr. D

Patek
2-Faktor
Yes, röda är Rios. Osäker på om jag vill jämföra med Di Modell då motsvarande Chronissimo 1370 på deras hemsida ser precis ut som Rios 1931 (läder under spännet t.ex som inte finns på Sinn). Rios är 120/90 medans det som jag har från Sinn är 110/80 (antar att jag har den korta versionen om det finns alternativ men i praktiken så är det bara skillnad på ett hål mer eller mindre).

Största skillnaden som faktiskt märks (och inte beror på olika långa band) är utformningen på ”vingarna” i nedre lagret. Trots att båda banden är 20 vid lugg och spänne så upplevs Rios som bredare då vingarna inte smalnar av lika mycket. Man kan se att spännet deformerat Riosbandet på vingarna pga. ca 1mm extra bredd.
F4F2FE2E-E09E-4C0E-9B6C-52EC37B951B7.jpeg


”Skyddet” under spännet tillför även en visuell bulkighet.
507810C3-623B-4015-9D50-CABD1427B972.jpeg


På bilden nedan ser man att Rios sitter mer tight med vingarna mot bandhorn (men det kan kanske bero på att det är nyare…). I vilket fall så ser man skillnad på hur vingarna är lite rakare och fetare samt en smula ojämna på Rios. Notera även skillnaden på arbetet med sömmarna.
76DAD860-52AC-41C2-BBBD-CFA29BF5D948.jpeg


Sinnbandet är i min mening lite bättre gjort på alla sätt (förutom avståndet mellan vingar och bandhorn om det nu inte är jag som nött det själv) och har en mer slimmad och jämnare design medans Rios är mer grovhugget och köttigare. Om Sinnbandet är värt dubbla priset beror helt på hur nördig man är med detaljerna och vilken färg på sömmarna man vill ha.

Nu är det visserligen skillnader på knapp millimeter här och där och någon detalj hit eller dit vi snackar om, men ni vet vilken tråd ni läser. 😂
Så här långt är Di Modell på en 18,6mm arm :) Lite långt men sitter fantastiskt.
Är jag nöjd? Jajemen.
Är det värt 1100 spänn? Framtiden får utvisa det.
1668493914265.png

Extra plus för att den innersta keepern är säkrad.
1668494099840.png


Sömmen;
1668494163620.png
 

R.Capac

Audemars
2-Faktor
Så här långt är Di Modell på en 18,6mm arm :) Lite långt men sitter fantastiskt.
Är jag nöjd? Jajemen.
Är det värt 1100 spänn? Framtiden får utvisa det.
1668493914265.png

Extra plus för att den innersta keepern är säkrad.
1668494099840.png


Sömmen;
1668494163620.png
Di Modell Chronissimo finns i en regular-storlek som jag tror fungerar för mig (115/80) då det på din bild (120/90?) blir för långt.
 

R.Capac

Audemars
2-Faktor
Japp mitt är 120/90.
Hittade du det på deras hemsida?
Hemsidan säger inget om längder vad jag ser. Hittade regular och long här: https://holbensfinewatchbands.com/products/di-modell-chronissimo-black?variant=16229617598575
Jag tycker Sinn original och Di Modell ser lika ut, lika prismässigt och finns i två storlekar. Skulle inte vara förvånad om Di Modell tillverkar Sinns "Chronissimoband". Även om det inte är exakt lika, som tex flärpen under spännet.
 
Senast ändrad:

Tony S

Omega
Funderar på att avyttra min 103:a till förmån för en 903, någon som har något förslag vart jag skall leta utöver Chrono24?
Är ute efter en tidig -90tal gärna med lite patina (gula index)

Om någon även kan hjälpa mig med vilken modell min 103:a är skulle jag vara tacksam. 103 A SD HD ? samt eventuellt försäljningspris?
Det som förbryllar mig, är att den verkar ha glasbaksida, medans min är sluten.
Kan ju dock ha blivit utbytt.
IMG_4643.jpg
 

Dr. D

Patek
2-Faktor
Funderar på att avyttra min 103:a till förmån för en 903, någon som har något förslag vart jag skall leta utöver Chrono24?
Är ute efter en tidig -90tal gärna med lite patina (gula index)

Om någon även kan hjälpa mig med vilken modell min 103:a är skulle jag vara tacksam. 103 A SD HD ? samt eventuellt försäljningspris?
Det som förbryllar mig, är att den verkar ha glasbaksida, medans min är sluten.
Kan ju dock ha blivit utbytt.
IMG_4643.jpg
Uhrforum.de?
 

vanman

Rolex
2-Faktor
Funderar på att avyttra min 103:a till förmån för en 903, någon som har något förslag vart jag skall leta utöver Chrono24?
Är ute efter en tidig -90tal gärna med lite patina (gula index)

Om någon även kan hjälpa mig med vilken modell min 103:a är skulle jag vara tacksam. 103 A SD HD ? samt eventuellt försäljningspris?
Det som förbryllar mig, är att den verkar ha glasbaksida, medans min är sluten.
Kan ju dock ha blivit utbytt.
IMG_4643.jpg
Hade inte denna passat dig @perhog ? ;-)
 

Laddsladd

Audemars
2-Faktor
Funderar på att avyttra min 103:a till förmån för en 903, någon som har något förslag vart jag skall leta utöver Chrono24?
Är ute efter en tidig -90tal gärna med lite patina (gula index)

Om någon även kan hjälpa mig med vilken modell min 103:a är skulle jag vara tacksam. 103 A SD HD ? samt eventuellt försäljningspris?
Det som förbryllar mig, är att den verkar ha glasbaksida, medans min är sluten.
Kan ju dock ha blivit utbytt.
IMG_4643.jpg
Ebay-kleinanzeigen.de

Generellt känns priserna på Sinn högre i Tyskland
 

Dr. D

Patek
2-Faktor
Funderar på att avyttra min 103:a till förmån för en 903, någon som har något förslag vart jag skall leta utöver Chrono24?
Är ute efter en tidig -90tal gärna med lite patina (gula index)

Om någon även kan hjälpa mig med vilken modell min 103:a är skulle jag vara tacksam. 103 A SD HD ? samt eventuellt försäljningspris?
Det som förbryllar mig, är att den verkar ha glasbaksida, medans min är sluten.
Kan ju dock ha blivit utbytt.
IMG_4643.jpg
Tackar, där har jag inte kollat.
Du hittar den säkerligen här, se nedan.
Annars kan du ju kontakta honom på instagram.
Han kan allt.

 

Tony S

Omega
Du hittar den säkerligen här, se nedan.
Annars kan du ju kontakta honom på instagram.
Han kan allt.

Det var via denna sida jag gissade mig fram till vad det var, (uppenbarligen fel 😁)
Jag baserade det enbart på bilderna och tavlan, och det var också där jag då såg att den skulle ha glasbaksida.

Kanske får göra ett försök att kontakta honom.
 
Topp