Yes, röda är Rios. Osäker på om jag vill jämföra med Di Modell då motsvarande Chronissimo 1370 på deras hemsida ser precis ut som Rios 1931 (läder under spännet t.ex som inte finns på Sinn). Rios är 120/90 medans det som jag har från Sinn är 110/80 (osäker om jag mätte rätt men i praktiken så är det bara skillnad på ett hål mer eller mindre).Riktigt snyggt. Bilden på bandet med röd söm är alltså Rios1931? Är det så långt som Di Modells version dvs 120/90 totallängder på långa resp. korta delen utan spänne? Fler bilder tack
Största skillnaden som faktiskt märks (och inte beror på olika långa band) är utformningen på ”vingarna” i nedre lagret. Trots att båda banden är 20 vid lugg och spänne så upplevs Rios som bredare då vingarna inte smalnar av lika mycket. Man kan se att spännet deformerat Riosbandet på vingarna pga. ca 1mm extra bredd.
”Skyddet” under spännet tillför även en visuell bulkighet.
På bilden nedan ser man att Rios sitter mer tight med vingarna mot bandhorn (men det kan kanske bero på att det är nyare…). I vilket fall så ser man skillnad på hur vingarna är lite rakare och fetare samt en smula ojämna på Rios. Notera även skillnaden på arbetet med sömmarna.
Sinnbandet är i min mening lite bättre gjort på alla sätt (förutom avståndet mellan vingar och bandhorn om det nu inte är jag som nött det själv) och har en mer slimmad och jämnare design medans Rios är mer grovhugget och köttigare. Om Sinnbandet är värt dubbla priset beror helt på hur nördig man är med detaljerna och vilken färg på sömmarna man vill ha.
Nu är det visserligen skillnader på knapp millimeter här och där och någon detalj hit eller dit vi snackar om, men ni vet vilken tråd ni läser.
Senast ändrad: