• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

iko

Panerai
2-Faktor
Var på Erikson urhandel och provade lite Sinn i helgen. Bland annat:
20230107_130425.jpg


20230107_130429.jpg
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Lite konstigt att man bara har två varianter av tavlor att välja på om man vill ha en 144.
Det skulle vara roligt om det kom en ny färg, eller ännu hellre en 144 med nya komplikationer. Kanske en Flyback, det hade varit något.

Edit:

En 144 med bara datumfönster och istället för tachy datumvisning i den yttre ringen som på vissa FFD-klockor :)

IMG_20180211_180712.jpg
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Lite konstigt att man bara har två varianter av tavlor att välja på om man vill ha en 144.
Det skulle vara roligt om det kom en ny färg, eller ännu hellre en 144 med nya komplikationer. Kanske en Flyback, det hade varit något.

Edit:

En 144 med bara datumfönster och istället för tachy datumvisning i den yttre ringen som på vissa FFD-klockor :)

IMG_20180211_180712.jpg

Eller en vit 144 med svarta subdials. En så kallad nästan-🐼
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Skrev om en säljare för ett tag sedan som jag köpte min 155 ifrån och att han sålde två andra fantastiska Sinn vid ungefär samma tidpunkt. Tre egentligen då han i samma veva som jag köpte även sålde en grym 101A.

Men hur som helst sålde han en av de bästa 103 A som jag har sett och en fantastiskt åldrad EZM1, dessutom för bara 6´$! Hittade bild på den nu när jag satt och surfade på något helt annat gällande Ezm1, men plötligt dök annonsen upp. Otroligt mysigt skick! Den där vridringen sliten man inte ner så i en handvändning. Är snudd på säker att det inte bara är ett blekt insert, utan att det är tidens tand och användandet av klockan som har lett till skicket.

483955-857d107066ca4e85c0b95b237ebd9676.jpg
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Var på Erikson urhandel och provade lite Sinn i helgen. Bland annat:
20230107_130425.jpg


20230107_130429.jpg

Krispig sommarklocka!
Hade föredragit en liten ändring som jag tror att @ironcastle påpekade för Tim på Sinn men som inte fick något gehör överhuvudtaget. Men dubbla index vid 12 hade gett hela tavlan en bättre symmetri och mer jämnvikt mellan övre och undre halvan.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Krispig sommarklocka!
Hade föredragit en liten ändring som jag tror att @ironcastle påpekade för Tim på Sinn men som inte fick något gehör överhuvudtaget. Men dubbla index vid 12 hade gett hela tavlan en bättre symmetri och mer jämnvikt mellan övre och undre halvan.
Vilket minne!
Det var exakt mina ord. Men nej, det var inte den designen de tänkt sig. Märkligt, eftersom klockan i mörker blir nästan otydbar trots att den är självlysande.
 

Kanagawa

Omega
Är det någon i tråden som har skarpa planer för nyförvärv? I sådana fall, vilken modell lutar det åt?
Inga skarpa planer men är så brutalt sugen på en 903 (blå). Själv då, blir det 856 UTC snart?

Edit: Den dagen Sinn lanserar ny clasp, som det väl hintats om, så blir det i alla fall beställning på studs! Räknas väl inte riktigt som nyförvärv men väl ett Sinn-köp 😊
 
Senast ändrad:

Laddsladd

Audemars
2-Faktor
Är det någon i tråden som har skarpa planer för nyförvärv? I sådana fall, vilken modell lutar det åt?
Inga skarpa planer men med det sagt så har mina två senaste förvärv (104 och 836) gått snabbt på ren impuls.

Så man vet aldrig. Skulle gärna hitta begagnat och kikar en del på Uhrforum. Just nu är en 936 lockande då jag är väldigt nöjd med 836 och är sugen på en bi-compax. En blå 903 har jag kikat på emellanåt också. Ezm13 ligger också bra till.
 

Kaffefredrik

Cartier
2-Faktor
Är det någon i tråden som har skarpa planer för nyförvärv? I sådana fall, vilken modell lutar det åt?
En 1739 Ag B ligger överst på villhöver listan, men skulle vilja känna på en innan jag beställer. Dock inte hittat någon AD som har hemma och gissar att den kommer vara orimligt svår att flippa om det inte är den match jag tänker mig...
Har pratat med några AD, och de är inte jätteglada för att ta hem en för att jag ska klämma lite på den, och det har jag full förståelse för

Skulle sedan någon tröttna på sin U50 S BS och vilja byta mot min U50 S så är jag inte den som är den 😉
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Inga skarpa planer men är så brutalt sugen på en 903 (blå). Själv då, blir det 856 UTC snart?

Edit: Den dagen Sinn lanserar ny clasp, som det väl hintats om, så blir det i alla fall beställning på studs! Räknas väl inte riktigt som nyförvärv men väl ett Sinn-köp 😊

Jag spanar mest efter vintage, men 856 är definitivt ett alternativ av de nyare referenserna. Men undrar om inte en helt vanlig 556 I kommer att bli nästa köp. Kanske på F-länken :)

Inga skarpa planer men med det sagt så har mina två senaste förvärv (104 och 836) gått snabbt på ren impuls.

Så man vet aldrig. Skulle gärna hitta begagnat och kikar en del på Uhrforum. Just nu är en 936 lockande då jag är väldigt nöjd med 836 och är sugen på en bi-compax. En blå 903 har jag kikat på emellanåt också. Ezm13 ligger också bra till.

Var inne hos Erikson förra veckan, och det har faktiskt sålts ett par 936. Även 3006 hade hittat till nya ägare, och förvånande nog var det inga typiska Sinn-personer med kännedom om märket sedan tidigare. Blå 903 är riktigt fin! Minns inte vem som skrev i tråden tidigare att det var en ny 903-variant på gång. Kanske läge att avvakta och se vad som kommer där?

En 1739 Ag B ligger överst på villhöver listan, men skulle vilja känna på en innan jag beställer. Dock inte hittat någon AD som har hemma och gissar att den kommer vara orimligt svår att flippa om det inte är den match jag tänker mig...
Har pratat med några AD, och de är inte jätteglada för att ta hem en för att jag ska klämma lite på den, och det har jag full förståelse för

Skulle sedan någon tröttna på sin U50 S BS och vilja byta mot min U50 S så är jag inte den som är den 😉

Synd att Mini-Basel redan har varit. Vet att det har bytt namn, men det står still i huvudet för tillfället 🤔 Annars hade det varit det enklaste sättet, att be Sinn själva ta med sig ett ex till Sverige.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Norgar hade ju en blå 903 och tog fantastiskt fina bilder. Tragiskt när han försvann.

Ja, det var jobbigt :(

Forumet är på många sätt en bubbla där man oftast kan stänga ute bruset från omvärlden, men man kommer ändå på ett sätt nära människor som man aldrig har träffat. Som tur är får man oftast ta del av saker som glädjer en. Födslar, vigslar, nya jobb eller ny tax eller bostonterrier :) @Jamterik @perhog

Men ibland så som i Norgars fall, eller en användare jag aldrig kommer glömma som postade i tråden om Movember med vetskapen att han hade månader kvar. gör sig den andra sidan av livet påmind.

Vet att det har skrivits här i tråden bland annat att forumet hjälpte till under pandemin. Fantastiskt egentligen att det kan ha en sådan effekt med den här typen av gemenskap.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor

Laddsladd

Audemars
2-Faktor
Måste säga att jag ändå är lite förvånad att den är helt slutsåld med tanke på det annorlunda caset. Limiterad i 300 ex så ingen extremt liten upplaga heller .
Bra gjort av Sinn´s marknadsavdelning!

Minns att Erikson fick sänka priset en del för att bli av med sitt ex. Härlig men lite svår klocka. Tog tid innan jag lärde mig uppskatta den.
 

Kaffefredrik

Cartier
2-Faktor
Synd att Mini-Basel redan har varit. Vet att det har bytt namn, men det står still i huvudet för tillfället 🤔 Annars hade det varit det enklaste sättet, att be Sinn själva ta med sig ett ex till Sverige.
Finns det något liknande i övriga nordiska länder? Tänker att det kan råka sammanfalla med en utflykt eller tjänsteresa..... 🤔
 
Topp