• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Det var som attan. 1 inlägg men flera affärer med goda referenser
Säljer i DM när någon frågar i trådar🙄
Jag köpte en gammal Tudor i Rolexcase (bara för att förarga med två OT-märken) från Omegaforums (tre...) för några år sedan. Kontaktade då en som hade lämnat referenser för att kolla att han var legit.
KS-medlem för övrigt.

Referensers referenser är viktiga oxå.
Mycket fejk där ute...
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Säljer i DM när någon frågar i trådar🙄
Jag köpte en gammal Tudor i Rolexcase (bara för att förarga med två OT-märken) från Omegaforums (tre...) för några år sedan. Kontaktade då en som hade lämnat referenser för att kolla att han var legit.
KS-medlem för övrigt.

Referensers referenser är viktiga oxå.
Mycket fejk där ute...

Vill bara vara tydlig med att jag inte avfärdar honom helt som säljare, men att man bör vara försiktig och göra sin hemläxa och kontrollera noggrant. Möjligt att personen till exempel har stor närvaro på sociala medier och att det blir mer tydligt med identiteten där.

Vet flertalet fynd som har gjorts på grund av att folk har tagit en chansning på vad som kan ha varit skakiga förutsättningar.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
För övrigt vill jag återigen lyfta fram Tidlösa Ur och Robert.

Min 103 St C har krånglat i två år. Det är anmält till Sinn och jag har fått en transportavi för att skicka ner klocka på garantireparation, men det har runnit ut i sanden. Så nu är klockan långt bortom all garanti och jag såg framför mig en helrenovering och dessutom att bli av med klockan i ett par månader.

Men när jag var hos Robert häromdagen och lämnade in 104 så hade jag med mig 103 för att se om han kunde komma med ett utlåtande. Så direkt ner i urmakarbänken, öppna upp klockan och efter 5 minuters pill är den tillbaka i min hand och går perfekt! Det var skräp som hade lyckats ta sig in i urverket och gjort så att någon sorts kugg kilats fast, (här blev det urmakarförklaring som jag inte förstod :) ), men nu var det fixat. Dessutom med en avläsning i timegraphern också som konstaterade ett friskt urverk. Kostnad? Gratis!

Så om man har funderingar på service och inte har olja som måste bytas ut så kan jag varmt rekommendera Tidlösa Ur. Har man dessutom möjligheten att åka dit är det en trevlig miljö och man slipper oroa sig över PostNord eller andra fraktbolag. Som en sista bonus kan man ha en dialog vad som ska bytas vilket kan vara extremt viktigt främst gällande vintage.

Det är fortfarande väntetid, för nuvarande ca 5-6 veckor, men det är verkligen värt det.

Fullt fungerande klocka 👇

0A348143-733D-4EA3-91DE-15A514B9546D.jpeg
 

perhog

Audemars
2-Faktor
För övrigt vill jag återigen lyfta fram Tidlösa Ur och Robert.

Min 103 St C har krånglat i två år. Det är anmält till Sinn och jag har fått en transportavi för att skicka ner klocka på garantireparation, men det har runnit ut i sanden. Så nu är klockan långt bortom all garanti och jag såg framför mig en helrenovering och dessutom att bli av med klockan i ett par månader.

Men när jag var hos Robert häromdagen och lämnade in 104 så hade jag med mig 103 för att se om han kunde komma med ett utlåtande. Så direkt ner i urmakarbänken, öppna upp klockan och efter 5 minuters pill är den tillbaka i min hand och går perfekt! Det var skräp som hade lyckats ta sig in i urverket och gjort så att någon sorts kugg kilats fast, (här blev det urmakarförklaring som jag inte förstod :) ), men nu var det fixat. Dessutom med en avläsning i timegraphern också som konstaterade ett friskt urverk. Kostnad? Gratis!

Så om man har funderingar på service och inte har olja som måste bytas ut så kan jag varmt rekommendera Tidlösa Ur. Har man dessutom möjligheten att åka dit är det en trevlig miljö och man slipper oroa sig över PostNord eller andra fraktbolag. Som en sista bonus kan man ha en dialog vad som ska bytas vilket kan vara extremt viktigt främst gällande vintage.

Det är fortfarande väntetid, för nuvarande ca 5-6 veckor, men det är verkligen värt det.

Fullt fungerande klocka 👇

0A348143-733D-4EA3-91DE-15A514B9546D.jpeg
Det du beskriver är "typiskt" för Robban på Tidlösa. Min 155 DS som plötsligt började dumma sig fixade Robert på samma sätt.
Helt klart en urmakare att rekommendera 👍




IMG_1789.JPG
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Varför ser man så få 104 på den integrerade gummiremmen? Tror aldrig jag sett en wrist shot här på forumet. Jag tycker det är en härligt rå look.

product59828-2040_cropped.jpg.thumb_FFFCFA_677x1000.jpg
Jag fick med ett Sinn-gummi till min 104a och tycker att det är hemskt. Det är inte ens riktigt gummi utan sladdrig silikon som drar åt sig massor med damm. Det slits inte snyggt heller för det förlorar snabbt strukturen på ytan och blir helt blankt. Mitt är varianten med raka ändar men det är, om jag har förstått det rätt, samma material.
 

Marksan

Cartier
2-Faktor
Jag fick med ett Sinn-gummi till min 104a och tycker att det är hemskt. Det är inte ens riktigt gummi utan sladdrig silikon som drar åt sig massor med damm. Det slits inte snyggt heller för det förlorar snabbt strukturen på ytan och blir helt blankt. Mitt är varianten med raka ändar men det är, om jag har förstått det rätt, samma material.
Jag har båda. Integrerade gummit är mycket stelare och tjockare, går inte att jämföra.
 

Andreas_Åkerlund

Cartier
2-Faktor
Jag fick med ett Sinn-gummi till min 104a och tycker att det är hemskt. Det är inte ens riktigt gummi utan sladdrig silikon som drar åt sig massor med damm. Det slits inte snyggt heller för det förlorar snabbt strukturen på ytan och blir helt blankt. Mitt är varianten med raka ändar men det är, om jag har förstått det rätt, samma material.
Jasså är dom så dåliga? Hade varit intressant med input ifrån fler medlemmar i ämnet, är själv sugen på att köpa ett gummi till min 556:à men om banden är så dåliga är det ju ingen idé.
 

Kråksaltarn

Panerai
2-Faktor
Jasså är dom så dåliga? Hade varit intressant med input ifrån fler medlemmar i ämnet, är själv sugen på att köpa ett gummi till min 556:à men om banden är så dåliga är det ju ingen idé.

Kan intyga att det @MaBr skriver ovan är korrekt.
Men. Jag gillar det som fan, och tycker tvärtom att slitaget ger mer karaktär. De flesta gummiband upplever jag vara närmast sterila, vilket mest är tråkigt. Har inte upplevt några brister beträffande hållbarheten.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Någon som hittat en annan trevlig länk till en 104, utöver H och F-länken från Sinn?

Tyvärr inget tips till 104, men UncleStraps säljer tre varianter till 356 där beads of rice-länken är min favorit och ser riktigt bra ut.
Jag har köpt BoR-länk från Uncle Straps till min Longines. och är mycket nöjd både med utseende och passform.


C546ECA3-0A86-4BA9-BCCA-7AFE84F575BF.jpeg
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Kan intyga att det @MaBr skriver ovan är korrekt.
Men. Jag gillar det som fan, och tycker tvärtom att slitaget ger mer karaktär. De flesta gummiband upplever jag vara närmast sterila, vilket mest är tråkigt. Har inte upplevt några brister beträffande hållbarheten.

Jag har faktiskt aldrig upplevt att det blir blankt trots relativt frekvent användning av svart, grönt och rött. Vitt och blått satt aldrig på klockan.

EDIT: Ska tillägga att inte ens U1 levde ett speciellt hårt liv, så jag kanske inte har varit den bästa testpatrullen i det avseendet.

IMG_20181110_143302-01.jpg
 
Senast ändrad:

Dr. D

Patek
2-Faktor
Shower approved ✅
Sauna approved ✅
S.. i gatan vad bra det känns efter en halvdags/natts inkörning! Detta blir läderalternativet till denna även om det kommer varvas med länk och Iso. Jag valde storlek M 115/80 till 175mm handled och det blev perfekt.
20230120_070930 (1).jpg
Tycker det är särskilt snyggt när lädret linjerar hornen och att det nedre skiktet är lite mjukare i ytterkanten.
Stabilt men ändå bekvämt.
 

vanman

Rolex
2-Faktor
Jag har faktiskt aldrig upplevt att det blir blankt trots relativt frekvent användning av svart, grönt och rött. Vitt och blått satt aldrig på klockan.

EDIT: Ska tillägga att inte ens U1 levde ett speciellt hårt liv, så jag kanske inte har varit den bästa testpatrullen i det avseendet.

IMG_20181110_143302-01.jpg
Du saknar aldrig din U1 @Clark Kent ? Känns som du hade en närmast komplett kombo med extra vridring och typ alla gummin ;-)
 

Dr. D

Patek
2-Faktor
Jag har faktiskt aldrig upplevt att det blir blankt trots relativt frekvent användning av svart, grönt och rött. Vitt och blått satt aldrig på klockan.

EDIT: Ska tillägga att inte ens U1 levde ett speciellt hårt liv, så jag kanske inte har varit den bästa testpatrullen i det avseendet.

IMG_20181110_143302-01.jpg
Tycker det är snyggt att orginalet smiter åt fint mot boetten. Det är ju formgjutet än till exempel Isofrane och är böjt från början.
Jag tycker Isofrane är bekvämare men inte lika snyggt mot boetten.
Priset på Sinn är dock galet - okej du får med spännet som såklart kostar en del.
Isofrane är inte gratis det heller men är min favorit på UX.
061E091B-ABBF-42DC-A947-AC74D88DB474.jpeg
 

R.Capac

Audemars
2-Faktor
Tycker det är snyggt att orginalet smiter åt fint mot boetten. Det är ju formgjutet än till exempel Isofrane och är böjt från början.
Jag tycker Isofrane är bekvämare men inte lika snyggt mot boetten.
Priset på Sinn är dock galet - okej du får med spännet som såklart kostar en del.
Isofrane är inte gratis det heller men är min favorit på UX.
061E091B-ABBF-42DC-A947-AC74D88DB474.jpeg

Håller med, har både Iso och original integrerat. Kör UX på länk nu men här är arkivbild på UX på Antracite Isofrane. UX och Alexander 😁. Mycket blötare än så här blir sällan UX tyvärr.

1674198353529.png
 

BerserkKW

Breitling
Hey everyone!

Back again with my U50's..

Although I wanted to have all 3 U50's in the pictures, the regular one is currently in the "rebuy" process 😅

PXL_20230120_070120988.jpg

PXL_20230120_070218726.jpg


Oddly enough, the U50 S BS has green lume.. i mean, clearly Sinn had overlooked the possible use of BGW9 like they did on the Professional model!

PXL_20230120_070718175.jpg
 

Dr. D

Patek
2-Faktor
Hey everyone!

Back again with my U50's..

Although I wanted to have all 3 U50's in the pictures, the regular one is currently in the "rebuy" process 😅

PXL_20230120_070120988.jpg

PXL_20230120_070218726.jpg


Oddly enough, the U50 S BS has green lume.. i mean, clearly Sinn had overlooked the possible use of BGW9 like they did on the Professional model!

PXL_20230120_070718175.jpg
Slighly jealous...
I also need a PRO.
Is it an illusion or is it different lume on the minute hand on the blue one?
It looks more greenish than the hour hand and indexes?
 

Sennelier

Rolex
2-Faktor
Jag fick med ett Sinn-gummi till min 104a och tycker att det är hemskt. Det är inte ens riktigt gummi utan sladdrig silikon som drar åt sig massor med damm. Det slits inte snyggt heller för det förlorar snabbt strukturen på ytan och blir helt blankt. Mitt är varianten med raka ändar men det är, om jag har förstått det rätt, samma material.

Jag har båda. Integrerade gummit är mycket stelare och tjockare, går inte att jämföra.

Jasså är dom så dåliga? Hade varit intressant med input ifrån fler medlemmar i ämnet, är själv sugen på att köpa ett gummi till min 556:à men om banden är så dåliga är det ju ingen idé.
Jag förstår inte riktigt varför Sinn envisas med silikon. Nästan alla klockintresserade verkar ju föredra gummi. Naturgummi känns mycket mer premium. Även FKM hade varit att föredra. Det är synd, för jag älskar verkligen designen med integrerade gummiband.
 

Sennelier

Rolex
2-Faktor
Tycker det är snyggt att orginalet smiter åt fint mot boetten. Det är ju formgjutet än till exempel Isofrane och är böjt från början.
Jag tycker Isofrane är bekvämare men inte lika snyggt mot boetten.
Priset på Sinn är dock galet - okej du får med spännet som såklart kostar en del.
Isofrane är inte gratis det heller men är min favorit på UX.
061E091B-ABBF-42DC-A947-AC74D88DB474.jpeg
Blir inte snyggare än så där!
 

Dr. D

Patek
2-Faktor
Jag förstår inte riktigt varför Sinn envisas med silikon. Nästan alla klockintresserade verkar ju föredra gummi. Naturgummi känns mycket mer premium. Även FKM hade varit att föredra. Det är synd, för jag älskar verkligen designen med integrerade gummiband, men ett silikonband för så mycket pengar skulle jag inte kunna motivera.
Kan det vara lättare att gjuta i silikon?
 
Topp